Jeesuksen seuraaminen on homojen hommaa
Pasi Turunen
artikuloi laajassa aikalaishomoteologiaa kritisoivassa blogitekstissään
jokseenkin kattavasti perinteisen protestanttis-konservatiivisen näkökulman,
jonka mukaan ”[k]ristillinen yhteisö ei … voi hyväksyä homoseksuaalisia
suhteita keskuudessaan, mikäli se haluaa säilyä uskollisena Jumalan sanalle”. (Olen kirjoittanut aiheesta myös täällä.)
Ei ole lainkaan
sattumaa, että Turunen toteaa kirjoituksensa lopuksi, kuinka ”Kristuksen seuraajan
identiteettiä ei silti määrittele yksin hänen seksuaalinen orientaationsa”,
sillä kristityn identiteetin ”ytimessä tulee olla Herra Jeesus Kristus, jonka
opetuslapsena eläminen muodostaa jokaiselle uskovalle … elämänmittaisen
kutsumuksen vaeltaa Jeesuksen opetuslapsena …”.
Myös kirkollisen
homodebatin panoksena on mikäpä muu kuin identiteetti; tästä syystä
minkäänlainen kompromissiratkaisu ei luultavasti tule kysymykseenkään.
Konservatiivit eivät anna periksi: homoseksuaaliset suhteet eivät heidän mielestään
kuulu kristilliseen yhteisöön. Periksi eivät kuitenkaan anna liberaalitkaan,
joiden mielestä kristillinen yhteisö ei – suorastaan määritelmän mukaan
– voi sulkea ulkopuolelleen ketään, ei siis myöskään homoseksin harjoittajia.
Konservatiivi
perustelee liberaalia inklusiivisuutta vastaan auktorisoivalla raamatunluennallaan,
jossa Jumalan sana asettuu absoluuttiseksi, uskollisuutta vaativaksi ilmoitukseksi.
Liberaali pyrkii torjumaan tämän uskollisuuden mielen vetoamalla sen ilmeiseen eksklusiivisuuteen,
joka aiheuttaa päänvaivaa monelle konservatiivillekin: kuinka ihmeessä
rakastavan Jumalan esimerkin seuraaminen voisi tarkoittaa näin tiukkaa
seksuaalisen orientaation ja käyttäytymisen eli ruumiin käytön ja nautinnon rajoittamista,
joka vieläpä johtaa homoseksuaalisen identiteetin poliittiseen marginalisoimiseen?
Niille Turusen
kaltaisille konservatiiveille, joille ”uskollisuus Jumalan sanalle” merkitsee marginalisoimisen
pyhittämistä todellisen rakkauden ja totuuden nimissä, ei mitään
ongelmaa ole varsinaisesti olemassakaan. Jos Jumala kieltää
homoseksuaalisen käyttäytymisen ja affirmoi binaarisen sosiaalisen sukupuolieron,
tämän kiellon seuraaminen ja käytännön toteuttaminen (esimerkiksi ekslusiivisena
kristillisten yhteisöjen väkivaltana) on rakastavan Jumalan asettaman esimerkin
seuraamista. Siksi konservatiiville ei myöskään tuota ongelmia vedota
heteroseksuaalisten normien luonnollisuuteen.
Tyypillinen
kirkollisliberaali pyrkii usein itsekin asiaa huomaamatta pelaamaan tässä
konservatiivin säännöillä: kyllä, on oltava uskollinen Jumalan sanalle;
kyllä, on toimittava luonnollisesti ja luonnollisuuden
vaatimusten mukaisesti – ja niin edelleen. Kumpikaan osapuoli ei siten tahdo
syyllistyä petokseen, ja käytännön seurauksena on umpikuja. Kärjistyneimmillään
liberaali vaatii rakkautta siinä missä konservatiivi totuutta.
Uskollisuuden
vaateessaan kumpikin osapuoli kuitenkin pettää pelinsä. Liberaali ei tahtoisi
tunnustaa Raamatun ja Paavalin dogmaattista homokielteisyyttä ja ekslusiivista
yhteisöllisyyttä; konservatiiville on hankalaa tyytyä Jeesuksen esimerkin
poliittiseen radikaaliuteen, jossa syntisten kanssa hengaileminen tarkoitti
aikalaisperspektiivissä samaa kuin näiden olemisen ja arvomaailman
hyväksyminen. Niinpä liberaali puhkuu, ettei Paavali oikeasti ollut homokielteinen.
Konservatiivi puolestaan korostaa, että vaikka Jeesus olikin syömäri ja
juomari, hän oli – hänen oli pakko olla – sataprosenttisen puhdas
ja siten ehdottomasti raitis, vain avioliittoon kuuluvan heteroseksin
kannattaja.
Muistan kerran
keskustelleeni ”syntielämän” aktiivisesta harjoittamisesta erään
konservatiivikristityn kanssa. Tyypilliseen tapaan hän korosti, ettei synnissä eläminen
ole käypää kristitylle, sillä meidät on kutsuttu elämään esimerkin mukaisesti
jne. jne. Aikani kuunneltuani kyllästyin väittelyyn ja totesin, ettei Jumala vaadi
mitään, ei edes esimerkkinsä seuraamista, vaikka voihan sitä yrittää, ken
tahtoo. Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä olennaisten asioiden kanssa. Jumalan
kanssa ei tarvitse olla samaa mieltä mistään, Paavalin yhteisöetiikalle
ei tarvitse olla uskollinen, Raamatun auktoriteetin voi unohtaa, eikä millään
tällä ole merkitystä pelastuksen kannalta. Koska vastapuoleni oli
tosiaan konservatiivi, ankkuroin perusteluni siihen kaikkien opillisesti klassisten
kristittyjen enemmän tai vähemmän vahvistamaan näkemykseen, ettei pelastus ole riippuvainen mistään
ihmisen ominaisuuksista – jos Jumala vaatii kaiken, hän myös antaa kaiken, ja
niin edelleen. Tähän hänellä ei ollut enää lisättävää.
Näkemys
edellyttää kuitenkin eräänlaista outoa ”totuudelle uskollisuuteen” kohdistuvaa
välinpitämättömyyttä, sen tosiasian hyväksymistä, ettei mitään Jumalan
vahvistamaa tai asettamaa kristityn identiteettiä ole olemassakaan kuten ei
jumalallisia auktoriteettejakaan. Tyypillinen liberaali tai konservatiivi ei
tule ajatelleeksi, että Raamattu ja Jumalan sana, jolle molemmat tahtovat olla
uskollisia, voikin olla siten rakentunut, että jokainen sen sisältöön
kohdistuva uskollisuudenvaatimus ja -osoitus on olennaisella tavalla mahdoton.
Totuuden ja rakkauden universaali etiikka onkin takertunut synnin kiusalliseen
osittaisuuteen. Ja ehkäpä tämä on koko homman idea – viitata totuuteen
mahdottoman kautta. Mikä voisi olla ristinkuolemaa jännitteisempi
tapahtuma? Miten Jumala voi ”tulla synniksi” ja kuolla?
”No, hänhän nousikin
kuolleista” – tämän vastauksen epäilyttävyys puhuu jo omasta puolestaan. Jos
Jeesus todella kuoli, Jumala todella kuoli, mikä kristillisen teologian Jumalan
määritelmän (Jumala on täydellinen olento ja siten kuoleman
ulottumattomissa) mukaan on mahdottomuus. Tämän mahdottomuuden
ratkaiseminen ylösnousemuksella olisi halpaa ja epä-älyllistä.
Ei olekaan
sattumaa, että kristityillä on kokonainen apologetiikan haara, joka omistautuu
kehittelemään loogisesti uskottavia selitysmalleja siitä, kuinka Kristus paitsi
oikeasti kuoli, myös oli oikeasti kuolematon. Viittaan tietenkin
kaksiluonto-oppiin, joka sekin on yksi tapa osoittaa ”uskollisuutta”. En
myöskään kiistä loogisesti koherentin selityksen mahdollisuutta; kiinnostavaa
on kuitenkin, että on olemassa uskollisuuden nimissä esiintyvä vaatimus kaksiluontomallin
loogisesta pätevyydestä. Olennaista ei ole tässä se, onko kaksiluonto-oppi
looginen vai ei, vaan se, kuka tai mikä vaatii tällaisen opin olemassaoloa ja
miksi sen loogisuus on todiste kristinuskon ja Jumalan rationaalisuudesta;
miksi on tärkeää kyetä todistamaan, ettei kuolemattoman kuolemassa ole mitään
ilmoituksen identiteettiä uhkaavaa ristiriitaa?
Samalla tavoin
voi kysyä, miksi on tärkeää sallia tai kieltää homoseksuaalisen elämäntavan
harjoittaminen kristillisessä yhteisössä. Tyypillisesti molemmat perustelevat
kantaansa joko rakkaudella, totuudella, uskollisuudella tai kaikilla näillä samanaikaisesti.
Kumpikaan ei halua suhtautua vakavasti siihen vaihtoehtoon, ettei Jumalaa yksinkertaisesti
kiinnosta, mitä ihmiset hänen ”luomisjärjestyksellään” tekevät, koska hän ei
tiedä sitä itsekään, eikä ole koskaan ollut perillä ”kaikkivaltiudestaan” (jota
kristityt niin innokkaasti puolustavat) tai jumaluudestaan tai edes
olemassaolostaan – siitä yksinkertaisesta syystä, että identiteetti ja
sen turvaaminen kuuluu nimenomaan ihmisen, muttei Jumalan, maailmaan.
”Mutta Jumalahan
loi ihmisestä kuvansa ja kaltaisensa”, aivan. Mitä kuva ja kaltaisuus sitten
tässä yhteydessä merkitsevät? Eräässä mielessä koko Raamattua ja sen muotoutumisen
historiaa voi lukea suurena samastumis- ja vieraantumiskertomuksena, ihmisten
laatimana kirjoitusten kokoelmana, jossa Jumala ilmoittaa itsensä profeettojen
välityksellä. Yhtäällä ovat Vanhan testamentin Jumalaa ”inhimillistävät” kuvaukset,
toisaalla Uuden testamentin esoteeriset ja apokalyptiset visiot; ja jossain
välissä ties mitä lakeja, kiistoja, historiaa ja teologiaa.
Mitä siis tarkoittaa
ihmisen oleminen Jumalan kuvana ja kaltaisena? Yhtäältä Jumala voidaan tässä
nähdä ihmisen Toisena, johon rajallinen olento projisoi olemistaan ahdistavan puutteen;
toisaalta asetelma pätee toisinkin päin. Ihminen on myös Jumalan Toinen: projektio,
jonka Jumala tuottaa ratkaistakseen itseään riivaavan puutteen. Koska tämä
toiseus eli oman olemisen itselle-vieraus on eräänlainen salaa tiedetty salaisuus,
sen eheyttä jäytävä ristiriita läpäisee ilmoituksen jokaisen kerroksen. Luomalla
ihmisen Jumala tuli identiteetin ja toisen huijaamaksi. Koska huijatuksi
tuleminen on skandaalimaista, sen haluavat peittää niin isä kuin lapsetkin.
Jumalaa ajaa kuitenkin outo, lähes naiivilta tuntuva rehellisyys, joka pakottaa
hänet Jeesuksessa osoittamaan kuoleman ja narriuden tosiasian. Tämä on tietysti
melko spekulatiivista, eikä millään eksegetiikalla perusteltavissa. Jos
kuitenkin sanon jotain totta, kyse on siitä, millaisen ristiriidan (ja kokemuksessa
ilmenevän) rakenteen sanomani paljastaa.
Jatketaan. Kun
kristikansa tunnustaa ristinkuoleman perustavanlaatuisuuden, se on jo juuttunut
Isän narsistisen mestaruuden ja pojan kuolettavan narrimaisuuden
vastakkainasetteluun. Tässä mielessä ”Raamatun aidon sanoman” puolesta
kamppailevat liberaalit ja konservatiivit asettuvat molemmat – eriävistä
tulkinnoistaan huolimatta – Isän asian puolesta poikaa vastaan, ikään kuin
olisi olemassa autenttinen kristittynä olemisen tapa, joka ei aina jo haastaisi
mitä tahansa edeltävää ja yhtä lailla autenttiseksi julistettua tapaa.
Miksi Jeesus
puhuu seuraamisestaan, ellei siksi, ettei totuus ole tiedon, vaan
tapahtumisen asia? ”Raamatun todellisen sanoman” puolesta kiivaileminen on
lankeamista tiedon, kaltaisuuden, auktoriteetin ja varmuuden – siis
identiteetin – ansaan. Jeesuksen hahmon heittämä varjo tämän kaiken ylle on
useimmiten liian ohut, kuten kaiken epävarman ja kuolevaisen yleensäkin; sen
seuraaminen on siksi työlästä puuhaa. Jeesuksen kanssa jokainen on omillaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.