Kierkegaard-ekskursio
Tanskalainen
filosofi Søren Kierkegaard kirjoittaa puhuttelevasti ja mieleenpainuvasti
uskosta Päättävässä epätieteellisessä jälkikirjoituksessaan. Pidän hänen
tavastaan liittää usko sellaisiin asioihin kuin intohimo ja epävarmuus.
Kierkegaardille – tai PEJ:n pseudonyymille Johannes Climacukselle – usko ei ole
luottamusta objektiivisiin tosiasioihin tai jonkinlaisen varmuuden seuraamista.
Kierkegaard menee
jopa niin pitkälle, että toteaa sen, jonka rukous ”nousee kaikesta
äärettömyyden intohimosta, vaikka hänen silmänsä lepäävät epäjumalan kuvassa”, olevan
enemmän totuudessa kuin sen, jonka tiedollinen käsitys Jumalasta on aivan
oikea ja vaikka tämä ”objektiivisesti etsii tosi Jumalaa”:
Jos toinen
etsii objektiivisesti kuolemattomuutta, ja toinen sijoittaa koko äärettömyyden
intohimon epävarmuuteensa, niin kummassa on enemmän totuutta, ja kumpi osoittaa
suurempaa varmuutta? Toinen on lopullisesti lähtenyt likiarvon etsimisen
tielle, jonka loppua ei näy, koska varmuus kuolemattomuudesta voi olla vain
subjektiivista; toinen on kuolematon ja kamppailee juuri siksi epävarmuuttaan
vastaan.
”Objektiivinen
todellisuus” on likiarvon todellisuutta; objektiivista tietoa Jumalasta ei ole,
tai jos on, se on uskomisen kannalta yhdentekevää. ”Äärettömyyden intohimon”
vallassa oleva ihminen seuraa epävarmuuttaan. Se ”suurempi varmuus”, josta
Kierkegaard tässä puhuu, ei ole Jumalaan kohdistuvaa objektiivista vakuuttuneisuutta
tai Jumalan objektiivisuudesta vakuuttumista, vaan intohimon pyhittämää
antautumista sille todellisuudelle, jossa varmuus on aina vasta tulemisen, ei
koskaan olemisen, tilassa. Katkelmaa auttaa ymmärtämään Kierkegaardin
perusajatus totuudesta paradoksina.
Päättävässä
epätieteellisessä jälkikirjoituksessa hahmoteltu usko on monella tavoin
vastakkaista ”uskonvarmuudesta” intoilevalle fundamentalismille tai luonnontieteisiin
nojaavalle kristillisteistiselle dogmaattiselle metafysiikalle. Ensin
mainittuun kuuluu ”psykoottinen vakuuttuminen” ja täydellinen alistuminen
ulkoisen Herran käskysanalle; jälkimmäinen pyrkii perustelemaan itsensä eräänlaisena
rationaalisena ja objektiivisesti sitovana tieto-oppina.
Kierkegaard
ajattelee kristinuskoa metafysiikan ja objektiivisen vakuuttumisen tältä puolen,
eksistoivasta ihmisestä käsin. Näin hän kykenee myös tarjoamaan kristinuskosta
tulkinnan, joka väistää sekä fundamentalismia että metafysiikkaa vaivaavan
objektivismin ja dogmaattisuuden ongelman.
Fundamentalismin ”objektiivisuus”
vaatii ihmistä vakuuttumaan likiarvoisesta todellisuudesta sietämättömällä
täsmällisyydellä. Fundamentalisti sanoo, ettei kristityn tule perustaa uskoaan
ihmisen määritelmiin Jumalasta, mutta samaan hengenvetoon edellyttää tämän kuitenkin
vakuuttuvan fundamentalistien tavasta määritellä Jumala. Kristillinen
metafysiikka kehottaa kristittyä katsomaan todellisuutta logiikan ja
luonnontieteen tosiasioiden valossa, harrastamaan eräänlaista yhteen- ja
vähennyslaskua ja muodostamaan näin rationaalisen perustan Jumalalle
antautumiselle. Fundamentalismin tapaan myös metafysiikka päätyy, tosin omalla
tavallaan, tyhjentämään kielen kaikesta likiarvoisuudesta ja
monimerkityksisyydestä: 1+1=2, ja tämä on yksiselitteistä; mutta kuten
Kierkegaard huomauttaa, juuri tästä syystä tällaiset totuudet ovat myös täysin
yhdentekeviä.
Kierkegaardin
eksistentialistinen tulkinta kristinuskosta on ideologiakriittinen ainakin
siltä osin, että se sallii kristityn kulkea uskonpolkuaan ennalta
määrittelemättömästi, vailla varmuutta ja vastauksia. Intohimoinen ja
epävarmuutensa kanssa kamppaileva käytännön ateisti on lopulta lähempänä
autenttista uskovaisuutta kuin Raamattuaan pikkutarkasti seuraava moralisti,
joka julistaa tottelevaisuuttaan ja alistumistaan Herran auktoriteetille ei vain
”hengessään” vaan myös kaikin tavoin ”raamatullisissa” elämäntavoissaan.
Asettamalla
vastatusten epäjumalankuvan edessä rukoilevan pakanan ja tiedollisesti
oikeaoppisen kristityn Kierkegaard tuo hakematta mieleen Luukkaan evankeliumin
vertauksen fariseuksesta ja publikaanista (Luuk. 18:10–13). Fariseukset olivat
aikansa oikeaoppisia: he noudattivat Tooraa, Jumalan lakia, ja ylpeilivät
oikeutetusti uskollisuudellaan Herransa sanalle ja auktoriteetille. Tässä on
tärkeää korostaa, ettei fariseuksena oleminen merkinnyt tekopyhää teeskentelyä,
vaan todellista Jumalan tahdon mukaista vaeltamista, erottautumista
ympäröivästä pakanallisesta maailmasta hyvin käytännönläheisellä ruumiin,
nautintojen ja elämäntapojen kontrollilla. Se, että Jeesus sanoi Jumalan
pitävän tällaista joutavana – ”Laupeutta minä tahdon enkä uhria” (Matt. 9:13) –
oli suora ja tietoinen loukkaus ”uskovan elämäntavalle” ja koko sille
dogmaattiselle järjestelmälle, jonka ytimessä oli vilpitön halu olla kuuliainen
ja tottelevainen. Jeesuksen mukaan Jumala ei koskaan ollut
tällaisista uhreista kiinnostunut.
Toden teolla syntistä
elämää viettävän publikaanin huudahdus, ”ole minulle syntiselle armollinen!” ilmaisee
ääretöntä huolta ja intohimoa. Se ei välitä moraalista tai oikeasta
opista, sillä näiden suhteen voi vain epäonnistua.
Voimme myös
kuvitella, mitä vertauksessa esitetyn tapahtuman jälkeen seuraa. Publikaani
kohtaa fariseuksen, joka kysyy: ”Kai sinä nyt laitat asiasi kuntoon ja alat
elää tosiuskovan elämää, kun kerran Jumala on jo sinut vanhurskauttanut?
Ymmärräthän, että usko ilman tekoja on kuollut, ja niin edelleen.” Pian hän
ehkä törmää myös metafyysikkoon, joka tiedustelee, milloin publikaani on
kaavaillut aloittavansa apologetiikan opinnot saadakseen älyllisen ja objektiivisen
perustan uskomuksilleen…
Jos publikaanimme
on vahva ja sisäisesti eheä tyyppi, hän nyökkäilee kohteliaasti ja kiittää
hyvistä neuvoista, mutta jatkaa elämäänsä juuri kuten parhaaksi katsoo. Todennäköisesti
hän ei jatkossakaan ole kenenkään ”uskonsa vakavasti ottavan” silmissä
erityisen hyvä uskovainen, mutta miksi tämän pitäisi häntä kiinnostaakaan? Hän
seuraa intohimoisesti epävarmaa armon valaisemaa tietään, lankeaa sadasti ja epäonnistuu
tuhannesti, iloitsee muiden syntisten kanssa ja rakastaa villisti kenenkään
estämättä, olematta kovinkaan tarkka maineestaan ja puhdasoppisuudestaan näiden korkeasti pyhitettyjen vakavien keskuudessa. Kyllä hän heidät jo tuntee: nuo totuutensa
objektiivisuudesta kerskaavat hiukan koomiset hahmot, joilla on valmis kartta
keskeneräisestä maailmasta.
Toisessa kohtaa raamattua Jeesus sanoo kaivon luona olevalle avionrikkoneelle naiselle "Mene äläkä enää syntiä tee" Miten tulkitset tämän raamatun kohdan? Päteekö siihenkin tuo logiikkasi enää mitä tuot esille?
VastaaPoistaViittaat ilmeisesti Joh. 8:11:een, jossa Jeesus pelastaa aviorikoksesta tavatun naisen kivittämiseltä (Sykarin kaivon kohtaaminen on Johanneksen evankeliumin 4. luvussa, mutta siinä ei ole tarkoittamaasi mainintaa).
PoistaEhkä ensimmäisenä voi kysyä, mikä on kyseisen jakeen varsinainen pointti. Jeesus ei nimittäin kehota naista vain olemaan tekemättä syntiä jatkossa, vaan aloittaa virkkeensä sanomalla: ”En minäkään sinua tuomitse”.
Jos virkkeen loppuosan tulkitsee herran ehdottomana käskynä alamaiselleen, on ainakin huomioitava, että kyseessä on mahdoton käsky samaan tapaan kuin vuorisaarnan ihanteet ovat mahdottomia, ja kuten koko Tooran laki on mahdoton. Siinä voi vain epäonnistua (koko episodin pointtihan on Jeesuksella osoittaa, ettei kukaan ole synnitön). Toisaalta virkkeen loppuosan voi ajatella kehotuksena, hyvänä neuvona toimia jatkossa toisin, ettei tule kiviä niskaan. Tällöin kyse ei kuitenkaan ole enää herran ehdottomasta käskystä alamaiselleen, eikä etenkään siitä, että Jeesus odottaisi naisen jatkossa elävän synnittömästi (kuka siihen muka pystyisi?).
Minusta koko jakeen olennainen kohta virkkeen alkuosa, jossa Jeesus jättää naisen tuomitsematta. Tätä korostetaan saman luvun 15. jakeessa: ”Te tuomitsette lihan mukaan; minä en tuomitse ketään.”
Erittäin hyvin sanottu.
Poista