”Aution saaren”
skenaarion juju on (toisen) hallitsemisen fantasiassa. Se toistaa Daniel Defoen
robinsonadin logiikkaa. Jos Robinson Crusoelta kysyttäisiin, mitä tämä ottaisi
mukaan autiolle saarelle, hän vastaisi, että kapitalismin (ja lisäisi sivumennen
sanoen jo tehneensä niin).
Saari ei
tietenkään ole täsmällisessä mielessä autio. Elokuvan katseleminen vaatii
kokonaisen virtalähteiden ja elektronisten toistolaitteiden systeemin, mikä puolestaan
edellyttää tätäkin laajempia järjestelmiä, kuten esimerkiksi energiantuotannon ja
sen jatkuvuuden ylläpidon. Tässä vaiheessa tullaan kuitenkin sanomaan, etteivät
nämä asiat ole ”aution saaren” skenaarion kannalta mitenkään olennaista, mikä onkin
tavallaan totta. Olennaisempaa on, ettei skenaarion mahdollistava taustarakenne
tule väärällä tavalla näkyväksi. Emmehän tahdo pilata hauskaa
seuraleikkiä.
Kun siis
kysytään, minkä elokuvan ottaisin mukaan ”autiolle saarelle”, ei ole skenaarion
kitkattoman toiminnan kannalta järkevää kiinnittää huomiota paikalliseen energiantuotannon
problematiikkaan, vaan kuvitella, kuinka toimisin tilassa, josta toisen häiritsevä
vaikutus on eliminoitu ilman, että systeemin jatkuvuus olennaisesti kärsii. Robinson
tunnetusti ratkaisee Perjantaiksi nimeämänsä toisen ongelman simppelillä
alistussuhteella: auliista alkuasukkaasta tulee osa saaren tuotantokoneistoa,
ja juuri Perjantain aulius kätkee Robinsonin harjoittaman riiston.
Entä minkä
elokuvan Robinson ottaisi mukaan autiolle saarelle? Olennaista on, että hän voi
valita minkä tahansa elokuvan (ehkä jopa kaikki). ”Autio saari” on tämän
valitsemisen vapauden tausta, tila, jossa todella voi katsoa minkä tahansa
elokuvan. Valitsinpa tämän tai tuon – vaikkapa Tarkovskin Stalkerin tai
Bergrothin Milanon (fantastisia elokuvia molemmat) –, paikalliset puitteet,
rakenteet ja tuotanto ovat jo olemassa katselukokemuksen mahdollistamiseksi. ”Aution
saaren” näennäinen eristyneisyys toimii valintani arvon realisaationa samaan
tapaan kuin Robinson Crusoen tarina pyrkii todentamaan (ja luonnollistamaan)
kapitalistisen systeemin ylivertaisuuden.
Skenaarion riisutumpi
perusversio ’Mitä ottaisit mukaan autiolle saarelle?’ ohittaa ”tuotannon problematiikan”
ainakin näennäisesti. Kyselypelissä sellainen osanottaja, joka vastaa vakavasti
– eli toteaa ottavansa mukaan ”selviytymispakkauksen” tai muuta vastaavaa – mielletään
kuitenkin usein hiukan tylsämieliseksi. Näkymättömissä pumppaava
tuotantokoneisto on lähtökohta, ja siten ainoa oikea vastaus on se, minkä kuulemme
Robinsonilta: autiolle saarelle ottaisin mukaan kapitalismin, mikäli se ei ole
siellä jo.
”Aution saaren”
skenaarion tarkastelu opettaa meille, että tila, jossa kapitalismi ”sijaitsee”,
on tila, jossa ajattelumme tapahtuu. Kapitalismi on päissämme ja
hermopäätteissämme, se on ajattelussamme vaikuttava suhde. Mutta niin on myös
toinen ja sen häiritsevä vaikutus, toinen, jonka tuotannollista panosta ja
riistoa ilman systeemi ei koskaan voisi toimia, minkä vuoksi ”autio saari” on
autio ainoastaan poliittisen mielikuvituksemme laadulla ja määrällä mitattuna. ”Autio
saari” on nimi kyvyttömyydellemme nähdä toista omassa palautumattomassa
toiseudessaan, siis eräänlainen riiston kiertoilmaisu.
Lopuksi itse
kysymykseen. Jos saari olisi todellakin autio, ottaisin mukaani sen, jota ilman
elokuvia, kirjoja, sivilisaatioita tai ajattelua ei olisi lainkaan olemassa:
toisen kaikessa häiritsevyydessään. Tämä olisi vaarallista ja riskialtista,
mutta tosiaan aivan välttämätöntä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.