Joonas Konstig provosoi taidepiirejä Ylen kolumnissaan
rinnastamalla toisiinsa romanttisen taiteilijaneron ja myyntitykin. Konstigin
mukaan ”[h]arva osaa olla itsekeskeisempi kuin taiteilija, kun taas hyvä myyjä
on muiden ihmisten palvelija”. Siinä missä taiteilija tarkastelee itsereflektiivisesti
omia tuntemuksiaan ja generoi teoksensa niiden kautta, myyjä asettaa lähtökohdakseen
asiakkaansa tarpeet ja halut. Tekstinsä loppuosassa Konstig pehmentää vastakkainasetteluaan
ja päätyy – hellyttävän uusliberalistis-porvarillisesti – jäsentämään myyntitykkiä
ja taiteilijaa yhdistävän tekijän: molemmat luovat yleisössään haluja ja
tarpeita, joiden olemassaolosta sillä ei ollut tietoakaan.
Näin taide voi Konstigin keksimän Nokia-aiheisen vertauksen mukaan ”[p]arhaimmillaan
(…) tarjota kosketusnäyttöjä elämän käsipuhelimeen paljastamalla ihmiselle
itsestään sellaisia puolia, joista he eivät tienneetkään”.
Samastamalla tiedostumattoman paljastamisen ja mainosten tunnetun kyvyn
luoda tarpeita ja organisoida halun talouttamme kannattelevia fantasioita Konstig
häivyttää taiteen traumaattisen ja poliittisen ulottuvuuden (yhteisöllisen
fantasian lävistämisen), joka onkin häivytettävä, jotta provokaatiossa olisi
jotain mieltä. Näin hän ehdollistaa tarkastelunsa rakenteelliselle typeryydelle,
jonka puitteissa voi sitten diagnosoida elokuvateollisuuden kelpaavan
kuluttajille taidetta paremmin, koska elokuvatuottajien on – toisin kuin kokeellisten
taiteilijoiden – mietittävä ”yleisöä enemmän kuin itseään”.
Viihdeteollisuus näyttää näin syntyvän tuottajiensa epäitsekkyydestä, kun
taas taidetta luovat lähinnä vieraantuneet ja narsistisessa kuplassaan
operoivat ”nerot”. Rakenteellisesti typerän tästä näkökulmasta tekee se, ettei
halujen ja tarpeiden tuottamista ja organisoimista liitetä kriittisesti fantasian
ulottuvuuteen, jolloin kysymys taiteen funktiosta muuttuu itsessään
fantasmaattiseksi: käytännön seuraus Konstigin järkeilystä on, että taideteoksen
pätevyyttä päädytään arvioimaan tavallaan ”narsistisin” eli egon eheyttä
turvaavin kriteerein. Hyvää taidetta on se, joka kannattelee, luo ja rakentaa
jaettua yhteiskunnallista fantasiaa, ei niinkään se, joka kollektiivisen fantasian
lävistäessään pakottaa katsomaan maailmaa uudella tavalla, kun jaettuuden ja
yhteisyyden kategoriat törmäytetään (fiktioitse uutettuun) todellisuuteen. (Sattumoisin
usein juuri jälkimmäisen muodon taideteokset ovat fragmentaarisia ja ”vaikeita”,
sillä teoksen oman logiikan sisäinen ankaruus – ei niinkään taiteilijan narsismi
– pakottaa ne siihen.)
Konstigin ”taidekäsitys” tarjoaa opettavaisen näkymän uusliberaalin halukoneen
masinoimiin lopun ajan oivalluksiin, joiden latteus ja älyttömyys todistavat vuosikymmenien
aikana sisäistetyn utilitaristisen talousrationalismin ja egoismin tarjoamien
analyyttisten eväiden heikkoudesta. Konstigin näkemystä voi pitää
opportunistisena ja sen taustalla olevaa politiikkaa lohduttoman kyynisenä.
Minusta sen suurin ongelma saattaa kuitenkin olla silkka typeryys.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.