eli kirjailijan nostalgiatrippi sekä muutama valaiseva huomio nykyhetkestä
Kuluva talvi on tuonut mieleeni 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun.
Tuolloin olin teini-ikäinen ja jokainen talvi oli kuten tämä: runsasluminen ja
pakkaspitoinen. Aurauspenkat kohosivat korkealle, niiden profiilissa saattoi erottaa
harmaiksi jäätyneet vanhan nuoskalumen kerrostumat ja näiden väliin sataneen
vaaleamman pakkaslumen. Tiekarhujen kokoon jyystämissä kasoissa lumi oli pakkautunut
suuriksi levymäisiksi jääpahkuroiksi. Suurimpien vuorien huipulta näki talojen
kattojen yli.
Edeltänyt talvihan, kuten muistamme, oli helvetin loskainen ja masentava.
Tammikuussa ohuen huurrelumen verhoama maa saattoi sulaa mustaksi noin vain; räntää
tuli puolet viikosta, sekin vaakasuoraan. Kävelylenkit olivat liukastelua vetisen
jäävaipan päällä. Keväällä, kuin kaiken vetisyyden ja loskan kutsumana ja
hauduttamana, lankesi koronapandemian ensimmäinen aalto pohjoiseenkin. Vietimme
ystävieni kanssa ankeita etäillanistujaisia, jotka säiden hiukan lämmettyä
vaihtuivat laavureissuihin ja epämääräisiin kaljakävelyihin. Aloin kirjoittaa toistaiseksi
keskeneräiseksi jäänyttä näytelmäkäsikirjoitusta. Elämän liiallinen pysähtyneisyys
kasvatti raskaat mielenliikkeet ja kookkaan ahdistuksen, joka helpotti vasta
kesällä, alettuani terassinrakennuspuuhat isän kanssa. Toisin kuin
ostovoimaiset porvarit ehkä vielä keväällä kuvittelivat, koronan ensiaalto ei
millään muotoa ollut ihanteellista aikaa ”spiritualiteetille ja elämänarvojen pohdiskelulle”
(käsitteitä, joissa noin muutoinkin olen haistavinani ennen muuta turvattuun
talouteen kätketyn luokkatiedottomuuden).
Menneisyyden on komeiden talvisäiden ohella työntänyt mieleen sekin, että
muutaman kerran yksin ruokaillessani olen tarttunut 1990-luvun alussa piirrettyihin
(työttömän ja opiskelijan arkea lämminhenkisesti kuvaaviin) Kramppeihin ja
nyrjähdyksiin. Tämän Pauli Kallion ja Christer Nuutisen ideoiman
sarjakuvaklassikon selaileminen ja sen juttujen satunnainen (uudelleen)lueskeleminen
tuokin mieleeni kaikenlaista. Muistan kivijalkalevykaupat, Anttilan laajat
musiikkivalikoimat, somettoman elämän hitauden, alkuaikojen villin internetin
sekalaisine chatteineen ja Netscape-selaimineen; tyypit, jotka pelailivat
lukion välitunneilla Quakea eivätkä koskaan valmistuneet; keskustassa
olevan raha-automaatin, josta sai 50 markan seteleitä.
Mihin muuten tarvitsin 50 markan seteleitä? Edullisiin käytettyihin cd-levyihin
tietenkin. Jos tilillä oli alle satanen, kuten usein oli, piti olla automaatti,
josta sai pienempiä rahoja. Pankkikortilla maksaminen tuli kuvioihin vasta
myöhemmin. Viidellä kympillä sai Levy-Eskoista monenlaista. Kulutin kaikki
käyttörahani cd-levyihin. Silloin oli vielä täysin mahdotonta kuvitellakaan,
että tulisi sellainenkin vuosi kuin 2019, jolloin levykauppias joutuu
toteamaan, ettei Joensuun kokoinen kaupunki kykene häntä pelkän levybisneksen
merkeissä elättämään.
Tänä talvena olenkin jälleen yllättänyt itseni kaipaamasta tuota
keskustan mainiota ja jo edesmennyttä levykauppaa. Se ei kuitenkaan ole ainoa
digikapitalismin jalkoihin jäänyt muinaismuisto. Mennyttä on myös legendaarinen
antikvariaatti Kirjava satama, jossa vielä yliopistoaikoina kävin
opiskelijaystäväni kanssa hakemassa vaihdossa isot kirjakassilliset modernin
proosan klassikoita. Lukuisat ovat myös ne kerrat, kun vein Kirjavaan satamaan
vanhoja cd-levyjäni, joista levykaupan (ymmärrettävistä syistä tässä suhteessa
kriittisempi) väki oli ensin todennut, etteivät ne juuri tällä hetkellä ”liikkuneet”.
Muistan myös Anttilan romahduksen, jota jälkiviisaasti ajatellen saattoi
todistaa pelkän musiikkivalikoiman kehityskulkuja seuraamalla. Vielä 2000-luvun
alussa Anttilasta sai kaikenlaista modernista taidemusiikista kuten Einojuhani
Rautavaarasta alkaen Faith No Moren vähemmän klassisiin albumeihin saakka. Jossain
vaiheessa valikoima siirtyi yläkertaan ja alkoi vähitellen supistua. Ensin
katosivat listalla keikkuvaa valtavirtaa tai vanhoja dinosauruksia vähänkin
harvinaisemmat artistit ja albumit – vaikkapa Deathin kaltaiset metallin
uranuurtajat. Tämänkin bändin keskeiset albumit olin ostanut Anttilan hyllyistä
vielä 2010-luvun alussa.
Samalla alkoi kutistua taidemusiikkiosasto, josta lopulta löysi enää ne
tyypillisimmät Beethovenit ja Mozartit sekä muut wieniläisen ja romanttisen
ajan klassikot. Stravinski, Prokofjev ja Rautavaara muuttuivat perifeerisiksi
yksittäistapauksiksi, eikä Pendereckiä saanut sen enempää Ondinen kuin
Naxoksenkaan levytyksinä. Rokkihylly koetti paistatella Led Zeppelinin
remasteroitujen valossa ja myi Bowietakin tarjouspaketeissa. Seinustalla
keikkuivat yhä epäilyttävämmiksi muuttuvat ikääntyneiden rokkareiden rahastusboksit.
Kutistuminen kiihtyi loppua kohti nopeasti ja konkurssin painaessa päälle
levyjä sai parin euron kappalehintaan. Kuin muistona menneen ajan suuruuden
päivistä löysin harmagedon-laarista pari Dream Theaterin klassikkoa, mutta
juhlatunnelmat olivat kaukana. Levy-Eskojen muutamaa vuotta myöhempää
katoamista en silti vielä arvannut ajatellakaan. Olisi ehkä pitänyt.
Levykaupan katoamisen myötä asiointi keskustaan onkin käynyt melko
olemattomaksi. Kaltaiselleni ihmiselle siellä ei viikonloppuisten kantabaarien (jotka
nekin ovat nyt paitsiossa) lisäksi ole juuri mitään: pelkkää tympeää,
yhdentekevää ja masentavaa kuluttajuutta sekä onnettoman keskiluokkaiseksi
tasoitettu ja pussikaljoitteluun tyystin kelpaamaton keskuspuisto – siis juuri
sitä, mistä levykaupassa asioidessa pystyi henkisesti irtautumaan. Levyjen
ostaminen kun ei kivijalkakaupan aikoina koskaan näyttäytynyt minään kuluttamisena.
Levykaupassa asioimiseen kuului kiireettömyyttä ja rupattelua, asiantuntevaa
vertailua ja sekalaista läpänheittoa. Vakioasiakkaiden merkkipäiviä saatettiin
muistaa pienillä lahjoilla kuten liikkeen logolla varustetulla kaulaliinalla.
En mennyt ”ostamaan tuotteita”, vaan harjoittamaan elämäntapaa, jolla
tietoisesti halusin tukea sellaista elämänmuotoa, jonka talous perustui levyjen
myymiseen. Nykyisen verkkokaupan aikoina tämä tukeminen on muuttunut väistämättä
hiukan anonyymiksi ja kasvottomaksi. Kaipaan jatkuvasti kivijalkaliikkeen
tunnelmaa. Sen rinnalla kätevinkin virtuaalinen ostoskori on aika yhdentekevä.
Menneisyydestä kaipaan myös somettoman ajan hitautta ja tuon hitauden
ehdollistamaa luovuutta. Nykyään on osattava pidättäytyä yhä
idiosynkraattisemmin, säännösteltävä Facebook-todellisuuttaan ja yhä
tietoisemmin tuhottava synaptisia yhteyksiään ajattelun ja markkinalogiikan
välillä. Internetissä ei ole voinut ”surffailla” enää aikoihin, sillä
käyttäjien luoma sekainen ja arvaamaton viidakko on tasoitettu kliinisiksi
liikekortteleiksi, joiden lasitaloissa kuluttajat nappailevat
dopamiinitrippejään aina vain kapseloituneemmassa äärettömyydessä.* Tätä
äärettömyyttä ei kuitenkaan määrittele tila tai avaruus vaan anoreksia ja salakavala
klaustrofobia. Ne eivät ruoki luovuutta, vaan pikemminkin hallinnoivat ja määrittelevät
sitä. Jos vanhaa internetiä saattoi oppia ymmärtämään siihen uppoutuvan
tutkimusmatkailun kautta, on uudempaa tulkittava pidättäytymällä, ottamalla
siihen konkreettista etäisyyttä.
Toisin kuin ehkä jokin taantunut ja sekopäinen kulttuurikonservatismi, en
kuitenkaan ole kiinnostunut ”menneisyyteen palaamisen” tai sen uusintamisen
ideasta. Menneisyys ei ole kokonaisuus tai totaliteetti, vaikka muistimme saa
sen näyttämään joltain sellaiseen vertautuvalta. Lisäksi voin aivan
rehellisesti sanoa, etten haluaisi joutua miettimään musiikinluomiseni
mahdollisuuksia 1990-luvun kalliin kotistudioteknologian tai 2000-luvun
alkupuolen alkeellisten nuotitusohjelmien puitteissa. Kuten nykyisyys, myös
menneisyys on immanenssia, läpikulkua, puutteen halkomaa keskeneräistä
todellisuutta. Siihen ”palaaminen” edellyttäisi logiikaltaan fasistisen
käänteen: heterogeenisen todellisuuden alkuvoiman kokoamisen totaliteetiksi,
pisteen kaltaiseksi sulkeistetuksi kokonaisuudeksi. (Siksi fasismi vaatii vahvaa
valtiota tai vahvaa johtajaa: kokoamaan ja homogenisoimaan tavoitellun alkuvoiman
suvereniteetin imperatiivisuudessa.)
Toisaalta voi todeta, ettei esimerkiksi ideaa elämän ”hidastamisesta” ole
syytä pitää sen enempää joutavana nostalgiana kuin fasisminakaan. Jotkut menneen
elämän myötä kadonneet olemisen käytännöt voivat jäsentyä nykyhetkisinä uudelleen.
Kuten viimeaikaiset esimerkit maailmalta osoittavat, nykyisiä herroja on
mahdollista uhata ja ne ovat kaadettavissa ilman, että sinänsä välttämätön mobilisaatio
vaatisi fasistisen mestarin kaltaista kanavaa. Valoisa tulevaisuus ei siis ehkä
viittaakaan entisenlaiseen kivijalkalevykauppaan vaan johonkin, mitä emme vielä
osaa kunnolla kuvitella.
Kun Levy-Eskot lopetti, alettiin Joensuussa puuhailla useamman kerran
vuodessa toistuvia paikallisia levymyyjäisiä, joissa musiikkiharrastajat ja
levykokoelmien omistajat kauppaavat valikoimiaan. Näissä tapahtumissa olen
itsekin käynyt säännöllisesti (ikävä kyllä pandemia on pakottanut ne tauolle
toistaiseksi), ja ne jos mitkä ovat merkki ”hidastamisen” todellisuudesta:
ihmiset kierrättämässä vanhoja cd- ja vinyylilevyjään, juttelemassa musiikista
ja heittämässä sekalaista läppää keskenään. (Tuleekin mieleen, mahtaisiko
tällaiselle touhulle olla sijaa kiinteämmässäkin muodossa, esimerkiksi usean
toimijan osuuskuntapohjaisena harrastuksena kivijalkamyymälöineen kaikkineen. En
tiedä, sillä en ole yrittäjä, eikä minusta sellaiseen hommaan olisikaan.) Levymyyjäisten
toistuvuus näyttää joka tapauksessa osoittavan, ettei musiikinkuuntelu yhäkään
tarkoita kaikille Spotifyyn ja YouTubeen ankkuroitumista. Enkä minäkään
cd-levyjä nostalgiasyistä suosi. Haluan vain hitaampaa todellisuutta, sellaista
jossa kitkan tuntee ja kuulee. Syykin on yksinkertainen: uskoteltiinpa meille
mitä tahansa, mikään ei koskaan ole vain klikkauksen päässä.
*) Muotoilu on velkaa Veikka Lahtisen ja Pontus Purokurun Mikä
liberalismia vaivaa? -kirjassaan (Kosmos Kustannus 2020) esittelemälle vertailulle
ja kuvaukselle internetin varhaisista ja myöhemmistä ajoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.