Muistiinpanoja
Janne Kurjen esipuheesta Žižekin esseekokoelmassa Tervetuloa reaalisen
autiomaahan! (Apeiron 2004)
Olennaista Žižekin Lacan-luennassa fantasiasta on ajatus, ettei fantasia
ainoastaan kätke todellista kauhua, vaan samaan
aikaan luo sen, minkä pyrkii kätkemään. Esimerkkeinä voi pitää satujen,
myyttien tai elokuvien kauhuolentoja. Fantasia ei siis vain ”toteuta halua
hallusinatorisella tavalla”, vaan ”tarjoaa halumme koordinaatit, konstituoi
halun: fantasia opettaa meille, kuinka haluta”.
Fantasian lävistää jännite. 1)
Yhtäältä fantasialla on stabilisoiva ja ”autuas” puolensa. Tätä puolta – jota Kurki
kutsuu nimellä fantasia1 – ”hallitsee unelma tilasta, jota mikään ei
häiritse tai turmele”. 2) Toisaalta ”fantasialla on destabilisoiva puolensa,
jonka elementaarinen muoto on kateus” – fantasia2. Tähän sisältyy
kaikki, mikä minua toisessa häiritsee, muun muassa ”kuvat siitä, mitä hän tekee
selkäni takana, kuinka hän pettää minua tai juonittelee minua vastaan”.
Liberaalivasemmiston ”turvallisen
tilan” idea toteuttaa selvästi fantasiaa1 siinä missä oikeistopopulismin
luoma haittamaahanmuuttajan hahmo on fantasiaa2. Koska molemmissa on
kysymys yhden ja saman fantasian eri puolista, niiden asettaminen vastakkain ei
voi edes periaatteessa tuottaa emansipatorista politiikkaa.
Joka uskottelee elävänsä todeksi ”fantasian1 muovaamaa todellisuutta”,
on rakenteellisesti pakotettu kiistämään siihen kuuluva antagonismin mahdoton, ”johon
fantasia2 ruumiillistaa tämän kiistetyn ja kielletyn”. Fantasian2
tehokkuus muodostaa näin fantasian1 vallitsemisen ehdon.
Tämä asetelma näkyy hyvin
päivänpolitiikassa. Liberaali ”monikultturismi” tuottaa väistämättä oman
torjuntansa aktualisaation ja saa viestinsä käänteisenä takaisin
perussuomalaisten hahmossa.
Fantasiassa toteutuva halu ei ole ”subjektin omaa” eikä siinä mielessä
autenttista; subjekti ei ole halunsa alkuperä, vaan ”fantasia on vastaus
subjektin Toiselle esittämään kysymykseen ’Entä teille?’ (Che vuoi?)”. Fantasia toisin sanoen toteuttaa Toisen halua siinä muodossa kuin subjekti sitä fantasioi,
ja ”[t]ämä implikoi sen, että fantasia kertoo minulle, mitä olen toisille, mitä
muut minusta haluavat”. Fantasia on siten vastaus Toisen usein ”ristiriitaisiin
haluihin, toiveisiin ja vaatimuksiin”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.