Julkaisin vuonna
2019 runokokoelman Kainin laulut. Pidän sitä yhä yhtenä taiteellisesti
onnistuneimmista teoksistani. Silti olen edennyt kauas sen ahdistuneista näkymistä.
Suurin osa
kokoelman runoista syntyi vuonna 2018, jolloin sairastin vielä masennusta.
Elämä oli jatkuvaa rämpimistä. Tuntui kuin menneisyys olisi jotenkin kelattu pois,
ikään kuin kelanauha olisi katkennut ja piiskannut tyhjää ilmaa. Soitin
pyöritti kasettia, mutta mitään soitettavaa ei ollut.
Purin kokoelman
runoihin silloiset tuntoni elämästä, jonka koin pettäneen minut. Ei ehkä ole
liioiteltua sanoa, että oksensin teksteihin kaikki ne vihan, katkeruuden ja kroonisen
ulkopuolisuuden tunteet, jotka masennuksessa pääsivät valloilleen ja myös usein
nielaisivat minut toistuviin ahdistuskohtauksiin, joiden tulemisen pystyin
aistimaan jopa tunteja ennen niiden huipentumista. Tällaisina päivinä tunsin jo
aamulla, että kurkulleni oli asetettu suuri tylppä veitsi, enkä voinut tehdä
mitään väistelläkseni sen sahausta. Ja sahaus myös alkoi, se oli tasaista ja
tappavaa varmuutta, jatkumo katkokseksi muuttuneessa elämässä.
Kainin laulujen
ylistävä arvio maakuntalehdessä seuraavana vuonna piristi, mutta tuossa
vaiheessa ”kirjailijanuraani” tiesin jo, etteivät tällaiset kehut valtakunnallisessa
mittakaavassa merkitse paljonkaan. Jälkeenpäin olen kuitenkin hyvilläni, että
ylipäätään sain kokoelman julkaistua. Myöhemmin kustantajani näet ilmoitti
lopettavansa runojen kustantamisen kokonaan toiminnan totaalisen
kannattamattomuuden vuoksi. Ratkaisu on valitettava, mutta ymmärrettävä:
runojen julkaiseminen on ylellisyyttä, jota rahoitetaan ylijäämällä.
Julkaisin Kirjokannelta
vielä toisen kokoelman (Laula herrasi doxaa, 2021), mutta siitä ei
ilmestynyt ainoatakaan arvostelua. Nyt olen muutaman vuoden tauon jälkeen
kirjoittanut muutamia uusia runoja, mutten jaksa edes haaveilla niiden
julkaisemisesta. Moni kaltaiseni pienilevikkinen kirjailija on epäilemättä
samassa tilanteessa. Miten ihmeessä saisin läpi runokokoelman, kun
julkaisemattomia romaanejakin on kertynyt hyllyyn jo kaksi? Pienkustantajat
kituvat, eikä tilanne todellakaan ole heidän vikansa.
Kainin laulut merkitsee
minulle nykyään esimerkkiä siitä, että viha ja katkeruus voivat jonkin aikaa
toimia todellisen taiteen hyvänä polttoaineena. Tiesin kuitenkin jo noita
runoja kirjoittaessani, että nämä tunteet on päästettävä virtaamaan läpi,
eikä niiden ole hyvä jäädä asumaan. Toisen kokoelman runot eivät mitenkään
sattumalta ole aivan toisen sävyisiä. Jos Kainin laulujen cantus
firmus on kosto, vieraus ja epätoivo, etenin Laula herrasi doxassa apokalypsiin
ja itseironiseen karnevaaliin.
Uudemmista
runoista on vielä paha sanoa paljonkaan, mutta jonkinlaiset varovaiset elämän
juhlinnan, eksymisen ja pakenemisen nuotit niissä taitavat soida.
Vaikka olen
yleisillä menestyksen mittapuilla aika epäonnistunut kirjailija, en voi sanoa
tämän vaikuttaneen tippaakaan kirjoitushaluihini tai edes siihen, millaisista
aiheista tahdon kirjoittaa. Ikävä kyllä minulla ei ole megalomaanista traumaa,
enkä siksi liene lähiaikoina kirjoittamassa autofiktiivistä selviytymistarinaa,
jollaisia valtavirran kustantajat himoitsevat. Olen kyllä työstämässä helluntailaismenneisyyttäni
käsittelevää esseekokoelmaa, mutta vältän tietoisesti traumakertomuksen asetelmia.
Kyllä, koin jonkin verran hengellistä väkivaltaa ja ulossulkemista, mutta
näiden asettaminen kirjoittamiseni keskiöön tuntuisi epärehelliseltä. On pakko
tunnustaa, etten ole traumatisoitunut, enkä enää edes katkera menneisyydelleni.
Otteeni on pohdiskeleva, ristiriitoja tunnusteleva. Haluan kirjoittaa
monimielisesti ja hämmentävästi.
Oudolla tavalla
olen myös sinut sen ajatuksen kanssa, ettei kirjailijantyölläni ole minkäänlaista
odotettavaa tulevaisuutta. Kirjoitan vain muutamille lukijoille. Toivon lähinnä
saavani käsikirjoituksiani jatkossa läpi joillekin pienkustantamoille, joilla
on resursseja sellaisille välttämättömyyksille kuin editointi ja ehkä aivan minimaalinen
markkinointi. Jos näin tapahtuu, olen varsin tyytyväinen.
Kirjallisuus on
somen algoritmien ja näkyvyyteen perustuvan ekonomian vuoksi menettämässä jo
alun pitäenkin epätäydellistä autonomiaansa. ”Alustojen äänen” miellyttäminen
edellyttää tekstiltä selkeitä moraalisia asetelmia, samaistuttavuutta ja ennen
kaikkea kirjailijan tuotteistamista teoksensa yli. Siksi traumaattinen
autofiktio trendaa, siksi somealustojen influensserit paketoidaan
kirjailijoiksi. Kaltaiseni ”modernistit” – kirjailijatyypit, joille
taideteoksen arvo on sen kyvyssä hämmentää tavalla, joka on moraalisesti
monimielistä ja rikkonaista – jäänevät tämän kehityksen jalkoihin. Hämmentävät
ja ”vaikeat” kirjat eivät saa tykkäyksiä ja jakoja, sillä niillä on taipumus
vieraannuttaa pikemmin kuin samaistuttaa.
Kuinka sitten
säilyttää ammatillinen omanarvontunto sortumatta hyödyttömään poteroonsa?
Alustojen anonyymi massa määrittelee sen, mikä kirjallisuudessa on merkittävää.
Nimekäs korkean profiilin kirjailija voi tosin menestyä myös alustalähtöistä
arvotusmekanismia kritisoimalla, mutta tämä on vain ulkopuolettoman ja kaiken
nielevän systeemin oire. Kapitalismi tunnetusti tekee lisäarvoa myös itseensä
kohdistuvalla kritiikillä.
Olen toistuvasti
huomannut, että paras tapa välttää poteroituminen ja hyödytön vastarinta on keskittyä
olennaiseen eli kirjoittamiseen. Menestyminen ja näkyvyys eivät oikeastaan
liity varsinaiseen työhön ja siitä saamaani iloon. Tunnustuksen saaminen on
upeaa, mutta katveeseen jääminen ei – toisin kuin uusliberaali markkinafundamentalismi
haluaa väittää – merkitse sen enempää lahjattomuutta kuin vähäisempääkään
osaamattomuutta.
Vastaavassa
tilanteessa oleville kollegoilleni haluankin sanoa saman kuin itsellenikin:
ehkä emme kirjoita nykyhetken, vaan tulevaisuuden lukijoille. Ja toisaalta: kirjailijallehan
riittää jo muutama lukija. Paras mahdollinen palaute tulee jatkossakin yksittäisiltä
ihmisiltä, joille kirjasi on riittänyt avaamaan maailman. Niitäkin ihmisiä on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.