tag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post2680168187966211078..comments2023-08-10T09:41:14.762+03:00Comments on Kuolleen kirjaimen apostoli: Työttömän työnhakijan kokemus ja identiteettiM.N.http://www.blogger.com/profile/02132185454202679872noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-42785314286503892722022-06-05T21:56:03.347+03:002022-06-05T21:56:03.347+03:00Sandels! Sandels! Pasteijanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-69358624116517717822022-06-05T12:36:05.213+03:002022-06-05T12:36:05.213+03:00Yksi tapa kieltää luokkien olemassaolo on patologi...Yksi tapa kieltää luokkien olemassaolo on patologisoida tai psykologisoida koko luokka-ajattelu esimerkiksi neuroosin oireeksi.<br /><br />Luokka ei ole kiinteä eikä staattinen. Sen sijaan sitä tuotetaan, rakennetaan ja ylläpidetään jatkuvasti <i>diskurssin</i> keinoin. Diskurssi viittaa tässä myös lakeihin ja instituutioihin.<br /><br />Luokkatiedottomuutta voi siis kyllä ajatella keskiluokkaisena "etuoikeutena", joka osaksi mahdollistaa keskiluokkaisen position asettamisen/asettumisen <i>normaalin</i> mittapuuna.M.N.https://www.blogger.com/profile/02132185454202679872noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-7840740302273408042022-06-04T17:28:45.684+03:002022-06-04T17:28:45.684+03:00>Keskiluokka on luokista se, joka ei halua tiet...>Keskiluokka on luokista se, joka ei halua tietää mitään luokkana olemisestaan.<br />Tämähän se varmaan on se keskiluokan suurin mukamas-etuoikeus. Voi elää elämäänsä välittämättä vähääkään neuroottisten heille säätämistä luokkaluokituksista, jotka palvelevat loppujenlopuksi vain määrittäjän omia mielihaluja. Eikä siihen tarvita mitään muuta kuin halu tehdä yhteistyötä muiden ihmisten kanssa, vaikka kuinka moderni anekauppias kirkuu vierestä, että yhteistyön etujen pitäisi langeta kaikille aneiden ostajille ilman että sitä edes suoritettaisiin.<br /><br />Haurasta koko asiassa onkin tämä takapiru, joka haluaa esittää pienimmänkin ehdotuksen tai neuvon muka murskaavana nöyryytyksenä. Ehkä hän kuitenkin tunnistaa ja pelkää niiden voimaa, vaikka hienot anepaperit kuinka selittäisivät kyseessä olevan systemaattinen riistomekanismi, luokkasorto tai peräti valtarakenne, joiden vuoksi kaikkien olisi kieltäydyttyvä kaikist mahdollisuuksista ja puhuttava keskenään siitä miten hienoiksi tämä heidät tekee.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-85351248261679102012022-06-04T11:59:58.654+03:002022-06-04T11:59:58.654+03:00Tunteisiin, sisimpääni matkustan! Tunteisiin, sisimpääni matkustan! Nallenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-42317169047739834052022-06-04T01:09:01.083+03:002022-06-04T01:09:01.083+03:00Voisitko antaa esimerkin tekstikohdasta, jossa hau...Voisitko antaa esimerkin tekstikohdasta, jossa <i>haukun</i> jotakuta?<br /><br />Mitä taas <i>kateuteen</i> tulee, sitä en tekstissäni juuri käsittele, sillä aiheeni ei ole köyhän subjektin yksilöpsykologia tai edes etuoikeutettuihin luokkiin kohdistuva kauna tai sen mahdollinen oikeutus.<br /><br />Näiden sijaan puhun tietyn luokan <i>identiteettiin</i> liittyvästä kokemuksesta. Hyödyntämäni luokkatutkimuksen kriittiset horisontit nostavat toki väistämättä näkyviin rakenteellisen sorron kaikessa brutaalissa <i>systemaattisuudessaan</i>.<br /><br />Keskiluokka on luokista se, joka ei halua tietää mitään luokkana olemisestaan. Tämä tietämättömyys on haurasta, ja yksi keino ylläpitää sitä on työväenluokan patologisointi. Tyyppiesimerkkinä voi pitää asetelmaa, jossa olosuhteistaan rehellisesti puhuvaa työtöntä syyllistetään parempiosaisten "kadehtimisesta", "säälipisteiden keräämisestä" ja jopa "moralisoinnista".<br /><br />Kun luokkaero palautetaan yksilölliseen patologiaan, se muuttuu helpommin käsiteltäväksi. Ei tarvitse ottaa vastuuta omista etuoikeuksistaan, jotka jälleen kerran näyttävät luonnollisilta ja ansaituilta.<br /><br />Tässä ei ole mitään monimutkaista tai spekulatiivista, kuten varmaan ymmärrät.M.N.https://www.blogger.com/profile/02132185454202679872noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-81024668040997238872022-06-03T22:28:55.220+03:002022-06-03T22:28:55.220+03:00No, siinä olet kyllä oikeassa, että ei ole glorifi...No, siinä olet kyllä oikeassa, että ei ole glorifiointia, että otetaan olotila ja sen ympäriltä haukutaan kaikki maahan.<br /><br />Eikä sitäpaitsi kukaan erityisemmin hämmästele sitä että köyhät "kehtaavat" kateellisia. Useimmat ihmiset kuitenkin kadehtivat vähintäänkin jotakuta itse kuvittelemaansa henkilöä, jos sopivia eläviä (tai miksipä ei kuolleita) ihmisiä ei ole näköpiirissä tai huhuina kuultuna. Kieltämättä tekstisi antaa mielenkiintoisen tavan tarkastella kyseistä tilannetta, etenkin jos olettaa että kyseessä oleva köyhä on kallistunut tämäntapaiseen arguementaatioon. On varmasti stressaavaa kun ilmoitetaan; <br />A: että kateutesi on täysin oikeutetta<br />B: Kadehdittu kohde on kuitenkin luonteeltaan paha ja epämoraalinen, ja niin ovat kadehtimasi asiat.<br />C: Et saa ikinä tehdä mitään saavuttaaksesi kadehtimaasi kohdetta, sillä se olisi sinua kohtaan nöyryyttävää, ja muutenkin epämoraalista<br />Esimerkiksi tämän tekstin tapauksessa esimerkillisen köyhän olisi siis kadehdittava kaikkea mitä muilla on, mutta hän ei saa ikinä ottaa askeltakaan sitä kohti sillä se mukamas vaatisi omasta itsestä ja arvokkuudestaan luopumista. <br /><br />Tämä antaakin verukkeen seuraavanlaiselle villille spekulaatiolle:<br />Mietitään miten keskiaikainen/renesanssiaateli kieltäytyi alkeellisestakin työnteosta alentavana. Ja miten ainoa tapa saavuttaa seuraavat asiat:<br />A: köyhien aseman parantaminen ilman "keskiluokkaistumista"<br />B: kohtien A,B ja C ristiriidaton toteuttaminen<br />Olisi muodostaa tällainen aateliryhmä (ellei jopa luokka). Minkälaisessa valossa tämä näyttää kohtien A, B ja C:een asettajan yhteiskunnalliset pyrkimykset ?<br /><br />Kenen kanssa muuten keskustelit alussa, jos teksti oli kokonaan omaasi?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-43818395292067615932022-06-03T17:56:26.356+03:002022-06-03T17:56:26.356+03:00Arvoisa anonyymi, olisi ihan mielenkiintoista kuul...Arvoisa anonyymi, olisi ihan mielenkiintoista kuulla tarkemmin, millä kumman perusteella väität tämän – ja muiden mainitsemiesi tekstien – glorifioivan köyhyyttä ja kurjuutta.<br /><br />Köyhyys tunnetusti tuottaa vahvoja ulkopuolisuuden ja merkityksettömyyden kokemuksia, joten tietenkin siitä kärsivä helposti kokee olevansa ”aivan muunlaisten ihmisten ympäröimä”. En ymmärrä millä perusteella tällainen ulkopuolisuuden kokemuksen kuvailu implikoi jonkinlaisen moraalisen ylemmyyden, semminkin kun huomioidaan konteksti. Moraalin monopoli ei tosiaan ole työväenluokkainen, vaan aivan muunluokkainen.<br /><br />Siinäkään ei ole mitään uutta, että kokemuspohjaiset köyhyyden kuvaukset herättävät keskiluokkaisia kaunan tuntemuksia. Tyypillisenä reaktiona voi pitää uusliberaalia hämmästelyä siitä, miksi köyhät kehtaavat kadehtia paremmin pärjääviä lähimmäisiään. Tämä on myös oivallinen tapa patologisoida köyhyyttä ja luonnollistaa keskiluokkaisia etuoikeuksia.<br /><br />Ja viimeisimpään kysymykseesi: koko teksti on sitaatteja lukuun ottamatta omaa tekstiä, kiitos vain.<br />M.N.https://www.blogger.com/profile/02132185454202679872noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-2352233809384133182022-06-03T17:13:27.940+03:002022-06-03T17:13:27.940+03:00Eikö olekkin mielenkiintoista, miten tämäkin tekst...Eikö olekkin mielenkiintoista, miten tämäkin teksti (ja linkitetyt KU-pläjäyksetkin) pitää tätä köyhyyttä ja kurjuutta loppujenlopuksi jonkinlaisena kunnia-arvona, joka annetaan yksilölle. Aivan kaikki muut kun ovat sitä harmaata massaa, joka ah niin typerästi vain kehtaa pärjätä ja tuomitsee vieressä, kun taas yksin harva valittu tajuaa. Onneksi tämä valittu (joka vertautuu erinomaisesti kalvinistiseen elektiin) vaikuttaa olevan kaikkialla, niin kassanjonossa kuin kaveriporukassaan aivan muunlaisten ihmisten ympäröimänä, ainakin kun lupee häntä ihainnoivia tekstejä.<br /><br />Oliko alkuosan AB-dialogi muuten omaa tekstiä ?Anonymousnoreply@blogger.com