Kuten Marko Hamilo kirjoittaa Uuden Suomen ”käsitekriittisessä” artikkelissaan,
uuden oikeiston piirissä ”kulttuurimarxismilla” tarkoitetaan
yksinkertaisesti
marxilaista maailmankuvaa ilman sen taloudellista ja poliittista ulottuvuutta.
Samalla työväenluokka menetti asemansa sorrettuna luokkana, joka tulisi
tekemään vallankumouksen. Sen paikan ottivat erilaiset marginaalit:
seksivähemmistöt, mustat, maahanmuuttajat ja niin edelleen.
Koska Hamilon tulkinta on jo toisaalla osoitettu läpeensä
virheelliseksi, en käsittele asiaa tässä sen enempää. Tyydyn vain toteamaan, ettei
kulttuurimarxismia Hamilon tapaan muotoilemana oppina, järjestelmänä tai jonkinlaisena
kulttuuripoliittisena dogmatiikkana ole oikeastaan olemassakaan.
Olettakaamme kuitenkin – just for the sake of the argument – että ”kulttuurimarxismin”
käsite on validi muutenkin kuin uusoikeistolaisena koirapillinä ja
pahaenteisenä viittauksena 1930-luvun tiettyihin kiistatta barbaarisiin
kehityslinjoihin. Jos kulttuurimarxismia olisi olemassa, sen keskeisimpänä
dokumenttina voisi epäilemättä pitää Frankfurtin koulukunnaksi kutsuttuun
marxilaiseen älymystökeskittymään kuuluvien Max Horkheimerin ja Theodor Adornon
toisen maailmansodan aikoihin laatimaa kulttuurikriittistä puheenvuoroa ja
laajaa esseeteosta Valistuksen dialektiikka (Dialektik der Aufklärung,
1944).
Ymmärtääksemme jotain ”todellisesta” kulttuurimarxismista on siis ymmärrettävä,
mistä Horkheimerin ja Adornon teoksessa on olennaisesti kysymys. Viittaaminen
poliittisen korrektiuden vaatimuksiin, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden
sotureihin, ”woke”-kulttuuriin tai siihen, mitä joku Juha Ahvio sanoo
Gramscista, Marcusesta, Adornosta tai kommunismista, ei riitä.
Valistuksen dialektiikan lukeneelle käy vieläpä suhteellisen
nopeasti selväksi, ettei liberaalivasemmiston paljon puhutulla (ja syytetyllä)
halulla ”tuhota länsimaisen kulttuurin kristilliset perusarvot” ole mitään
erityistä tekemistä Horkheimerin ja Adornon kriittisen projektin kanssa. Riittää,
kun lukee ajatuksella Valistuksen dialektiikan laajan alkuluvun ”Valistuksen
käsite”, jossa tekijät pyrkivät osoittamaan, kuinka
[v]alistuksen
uhriksi joutuneet myytit olivat kuitenkin sen itsensä aiempaa tekoa. (…) Myytti
halusi selostaa, nimetä, sanoa alkuperän ja sen myötä esittää, todeta,
selittää. Tämä piirre voimistui, kun myyttejä alettiin koota ja merkitä
muistiin. Jo varhain ne muuttuivat selosteista opeiksi. Jokainen rituaali sisälsi
mielteen tapahtuneesta määräkulkuna, johon loitsijan oli tarkoitus vaikuttaa.
Rituaalin tämä teoreettinen ainesosa itsenäistyi kansojen varhaiseepoksissa.
Tragediankirjoittajien löytämät myytit astuivat esiin kurina ja mahtina, joita jo
Bacon ihannoi tavoitteena.
Horkheimerin ja Adornon kriittisen projektin ytimessä on kontribuutio länsimaiseen
keskusteluun ja reflektioon, jossa ajattelu voi saada selkoa synneistään.
Valistus, joka pyrki systemaattisesti poistamaan taikauskon maailmasta ja abstrahoimaan
kaiken olevan mitattavaksi varannoksi, on tekijöiden mukaan tässä pyrkimyksessään
”totalitaarinen”:
Mihin tahansa
henkiseen vastarintaan törmääminen vain paisuttaa sen voimia. Tämä johtuu
siitä, että myyteissäkin valistus tunnistaa itsensä. Mitä vastarinnan
hyödyntämät myytit ovatkin, niistä tulee tällaisissa kamppailuissa perusteluja,
jolloin ne joutuvat väistämättä polvistumaan sen hajottavan järkiperäisyyden
periaatteen edessä, josta [sic] ne valistusta syyttävät. Valistus on totalitaarinen.
Horkheimerin ja Adornon mukaan valistuksen edistystä tuhoavat mahdit ammentavat
voimansa sen omaan rakenteeseen kätkeytyvistä jännitteistä. Valistuksen totalitaarisuus
on seurausta valistuksen projektin alkuperäisestä ristiriidasta, joka ylipäätään
on tehnyt kaiken havaitun edistyksen mahdolliseksi: ”Minuuden herääminen
maksetaan tunnustamalla valta kaikkien suhteiden periaatteeksi.” Jos esimodernin
ajan magia olikin ”veristä epätotuutta” ja luontoon kohdistuvaa hallinnan
pyrkimystä ja harjoittamista, ”se ei vielä kieltänyt herruuttaan muuntautumalla
puhtaaksi totuudeksi ja laittautumalla sellaisenaan alistamansa maailman
perustaksi”. Valistuksen projektissa ”olioiden olemus paljastuu alati samaksi,
herruuden perustaksi”, mikä edelleen tuottaa luonnon ja maailman suureksi
ykseydeksi. Ero on pantu viralta.
Sivilisoitunut ihminen julistautuu ”näkymättömän mahdin näköiskuvaksi”
siinä missä esimoderni loitsija vain asettui luonnossa havaitsemiensa mahtien
kaltaiseksi niitä pelotellakseen tai lepytelläkseen, ja
[v]asta
tällaisena näköiskuvana ihminen tajuaa itsensä minäksi, joka ei voi kadota toisiin
samastumalla vaan joka takertuu häneen läpitunkemattoman naamion tavoin.
Yhdessä vastineensa, luonnon ykseyden kanssa tämä samana pysyvä minä kumoaa
laatujen moninaisuuden. Laatujen riisuminen tekee luonnosta kaoottista,
pelkästään jaoteltavaa ainesta, ja kaikkivoivasta minästä tulee pelkkä
omistuksen kohde, abstrakti samuus.
Syyttäessään nykyajan ”kulttuurimarxisteja” – toisin sanoen liberaalia,
kulttuuripolitiikkaa patologisen syyllisyytensä ja eräiden kohtalokkaiden
sekaannusten pohjalta harjoittavaa establishmentia – vallanhalusta ja totalitarismista
uusi oikeisto on itse kulttuurimarxistisempaa kuin kritiikkinsä kohde. Poliittisen
korrektiuden ja liberaalin suvaitsevaisuuden paradoksit näyttäytyisivät Valistuksen
dialektiikan kirjoittajille yhden ja saman herruuden harjoittamisen
jälkimoderneina muotoina, mitä ne tosiasiallisesti ovatkin.
Uudesta oikeistosta poiketen Horkheimer ja Adorno eivät kuitenkaan perustaisi
diagnoosiaan ”kulttuurien välisiin luonnollisiin eroihin” (syyllistyen näin
pinnalliseen ja virheellisesti essentialisoivaan reduktionismiin), vaan tunnistaisivat
ilmiössä porvarillisen hallinnan periaatteen, luokan pyrkimyksen yhtenäistää
todellisuus hallitsijoiden etujen mukaisella tavalla – mikä poliittisen
korrektiuden ja kulttuuriseen problematiikkaan yksipuolisesti keskittyvien, lukuisten
sosiaalista oikeudenmukaisuutta tavoittelevien projektien tapauksessa tarkoittaa
viime kädessä pääoman aktiivista pyrkimystä sulauttaa kaikenlaiset eriarvoisuudesta
huolestuneet kriittiset poliittiset liikkeet itseensä.
Lyhytkin katsaus ”kulttuurimarxismin” aatteellisiin lähtökohtiin riittää
osoittamaan ainakin sen, kuinka hakoteillä ovat ne, jotka termiä ahkerimmin
viljelevät. Omat kokemukseni keskusteluista ja väittelyistä poliittista
oikeistoa kannattavien kanssa vahvistavat yllä esitetyn. ”Kulttuurimarxismi”
toimii kattoterminä ja ”selittävänä tekijänä” mitään tosiasiallisesti selittämättä.
Ei mikään ihme, että kriittiselle vasemmistolle koko käsite on jonkinlainen
oksymoroni, joka kertoo sille enemmän uuden oikeiston Marx-ymmärryksen tasosta
kuin jostain vakavasti otettavasta kulttuurikriittisestä kontribuutiosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.