Tarussa
Sormusten Herrasta on kohtaus, jossa Frodo Reppuli tarjoaa kantamaansa valtasormusta
Lórienin haltiakuningatar Galadrielille. Galadriel, kuten tunnettua, kieltäytyy
tarjouksesta: ”Sitten hän laski kätensä alas, ja valo himmeni, ja äkkiä hän
nauroi taas, ja katso! hän oli jälleen hento haltianainen, yksinkertainen
valkea vaate yllään, ja hänen lempeä äänensä oli hiljainen ja surullinen. / ’Minä
selviydyn koetuksesta’, hän sanoi. ’Minä vähenen, minä menen länteen ja jään
Galadrieliksi.’”
Kohtaus tuntuu
näyttäytyvän viheliäisenä metaforana patriarkaatille alistumisesta. Ennen
lopullista vastaustaan Galadriel maalaa Frodon eteen viettelevän kauhunäyn
itsestään: ”Mustan Ruhtinaan tilalle sinä asetat Kuningattaren. Enkä minä tule
olemaan musta, vaan kaunis ja kauhea kuin Aamu ja Yö! Ihana kuin Meri ja
Aurinko ja Vuoriston Lumi! Hirveä kuin Myrsky ja Salama. Vahvempi maan
perustuksia. Kaikki rakastavat minua ja joutuvat epätoivoon minun tähteni!”
Kauhunäky paitsi vastaa
hyvin täsmällisesti kohtalokkaan naisen (femme fatale) fantasiaa, myös
patriarkaatin feminismiä kohtaan tuntemaa pelkoa.
Jos vaihtoehtona on miesvallan kumoaminen totaalisella naisvallalla, myös Galadriel
tahtoo mieluummin valita ”vähenemisen”, Galadrieliksi jäämisen. Kohtalokas
nainen onkin patriarkaatin fantasiaa omasta tuhovoimastaan ja tuhoutumisestaan.
Sormus itse
edustaa patriarkaatin valtaa ja tämän vallan lupaamia nautintoja. Nämä lupaukset
osoittautuvat pettäviksi, sillä Sormusten Sormushan muuttaa kantajansa
hirviömäiseksi, täyttymättömän himonsa riivaamaksi varjo-olennoksi – aivan
kuten patriarkaalinen valta pakottaa miehen katkaisemaan yhteytensä
tunnemaailmaansa, tukahduttamaan herkkyytensä ja ohjaamaan halunsa
talismaneihin, jotka lupaavat täyttymystä, mutta pettävät lopulta käyttäjänsä.
Jäljelle jää vain tyhjä varjo, jonka oleminen on puhdasta tuhoavaa väkivaltaa.
Galadrielin
kieltäytymistä voi ainakin identiteettipoliittisen radikaalifeminismin näkökulmasta
lukea silkkana patriarkaatille alistumisena. ”Väheneminen” ja näyttämöltä vetäytyminen on
tosiaan naisen perinteinen osa, ja Sormusten Herrassakin valta on
vahvasti sukupuolitettua. Tässä mielessä kirjan voimakkain ja omaehtoisin
naishenkilö lienee Mordorin rajoilla elevä jättiläishämähäkki Lukitari, joka elää
ja tekee juuri niin kuin haluaa. (Rohanin aseneito Éowynkin luopuu lopulta soturin
identiteetistään ja mukautuu perinteiseen sukupuolirooliinsa hoitajana ja
parantajana.) Lukitarin voikin nähdä edustavan femme fatalea puhtaana
tuhovoimana, kaikesta viettelevyydestä riisuttuna feminiinisenä kauhuna.
Identiteettipolitiikkaan
perustuva feminismi on etuoikeutetun ja vauraan luokan feminismiä: se haluaa
vaihtaa vallan, mutta säilyttää rakenteet, jotka tekevät identifioitumisen ja minuuden
mahdollisiksi vain niille, joilla on pääsy minuuksia tuottaviin ja uusintaviin symbolisiin
resursseihin. Se haluaa valkoisen bosslady-Galadrielin, joka jyrää miehet, mutta
jättää patriarkaatin valtakoneiston olennaisella tavalla koskemattomaksi.
Tarinan lopussa, tunnetusti,
Sormusten Sormus tuhoutuu, kun kansat ja yksilöt yhdistävät voimansa ja käyvät
pahaa vastaan yhdessä. Sauronin kukistuttua vanha maailmanjärjestys kuihtuu; haltiat
muuttavat länteen, ihmisten aika alkaa. Kenties kirjan yhteistyön voimaa
juhlivan sanoman voikin lukea edistyksellisen feminismin viitekehyksessä: patriarkaatin
kaataminen ei onnistu ilman miehiä, joten miehet on saatava mukaan. Käytännössä
tämä tarkoittaa, että valtasormuksen lupaukset herruuden tuomasta täyttymyksestä
ja nautinnosta on osoitettava tyhjiksi. Patriarkaatti ei ole tuhoisaa vain
toiseuttamilleen sukupuolille, vaan myös miehille itselleen. Feminismi ei voi
jäädä pelkäksi identiteettipoliittiseksi (miessukupuolen) tykittämiseksi ja
yleiseksi kaiken maskuliinisuuden kumoamiseksi. Pikemminkin on – kuten bell
hooks kirjoittaa – etsittävä uusia, ei-tuhoavia, feministisiä
maskuliinisuuksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.