Entisenä
konservatiivikristittynä kykenen kyllä ”rationaalisesti” käsittämään, miksi
monet kristityiksi itsensä mieltävät ja uskoaan avoimesti julkituovat ihmiset
päätyvät kannattamaan Trumpin kaltaisen neofasistin ja oligarkin hallintoa tai
ajamaan kovaa oikeistolaisuutta, joka kohtelee vähäosaisia julmasti ja
moralisoiden. Niin. Kykenen ”ymmärtämään” siinä mielessä, etteivät nämä ihmiset
ole hulluja. Heillä on syy toiminnalleen ja ajattelutavoilleen; omasta
mielestään he juuri toimivat moraalisesti esimerkiksi kieltäessään sukupuolen
moninaisuuden, vähemmistöjen oikeudet ja köyhille kohdistetut valtion tuet.
Nämä ihmiset
eivät keskimäärin ole sen julmempia tai hullumpia kuin muutkaan. He vain
sattuvat uskomaan – esimerkiksi – ettei homoseksuaalinen rakkaus ole in
actualitas ”todellista”, vaan perustuu syntiin langenneen ihmisyyden luomiin
harhakuviin ja vääristyneeseen himoon, minkä vuoksi kaikenlainen pro-homoilu on
edustaa turmelusta ja luomisjärjestyksestä poikkeamista. Niinpä ”rajat ovat
rakkautta” ja ”synti on synniksi sanottava”.
Jos kristitty
konservatiivi on perillä uskontoonsa kuuluvasta armollisuuden elementistä, hän
toki tajuaa, ettei syntisyydessään eroa homoseksin harjoittajasta, olipa itse
kuinka cis ja heteromatriisin mukainen tahansa. Parhaassa tapauksessa hän ei edes
jaksa asettaa homoseksiä erityisten syntien seipäännokkaan; sateenkaariväen
asian tunnustaminen tosin tekisi hänestä jo liian liberaalin.
Voi tuntua
itsestäänselvyydeltä sanoa, että myös kristitty konservatiivi uskoo, ja epäilemättä
hyvin vilpittömästi, olevansa ihmisoikeuksien ja rakkauden asialla silloinkin,
kun kannattaa rikkaiden oligarkkien fasistisia uudistuksia, jotka monien
vähemmistöjen kannalta ovat tyystin katastrofaalisia. Ulkoapäin tarkasteltuna
tällainen asenne vaikuttaa tietenkin julmalta ja täysin tekopyhältä. Sitä se
monilla epäilemättä onkin.
Olen kuitenkin entisenä
konservatiivikristittynä kohdannut näissä piireissä sen tasoista intohimoa,
ettei pelkkä tekopyhäksi julmuriksi leimaaminen tunnu tavoittavan asetelman
varsinaisuutta. Olemme joka tapauksessa liian taipuvaisia diagnosoimaan tekopyhyyttä
itsemme ulkopuolelta, liian malttamattomia havaitsemaan omaa tekopyhyyttämme.
Käydessämme sotaan tuota tekopyhyyttä vastaan ajaudumme helposti julmuuksiin,
joita emme julmuuksiksi tajua.
Olen itse ollut
sellainen konservatiivi, joka vaatii rehellisyyttä loppuun saakka:
rehellisyyttä muille ja itselleen. Olin sotajalalla tekopyhyyttä vastaan. Juuri
siksi olin julma, ja julmuudessani sokea omalle käytökselleni.
Judith Shklarin
mukaan meidän tulisi sietää tekopyhyyttä kyetäksemme vastustamaan julmuutta.
Mikäli asetamme tekopyhyyden vastustettavien paheiden kärkeen, muutumme
huomaamattamme julmureiksi.
Konservatiiviaikoinani
vaadin niin tiukasti älyllistä rehellisyyttä, että olin valmis romuttamaan ihmisten
uskoa ja identiteettejä. En näin ollen tahtonut ymmärtää, ettei oma tekopyhyyteen
kohdistuva kriittisyyteni suinkaan enää toteuttanut niitä moraalisia hyveitä,
joita luulin kannattavani. Tekoni puhuivat puolestaan. Totuus erkani
rakkaudesta, eikä ollut enää totuus. Koska olin hyvin intohimoinen (olen aina
ollut), minulta kesti kauan huomata se suunnaton typeryys ja julmuus, mihin oma,
kiihkeään haluun yhtyvä älyni, oli minut johdatellut.
Tekopyhyydelle
sopii nauraa ja sitä sietää kritisoida aina ja kaikkialla, mutta totaalinen sodanjulistus
on vaarallista. Sosiaalinen elämämme rakentuu merkittävissä määrin annokselle
reipasta tekopyhyyttä, samoin liberaalidemokraattinen politiikkamme. Täydellisen
rehellisyyden vaatimus on lupakirja harkitsemattomalle julmuudelle.
Koska täydellinen
rehellisyys tarkoittaa meille eri asioita uskomustemme mukaan, otan
esimerkkini kahdesta ”ääripäästä”.
Kristityn
konservatiivin mielestä voi olla rehellistä kuitata seksuaali- ja
sukupuolivähemmistöön kuuluvan keskustelijaosapuolen identiteetti pelkkänä ”väärinkäsityksenä”.
Hän saattaa tiedostaa toimintansa julmuuden, mutta koska kyse on hänelle vain ”rehellisyydestä
Jumalan edessä”, hän päätyy hyväksymään julmuutensa – kenties ”välttämättömänä
pahana”, jos ei muuten –, kun taas asian sanomatta jättäminen olisi kenties ”epärehellistä”.
Vastaavalla
tavalla voimme kuvitella progressiivisen vasemmistolaisaktivistin avoimen
halveksunnan hänen joutuessaan kuuntelemaan konservatiivisen vastapuolen
selvitystä siitä, miten jokainen meistä on omalla tavallaan rikkinäinen, ja
Jumala haluaa tehdä kaikista eheitä (homoista heteroja ja niin edelleen), kun
vain maltamme alistua hänen tahtoonsa.
Eikö juuri ”rehellisyys”
saata tällöin vaatia meitä kavaltamaan vastapuolen tekopyhyyden, jota kohtaan
tunnemme oikeutettua vihaa? Ja kuitenkin entisenä konservatiivina tiedän hyvin,
kuinka vilpitön, intohimoinen ja koko identiteettiä määrittävä tekijä voi olla
usko Jumalaan, joka haluaa eheyttää homot heteroiksi ja muunsukupuoliset
miehiksi tai naisiksi, ja kuinka rakastavalla tavalla tämä usko ajattelee ja
tietää toisen puolesta sen, että kunpa tuo ihminen vain alistuisi, hän löytäisi
todellisen vapauden – ja niin edelleen.
Lienee syytä
korostaa, etten puolustele tällaista kristilliskonservatiivista näkemystä vähimmässäkään
määrin. En myöskään pyri esimerkkieni rinnakkain asettamisella vihjaamaan, että
molemmat maailmankatsomukset olisivat yhtä paikkansapitäviä. En tässä rinnasta
uskomusjärjestelmien totuutta keskenään, vaan koetan keinotekoisten esimerkkien
kautta osoittaa sen huomaamattoman julmuuden, johon kuka tahansa voi
syyllistyä, mikäli käy salamasotaan tekopyhyyttä vastaan.
Sillä olipa
kuvitteellisen konservatiivimme maailmankatsomuksesta mitä mieltä tahansa, minusta
tuntuisi nykyään varsin julmalta kavaltaa vilpittömän ihmisen tekopyhyys vain
siksi, että hänen maailmankatsomuksensa loukkaa omaa moraalista
tietoisuuttamme. Tuo ”eheyttävä Jumala”, jonka tahdolle alistuminen on ”omaksi
parhaaksemme”, voi vilpittömälle konservatiivikristitylle olla samalla tavoin
identiteettiä määrittävä tekijä kuin joillekulle meistä on homo- tai
queerseksuaalisuus, cisnormista poikkeavasta sukupuolispektristä puhumattakaan.
Ja jos väitämme suhtautuvamme kunnioittavasti toisen identiteettiin,
olemme itse tekopyhiä, mikäli ”totuuden” tai ”tosiasioiden” nimissä hyväksymme tuohon
identiteettiin kohdistuvan avoimen halveksunnan.
Voi tosiaan hyvinkin
olla hitusen tekopyhää vaatia kunnioittamaan identiteettejä, joita itse pitää
harhaisina, taantumuksellisina tai muuten vain läpimätinä, mutta yhtä lailla
olisi lyhytnäköistä ja julmaa vaatia rehellisyyden nimissä ”väärien”
identiteettien julkista halventamista ja murskaamista. Meidän maailmassamme
identiteetin kunnioittamista ei oikein voi erottaa ihmisen kunnioittamisesta,
ja aivan samoin identiteetin murskaaminen on ihmisen murskaamista.
Mikään yllä
sanottu ei tarkoita, että kannattaisin ”identiteettipolitiikkaa” eli
politiikkaa, joka suhtautuu identiteettiin essentialistisesti (olemuksellisesti)
ja asettaa sen kaiken poliittisen toiminnan lähtökohdaksi. Pikemminkin haluan
kiinnittää huomiota kykyymme oppia näkemään oman identiteettimme tuolle
puolen, mahdollisuuteen suhtautua toiseen radikaalin ulossulkemattomalla tavalla.
Näin ymmärrän armon ja armollisuuden.
Tekopyhyys on niitä asioita, joita on vaikea kitkeä. Oletuksenomaisesti ihmiset uskovat että voisivat lopettaa sen omalta kannalta, jos pystyisivät itse tunnistamaan sen. Onkin hieman huvittavaa, että itsepyhyyden tunnustaminen jotenkin auttaisi havaitsemaan sitä itsessään.
VastaaPoistaJa mitä taas tulee transsukupuolisiin, muunsukupouolisiin sun muihin... On teennäistä pitää kaikkia niitä mitä on pelkkinä identiteettivalintoina, joilla ei ole mitään vaikutuksia mihinkään. Kaikkia näitä uusioidentiteettejä yhdistää kyvyttömyys (tai ainakin haluttomuus) suvulliseen lisääntymiseen, mikä tekee heistä täysin riippuvaisia ympäröivästä yhteiskunnasta - joka ei ole näihin uskomuksiin hatkahtanut.
Ja miksi pelkästään synnin toteaminen on muka anteeksiantamatonta julmuutta? Yleensäottaen näitä identiteettivalintoja kritisoivat pumpuloivat argumenttinsa täysin tehottomiksi, nimenomaan koska pelkäävät loukkaavansa muita.
Kaikkia näitä uusioidentiteettejä yhdistää kyvyttömyys (tai ainakin haluttomuus) suvulliseen lisääntymiseen, mikä tekee heistä täysin riippuvaisia ympäröivästä yhteiskunnasta - joka ei ole näihin uskomuksiin hatkahtanut.
PoistaEn ymmärrä, mitä ajat tällä takaa. Argumenttisi on todella epäselvä. Tarkoitatko, että on identiteetin kannalta ongelmallista, mikäli tämä identiteetti on jollain tapaa riippuvainen ympäristöstään?
Hyvää pohdintaa. Vähän tarkkuutta voisi olla, kun päättää mihin "tietoon" luottaa. Sukupuolia on vain kaksi ja tämä on myös tieteen näkemys. Ei ole mitään "muunsukupuolisia". Seksuaalisen suuntautumisen kokemus on sitten ihan eri asia.
VastaaPoistaNykylääketieteen mukaan sukupuolen määrittäminen syntymän hetkellä on tulkinnanvaraista. Sukupuoliset ominaisuudet kehittyvät samoista fysiologisista aihioista, kaksijakoisuus ilmenee ainoastaan sukusolujen kohdalla. Fysiologisella tasolla sukupuoli ilmenee kirjona.
PoistaJanne Kurki (LL, FT) kirjoittaa:
Oleellista on, että biologisen sukupuolen monet keskeiset tahot eivät ole edes kuvattavissa fenomenologisesti, sillä esimerkiksi DNA tai hormonit eivät ole silmin nähtävissä. On siis ymmärrettävä biologisen sukupuolen moniulotteisuus, joka ei missään tapauksessa palaudu ihmisen ”luonnolliseen” havaintokykyyn, vaan kuuluu teknologisesti rakennettuun, muodostuneeseen ja tuettuun havainnointiin esimerkiksi mikroskooppien, polymeraasiketjureaktioiden, eloktroforeesien ja massaspektrometrien avulla. Ihmisen luonnollisen havainnoinnin rajat eivät siis ole biologisen sukupuolen rajoja.
Väität sukupuolia olevan ”tieteen näkemyksen” mukaan vain kaksi, mutta väittämäsi näyttää nimenomaisesti perustuvan nykytieteen näkemysten sivuuttamiseen.
En ole sama kommentoija, mutta tämä kuulostaa mitättömältä hiustenhalonnalta.
PoistaIhminen voi syntyä myös siten, että yksi (tai useampi) sormista puuttuu, mutta silti kukaan ei nillitä raivokkaasti siitä miten sormien määrä on jonkinlainen "kirjo", joka pitää huomioida joka ikisessä tilanteessa.
Minun on hankala hahmottaa tämän analogiasi asiaankuuluvuutta tässä yhteydessä. Sormien määrästä ei puhuta kirjona, mutta toisaalta ketään ei myöskään vaadita uskomaan, että ihmiset jaetaan kahteen binaarisesti vastakkaiseen ”puoleen” sormien lukumäärän perusteella. Sen sijaan tunnustetaan, että on monensormisia ihmisiä, niin yksi-, kaksi- kuin kuusisormisiakin ja niin edelleen, eikä kenenkään mielestä ole ongelmallista pitää tällaista moninaisuutta ilmeisenä tosiasiana.
PoistaPäinvastoin. Ihmisiähän vaaditaan jatkuvasti uskomaan ihmisten viisisormisuuteen. Jos vaikkapa piirroshahmolla on neljä tai kolme sormea, sitä pidetään poikkeavana asianlaitana, vaikka on olemassa ihmisiä joilla on vain näin monta sormea. Kaikissa anatomian kirjoissa ihmisillä on aina vain samat viisi sormea, vaikka monipuolinen diversi todellisuus on eri. Kun tekoäly kuvaa vahingossa ihmisen kuusisormisena, sitä pidetään naurettavana virheenä jota sietää pilkata.
PoistaEikä esimerkiksi terveystiedon tunneilla muistuteta ihmisiä jatkuvasti siitä, että myös neljäsormiset ihmiset ovat yhtä hyviä ja "valideja" kuin cis-sormisetkin.
Sinä olet vain sisäistänyt tämän viisisormisuuden tyrannian niin läpikotaisesti, että et ymmärrä sitä stressiä ja hätää mitä se aiheuttaa muunsormisille.
Sukupuolivähemmistöjen ihmisarvo nousee esille juuri siksi, että on olemassa ihmisiä, joiden mielestä tällaiseen vähemmistöön kuuluminen ansaitsee pilkkaamista, syrjintää ja kieltämistä. Jos sormien poikkeava lukumäärä ansaitsee jonkun mielestä samanlaista kohtelua, kyse on yhtäläisestä typeryydestä. En kuitenkaan ole törmännyt tällaisiin näkemyksiin sormien kohdalla, sukupuoleen liittyvissä asioissa taas sitten senkin edestä.
PoistaKirjoitat, että ”[k]aikissa anatomian kirjoissa ihmisillä on aina vain samat viisi sormea, vaikka monipuolinen diversi todellisuus on eri”. Aivan niin – tunnustat ja tunnistat todellisuudessa vallitsevan diversiteetin, minkä perusteella lienet kanssani yhtä mieltä siitäkin, että huolimatta yleisestä ja vallitsevasta binaarisesta sukupuoliajattelusta todellisuus on luonnollisesti tätä monipuolisempi. Tuskin mikään anatomian oppikirjakaan väittää viisisormisen pedagogisen representaationsa nimissä, ettei ”muunsormisuus” ole todellinen fysiologinen ilmiö. Kyse on tietenkin vähemmistöstä, mutta ”normista” poikkeaminen ei tee ilmiöstä vähemmän todellista, kuten varmaan ymmärrät.
"Tunnustat ja tunnistat todellisuudessa vallitsevan diversiteetin"
PoistaTarkoituksena oli miimikoida retoriikkaa jota tässä tapauksessa käytetään, sarkastisessa mielessä. Ei myöntää mitään väitettä.
Tietenkään sormien määrää ei pidetä julkisesti paheksuttavana tai muunakaan. Tietenkin, jos olisi julkisesti somessa ja muualla vaikuttava höyrypäiden joukko, jonka elämäntehtävänä olisi vakuttaa teinit (ja teininmieliset) siitä että he ovat henkisesti ja sielullisesti nelisormisia (ja että heidän olisi leikattava vaikkapa pikkurilli pois), asia olisi varmaankin eri.
Sukupuolisuuden kanssa asia on näin, koska niiden käytännön toteuttaminen vaatii jonkun muun.
Väitätkö vakavissasi, että sukupuolten moninaisuus on pelkkä ”henkinen” tai ”sielullinen” ilmiö, eikä siis sosiaalista, fysiologista ja biologista todellisuutta?
Poista