Pienoisessee
Kuinka limbossa
eletään? Kuinka paeta jostakin, millä ei ole ulkopuolta?
Limbon ihminen
kulkee itselleen outona. Tyypillisesti ja likiarvoisesti hän on materiaalisesti
vähävarainen, kenties lukenut ja oppinut (muttei välttämättä): olennaista on,
etteivät kartutetut taidot – olivatpa ne mitä tahansa – muutu hänen kohdallaan
symbolisiksi resursseiksi. Niistä ei tule kulttuurista pääomaa, niillä ei ole
vaihtoarvoa.
Limbossa elävä on
kenties jo aikoja sitten kadottanut yhteyden vallitsevaan yhteiskunnalliseen
horisonttiin, globaalisti hupenevaan ja kurjistuvaan keskiluokkaistumisen haaveeseen.
Siihen ajatukseen, että palkkatyöllä voi saavuttaa edes suhteellisen vaurauden,
luoda elämäntyyliä ja vapautta, luoda itsensä arvoa tuottavana, maksimoivana ja
optimoivana toimijana.
Niinpä keskiluokkainen
elämä näyttäytyy limbon ihmiselle vieraannuttavana: se ahdistaa ja moralisoi,
normittaa, nimeää hänet häneltä kysymättä ja asettaa paikkaan, joka samalla
toimii keskiluokan itseidentifikaation rajaseutuna. Keskiluokka määrittelee
itsensä limboon nähden, limbo on lopulta keskiluokan olemisen, arvon ja
minuuksien ehto, valtaamisen halun herättävä rajaseutu, joka on aidattava kotirauhan turvaamiseksi.
Limbossa kulkija voi
sanoa: En ole oikein duunarikaan, vaikka viihdyn huomattavasti paremmin nuhjuisessa
paikallisessa baarissa niin sanotun rahvaan (massan, väkijoukon, työväen) seassa
kuin siistin keskiluokkaisen kodin illanistujaisissa. Tämä halu selittyy jo
sillä, ettei keskiluokkainen viitekehys tarjoa limbon kulkijalle minkäänlaista
tilaa subjektiviteetin, minuuden, tuottamiseen. Samasta syystä hän on joutunut
turvautumaan työväenluokkaisiin strategioihin, joille on piirteellistä
keskiluokkaan kohdistuva teeskentelyn kritiikki ja terveille elämäntavoille
naurava hillittömyys.
Keskiluokka tosin
pyrkii omimaan tämän hillittömyydenkin harjoittamalla eräänlaista säädeltyä
dekadenssia, minkä vuoksi sen moraalia voi kutsua hedonistiseksi ja
utilitaristiseksi. Keskiluokka toisin sanoen pyrkii yhdistämään ihailemansa hillittömyyden
ja paheellisuuden (vapauden) luokkaetujensa tinkimättömään säilyttämiseen, mikä
tietenkin vain pahentaa teeskentelyn kierrettä. (”Seitinohuet päiväkännit” Firenzen-lomalla
ovat jotain aivan muuta kuin prekaarin taiteilijaporukan huuruiset illanvietot.)
Limbossa kulkijan
hillittömyys ikään kuin houkuttelee keskiluokkaa tunnustamaan oman itselleen-vierautensa,
ihmisten välisten suhteiden tavaramuotoistumisen loogisen seurauksen. Tämä
halutaan tehdä etuoikeuksista tinkimättä, minkä vuoksi lopputulos on silkkaa
latteutta ja neuroottisuutta. Keskiluokkainen subjekti määrittelee ulkopuolisuuden
tuntemuksensa terapeuttisen vallan keinoin, turvautuu self helpiin, äkkilähtöjen
irtiottoihin ja hiprakkaiseen hotelliseksiin, kehittää pakkomielteen aitouteen
ja tyydyttää tätä tarvetta statusteollisuudella.
Limbossa elävän
ulkopuolisuus herättää halua. Keskiluokka keksii siinä oman kaipuunsa,
romanttisen heijastuksen. Ulkopuolisuus näyttää tiukkuvan vitaalista energiaa.
Siitä tulee tietyissä ruumiissa – esimerkiksi ”taiteilijatyypeissä” – aktivoituva
symbolinen resurssi, josta ei kuitenkaan ole hyötyä ruumiille itselleen, vaan
hallitsevalle luokalle, joka omii haluttavan piirteen itselleen ja muuttaa sen
omaksi käyttövarannokseen, vaihdon välineeksi. Rosoisen ”taiteilijatyypin” autenttisuus
muuntuu keskiluokkaisen kodin villeiksi sisustusideoiksi, rahalla ostettavaksi
tyylikkyydeksi, terveiden ja arvonsa optimoivien kehojen boheemisuudeksi, LinkedIn-profiileiksi.
Limbossa eläminen
on usein häpeää ja epäonnistumista, kontrolloituna olemista, jatkuvaa haaveilua
tulevista muutoksen tuulista. Toisinaan se on myös jatkuvaa, strategista ja paikallista
pakenemista, mikrotason vastarintaa, pyrkimystä luoda vapautta hoivan
logiikalla: itsepintaista ja oudolta vaikuttavaa pidättäytymistä, järjen ja
moraalin terroria. Stagnaatiota ja ekstaasia.
Sellaista(kin) on
limbossa kulkijan elämä. Limbosta haluaa pois, vaikka se ei ole edes paikka.
Kukapa ei tahtoisi tulla nähdyksi ja kuulluksi omana itsenään?
Oletko sinä
limbossa kulkija? Kuka sinä olet? Katso minua. Kenet näet?
Keskiluokkaa kritisoidaan, keskiluokkaisesti asutaan, härkää ja portviiniä viikonloppuna maistellaan.
VastaaPoistaAd hominemia heitellään, porvareiden valheita levitellään!
Poista