1. Rahaa on
saatava vastikkeettomasti ja sitä on saatava riittävästi.
2. Työ ei ole
velvollisuus tai itseisarvo.
3. Kaikkien ja
keiden tahansa tasa-arvo on lähtökohta, ei tavoite.
4. Poliittisen
ajattelun ei tule perustua reaalisten uhkien huomiointiin vaan
mielikuvitukseen.
5. Politiikkaa ja
taloutta ei pidä erottaa toisistaan.
6. Ei pidä olla
olemassa eliittiä, joka valistaa, jakaa tai panttaa tietoa ja välittää arvoja.
7. Yksilö on
porvarillisen vallan luoma fiktio.
Selvityksiä kohtiin 1–7
1. Nykymuotoinen jälkiteollinen kapitalismi
ei pyri anastamaan lisäarvoa ainoastaan tehdashallin uumenissa tehdystä
elävästä työstä, vaan yhä enenevissä määrin kapitalismin arvontuotanto on
riippuvaista ihmiselämästä
kokonaisuudessaan. Kapitalismi
tuottaa subjekteja ja subjektiviteetteja, jotka se uuttaa ja imee
heteroglossisesta ja heterogeenisestä globaalin metropolin äärettömyydestä. Periferiaa
ei enää määritä paikka; maaseudun ja kaupungin ero on romahtanut. Arvoa
nyhdetään ihmisistä, heidän välillään ja sisällään vallitsevista suhteista, verkostoissa,
tiimeissä ja yhteisöissä tapahtuvasta kommunikaatiosta. ”Tuottava yksilö”
syntyy vasta jälkikäteen homogenisoidun arvontuotannon eräänlaisena
lopputuotteena ja ideologiana: tosiasiallisesti me kaikki tuotamme arvoa. Vastikkeeton
perustulo turvaa prekaarin työläisen autonomiaa ja mahdollistaa omaehtoisen
tavan etsiä elämäänsä mieltä ja merkityksiä. Yksinkertaistaen: rahaa riittää
maailmassa kaikille jaettavaksi heti viimeistään sitten, kun keinotekoista niukkuutta
tuottavan systeemin (kapitalismin) logiikasta ja käytännöistä luovutaan.
2. Tietenkään työ ei ole velvollisuus tai
itseisarvo.
3. Tasa-arvon asettamisella tavoitteeksi on
porvarillinen ja liberaali kaiku. Ei ole niin, että ihmiset ovat jotenkin
potentiaalisesti tasa-arvoisia, vaan juuri tasa-arvo on aktuaalista ja vaatii
jatkuvaa toimeenpanemista ilmaantumalla politiikan tapahtumina siellä ja
täällä. Jos ihmiset eivät olisi jo lähtökohtaisesti tasa-arvoisia, orja ei
voisi edes ymmärtää johtajan käskyjä. Että hän ymmärtää ne, tarkoittaa, ettei
herralla ole älyllisiä perusteita herruudelleen, vaan molemmat ovat älyllisesti
tasavertaisia. Alistaminen mahdollistuu uskottavalla tavalla vain, kun tämä
tasavertaisuus kätketään näkyvistä tuottamalla eroista hierarkioita, jotka näyttävät
meistä luonnollisilta vain, koska hierarkioiden luomiseen erikoistunut väkivallan
koneisto liittyy kapitalismissa yksiin systemaattisen tieteen kanssa.
4. Uhkiin ja ”realismiin” perustuva
politiikka edellyttää aina sulkeistavan eleen, jossa ”realismi” asettuu normaalin mielen terveenä asenteena synnyttäen samalla laajoja, heterogeenisiä
hulluuden lajeja. Tämä ele on olennaisesti porvarillinen (ja mielivaltainen)
implikoidessaan mahdottoman ulkoisen viitepisteen, josta käsin ”kolmas osapuoli”
– mitat, määrät ja laadut asettava arkkiporvari – kykenee nimeämään patologisen
ja ei-patologisen romahtamatta näiden välisen eron kuiluun. Tällainen näkemys
on liberaalin universalistinen, eikä siihen ole mitään rationaalista syytä
uskoa.
5. Talous on aina jo politiikkaa; talous sinänsä
on poliittinen käsite. Talouden supistaminen jonkinlaiseksi tekniikaksi on taloutta
koskeva, ytimeltään poliittinen teko.
6. Tiedon, arvojen ja valistuksen syytäminen
redusoi toisen objektiksi ja esittää ”sivistyksen” koulumestarimaisesti ylhäältä
käsin jaettavana tietona. Näin tieto – faktuaalisesti paikkansapitävänäkin – muuttuu
herruuden keinoksi ylläpitää ja tuottaa uudelleen herruuttaan. Tietoa ja arvoja
ei tule jakaa ylhäältä, eikä niiden välittämisen tule perustua ”paremmin
tietävän” asiantuntijan ja passiivisen, ”tietoa omaksuvan” kohteen väliseen
suhteeseen. Pikemminkin tiedon on toimittava suhteessa, jossa olemme yhdessä
ikään kuin toiseuden äärelle asettuneina, yhtäläisesti oikeutettuina
hämmästymään, kritisoimaan, kiistämään ja oppimaan. Tieto ei ole objekti vaan relaatio,
suhde, dialogia ja tapahtumista.
7. Yksilö on yhteisössä operoivien valtasuhteiden
solmukohta ja tuote, porvarillisen vallan luoma katsetta rajaava kehys. Kun
emme näe kehyksiä, vaan ainoastaan sen, mikä on rajattu niiden sisään, koemme
sisällön annettuna: uskomme ihmisen syntyvän maailmaan yksilönä, joka sitten ”sosiaalistuu”
yhteisönsä osaksi. Tämä tarkoittaa, ettemme kykene näkemään ihmisen hajautunutta,
verkostoitunutta ja rihmamaista olemusta ja olemista, josta käsin yksilö tuotetaan
jälkikäteisellä prosessoinnilla. Siksi juuri kukaan ei kysy, kenen ja millaisen
vallan kannalta on hyödyllistä, että ajattelemme olevamme ensisijaisesti
yksilöitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.