Aatteellisessa intohimoisuudessa tuntuu aina olevan jotain minimaalisesti
jaloa, olipa aate kuinka perverssi ja viheliäinen tahansa. Tämä ajatus
muodostaa väylän, joka nykyään tuntuu avaavan minulle mahdollisuuksia ymmärtää
menneisyyttäni järkevällä tavalla, liiaksi mustamaalaamatta ja ilman joutavaa
moralismia.
Vanhoista päiväkirjamerkinnöistäni piirtyy kuva nuoresta uskovaisesta,
jonka hengellistä elämää puhkovat niin nopeat, väkivaltaiset herätykset kuin laajat
ja latteat ”erämaavaiheetkin”. Kun tulin herätykseen (niitä sattui yhteensä
ehkä 3–4 luokittelutavasta riippuen), oli uskovaisuuteni hyvin intohimoista;
muina aikoina intohimoni kanavoitui taiteeseen ja pohdiskeluun.
Helluntailaisaikoina suhteeni taiteeseen muodostuikin jokseenkin ambivalentiksi,
joskin suhteen jännitteisyys oli monella tapaa tiedostamaton. Kaikki varhaiset
(ja julkaisemattomat) romaanikäsikirjoitukseni pursuavat kapinaa uskonnollisia
auktoriteetteja vastaan, niitä samoja, joita uskonelämän arkisessa
todellisuudessa ei sopinut kyseenalaistaa. Edes herätyksen aikoina en kyennyt enkä
halunnut alistaa taidetta minkäänlaiselle evankeliumin julistukselle (vaikka
saatoin sellaista itselleni uskotellakin). 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun
helluntaipiireissä tällainen asenne oli hyvin epäilyttävä.
Kiintoisaa onkin juuri se, kuinka taide onnistui säilymään elämässäni suhteellisen
autonomisena alueena, joka tarjosi tilaa kapinalle ja dialektiikalle
silloinkin, kun koetin kunnioittaa auktoriteetteja olemalla niiden suhteen tahallisen
epäkriittinen. Etenkin herätyksellisinä ajanjaksoina ajattelin
paradoksaalisesti, että taiteen on kirkastettava Kristusta, vaikka taide
samanaikaisesti edusti minulle vapautta – sellaistakin vapautta, joka antoi
luvan olla piittaamatta Jumalasta tai hengellisyydestä.
Oliko helluntaitaustasta irtautuminen (ainakin näennäisesti) niin helppoa
juuri siksi, että elämässäni oli aina ollut kaikesta hengellisyydestä tyystin
vapaa ajattelun ja toiminnan maisema, nimittäin taide? Tätä olen usein miettinyt.
Vain silloin, kun ryhdyin erikseen ja tietoisesti asiaa jäsentelemään, se alkoi
näyttäytyä läpeensä ristiriitaisena ja ratkaisemattomana: tiesinhän, etten tahtonut
tehdä taidetta ”Jumalan kunniaksi” ja hänen valtakuntansa asian edistämiseksi;
halusin vain tehdä hyvää taidetta,
mitä se ikinä tarkoittikaan. Asenteeni oli moderni, taidetta ei sopinut asettaa
minkään asian palvelukseen.
Helluntaikristittynä ja sen aikaisen uskonyhteisön opit sisäistäneenä ajattelin
kristillisen elämän keskeiseksi periaatteeksi ”kaiken alistamisen Kristukselle”.
Jumalan oli oltava ykkösprioriteetti, ja näin oli oltava suhteessa kaikkeen. Nuorteniltojen rukous- ja
saarnasessioiden suosituinta kamaa oli jatkuva kehotus pohtia sitä, onko
jokainen elämänalue luovutettu Jumalalle. Tämä tendenssi elää vahvana edelleen:
ihmisen on antauduttava Jumalan käyttöön kokonaan. Yksi ikimuistoisimmista
kiteytyksistä (jota olen myöhemmin proosassanikin hyödyntänyt) nuoruudestani kuului:
Jumala ei tahdo parasta, vaan kaiken.
Loogisesti tästä seurasi, ettei tosiuskovalle viime kädessä sallittu
elämänalueita, joilla ei ollut mitään tekemistä hengellisen todellisuuden eli Jumalan kanssa. Niinpä suhdettani
taiteen harjoittamiseen määritti jonkinlainen nautinnollinen syntisyys, jota en
kuitenkaan kyennyt täysin artikuloimaan ja jonka tarkempi pohdiskelu ajoi (toisinaan
jopa sietämättömiin) sisäisiin ristiriitoihin. Taide oli määrittämätöntä
vapautta kalvavista, selkeästi jäsennetyistä auktoriteeteista; vapautta vihaan,
kaunaan, kunnianhimoon ja perversioihin, jotain suorastaan olemuksellisesti
jumalatonta. Taide oli aktuaalisen
vapauden alue: kukin taideteos määritteli prosessissaan oman formaalin vapautensa
rajat, eikä mikään hengellisen representaation vaatimus voinut asettua tämän
vapauden ehdoksi.
Kun jäljestäpäin mietiskelen julkaistun tuotantoni tendenssejä – etenkin
Joensuu-trilogian ja Parallaksin kummallista
ja jatkuvaa paljastumisen halua –,
tuntuu taiteen ”nautinnollinen syntisyys” tarjoavan useitakin kulmia
tartuttavaksi. Helluntailaisaikoina taide muodosti kanavan, jossa saatoin
vihata, häpäistä ja polkea hengellisiä auktoriteetteja ujuttamalla fantasiaani tarvitsemani
ainekset: paljastumisen, skandaalin, kuumat ja kriittiset kysymykset, seksin, inhimillisen
halun kierouden ja etiikan perversiot. Toisaalta se tarjosi myös leikin ja
kokeilun kentän, jonka rajoja ei sanellut Jumala, vaan oma mielikuvitus.
Tämä kaikki houkuttelee tietysti kertomaan tarinaa, jossa taide pelastaa vapautta
kaipaavan hengen autoritäärisen uskonyhteisön tukahduttavalta koneistolta;
mutta tuskinpa mikään on enää näin yksinkertaista. Kriittisen itse-erittelyn ja
älyllisen rehellisyyden vaatimus pakottaa minut silmäilemään myös omaa pakkomielteisyyttäni ja kyselemään,
kuinka tähän on tultu. Menneisyyden minäni katselee peilistä ja ihmettelee,
mitä uskolle tapahtui. Naureskelu ja puheet kriittisen ajattelun vapauttavasta
voimasta tarjoavat helpon tien, mutta ainoastaan toistavat (toki uudessa
kuosissa) helluntaiaikojen ”uskon suojelemisen” eleen. On paljon hankalampaa koettaa
aidosti hämmästellä, kuinka kaltaisestani helluntaikodin kasvatista, jonka
uskonelämä oli monella tapaa sitoutunutta ja autenttista, tuli ihminen, joka
vastaa kieltävästi kun kysytään, oletko uskovainen. Taideko minut vapautti? Totisesti
aivan liian helppo ja identiteettipoliittinen vastaus.
Menneisyyden minäni ei ensinnäkään olisi käsittänyt mitään tällaisesta ”vapautumisesta”.
Olinhan itse onnellinen ja katsoin myös olevani vapaa, huomattavasti vapaampi
kuin kukaan ei-uskova; juuri mikään ei olisi saanut minua toisiin ajatuksiin.
Onnen ja vapauden salaisuus oli Kristuksessa, ja suurinta vapautta oli palvella
Jumalaa koko elämällään. Peilistä katsova kuvajainen kysyisikin nyt: Etkö ollut
onnellisempi silloin? Eikö elämälläsi ollut suuri tarkoitus? Eikö jokainen
arkinen asiakin säteillyt ylimaallista valoa?
Mitä minä näihin kysymyksiin nykyään vastaan? Kyllä, menneisyyden minä, olet
oikeassa… olin onnellisempi kuin nykyään; elämäni oli osa suurta Suunnitelmaa,
Jumala halusi käyttää minua ja hänellä oli ihmeellisiä asioita varalleni… eikä
arkisuus ollut koskaan pelkkää arkisuutta…
Huomatkaamme, etten tällä tavoin suinkaan glorifioi menneisyyttäni, saati
kaipaa sitä. Kirjoituksen – joka on jo venynyt normaalia pidemmäksi – alkuosan
silmäileminen riittää todentamaan tämän. Mitä sitten ajan takaa? En ole siitä
aivan varma; osaan vain hapuillen sanoa, etteivät onni ja vapaus ole enää
hetkeen kulkeneet käsi kädessä – ja että jälkimmäinen on jotain hirviömäistä ja
paljon onnellisuutta olennaisempaa. Eikä kuitenkaan ole ketään onnellista, joka
ei väittäisi olevansa vapaa. Silti pidän vapauden ja onnellisuuden suhdetta
dialektisena. Jälkimmäinen voi syntyä ensimmäisen sivutuotteena samoin kuin sen
uskottelun välttämättömänä momenttina. Näinhän on laita etenkin sen lajin
aatteellisuudessa, jollaiseen kuuluu vankka tietämys siitä, mitä Toinen on
vailla ja mitkä asiat hänen on elämässään korjattava, ennen kuin hän todella
voi olla vapaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.