tag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post8492937464573500312..comments2023-08-10T09:41:14.762+03:00Comments on Kuolleen kirjaimen apostoli: Milloin vasemmistosta tuli munattomia pelkureita?M.N.http://www.blogger.com/profile/02132185454202679872noreply@blogger.comBlogger35125tag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-14159536088085247402019-03-14T17:12:55.244+02:002019-03-14T17:12:55.244+02:00Päädymme siis todellisuuden sovittamattomaan risti...Päädymme siis todellisuuden sovittamattomaan ristiriitaan. Ei tää tule koskaan valmiiksi, ei teoriassa eikä käytännössä.Lauri Starkhttps://www.blogger.com/profile/02748366350796622609noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-4419133125320999822019-03-14T17:11:29.406+02:002019-03-14T17:11:29.406+02:00Plääh, ei myyttisyydessä ole mitään vikaa. Viiden ...Plääh, ei myyttisyydessä ole mitään vikaa. Viiden pennin myyttisyydessä kylläkin.Lauri Starkhttps://www.blogger.com/profile/02748366350796622609noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-49926965919467732392019-03-14T17:05:44.442+02:002019-03-14T17:05:44.442+02:00Odotan debattia oikein innokkaasti.
Petersonin aj...Odotan debattia oikein innokkaasti.<br /><br />Petersonin ajattelussa on vialla paljonkin: myyttistä, osin pinnallista, opportunistista; puhuessaan Marxista puhuu Nietzschestä, ei ole perehtynyt siihen, mitä kritisoi.M.N.https://www.blogger.com/profile/02132185454202679872noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-54883579145606197022019-03-14T16:51:22.837+02:002019-03-14T16:51:22.837+02:00Kiitos hyvästä kirjoituksesta jota Hännikäinenkin ...Kiitos hyvästä kirjoituksesta jota Hännikäinenkin somessaan kehui.<br /><br />Pakko kysyä mitä vikaa on Jordan Petersonissa? <br /><br />Odotatko innolla Jordan Peterson vs. Zizek Kapitalismi vs marxismi onnellisuus väittelyä ja jos se on onnistunut yhteenotto niin olisko mahdollista saada sinulta raportaasi mistä olit samaa ja eri mieltä.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/11806369995524242971noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-92177222522859092562019-03-14T16:49:13.401+02:002019-03-14T16:49:13.401+02:00Siinä missä eron ja jatkumon. Kysymyksesi on jo va...Siinä missä eron ja jatkumon. Kysymyksesi on jo vastaus.M.N.https://www.blogger.com/profile/02132185454202679872noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-17179022152126178092019-03-14T16:47:58.933+02:002019-03-14T16:47:58.933+02:00Luulisin, ettei identiteetistä päästä koskaan irti...Luulisin, ettei identiteetistä päästä koskaan irti, sen politiikasta kenties hyvinkin.M.N.https://www.blogger.com/profile/02132185454202679872noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-30466974033407473862019-03-14T16:46:34.083+02:002019-03-14T16:46:34.083+02:00Teoria kohtaa käytännön entistä paremman epäonnist...Teoria kohtaa käytännön entistä paremman epäonnistumisen arjessa ja praksiksessa.M.N.https://www.blogger.com/profile/02132185454202679872noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-75999619935434432652019-03-14T16:46:02.583+02:002019-03-14T16:46:02.583+02:00Kuten sanoit itsekin, "missä on yhteisö, siel...Kuten sanoit itsekin, "missä on yhteisö, siellä on me". Voiko sellaisia asioita kuin "yhteinen" ja "identiteetti" edes erottaa toisistaan?Lauri Starkhttps://www.blogger.com/profile/02748366350796622609noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-58656529788827694722019-03-14T16:45:09.665+02:002019-03-14T16:45:09.665+02:00Mutta se, missä määrin kommunismi tai marxismi teo...<i>Mutta se, missä määrin kommunismi tai marxismi teoreettisessa ytimessään edellyttää sitoutumisen identiteetin politiikkaan, on toinen kysymys.</i><br /><br />Entä jos se käytännön väistämätön seuraus, riippumatta teorian asettamista raameista.Lauri Starkhttps://www.blogger.com/profile/02748366350796622609noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-37789909868992958982019-03-14T16:43:41.367+02:002019-03-14T16:43:41.367+02:00Mitä teoriaan tulee, on kyse yhteisestä kamppailus...<i>Mitä teoriaan tulee, on kyse yhteisestä kamppailusta, antagonismista. Tällöin mennään identiteetin politiikan tuolle puolen, mikä puolestaan hylkää logiikan tasolla tyrannian ja imperialismin.</i><br /><br />...<br /><br /><i>Näistä lähtökohdista ei – teoriaa jyrkästi laiminlyömättä – tehdä totalitaristista identiteettipolitiikkaa sen enempää kuin sakralisoida Jumalaa, verta ja kansaakaan.</i><br /><br />Erikoislaatuista pohdintaa. Sitten on vain se, että miten teoria kohtaa käytännön?Lauri Starkhttps://www.blogger.com/profile/02748366350796622609noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-58799159188785698472019-03-14T16:39:38.988+02:002019-03-14T16:39:38.988+02:00Piti kommentissani sanoa "sisäänsä". Mut...Piti kommentissani sanoa "sisäänsä". Mutta jätetään tuo muoto, hauska freudilainen typo.Lauri Starkhttps://www.blogger.com/profile/02748366350796622609noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-84693043792894773652019-03-14T16:38:39.726+02:002019-03-14T16:38:39.726+02:00Tyrannia on hyvän välttämätön mahdollisuus: mikä t...<i>Tyrannia on hyvän välttämätön mahdollisuus: mikä tahansa totuustapahtuma voi muuttua simulaatiokseen, jonka yksi muoto on terrori.</i><br /><br />No joo, oikeassa olet. Oikeastaan se on itsestäänselvyys, mikä tahansa teoria kätkee isäänsä oman tuhonsa siemenet.<br /><br /><i>imperiumi voi kasvaa kansallisvaltiosta ja päinvastoin, mutta on oma kysymyksensä, missä määrin tässä on mitään determinoitua.</i><br /><br />Tämäkin on totta, imperialismi on ekspansiivista nationalismia. Mitä determinismiin tulee, en usko siihen. Mutta Spengler on syklisessä teoriassaan oikeilla jäljillä, valtakunnat nousevat ja tuhoutuvat ennemmin tai myöhemmin. Mitä suuremmiksi ne kasvavat, sitä korkeammaksi tuhon todennäköisyys kasvaa. Sekään ei sitten ole suoraviivainen prosessi. Rooman esimerkistä näkee paljon paralleeleja nykyaikaan, mutta se ei vielä itsessään kerro miten asiat tulevaisuudessa kehittyvät.Lauri Starkhttps://www.blogger.com/profile/02748366350796622609noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-55036907869450522722019-03-14T15:50:50.674+02:002019-03-14T15:50:50.674+02:00Äläpä paremmin sano!Äläpä paremmin sano!M.N.https://www.blogger.com/profile/02132185454202679872noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-61085345079062437562019-03-14T15:30:03.533+02:002019-03-14T15:30:03.533+02:00Oi että mahtavaa jos kaksi noin ääripään kaveria p...Oi että mahtavaa jos kaksi noin ääripään kaveria pystyy tässä nykyisenkaltaisessa keskustelukulttuurissa osoittamaan peräti kunnioitusta toista kohtaan. Tässähän alkaa toivo heräämään että keskustelulla voidaan vielä saavuttaa jotain muuta kuin pelkkää erkaantumista tai asioiden kärjistymistä.<br />GMhttps://www.blogger.com/profile/14242384694502629324noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-8792857899840117642019-03-14T15:10:45.484+02:002019-03-14T15:10:45.484+02:00”Siinä onkin se ongelma, universalismi. Lähden sii...”Siinä onkin se ongelma, universalismi. Lähden siitä, että myös autenttisen vasemmiston projekti on globaalia tyranniaa ja imperialismia. Teoria sanoo yhtä, mutta käytäntö johtaa perikatoon.”<br /><br />Käytännöstä on paha mennä sanomaan juuri kenenkään kohdalla mitään – epäonnistua osataan niin oikealla kuin vasemmalla. Tyrannia on hyvän välttämätön mahdollisuus: mikä tahansa totuustapahtuma voi muuttua simulaatiokseen, jonka yksi muoto on terrori. Tämä allekirjoitettaneen traditionalisteissakin, jotka ottavat puutteen vakavasti kuten autenttinen vasemmistokin.<br /><br />Mitä teoriaan tulee, on kyse yhteisestä kamppailusta, antagonismista. Tällöin mennään identiteetin politiikan tuolle puolen, mikä puolestaan hylkää logiikan tasolla tyrannian ja imperialismin. Jos lähtökohtana on <i>oire</i> tai <i>poikkeus</i>, kiistetään samalla naiivin <i>universaalin representaation</i> totuus eli ”totuuden” tyhjenevä ilmaantuminen symbolisessa järjestyksessä. Totuus häiritsee aina tiedettyä. Universaalia ei ole jaettu Asia vaan se, minkä Asiana symboliseen ilmaantuva objektivoi: puute, antagonismi, kamppailu.<br /><br />Näistä lähtökohdista ei – teoriaa jyrkästi laiminlyömättä – tehdä totalitaristista identiteettipolitiikkaa sen enempää kuin sakralisoida Jumalaa, verta ja kansaakaan. Myöskään ei ole tarpeen suhteellistaa kaikkea, koska relativismi on vain yksi tapa peittää antagonismi luulottelemalla palautumaton, rauhoittava moninaisuus (huom. ”monikulttuurisuusideologia”, jota kukaan kunnon vasemmistolainen ei allekirjoita).<br /><br />Nationalismiin liittyvät huomiosi eivät nähdäkseni kiistä mitään väittämääni, vaikka retorisesti palloa palautatkin. Puheesi suuremmasta pienempään palaamisesta tuntuu nyt jo viisauspuheelta, jossa asiat ovat aina duaalisesti käännettävissä… imperiumi voi kasvaa kansallisvaltiosta ja päinvastoin, mutta on oma kysymyksensä, missä määrin tässä on mitään determinoitua.<br /><br />M.N.https://www.blogger.com/profile/02132185454202679872noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-15529632693039964702019-03-14T14:40:57.944+02:002019-03-14T14:40:57.944+02:00Missä on yhteisö, siellä on "me". Mutta ...Missä on yhteisö, siellä on "me". Mutta se, missä määrin kommunismi tai marxismi teoreettisessa ytimessään edellyttää sitoutumisen identiteetin politiikkaan, on toinen kysymys. On esimerkiksi syytä huomata, että teoreettisen antihumanismin kaltaiset oivallukset nousevat monin osin Marxin lannoittamasta maaperästä.M.N.https://www.blogger.com/profile/02132185454202679872noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-60340968937022625892019-03-14T14:15:53.756+02:002019-03-14T14:15:53.756+02:00Vastaus kysymykseesi: sosiaalisen tasolla kyse on ...Vastaus kysymykseesi: sosiaalisen tasolla kyse on yhteisen kamppailun, ei identiteetin, jakamisesta.M.N.https://www.blogger.com/profile/02132185454202679872noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-41040213089423271302019-03-14T14:01:46.091+02:002019-03-14T14:01:46.091+02:00Sen sijaan marxilaisuus tekee uutta tulemistaan la...<i>Sen sijaan marxilaisuus tekee uutta tulemistaan lacanilaisesta ajattelusta kumpuavan ideologiakritiikin muodossa, jota ei enää ole samalla tavalla sidottu luokkatietoisuuden kaltaisiin nykyiseen ideologiseen todellisuuteen hankalasti sovitettaviin käsitteisiin – avainsana ei enää Lacanin myötä tosiaan ole ”tietoisuus”…</i><br /><br />Okei. En tunne Lacanin ajattelua, joten en voi vastata.<br /><br /><i>Jos siis marxilaisuus tekee paluuta, se tekee sitä luokkatietoisuudesta huolimatta ja luokkataistelu edellä. Ja luokkataistelu ei tällöin viittaa ”todellisuutta jäsentävään periaatteeseen”, vaan sen läpäisevään antagonismiin.</i><br /><br />En ehkä aivan ymmärrä. Eli merkitsisikö se käytännössä jotain tällaista: identiteetistä irrotettua taistelua, joka tapahtuu solidaarisesti ihmisiä erottavien rajojen yli. Eli taistellaan tietoisena kuhunkin yhteisöön ja identiteettiin sisältyvistä sisäisistä antagonismeista, ja siten vähennetään eturistiriitoja.<br /><br /><i>SJW on yksi perverssi tapa ”juhlia” tätä poissaoloa julistamalla feminiinistä kiellon kieltoa. Siksi se on totalitaarista: kiellon kielto on aina aidon toiseuden kielto.</i><br /><br />Ei liity aiheeseen, mutta muistuttaa siitä mitä legendaarinen Rauno Räsänen totesi Lutherin pelastusopista: kaksoissidokseen perustuva ansa, jossa Jumala on julistanut meille lähestymiskiellon ja samanaikaisesti kutsuu meitä luokseen.Lauri Starkhttps://www.blogger.com/profile/02748366350796622609noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-62114594100911869922019-03-14T13:54:16.009+02:002019-03-14T13:54:16.009+02:00Kyllä, mutta asetelma palautuu marxilaiseen ajatuk...<i>Kyllä, mutta asetelma palautuu marxilaiseen ajatukseen luokkataistelusta modernin yhteiskunnan perusrakenteena ja -antagonismina, ei niinkään sortajan ja sorretun dikotomiasta jonain ”vasemmistolaisena identiteettinä” tai sen merkitsijänä.</i> <br /><br />Okei. Mutta de facto on kommunistien taistelussa aina ollut kyse myös identiteetistä: eurooppalaisessa ja kotimaisessa versiossa on korostunut työväen me-henki porvaria vastaan. Siirtomaissa taas korostui nationalistinen me-henki siirtomaaherroja vastaan.Lauri Starkhttps://www.blogger.com/profile/02748366350796622609noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-69137856952748203782019-03-14T13:51:21.497+02:002019-03-14T13:51:21.497+02:00Globalismi on tässä erotettava globaalista kapital...<i>Globalismi on tässä erotettava globaalista kapitalismista, sillä aito vasemmistolaisprojekti on aina sekä universaali että kapitalismikriittinen.</i><br /><br />Siinä onkin se ongelma, universalismi. Lähden siitä, että myös autenttisen vasemmiston projekti on globaalia tyranniaa ja imperialismia. Teoria sanoo yhtä, mutta käytäntö johtaa perikatoon. Kapitalismi ja kommunismi, saman materialistisen kolikon kääntöpuolet. Globalismi on pahuutta, edusti se kumpaa K-alkuista ideologiaa tahansa.<br /><br /><i>Paluuseen ”suuremmasta pienempään” en usko, jos tällä tarkoitetaan jonkinlaista paluuta globaalista paikalliseen ilman kapitalismin ja koko tunnetun olemisen järjestyksen radikaalia romahtamista.</i><br /><br />Romahdus on se idea. Vaikka vasemmisto tahtoo aina naittaa nationalismin elimelliseksi tekijäksi kapitalismiin, on yksi asia varmaa: kansallisvaltiot ovat syntyneet hajonneiden imperiumien raunioille. Suuresta palataan aina pienempään, ja näin tapahtuu myös USA-vetoisen kapitalismin suhteen.Lauri Starkhttps://www.blogger.com/profile/02748366350796622609noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-49429524540133259832019-03-14T13:32:38.768+02:002019-03-14T13:32:38.768+02:00Kiitos kommentista ja tervetuloa.
Olen jo pidempä...Kiitos kommentista ja tervetuloa.<br /><br />Olen jo pidempään ollut sitä mieltä, että kriittisen vasemmiston pitäisi etsiä strategista liittoutumista oikeiston "vastaavan" parhaimmiston kautta.<br /><br />Tähän parhaimmistoon luen yleisesti ottaen Hännikäisen kaltaiset traditionalistit, jotka osaavat kunnioittaa vihollisiaan silloin, kun vihollinen ansaitsee kunnioituksen.M.N.https://www.blogger.com/profile/02132185454202679872noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-24588977748212230342019-03-14T13:27:10.804+02:002019-03-14T13:27:10.804+02:00”Väitän siis, että marxismi on kyllä tekemässä pal...”Väitän siis, että marxismi on kyllä tekemässä paluuta. Mutta ei enää yksinomaan luokkatietoisuuteen sidottuna, vaan SJW-totalitarismiin linkitettynä.”<br /><br />Ongelmana on, ettei SJW-totalitarismin logiikka ole marxilainen, vaan liberaali. Itse en näe SJW-ajattelussa marxilaista sidosta, jonkinlaisen pervertoituneen ”luokkatietoisuuden” kylläkin. Sen sijaan marxilaisuus tekee uutta tulemistaan lacanilaisesta ajattelusta kumpuavan ideologiakritiikin muodossa, jota ei enää ole samalla tavalla sidottu luokkatietoisuuden kaltaisiin nykyiseen ideologiseen todellisuuteen hankalasti sovitettaviin käsitteisiin – avainsana ei enää Lacanin myötä tosiaan ole ”tietoisuus”…<br /><br />Jos siis marxilaisuus tekee paluuta, se tekee sitä <i>luokkatietoisuudesta huolimatta ja luokkataistelu edellä</i>. Ja luokkataistelu ei tällöin viittaa ”todellisuutta jäsentävään periaatteeseen”, vaan sen läpäisevään antagonismiin. Määritelmässä on ehdottomasti huomioitava sen dialektisuus. ”Todellisuusprinsiipit” kuuluvat oikeistolle.<br /><br />SJW ei ole marxilainen ilmiö, pelkkä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden vaatimus ja uhritietoisuus ei siitä sellaista tee (sen enempää kuin se tekee SJW:sta ”girardilaista” tai ”derridalaista”). Tulkitsen itse SJW:n kaltaisia ilmiöitä liberaalin projektin oireina, eräänlaisina pyrkimyksinä kartoittaa Toisen (ja siten omaa) paikkaa symbolisessa järjestyksessä, jonka keskeistä näyttämöä määrittää Isän poissaolo. (SJW on yksi perverssi tapa ”juhlia” tätä poissaoloa julistamalla feminiinistä kiellon kieltoa. Siksi se on totalitaarista: kiellon kielto on aina aidon toiseuden kielto.)<br />M.N.https://www.blogger.com/profile/02132185454202679872noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-43246976880111854612019-03-14T13:10:36.885+02:002019-03-14T13:10:36.885+02:00”Omnhan vasemmiston traditiossa kuitenkin kulkenut...”Omnhan vasemmiston traditiossa kuitenkin kulkenut vahva sortaja-sorrettu -dikotomia.”<br /><br />Kyllä, mutta asetelma palautuu marxilaiseen ajatukseen luokkataistelusta modernin yhteiskunnan perusrakenteena ja -antagonismina, ei niinkään sortajan ja sorretun dikotomiasta jonain ”vasemmistolaisena identiteettinä” tai sen merkitsijänä. Oikeiston puolella tunnutaan harvoin käsittävän marxilaisten lähtökohtien luonnetta aidon dialektisesti, koska oikeistolaisuus harvoin nojaa dialektiseen ajatteluun (yleensähän oikeistolaisuus on logiikaltaan substantiaalista, kuten omasi).<br />M.N.https://www.blogger.com/profile/02132185454202679872noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-37319564581444958782019-03-14T13:05:11.653+02:002019-03-14T13:05:11.653+02:00”Vasemmiston internationaali/maailmavallankumous o...”Vasemmiston internationaali/maailmavallankumous on vain globalismia toisessa muodossa, eikä voi siis olla ratkaisu maailmankapitalismiin.”<br /><br />Kyllä, jos puhutaan <i>nykyvasemmiston liberaalista siivestä</i> eikä siis <i>autenttisesta vasemmistosta</i> – joka suhtautuu liberalismiin hyvin kriittisesti –, silloin olet oikeassa: liberaalivasemmisto hyväksyy kapitalismin ”ainoana mallina”, mutta peittelee sen doksien hyväksyntäänsä puheisiin ”hyvinvointivaltiosta”.<br /><br />Mutta jo ortodoksimarxilainen KTP edustaa kriittistä suhdetta globaaliin kapitalismiin, vaikka onkin muuten ongelmallista.<br /><br />Globalismi on tässä erotettava globaalista kapitalismista, sillä aito vasemmistolaisprojekti on aina sekä universaali että kapitalismikriittinen. Jo Lenin totesi, ettei kommunismi ole mahdollinen yhden valtion tai kansakunnan versiona.<br /><br />Paluuseen ”suuremmasta pienempään” en usko, jos tällä tarkoitetaan jonkinlaista paluuta globaalista paikalliseen <i>ilman kapitalismin ja koko tunnetun olemisen järjestyksen radikaalia romahtamista</i>. Niin kauan kuin maailmankapitalismi kaikkine oireineen on olemassa, nielee se kaikki paikallisuudet osaksi itseään (deterritorialisaatio) sallien niiden sitten ilmetä partikulaarisina identiteetteinä sikäli kuin kysymys on samalla lisäarvon lähteestä (reterritorialisaatio). Kyse on yksinkertaisesti siitä, ettei mikään puhtaasti kansallinen tai paikallinen yhteisö mahdollistu omillaan ilman globaalia taustajärjestystä, joka mahdollistaa sen identiteetin, yhteisöllistä ja sisäistä toimintaa säätelevät taustarakenteet jne.<br /><br />Paikallisuus ei näin voi toimia suorana vastavetona globalisaatiolle, koska kaikki paikallisuus on aina jo sen ehdollistamaa.<br />M.N.https://www.blogger.com/profile/02132185454202679872noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7849382590881920477.post-84657889401206691932019-03-14T12:57:04.681+02:002019-03-14T12:57:04.681+02:00Väitän siis, että marxismi on kyllä tekemässä palu...Väitän siis, että marxismi on kyllä tekemässä paluuta. Mutta ei enää yksinomaan luokkatietoisuuteen sidottuna, vaan SJW-totalitarismiin linkitettynä. Minullehan se käy: mitä enemmän vähemmistöjen ehdoilla mennään, sitä enemmän kyseiset ryhmät alkavat syödä toisiaan intressien lyödessä yhteen. Helpompi heidät on sitten kukistaa.Lauri Starkhttps://www.blogger.com/profile/02748366350796622609noreply@blogger.com