A: Laki ei oo
sama asia kuin moraali. Vaikka tietenkin musta on väärin varastaa joltain
köyhältä mummolta, semmoinen on helvetin mätää touhua.
B: Se on
väärin joo, siinä laki menee samassa linjassa moraalin kanssa.
A: Mut
toisaalta mä en näe mitään isoa vääryyttä siinä jos joltain isorikkaalta
riistetään huvilat ja yksityissuihkarit ja pannaan paikat matalaks. Nehän on
toisten työllä ansaittua omaisuutta. Ne vaan sattuu omistamaan sen ja laki
suojaa niiden omistusoikeutta, mut se on kriminaalia hommaa, omistaa tommosia
määriä.
B: Missä sun
mielestä menee kriminaalin omistamisen raja?
A: Musta
tuntuu, että aika auttava lähtökohta vois olla tää: jos omistaa niin paljon,
että pystyy pakottamaan toiset töihin omaan palvelukseensa tekemään voittoa ja
kartuttamaan sun yksityistä omaisuutta… ni sillon omistaa liikaa. Eli jos pystyy
sillä varallisuudella alistamaan toisia. Ja täähän liittyy suoraan luokkaan ja eriarvoisuuteen,
siihen että on ihmisiä jotka omistaa sun ruumiin ja säätelee sitä, millaisia
resursseja sun käytössä on. Että jos kieltäydyt tuottamasta lisäarvoa, niin
sitten tyyliin kuolet nälkään tai elät jossain vitun limbossa Kelasta suuhun.
Jos on olemassa rakenteet jotka mahdollistaa tämmöisen, niin niissä rakenteissa
on jotain pielessä. Jos on lakeja jotka suojelee tämmöistä, niin ne on vääriä
lakeja.
Se, mitä olemme
tottuneet kutsumaan hämäävän neutraalilla nimityksellä ”yhteiskunta”, langettaa
kaltaisilleni ihmisille identiteetin: työtön työnhakija.
Olla työtön
työnhakija: mitä se tarkoittaa?
1. Muiden
määriteltävänä olemista. Työttömän työnhakijan identiteetin historian voi
jäljittää ainakin 1700-luvulle saakka, jolloin yhteiskuntaruumiin, sosiaalisen
ruumiin ja kansanruumiin kaltaiset käsitteet olivat yleistyneet ja
muuttuneet vakiintuneiksi jäsentämisen ja hallinnan keinoiksi. Beverley Skeggs
osoittaa laajassa luokkatutkimuksessaan (Elävä luokka, 2014), kuinka
sosiaalisen ruumiin kielikuvaa hyödynnettiin kahdella hyvin erilaisella
tavalla: ”sillä viitattiin joko brittiläiseen (tai englantilaiseen)
yhteiskuntaan yhtenäisenä kokonaisuutena tai köyhiin muusta väestöstä
irrallisena ryhmänä” (Skeggs 2014: 82–84).
Tämä mahdollisti osaksi
köyhälistöön kohdistuvan kontrollin ja auttoi luonnollistamaan asetelman, jossa
yksi väestönosa nähtiin erillisenä ongelmana samalla, kun viitattiin
yhteiskunnalliseen kokonaisuuteen. Siten ”[v]ain tiettyjen sosiaalisen ruumiin
osien katsottiin tarvitsevan sekä kuria että huolenpitoa, ja tätä näkemystä
voidaan pitää porvarillisen näkökulman kehittymisen lähtökohtana” (mp.). Porvarillisen
näkökulman yksi ominaispiirre onkin sellaisen esittämisen mahdollisuus, jossa
rajatun tarkastelutavan ymmärretään kuvastavan koko kokonaisuutta. Samasta
ilmiöstä on kysymys esimerkiksi Steven Pinkerin tilastollisissa todisteluissa,
joiden mukaan maailma on aina vaan yhä parempi paikka. Pinkerin implikaatio on,
että rajattu tilastollinen esitystapa kykenee representoimaan paitsi kuvaamaansa
todellisuuden aluetta, myös kaikkea sen ulkopuolelle jäävää. (Eikä ole
sattumaa, että Pinker kiittelee nykytilanteesta vallitsevaa poliisijärjestystä:
poliisihan syntyi alun pitäen suojelemaan porvaristoa ja yksityistä omaisuutta.
Eufemistinen idea ”kansalaisten turvallisuuden valvomisesta” tuli myöhemmin.
Vain keskiluokalle poliisi näyttäytyy uskottavalla tavalla yhteiskunnan ”yleisen
edun” suojelijana: muut – niin eliitti kuin roskaväkikin – tietävät, ettei
mitään yleistä etua ole olemassakaan.)
Sosiaalisen
ruumiin käsitteen rakentuminen liittyy puolestaan euklidiseen
tilakäsitykseen. Euklidisen käsityksen mukaan avaruus on sillä tavoin tyhjä,
että se soveltuu matemaattisiin operaatioihin. Kun tämä tilakäsitys
institutionalisoitui, mahdollistui edelleen köyhien kohteleminen ”yhtenä
joukkona, jonka asuinalueille piti tunkeutua ja jotka [sic] voitiin
alistaa papiston ja lääkärien toteuttamalle tilastolliselle analyysille” (Poovey
1995: 15, sit. Skeggs 2014: 83).
Kun abstrakti
tila yhdistyy ”symbolisesti ja materiaalisesti homologioihin eli
sarjallisuuteen, itseään toistavaan toimintaan, monistettaviin tuotteisiin,
vaihdettavissa oleviin paikkoihin, käytöstapoihin ja aktiviteetteihin” (mp.),
on mahdollista tuottaa pikkutarkkoja luokittelujärjestelmiä, joiden
luonne kätkeytyy näennäisesti kontekstittomaan ja neutraaliin järkeilyyn. Kuten
Skeggs (mp.) kuitenkin kirjoittaa,
[t]ässä
tapauksessa luokitteluperiaate ei pelkästään perustu orgaanisen ruumiin
metaforalle, vaan se on samalla menetelmä, jonka avulla jokaiseen ryhmään
voidaan kohdentaa tuottavuuden näkökulmasta potentiaalinen vaihtoarvo ja
luokitella ryhmät moraalisen arvojärjestyksen mukaan. Tämä tarkoittaa jakoa
niihin, jotka haluavat tehdä työtä ja kykenevät siihen, sekä niihin jotka eivät
halua tehdä työtä tai eivät siihen kykene.
Olla työtön työnhakija
merkitsee kontrollin läpäisemää ruumista ja identiteettiä. Historiastaan ja
kontekstistaan irrotettuna työtön työnhakijuus vaikuttaa puhtaasti tekniseltä termiltä,
jonka välttämättömyys oikeutetaan itsestään selvään rationaliteettiin
perustuvalla hallinnalla. Varsinainen konteksti kätkeytyy piiloisiin
poliittisiin metaforiin, joiden taustalla on jatkuvaa kontrolloimista ja pedanttia
mikromanagerointia vaativa lisäarvontuotanto.
2. Valmiin
tarinan kertomista. Työttömän työnhakijan on laadittava TE-keskuksen
virkailijan kanssa työllistymissuunnitelma. Työllistymissuunnitelman proosa
tuotetaan valmiisiin kehyksiin: työttömän työnhakijan odotetaan tekevän selkoa ansioistaan,
osaamisalueistaan ja luettelevan aikomuksia ja toimenpiteitä, jotka osoittavat
hänen olevan aktiivinen eli hyvä työtön työnhakija. Työttömän
on toisin sanoen brändättävä olematonta markkina-arvoaan, koetettava
keksiä vaihtoarvoa tyhjästä. Tarinaa ei voi käytännössä kertoa kuin yhdellä
tavalla: on kyettävä vakuuttamaan hallintojärjestelmä siitä, ettei aktiivisuus
ole pahaa aktiivisuutta. Paha aktiivisuus on mitä tahansa sellaista
ajankäyttöä, jonka voi epäillä vaarantavan työttömän jatkuvan työmarkkinoiden käytettävissä
olemisen. ”Meitä eivät kiinnosta sinun tulosi, meitä kiinnostaa sinun
ajankäyttösi” on lause, jonka muistan varmaan lopun ikääni. Se sopii hyvin nykyisen
työttömyyspolitiikankin motoksi.
Valmiin tarinan
kertomisellakin on historiansa. Jo vuosisatoja sitten työläisen oli osattava ”kertoa
minuudestaan valtion köyhäinapujärjestelmän edellyttämillä tavoilla” (Skeggs
2014: 61). Taloudellisten minimiresurssien turvaamiseksi oli tuotettava hallitsevan
moraalidiskurssin edellyttämä minuus, mikä köyhälistön tapauksessa tarkoitti
itsen ilmaisemista valmiiksi asetetuissa kehyksissä. (Esimerkiksi työväenluokkaisten
naisten oli esitettävä itsensä ”langenneena ja parannusta tekevänä naisena”.)
Tässä mielessä työttömällä
työnhakijalla ei ole minuutta tai yksilöllisyyttä, jota voikin hyvin
pitää keskiluokkaisena etuoikeutena. Vain keskiluokkainen yksilö voi olla vapaa
siinä mielessä, että kykenee tuottamaan minuutensa vaihtoarvoisia symbolisia resursseja
hyödyntämällä. Köyhälistö suljetaan näiden resurssien ulkopuolelle, mikä myös on
välttämätöntä keskiluokkaisen, eroja ja ulossulkemisia edellyttävän,
identiteetin ylläpitämiseksi. Samasta syystä työväenluokka ei esimerkiksi tunnista
eikä hyväksy keskiluokkaisen median (kuten Ylen ja HS:n) representaatioita
itsestään, vaikka ne keskiluokkaisesta näkökulmasta tarkasteltuna vaikuttavat asiantuntijalähtöisyydessään
täysin arvoneutraaleilta. Työtön työnhakija tuntee ruumiissaan
asiantuntijatiedon riistävät intressit, ja vaikkei kykenisikään jäsentämään
asetelmaa teoreettisesti, tämä ymmärrys on hänen arkista elämäntodellisuuttaan.
3. Limbossa
elämistä, kaaosta, häpeää, toivottomuutta ja masennusta. Kuten Emilia
Kukkala toteaa: ”tilin saldo vaikuttaa suoraan ajattelukykyyn,
mielialaan ja itsetuntoon”. Jos arkinen ruokakauppareissu tarkoittaa jatkuvaa
tetristä ja laskelmointia tilin harvoilla yksittäisillä euroilla (ostanko maitoa
vai margariinia? pakastekalaa vai pussipastaa?), stressitasot nousevat jo
S-marketin ovista astuessa. Köyhä kasaa vähät ostoksensa (järjestään
huonolaatuista bulkkia) kärryyn ja näppäilee vaivihkaa mobiilinsa
laskukonesovellusta. Tämän hän tekee varmistaakseen, ettei joudu kokemaan lisänöyryytystä,
nimittäin sitä, että tilin riittämätön kate paljastaa tetriksenpelaajan
taitamattomuuden pelin muuttuessa julkiseksi, kun ruokahankintojen
prioriteetit on määriteltävä hätäpäissään kassalla – maksukykyisten kunnon
ihmisten odottaessa täysine ostoskärryineen noin 30 senttimetrin päässä.
Voin vakuuttaa, että näissä tilanteissa yleinen kärsimättömyys (tosi tai
kuviteltu) tuntuu brutaalina fyysisenä paineena. Hehku nousee kasvoille, tekee
mieli imeytyä maailman perseeseen.
Kukkala
kirjoittaakin, ettei köyhän ongelmana ole useinkaan ”se, ettei hän osaa
suunnitella asioita, vaan se, ettei mitään voi suunnitella”:
Köyhän koko elämä
on täysin kaoottisen ennustamatonta, mutta samaan aikaan pitäisi itse
käyttäytyä ennustettavasti kuin kone. Oma elämä ei ole omissa käsissä, eikä
mikään auta, vaikka miten kääntäisi ja vääntäisi. Usein työnteosta päinvastoin
rangaistaan, koska kafkamaiset viranomaissysteemit on suunniteltu niin.
Keskiluokka
jakelee mielellään ”hyödyllisiä säästövinkkejä” köyhille ymmärtämättä, että jo
järkevien ratkaisujen tekeminen on luokkaan sidottu etuoikeus. Jussi Marttila toteaa Kansan Uutisten haastattelussa, että jos köyhä ”järkeistää
kaiken rahankäyttönsä, ei voi tehdä yhtään mitään, paitsi nukkua, syödä ja
katsoa telkkaria”. Rahaa on elossa pysymiseen, ei elämiseen.
Marttila kuvailee
köyhän realismia osuvasti huomauttaessaan, ettei edes liikunta ole ilmaista:
mitä enemmän liikkuu, sitä enemmän on syötävä. ”Silloin voi olla tyytyväinen itseensä,
kun ei ole tehnyt mitään”, Marttila toteaa. Onhan tämä aivan toista kuin
keskiluokan suorittamiskeskeinen takakireys, mutta aika kaukana siitä ihanasta
lorvailusta ja vapaudesta, josta työttömiä tavan takaa syytetään. Marttilan esimerkki osoittaa kouriintuntuvalla tavalla työttömyyden patologisuuden. Ja
sen, kuinka järjestelmä itse tuottaa tämän patologisuuden määrittelemällä köyhän
identiteetin hänen puolestaan, luomalla mahdottoman tilanteen, jossa olisi oltava
yhtä aikaa aktiivinen ja aikaansaamaton. Vallitseva moraali vaatii
kunnollisuutta, järkevyyttä ja ahkeruutta – ennen kaikkea niiltä, joilta ensin
on riistetty kaikki edellytykset kunnollisuuteen, järkevyyteen ja ahkeruuteen.
4. Nöyryytystä.
On nöyryyttävää tulla muiden määrittelemäksi. On nöyryyttävää brändätä olematonta
vaihtoarvoa ja koettaa todistella kunnollisuuttaan tilanteessa, jossa
kunnollisuus määritellään luoksepääsemättömällä tavalla. On nöyryyttävää olla
kaveriporukan vähätuloisin, se perästä vedettävä, jonka huomioiminen merkitsee
omien etuoikeuksien tunnustamista ja vastuun ottamista niistä. On nöyryyttävää
olla nelikymppinen, joka joutuu turvautumaan eläkeikäisten vanhempiensa rahalliseen
apuun niin vaatetuksen kuin ruoankin suhteen. On nöyryyttävää pyytää rahaa
puolisoltaan, että voisi kuukausibudjetin romahtamatta ostaa lapselleen ruokaa,
jos tämä joutuu jäämään sairastelun vuoksi kotiin (eikä siis syö koulussa). On
kammottavaa huomata tuhlaavansa rahaa mukavuuksiin (kuten äänilevyihin), kun
tuhlaavaisuus johtaa yhä uusiutuvaan rahanpyytelyn kierteeseen ja jokaisesta
ylimääräisestä mukavuudesta lankeaa maksu, joka on moninkertainen mukavuuden
kustantamiin euroihin nähden.
On
painajaismaista viettää aikaa paremmin pärjäävien ihmisten kanssa, sellaisten,
jotka luulevat tai eivät ole tietävinään, etteivät valitsemisen vapaus,
energisyys, hyvinvointi ja järkevä taloudenpito ole luokkaan sidottuja
etuoikeuksia. On kaameaa tavata ikätovereita, jotka ovat edenneet urallaan
nousujohtoisesti viimeiset 10 vuotta, kun itse olet hädin tuskin selvinnyt
masennuksesta ja kieriskelet edelleen työttömyyslimbossa vailla selviä
tulevaisuudennäkymiä; on inhottavaa pelätä näiden pitävän sinua kateellisena ja
katkerana vain siitä syystä, että vihaat järjestelmää, jossa lomamatkoista, talonrakennusprojekteista,
työstä ja statushyödykkeistä puhuminen on rikkaiden etuoikeus.
Onko työttömänä
olemisessa mitään hyvää? Kyllä. Mikäli kykenee pitämään päänsä kasassa,
on ihan vitusti aikaa. Aikaa lukea ja ajatella. Aikaa etsiä mikrokokoisia
vapauden tiloja. Aikaa hoivata läheisiään ja ystäviään, aikaa auttaa heitä tarjoamalla näkökulmia
boksin ulkopuolelta. Aikaa keskustella. Aikaa kehittää ymmärrystään tavoilla,
jotka eivät ole sidottuja tuottavuuteen.
Se tekee
yksinäiseksi, muttei ole täysin vastenmielistäkään.
Eikö olekkin mielenkiintoista, miten tämäkin teksti (ja linkitetyt KU-pläjäyksetkin) pitää tätä köyhyyttä ja kurjuutta loppujenlopuksi jonkinlaisena kunnia-arvona, joka annetaan yksilölle. Aivan kaikki muut kun ovat sitä harmaata massaa, joka ah niin typerästi vain kehtaa pärjätä ja tuomitsee vieressä, kun taas yksin harva valittu tajuaa. Onneksi tämä valittu (joka vertautuu erinomaisesti kalvinistiseen elektiin) vaikuttaa olevan kaikkialla, niin kassanjonossa kuin kaveriporukassaan aivan muunlaisten ihmisten ympäröimänä, ainakin kun lupee häntä ihainnoivia tekstejä.
VastaaPoistaOliko alkuosan AB-dialogi muuten omaa tekstiä ?
Arvoisa anonyymi, olisi ihan mielenkiintoista kuulla tarkemmin, millä kumman perusteella väität tämän – ja muiden mainitsemiesi tekstien – glorifioivan köyhyyttä ja kurjuutta.
PoistaKöyhyys tunnetusti tuottaa vahvoja ulkopuolisuuden ja merkityksettömyyden kokemuksia, joten tietenkin siitä kärsivä helposti kokee olevansa ”aivan muunlaisten ihmisten ympäröimä”. En ymmärrä millä perusteella tällainen ulkopuolisuuden kokemuksen kuvailu implikoi jonkinlaisen moraalisen ylemmyyden, semminkin kun huomioidaan konteksti. Moraalin monopoli ei tosiaan ole työväenluokkainen, vaan aivan muunluokkainen.
Siinäkään ei ole mitään uutta, että kokemuspohjaiset köyhyyden kuvaukset herättävät keskiluokkaisia kaunan tuntemuksia. Tyypillisenä reaktiona voi pitää uusliberaalia hämmästelyä siitä, miksi köyhät kehtaavat kadehtia paremmin pärjääviä lähimmäisiään. Tämä on myös oivallinen tapa patologisoida köyhyyttä ja luonnollistaa keskiluokkaisia etuoikeuksia.
Ja viimeisimpään kysymykseesi: koko teksti on sitaatteja lukuun ottamatta omaa tekstiä, kiitos vain.
No, siinä olet kyllä oikeassa, että ei ole glorifiointia, että otetaan olotila ja sen ympäriltä haukutaan kaikki maahan.
PoistaEikä sitäpaitsi kukaan erityisemmin hämmästele sitä että köyhät "kehtaavat" kateellisia. Useimmat ihmiset kuitenkin kadehtivat vähintäänkin jotakuta itse kuvittelemaansa henkilöä, jos sopivia eläviä (tai miksipä ei kuolleita) ihmisiä ei ole näköpiirissä tai huhuina kuultuna. Kieltämättä tekstisi antaa mielenkiintoisen tavan tarkastella kyseistä tilannetta, etenkin jos olettaa että kyseessä oleva köyhä on kallistunut tämäntapaiseen arguementaatioon. On varmasti stressaavaa kun ilmoitetaan;
A: että kateutesi on täysin oikeutetta
B: Kadehdittu kohde on kuitenkin luonteeltaan paha ja epämoraalinen, ja niin ovat kadehtimasi asiat.
C: Et saa ikinä tehdä mitään saavuttaaksesi kadehtimaasi kohdetta, sillä se olisi sinua kohtaan nöyryyttävää, ja muutenkin epämoraalista
Esimerkiksi tämän tekstin tapauksessa esimerkillisen köyhän olisi siis kadehdittava kaikkea mitä muilla on, mutta hän ei saa ikinä ottaa askeltakaan sitä kohti sillä se mukamas vaatisi omasta itsestä ja arvokkuudestaan luopumista.
Tämä antaakin verukkeen seuraavanlaiselle villille spekulaatiolle:
Mietitään miten keskiaikainen/renesanssiaateli kieltäytyi alkeellisestakin työnteosta alentavana. Ja miten ainoa tapa saavuttaa seuraavat asiat:
A: köyhien aseman parantaminen ilman "keskiluokkaistumista"
B: kohtien A,B ja C ristiriidaton toteuttaminen
Olisi muodostaa tällainen aateliryhmä (ellei jopa luokka). Minkälaisessa valossa tämä näyttää kohtien A, B ja C:een asettajan yhteiskunnalliset pyrkimykset ?
Kenen kanssa muuten keskustelit alussa, jos teksti oli kokonaan omaasi?
Voisitko antaa esimerkin tekstikohdasta, jossa haukun jotakuta?
PoistaMitä taas kateuteen tulee, sitä en tekstissäni juuri käsittele, sillä aiheeni ei ole köyhän subjektin yksilöpsykologia tai edes etuoikeutettuihin luokkiin kohdistuva kauna tai sen mahdollinen oikeutus.
Näiden sijaan puhun tietyn luokan identiteettiin liittyvästä kokemuksesta. Hyödyntämäni luokkatutkimuksen kriittiset horisontit nostavat toki väistämättä näkyviin rakenteellisen sorron kaikessa brutaalissa systemaattisuudessaan.
Keskiluokka on luokista se, joka ei halua tietää mitään luokkana olemisestaan. Tämä tietämättömyys on haurasta, ja yksi keino ylläpitää sitä on työväenluokan patologisointi. Tyyppiesimerkkinä voi pitää asetelmaa, jossa olosuhteistaan rehellisesti puhuvaa työtöntä syyllistetään parempiosaisten "kadehtimisesta", "säälipisteiden keräämisestä" ja jopa "moralisoinnista".
Kun luokkaero palautetaan yksilölliseen patologiaan, se muuttuu helpommin käsiteltäväksi. Ei tarvitse ottaa vastuuta omista etuoikeuksistaan, jotka jälleen kerran näyttävät luonnollisilta ja ansaituilta.
Tässä ei ole mitään monimutkaista tai spekulatiivista, kuten varmaan ymmärrät.
Tunteisiin, sisimpääni matkustan!
Poista>Keskiluokka on luokista se, joka ei halua tietää mitään luokkana olemisestaan.
PoistaTämähän se varmaan on se keskiluokan suurin mukamas-etuoikeus. Voi elää elämäänsä välittämättä vähääkään neuroottisten heille säätämistä luokkaluokituksista, jotka palvelevat loppujenlopuksi vain määrittäjän omia mielihaluja. Eikä siihen tarvita mitään muuta kuin halu tehdä yhteistyötä muiden ihmisten kanssa, vaikka kuinka moderni anekauppias kirkuu vierestä, että yhteistyön etujen pitäisi langeta kaikille aneiden ostajille ilman että sitä edes suoritettaisiin.
Haurasta koko asiassa onkin tämä takapiru, joka haluaa esittää pienimmänkin ehdotuksen tai neuvon muka murskaavana nöyryytyksenä. Ehkä hän kuitenkin tunnistaa ja pelkää niiden voimaa, vaikka hienot anepaperit kuinka selittäisivät kyseessä olevan systemaattinen riistomekanismi, luokkasorto tai peräti valtarakenne, joiden vuoksi kaikkien olisi kieltäydyttyvä kaikist mahdollisuuksista ja puhuttava keskenään siitä miten hienoiksi tämä heidät tekee.
Yksi tapa kieltää luokkien olemassaolo on patologisoida tai psykologisoida koko luokka-ajattelu esimerkiksi neuroosin oireeksi.
PoistaLuokka ei ole kiinteä eikä staattinen. Sen sijaan sitä tuotetaan, rakennetaan ja ylläpidetään jatkuvasti diskurssin keinoin. Diskurssi viittaa tässä myös lakeihin ja instituutioihin.
Luokkatiedottomuutta voi siis kyllä ajatella keskiluokkaisena "etuoikeutena", joka osaksi mahdollistaa keskiluokkaisen position asettamisen/asettumisen normaalin mittapuuna.
Sandels!
Poista