5.7.2019

Talouskurin etiikka


Sakari ”Uuninpankkopoika” Timonen ihmettelee blogissaan parempiosaisten hillitöntä halua ”antaa keppiä jo valmiiksi vähäosaisille”. Kirjoituksessaan hän viittaa Kauppa- ja Iltalehden tuoreisiin häpäisyfantasioihin, jotka hyvän journalistisen tavan mukaan pursuavat keskiluokkaista hybristä ja salaista pelkoa luokkatietoisuuden heräämisestä. (Ja kuten kaikki tietävät, juuri tällaiset jutut ovat omiaan sellaisen herättelemiseen.)

Timosen kysymyksen on muotoillut hiukan sofistikoituneemmin myös Beverley Skeggs:

Miksi käytetään niin paljon aikaa ja vaivaa sellaisten ihmisten häpäisyyn, joiden [sic] mahdollisuudet käyttää valtaa ovat hyvin rajalliset? Miksi tutkijat, poliitikot ja media jatkuvasti puhuvat työväenluokasta kiertoilmauksin ja tuottavat samaan aikaan omien näkökulmiensa pohjalta keskiluokan kokemusta universaalina totuutena?

Timonen jättää kysymykseensä retorisesti vastaamatta. Skeggs puolestaan toteaa, ettei luokkataistelu ole missään vaiheessa kadonnut mihinkään. Koska se on jatkuvasti läsnä vallitsevassa symbolitaloudessa, se tuottaa jatkuvasti asemointeja, arvoarvostelmia ja suhteita, joihin paitsi asetutaan, myös asetetaan.

Työttömien jatkuvan kurittamisen välitön konteksti on niin sanotussa talouskuri-ideologiassa, austerityssa. Talouskuriajattelun keskeisimpiä myyttejä on tarina tuhlailevasta valtiosta, sen iankaikkisen sosialistisen leväperäisyyden myötä turvonneesta syöpäläismäisestä ja tehottomasta julkisesta sektorista. Huolimatta siitä, että julkisesta velkaantumisesta ovat vastuussa ennen muuta yksityiset markkinat ja rahoituslaitokset – muistakaamme vaikkapa vuoden 2008 romahdukseen johtaneet vastikkeettomilla lainoilla luodut hurjat korkotulot ja pankkien pelastuspaketit –, ei myytin elinvoima juuri kärsi. Talouskuri onkin ennen muuta uusliberaalia moralismia, kapitalismin jatkuvuuden turvaava eettinen asenne, jolla pyritään peittelemään perustassa operoivan vallan tosiasialliset materiaaliset suhteet, toimet ja vaikutukset, muun muassa yksityisen velan sosialisoiminen kansan maksettavaksi.

Talouskuriajattelun empiiristen perustelujen heikkous on toisaalta niin ilmeinen, että moni IMF:n ekonomistikin on päätynyt hylkäämään opin. Keskiluokkaisessa massa-ajattelussa sen moraliteetti on kuitenkin hyvin elinvoimainen. Samalla sen elinvoima ruokkii ääriliikehdintää ja populismia. Siten asemansa puolesta salaa pelkäävä keskiluokka tulee – ylemmän luokan apukätenä – vahvistaneeksi juuri niitä tendenssejä, joita se omaksumallaan talouskurimoraalilla (jota sen ei tarvitse soveltaa itseensä, vaan alempiin luokkiin) pyrkii kesyttämään.

Talouskurin voi mieltää esimerkiksi pääoman kyvyttömyydestä hahmottaa ja kvantifioida ei-homogenisoitavissa olevaa (kvalitatiivista) arvoa – kuten vähätuloisten ja työttömien piirissä tapahtuvaa hoiva- ja kotityötä –, jota se kuitenkin tarvitsee. Tämän välittömien voittojen turvaamiseen pyrkivän lyhytnäköisyyden osoittaa yhtäältä talouskurin seurauksena vähenevä ostovoima ja kulutus. Talouskuri on yksi nimi pääoman logiikkaan kirjautuneelle ristiriidalle, yksi yritys selvitä tuon logiikan sisältämästä umpikujasta. Sen moraalisen asenteen totuus (tai yksi niistä) piilee torjunnassa, joka tuottaa ”ulkoisen” vihollisen (leväperäinen valtio, tukien varassa velttoilevat köyhät). Näin talouskurin moraali on loismaista. Sitä kannattelee fantasmaattinen vihollinen, eikä se tule toimeen ilman sitä. Eksplisiittisellä tasolla talouskuri on haaveilevinaan kaikkia hyödyttävästä kansantalouden elpymisestä, mutta todellisuudessa se tarvitsee köyhän ja kärsivän massan turvaamaan eettisen vakautensa.


3 kommenttia:

  1. "Talouskuri onkin ennen muuta uusliberaalia moralismia, kapitalismin jatkuvuuden turvaava eettinen asenne, jolla pyritään peittelemään perustassa operoivan vallan tosiasialliset materiaaliset suhteet, toimet ja vaikutukset, muun muassa yksityisen velan sosialisoiminen kansan maksettavaksi."

    -Tuohan se on juuri se sosialismin vittumaisin muoto, voitot ovat yksityisiä, mutta tappiot sosialisoidaan.

    Lukaisin muuten äskettäin Hännikäisen ja Melenderin teoksen "Liberalismin petos", joka ainakin omasta mielestäni sisälsi varsin oivaltavaa kritiikkiä niin talous- kuin arvoliberalismia kohtaan. Eräänlaisesta länsimaisen, velkavetoisessa kuplassaan elävän keskiluokan aivopöhöstähän siinä on kysymys kumpaisenkin suuntauksen kohdalla. Ja varsin ansiokkaasti tuotiin myös esiin sekin näkökohta, ettei kumpaisellakaan "liberalismiksi" nykyjään kutsutulla tendenssillä ole enää paljoakaan tekoa alkuperäisen, klassisen liberalismin (jonka perusperiaatteita itsekin noin ylisummaan kannatan) kanssa, vaan ns. arvoliberalismi on vasemmistohippien, talousliberalismi puolestaan oikeistohippien kötinöitä. Näennäisistä eroista huolimatta yhteisenä nimittäjänä epärealistinen käsitys ihmisluonnosta ja sen asettamista, ilmeisen pysyväisistä rajoitteista.

    Toisaalta, voidaan kuitenkin ihan perustellusti kysyä, missä määrin nykyinen velkaantumiskehitys, niin yksityinen kuin julkinenkin, on ollut myös suoraa seurausta ns keskiluokan ilmeisestä haluttomuudesta, jopa kyvyttömyydestä elää hieman vaatimattomammin, suu säkkiä myöten... Eli eipä tästä kaikesta sekasotkusta voi yksinomaan "pahoja" kapitalisteja syyttää. He voivat toki saattaa ihmisiä kiusauksiin, mutta eivät suoranaisesti pakottaa heitä lankeamaan niihin. Mutta se ihmisen väitetty "rationaalisuuskin" on pitkälti aika tulkinnanvarainen juttu... Nähdäkseni Torstain Veblen (lieneekö tuttu?) oli melkoisen oikeassa väittäessään, että ihminen ei juurikaan maksimoi (objektiivista) utiliteettiaan, vaan ensi sijassa omaa statustaan, mitä se sitten aina ja kaikiten sisältääkin. Ja statuksen maksimointiin tähtäävästä sosiaalisesta pelistähän tässä nykylänkkäri-keskiluokan "kulutusjuhlinnassa" on myös pitkälti kysymys, silkkaa hedonismia nyt toki unohtamatta. (Tai myös tällaista huomiohuoraamista
    https://www.is.fi/viihde/art-2000006160762.html)

    Ironista sinänsä, että yhä edelleenkin näkee toisinaan päivittelyjä muinoiseen 80-luvun "kulutusjuhlasta" ja "kasinotaloudesta", vaikka ne jutut nyt olivat lopulta nykyiseen kulutusvelkahelvettiin sun muuhun hulabaloohon verrattuna melko pientä ja viatonta näpertelyä, ja tuolloiset velkaantumisasteet likimain olemattomia... Vaan niin se maailma muuttuu, Eskoni. Eikä aina pelkästään parempaan.

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista.

      Aluksi perushuomio: voittojen yksityistäminen ja tappioiden sosialisoiminen ei ole sosialismia, vaan ainakin idean tasolla kuuluu kapitalistiseen toimintaan, aivan siitä huolimatta, nimitetäänkö tätä sosialismiksi vai ei.

      Liberalismin petos on minullekin tuttu. Toki en myöskään missään kohdin esitäkään, että syypäitä olisivat vain ”pahat” kapitalistit. Kritiikkini on ennen kaikkea ideologiaan ja systeemiin kohdistuvaa. Voi esimerkiksi kysyä, missä määrin kapitalismi sinänsä tuottaa sellaisen subjektiviteetin muotoja ja haluekonomiaa, joissa keskiluokan ideaaliksi kohoaa yläluokkainen ”luksuselämä” ja velkavetoinen kulutus – aivan ilmeisesti asetelmaa ei voi palauttaa yksilöihin ja (porvarilliseen) individualismiin.

      Hännikäisen ja Melenderin kirja on mielestäni ansiokas teos: ajatuksia herättävä ja nopeasti luettu. Erityisen mieleenpainuvaa tekstissä oli urbaanin viherkohtuullistajan elämäntavan perkaaminen ja kritiikki, mutta oli siinä paljon muutakin hienoa.

      Poista
  2. Iltoja. Tuolle tappioiden sosialisoinnille on englannin kielessä osuva nimitys, "corporate welfare", lieneekö suomen kielessä sitten yhtä osuvaa ilmausta?

    Tuo haluekonomia on aika monitahoinen ja mielenkiintoinen juttu. Sinänsä vaan onkin aika kiintoisaa, että asketismi eri ilmenemismuotoineen tuntuu olevan vahvasti miehinen käyttäytymismalli (totean tämän nyt vaikka sovinistiksi leimautumisen uhallakin), naisten keskuudessa törmää sen sijaan huomattavasti useammin erilaisiin tekopyhyyden muotoihin tässä(kin) asiassa, esim. ollaan yhtäältä huolissaan ekokriiseistä, mutta henkilökohtaisesta blingblingistä ja kulutusjuhlinnasta ei kumminkaan olla kovinkaan halukkaita luopumaan. Äärimmillään tämä voi sitten johtaa "lennetään Intiaan elämään ekologisesti" - tyylisiin surkuhupaisuuksiin. Eipä sillä, että ns. kerskakulutus nyt olisi miestenkään keskuudessa tuntematonta, mutta nykyisen kulutusvelkahelvetin taustalla voi kyllä omalta osaltaan nähdä myös kaikenlaisten prinsessojen "nomutkumähaluuuun!!!" - tyylisiä vaikuttimia. Mene ja tiedä.

    Hännikäisestä toteaisin noin ylisummaan, että hän vaikuttaa kyllä (muutamista sinänsä kiistämättömistä munauksistaan huolimatta) huomattavasti hänestä lanseerattua julkisuuskuvaansa fiksummalta tyypiltä. Intellektuelli, ehdottomasti. Vaikka niin kai se menee, että jokainen ajattelija on samalla myös toisinajattelija, kuten Pentti Linkola on osuvasti kiteyttänyt.

    -J.Edgar-

    VastaaPoista

Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.