Mitä yhteistä on äärioikeiston pauhulla, Katariina Sourin rakkaudella
ja keskiluokan luottamuksella systeemin uusiutumiskykyyn
J.M. Korhonen kirjoittaa erinomaisessa ja laajakatseisessa yhteenvedossaan,
etteivät ”[ä]ärioikeiston nousuun johtaneet ilmiöt (…) katoa itsestään”. Nationalismin
ja uusfasismin kasvavan suosion yksi viimekätinen syy onkin pääoman globalisaatiokehityksen
(ja siihen liittyvän liberaalin, hedonismiksi degeneroituvan individualismin) tuottama
atomisaatio, jota hyödyntäen talouseliitti lietsoo ihmisiä ”yhä
kuumeisempaan hyperkilpailuun toisiaan vastaan esimerkiksi uhkailemalla työpaikkojen
menetyksellä jos ’kilpailukyky’ ei parane riittävästi”. Hyperkilpailu tekee Korhosen
mukaan ihmiset aina vain riippuvaisemmiksi ”järjestelmästä, samalla kun se
jakaa vaurautta entistä harvemmille ja tekee käytännössä mahdottomaksi yritykset
rajoittaa merkittävästi taloudellisen toimeliaisuuden aiheuttamia
ympäristövahinkoja”.
Eriarvoisuuden (joista globaalin geopolitiikan synnyttämät sodat eivät
ole vähäisin eivätkä myöskään ainoa merkittävä seuraus) ja ympäristön tuhoutumisen
seurauksena syntyy muun muassa laajenevia muuttoliikkeitä, jotka puolestaan
lisäävät juurettomuuden ja turvattomuuden kokemuksia. Kun nämä edelleen luovat eri
maiden kantaväestöissä kasvavaa ”pelkoa tutun maailman liian nopeasta
muuttumisesta”, kasvaa myös äärioikeistolaisen politiikan kannatus, vaikka on
selvää, etteivät äärioikeistolaiset hallitsijat valtaan päästyään ”tee asioiden
korjaamiseksi mitään”, sillä
heillä ei ole
mitään insentiiviä [kannustinta] vaarantaa hallintonsa oikeutusta.
Äärioikeiston ainoa lääke onkin sulkea silmät tutkimukselta ja kiihdyttää elintason
ostamista ympäristövelaksi, ja syyttää ja rangaista väistämättömistä ja
lisääntyvistä ongelmista yhteiskunnan heikompia jäseniä. Tämä lietsoo
entisestään hyperkilpailua, kun pelko putoamisesta huonompiosaiseksi kasvaa.
(Korhonen)
Venäjän eurooppalaista äärioikeistoa tukeva ja EU:n ja demokratioiden
vaikutusvaltaa murentava aggressiivinen kybersodankäynti kiihdyttää kehitystä
edelleen: esimerkiksi Suomessakin ”on luultavaa, että entistä rasistisempi ja
räikeämmin äärioikeistolainen Perussuomalaiset jää puoluekentän suureksi
puolueeksi ja todennäköisesti pääsee jossain vaiheessa pääministeripuolueeksi” samalla
kun sen ”edustajiin kuuluu mitä todennäköisimmin vieraiden valtojen tiedustelupalveluiden
vaikutuksen alaisia henkilöitä, ja sen politiikka on faktisesti ottaen (…)
vahvan Kreml-myönteistä”. Edessä olevan talouselämän murroksen vaikutuksia
helpottaakseen populistipuolue kieltäytyy johdonmukaisesti tekemästä mitään ”syyttäen
kaikista vaikeuksista lähinnä ’vihervasemmistoa’ ja maahanmuuttajia”.
Lyhyesti sanoen:
Poliittisen vallan valuminen rikkaiden käsiin, viivyttely vakavien ongelmien
ratkaisemisessa, ja äärioikeiston nousu tekevät ajoissa aloitetuista, riittävän
tepsivistä korjausliikkeistä epätodennäköisiä. Tämä johtaa lähes kaikkien
ongelmien vaikeutumiseen, ja ennen pitkää järjestelmän systeemiseen romahdukseen.
Vähintään osa nykyään demokraattisista valtioista ajautunee jonkinasteiseen
fasismiin ongelmien kärjistyessä. (Korhonen)
Pohjoismainen hyvinvointivaltioprojekti ja sosialidemokraattien hyvää
tarkoittava joskin vaatimaton reformismi vaikuttaa makrotasolta käsin tarkasteltuna
vähintäänkin harhaiselta. Hyvinvointivaltio edellyttää taloudellisen
toimeliaisuuden ja kasvun luoman palkkatyöjärjestelmän kautta syntyvän laajan
ja ostovoimaisten kuluttajien keskiluokan. Historiallisesti ja lähtökohtaisesti
keskiluokka on näin ollen ”rakentanut elämänsä sille oletukselle, että
vallitseva järjestelmä on, mahdollisista ongelmistaan huolimatta, pohjimmiltaan
terve, ja sääntöjen noudattamisesta palkitaan ennen pitkää”. Jos – kuten kasvava
näyttö osoittaa – järjestelmä onkin ”syvästi laho ja homeessa” samalla kun
kuuliainen töissä käyminen ainoastaan ”kaivaa kuoppaa syvemmäksi”, alkaa tosiasioiden
kieltäminen näyttää jokseenkin houkuttelevalta vaihtoehdolta. Korhonen
toteaakin ilmastoviestintää tutkittaessa havaitun, ettei ”ongelma (…) ole
tiedon puute, vaan se, että tietoon uskominen vaatisi omien arvojen ja identiteetin
vakavaa uudelleenarviointia”.
Ei olekaan mitenkään sattumanvaraista, että ne, jotka kannattavat rasistista
oikeistopopulismia, ovat de jure ja de facto usein myös niin
sanottuja ilmastonmuutosdenialisteja. Kyse ei ole tyhmyydestä, vaan
uskomusjärjestelmän koherenssista ja psykologiasta. Eräät nationalistisen ja traditionalistisen
subjektiviteetin liittymäkohdat tämäntyyppisiin regressioihin vaikuttavat suhteellisen
ilmeisiltä, sillä juuri identiteetin säilyttäminen (tai sen väkevämpi
mystifikaatio: paluu identiteettiin) on yksi traditionalistisen ja
nationalistisen ideologian kulmakiviä – ja vetoavimpia eettisiä modifikaatioita
taistelussa ”vihervasemmistoa” ja ”suvaitsevaistoa” vastaan.
Traditionalistinen nationalismi pyrkii edistämään geopoliittista tilannetta,
jossa yhtenä talouden makrotasoa määrittävänä tekijänä on suvereenien
kansallisvaltioiden keskinäinen yhteistyö ja ”luonnollisten” rajojen mukaiset
yhteenliittymät. Jos oletetaan täysin epärealistisesti ja utopistisesti,
että globaali kapitalismi olisi tähän tapaan kontrolloidusti ”hajautettavissa”
tai hillittävissä, vaatisi moinen operaatio joka tapauksessa – kuten traditionalistit
ja nationalistit hyvin tietävät – voimakkaiden rajoitteiden asettamista, mikä
puolestaan ”lukitsisi paikalleen nyt vallitsevan sosioekonomisen tilanteen:
voittajat jäisivät voittajiksi, häviäjät häviäjiksi, ja kasvavassa määrin
näennäinen mutta vielä toisinaan realistinen mahdollisuus parantaa syntymässä saatua
asemaa häviäisi lähes kokonaan”.
Tilanteen
korjaaminen vaatisi vaurauden tasa-arvoisempaa jakoa, mutta tämä on epätodennäköistä
ilman vallankumousta. (Korhonen)
Koska traditionalistinen nationalismi hyväksyy vain ”konservatiivisen
vallankumouksen”, ei myöskään ole yllättävää, että useat traditionalistit ja
nationalistit kiistävät intohimoisesti ihmisten välisen tasa-arvon, jonka
tavoittelemista he pitävät ”humanistisena utopiana”. ”Rotujen” välillä
vallitseva epätasa-arvo tulee edelleen luonnollistetuksi erilaisten tietoisesti
affirmoitujen uhrauksellisten myyttien kautta. (Mitä tasa-arvon tavoittelemiseen
tulee, en pidä sellaista itsekään kovin mielekkäänä. Tasa-arvo on lähtökohta,
ei tavoite, joten siihen pyrkiminen on yksinkertaisesti väärinkäsitys;
pikemminkin on tavoiteltava olosuhteita, joissa valtasuhteiden vaalima epätasa-arvo
paljastuu, kun osattomuuteen suljettujen yksilöiden ja ryhmien ymmärrettävä puhe
käy mahdottomaksi kieltää.)
”Konservatiivinen vallankumous” jäisi tässä mielessä pitkälti nykyisten
valtasuhteiden betonoimiseksi nationalistisen valtiojohdon siunauksella. Vaikka
traditionalisti-nationalistien piirissä saatetaan esimerkiksi vastustaa EU:ta
sinänsä oikeista syistä – sellaisista kuten vallan siirtäminen politiikan
alueelta talouseliitille, joka on luonut kansainvälisille suuryrityksille
mahdollisuuden ”kiristää kansallisvaltioita esimerkiksi työpaikkojen
menetyksillä” ja niin edelleen –, on selvää, ettei minkäänlainen ”paluu”
kansallisvaltioon ole muuta kuin konservatiivinen versio ja peilikuva liberaalien
”maailmankylän” utopiasta.
Ongelmat ovat liian suuria, jotta traditionalismi tai nationalismi
voisivat kuvitella ideologisten työkalujensa riittävän niiden ratkaisemiseen. Taaskaan
ei ole mitenkään sattumanvaraista, että emansipatorisen poliittisen horisontin
puuttuessa fiksuimmat traditionalisti-nationalistit antautuvat avoimesti fatalistiseen
resignaatioon, jota määrittää epätoivoinen halu säilyttää jonkinlainen kohtalo
ja traagisuus yhä typerämmäksi ja barbaarisemmaksi muuttuvassa maailmassa.
Samalla aatteen suorastaan sisäänrakennettu, matalamielisimmillään silkkana
rasismina ja fasismina ilmenevä ylemmyydentuntoisuus muodostaa todellisen
esteen minäkuvan tasolla huolellisesti vaalitulle ”illuusiottomuudelle”, joka
kyllä näkee oireet, muttei tajua tautia.
Sama näkökyvyn puutteen ja vääriin vastakkainasetteluihin ajautumisen ongelma
vaivaa liberaalia ”edistysmielistäkin” intelligentsijaa, joskin toisen muotoisena.
Tahattoman koomisuutensa ja idioottimaisuutensa vuoksi – eräänlaisena
loppupuolen kevennyksenä – nostan esiin yhden yksilöesimerkin, kirjailija
Katariina Sourin Facebook-päivityksen helmikuun 21. päivältä. Sourin ”visio” on
yhtäältä vihjailevan uusliberaali hänen luonnehtiessaan hyvinvointivaltion
luomaa järjestelmää – ”jota ei ole enää varaa pitää yllä” – suhteettomuuksiin
saakka paisuneeksi; toisaalta hän vetoaa atomisaatiossa rypevään menetettyyn yhtenäisyyden
ja ”kansuuden” kokemukseen kuvailemalla meidän olevan ”sairastunut, juuriltamme
irrotettu kansa”. Tunteisiin vetoava esitys huipentuu liberaalin ja tiedostavuutensa
pakahduttaman establishmentin epätoivoiseen vetoomukseen:
Koska ryhdymme
purkamaan järjestelmää jotta saamme tilaa rakkaudelle?
Souri siis ehdottaa järjestelmän purkamista rakkauden nimissä ja vihjaa
varsin avoimesti, että nykyisen ”rakkaudettomuuden” ongelma piilee
epäonnistuneessa systeemissämme. Keskustelupalstoilla on närkästytty Sourin uusliberaalilta
haiskahtavasta agendasta, mikä on johtanut kyvyttömyyteen nähdä hänen ajattelutapansa
varsinaista ongelmaa, joka ei ole niinkään hyvinvointivaltion haukkuminen kuin
se, ettei hän uskalla mennä ajattelussaan riittävän pitkälle. Sen sijaan, että
tyytyisi vain tylsän uusliberaalisti vihjailemaan ”pöhöttyneestä julkisesta
sektorista” olisi Sourin uskallettava nähdä, kuinka globaali kapitalistinen
systeemi sinänsä luo puitteet, joissa vapauden (ja ”rakkauden”) tila määrittyy
yhä totalitaristisemmin kaiken kattavana kuluttajuutena ja sosiaalisten
suhteiden markkinaehtoistumisena, jolloin ”vapaita” ovat vain ne harvenevat,
jotka todella kykenevät toteuttamaan subjektiviteettiaan konsumerismin säätelemässä
sfäärissä (so. kokemaan itsensä vapaiksi samalla kun alistuvat tietoisesti konsumerismin
diskurssille, jossa vapauden puutetta ei ole mahdollista artikuloida) sekä ne,
jotka tuota sfääriä tosiasiallisesti hallitsevat.
Sourin olisi – oman ajattelunsa johdonmukaisuuden nimissä – asetettava
vastakkain ”rakkaus” ja ”kapitalismi”, ei ”rakkautta” ja ”hyvinvointivaltiota”,
joka on vain jälkimmäisen ehdoilla muodostettu sosialidemokraattinen
kompromissi. Tätä hän ei kuitenkaan tee, mikä on ymmärrettävää: rakkauden ja
kapitalismin asettaminen vastakkain paljastaisi koko esityksen suunnattoman
typeryyden ja keinotekoisuuden. Sourin puolustamassa ”rakkaudessa” kun ei
varsinaisesti ole kyse minkäänlaisesta kapitalistisen järjestelmän
vastavoimasta, vaan ideologisesta funktiosta, jolla systeemin jatkuvuus
turvataan ja jolla sitä ylläpidetään, minun näkökulmastani katsoen siis ennen
muuta nykyisen vallan etujen palvelemisesta nykyajan edistyneistön tulkitseman rakkauden
nimissä.
Kiihtyvässä reaalipoliittisessa mutta pohjimmiltaan fetisistisessä vastakkainasettelussa
liberaali edistyneistö ja traditionalistis-nationalistinen älymystö kilpailevat
mimeettisen uhriutumisen kehässä ja sanoutuvat yhä hanakammin irti vastapuolen
ideologiasta kieltäytyen samalla tajuamasta, ettei asetelman viimeinen sana ole
’vastakkaisuus’ vaan ’regressio’: torjunta ja se, mikä torjutaan. Kun
eurooppalainen liberaalihumanisti oksentaa vihan ja pelon sisuksistaan vaatien ”rakkauden”
täyttämälle näkemykselleen universaalin etiikan hahmoa, hän saa nauttia oksennuksestaan
”kansallismieliseksi” julistautuvana rasistisena oppositiona. Molemmat puolet
palkitaan omanlaisellaan ylemmyydentunteella, mikä on yksi syy vastakkainasettelun
reaalipoliittiselle jatkumolle.
Rasistisen opposition ja kasvavan fasismin voittokulku on antanut traditionalisteille
ja nationalisteille syitä riemuun, mutta tässäkin suhteessa fiksuimmat – ne,
jotka suhtautuvat kriittisimmin kapitalismiin ja ilmastonmuutosdenialismiin –
tajuavat, ettei mitään varsinaista aihetta juhlaan ole: vain ideologinen idiootti
asettaa toivonsa EU:sta eroamisen hypoteeseille ”brittien jalanjäljissä” tai
kuvittelee rajojen sulkemisen (jos oletamme sellaisen hetkeksi, tosiasioiden
vastaisesti, olevan mahdollista) jollain mystisellä tavalla jättävän meille ”kansallisvaltion”,
jollaista ei koskaan ole ollut olemassakaan.
Koska nykyaikainen rasistinen nationalismi ja suvaitsevainen liberaali
individualismi eivät ole muuta kuin täysin perverssi nimi ”aikamme
poliittiselle vastakkainasettelulle”, on kysyttävä, mikä todellinen nimi sitten
voisi olla. Mainitun perverssin kaksikon molemmat osapuolet kuuluvat joka
tapauksessa samaan maisemaan: siinä missä toinen osoittaa syntipukki-uhrin
leirin ulkopuolelta, toinen uhraa kenet tahansa säilyttääkseen moraalisen
pelastajan hahmonsa. Aivan toisenlainen maisema voi olla vain sellainen, josta
käsin globaalin kapitalismin kiistaton systeeminen kestävyyskriisi (joka todennäköisimmin
johtaa niin sanottuun ”järjestelmäonnettomuuteen” eli systeemin romahduttavaan useiden
vikojen ennakoimattomaan ja liian nopeaan interaktioon), ilmastonmuutos
(katastrofi ei ole vain edessä, vaan jo kohdalla) ja emansipatorisen politiikan
puute (oikeistopopulismin, uusliberalismin ja sosialidemokratian ilmeinen
kyvyttömyys hillitä kaikinpuolista kurjistumista ja järjestelmän kriisiytymistä)
on mahdollista nimetä ja ymmärtää oikein.
Vähintä, mitä tulisi vaatia ja mihin olisi kaikella poliittisella tahdolla
pyrittävä, on radikaali näkökulman – ja siten haluamisen tavan – muutos.
Tämä ei ikävä kyllä näytä lainkaan todennäköiseltä. Suomalainenkin päivänpolitiikka
on – demarijohtoisenakin – suureksi osaksi silkkaa eskapismia
hyvinvointiprojektia ennallistavine ”työllisyystavoitteineen”, kun tosiasiallisesti
olisi julkisen diskurssin tasolla vaalittava jatkuvaa työkriittistä puhetta
ja unohdettava palkkatyösuhteen etusijaistava ”keskiluokkainen moraali” –
eettisen kuluttajan hahmosta puhumattakaan.
Keskiluokan älykkäimmät edustajat, ne, joille sekä liberaali että populistinen
eskapismi tuntuu hiukan epä-älylliseltä, jättäytyvät näiden näkymien edellä
joko kyyniseen resignaatioon tai jonkinlaiseen teologiseen fatalismiin, joista
ensimmäinen on porvarillisen individualismin atomisaatiokehityksen jokseenkin
looginen tulos ja jälkimmäinen (yhtä lailla atomisaation tuottama) ideologinen
muoto epätoivoa, jossa ”Jumala” ja ”ihmisluonto” tarjoavat riittävän
yksilöllisen lohdun. Reaalipolitiikan asetelmien kärjistyessä nationalismi
houkuttelee enemmän tai vähemmän, yksilön mukaan.
Vastaavanlaisia helppoja resignaation ja eskapismin muotoja tarjoaa tyypillinen
ja virheellinen hokema itseään toistavasta historiasta. Syklinen tulkinta
johtaa vaivattomiin yksinkertaistuksiin, joita etenkin iltapäivälehtien ja valtiollisen
median ”analyysit” pinnallisuudessaan suosivat. Tosiasiallisesti sillä, mitä
nyt on tapahtumassa, ei ole mitään tekemistä vaikkapa 1930-luvun tapahtumien toistumisen
kanssa; ja tämä on jokaisen ideologiakriitikon syytä tunnustaa. Kotimaisen äärioikeiston
sinimusta nostalgia ja flirttailu Lapuan liikkeen suuntaan on pelkkää identiteettipolitiikkaa
ja sellaisena yhtä postmoderni ilmiö kuin kapitalismia kumartava liberaalikommunismikin.
Kuten holokausti oli singulaarinen ja toistumattoman ainutkertainen,
singulaarinen ja toistumattoman ainutkertainen on myös Trump, Venäjän kybersodankäynti,
uusi (ja substanssittomuudessaan täysin ”postmoderni”) oikeistopopulismi. Se,
että näiden ilmiöiden typologinen luokittelu on mahdollista, ei oikeuta
metafyysisiin syklisiin tulkintoihin. Trump ei ole uusi Hitler sen enempää kuin
nykyvasemmisto uutta kommunismia; ilmastonmuutos ei ole yhtä kuin jokin
muinainen, maailmanlaajuinen luonnonkatastrofi. Uuden tulemisen – oli se sitten
millainen romahdus tahansa – kielto johtaa luvattoman helposti rauhoittavaan
myyttiseen ajatteluun, kvasibuddhalaiseen ”olemassaolon tanssiin” tai ”talousviisaiden”
turhanaikaiseen ”ikuisen kasvun” optimismiin.
Lopuksi onkin todettava truistisesti, ettei laiskan ja konformistisen ajattelun
suosimiseen ole varaa, vaikka yhtä selvää on, että sen jatkuminen on koko systeemin
pakonomaisen säilyttämisen (ja sitä seuraavan väistämättömän romahtamisen)
pelkistyneimpiä intressejä. Haluamisen tavan muuttamiseen ei tosiaan riitä
vähempi kuin ”psyyken räjäyttäminen”, pelkällä ”tiedostamisella” emme pääse
mihinkään. ”Tietoisuuden” lisääminen ei siten ole omienkaan tekstieni keskeisiä
pyrkimyksiä. Jacques Rancièrea lainaten:
Alistettujen
ongelmana ei näet koskaan ole ollut se, kuinka tulla tietoiseksi hallinnan
mekanismeista, vaan kuinka tehdä itsestään [joku] jonka kohtalona on jotakin
aivan muuta kuin alistua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.