2.8.2019

Munkkiniemen herttua ja sosialismin mätäpaiseet


Porvarillisen individualismin raivokas puolustaja J. Ehrnrooth valittelee kolumnissaan perustuslakiimme ujutettua sosialismia, sillä aatelisten valkokaartilaisten kannalta on toki saatanallisen epäreilua, että tälläkin hetkellä 15 prosenttia väestöstä elää ”asumisen suorien tukijärjestelmien piirissä”.

Munkkiniemen hölkkäävän dosentin mukaan nämä 850 000 ihmistä muodostavat kriittisen uhan klassisille liberaaleille yksilönvapauksille ja todistavat muun muassa sen, että elämme yhä ”sosialistisessa kollektivismissa”, joka ”on luonut monia vastaavia hyötymisjärjestelmiä”.

Ehrnroothin yhteiskunnallisen vision sulana metallina hehkuva ydin on niin sanottu ”vastuullinen individualismi”. Rohkeana ja vallankumouksellisena ajattelijana etelän kreivi ei pelkää kutsua eräiltä partikulaarisilta sävyiltään suorastaan uusfeodalistisen yhteiskuntanäkynsä vasemmistolaisia kriitikkoja ”ihmisoikeusidealisteiksi”, joiden mädättävä vaikutus on kiistaton etenkin ”[k]ollektivismiin kallistuvien asiantuntijoiden harjoittamassa perusoikeusfundamentalismissa”.

Munkkiniemen jaarli käy pelottomasti nykyisen nomenklatuuran harjoittamaa holhoavaa sosialismia vastaan implikoimalla kriittisesti, ettei ”kattavan sosiaalihuoltovaltion” periaatteita tule samastaa ”tinkimättömään yhdenvertaisuuden noudattamiseen”. Vaikka ”[s]ivistyneessä ja vauraassa maassa kaikki saavat tietysti välttämättömän turvan”, on ”kaikkien” ja ”välttämättömän” kaltaisille tunnetusti propaganda-alttiille käsitteille toki luotava selkeästi määritelty aktuaalinen kattavuusalue. Huolettomampina hetkinään kaunissieluisen eteeriseen esseistiikkaan kallistuva ja laatusikareihin mieltynyt puistojuoksentelun jäntevöittämä munkkiniemeläisemme ei pelkää virittää johdonmukaisuuttaan äärimmilleen vihjatessaan, että ”kaikkiin” kuuluvat ennen muuta ne kansantuloa kerryttävät tarmonpesät, jotka ovat valmiita pääoman palvelukseen työnsä hintaa kysymättä. Vapaiden yksilöiden maailmassa voi jokainen luottaa siihen, että pääoma aivan varmasti tunnustaa ”kaikkien” jakamattoman arvon ja ainutlaatuisuuden, vaikkei välttämättä juuri sinun.

Varovaisen ja epäilemättä monella tapaa hävettävän kritiikin ominaisuudessa voisi joku hätäinen kaappikommunistikyynikko alkaa muka tiedostavasti pohdiskella, missä määrin kreivi on perillä valtion roolia väistämättä kasvattavasta globaalin digikapitalismin dynamiikasta – ovathan kyllä tosin monet aateveljetkin jo tajunneet tuotannon painopisteen siirtymisen immateriaalisiin hyödykkeisiin vaativan voimakasta valtiollista interventiota markkinoiden sujuvuuden ja yksityisen pääoman jatkuvan kasvun turvaamiseksi. Kenties on kuitenkin kohtuutonta vaatia herrasmiesdosentinkaan valottavan aivan jokaisen pikkuriesan – epäilemättä jo tiedossa olevia – ratkaisun mahdollisuuksia.

Aidon sivistysporvarin hengessä herttuamme ei toki tahdo globaalin kapitalismin karkaavan liiaksi omille teilleen. Kaltaisemme typeryksen mielestä voi tosin olla aavistuksen surkuteltavaa, ettei hän loisteliaasta älynkäytöstään huolimatta malta eritellä ”vastuullisen individualismin” ja klassisen liberalismin epäämätöntä ja historiallisesti todisteltua kyvykkyyttä kapitalismin vaikutusten torjumisessa ja hillitsemisessä. Olisihan moinen lisä ollut jokseenkin murskaavaa luettavaa maamme sosialismin syövyttämälle intelligentsijalle. Ja eikö juuri näinä kriisin aikoina, kommunismin uhan vyöryessä ylitsemme kaikista kuviteltavissa olevista ilmansuunnista, ole rehellisesti tunnustettava mitä polttavimman ajankohtaiseksi tarve uuden vallankumouksellisen porvariston rivien pikaiseksi kokoamiseksi? Siispä valkokaartin asepuvut esiin, veljet, ja rohkeasti kohti punikkirintamaa!

”Aktivistiterveisin” jne.


4 kommenttia:

  1. Amen. No, jos nyt ei sentään vielä lähdetä uutta sisällissotaa sytyttelemään, kävihän siinä teikäläisille aika huonosti silloin satawee sittenkin... ;)

    Vaan vakavemmin puhuen, onhan tuo Ehrnrooth aikamoinen tekopyhimys noine tympeine jorinoineen. Ja jos nyt hieman ilkeäksi heittäydyn, niin onhan se hänelläkin taistolainen menneisyytensä, tuossapa hieman lisäfaktaa:

    https://www.yplehti.fi/blogi/jari-ehrnrooth/

    ...mistä pääsemmekin sitten siihen, että tietyn persoonallisuustyypin näyttäisi olevan ilmeisen vaikeaa löytää niin henkistä kuin poliittistakin tasapainoa näkemyksiinsä, tässäkin tapauksessa on heittäydytty stalinismista thatcherismiin melko lyhyen siirtymävaiheen jälkeen. Näinhän on muuten btw käynyt myös eräälle toisellekin uusliberaalin opin apostolille, TKK:n proffa Paul Lillrankille, jolla on käsittääkseni niin ikään taistolainen menneisyys... Ja nuo äkkikääntymyksen kokeneethan ne aina ovat niitä uskossaan jyrkimpiä - omaakin kokemusta on parista x-ateistista, joista sittemmin tuli wanhurskaita henkilöitä, ainakin omasta mielestään.

    Noin ylisummaan olen myös henk.koht.pahoillani, että "liberalismin" käsite yhdistetään nykyjään joko tuollaisiin ryöstökapitalismin apologeettoihin, tai sitten kaikenkarvaisiin idioottivasemmiston turbohörhöihin sun muihin limanuljaskoihin. Noin henk.koht klassiseen liberalismiin (paino sanalla klassinen) kaltevana näkisin kuitenkin kaikitenkin kyseisen oppirakennelman kantavissa perusperiaatteissa sinänsä paljonkin myönteistä ja puolustamisen arvoista, jostakin uskonnon-, sanan- ja mielipiteenvapaudesta nyt vaikka lähtien.

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, moni asia klassisessa liberalismissa on hienoa ja kunnioitettavaa. Tavallaan on harmi, ettei siitä aatteesta ole ollut kapitalismin suitsijaksi.

      Poista
  2. Liberalismi yksinään ei mitä ilmeisimmin riitä. Kapitalismin vastavoimiksi tarvitaan näemmä yhtä sun toista muutakin. Kansallisvaltiota, demokratiaa, paikallisyhteisöjä, toki työväenliikettäkin. Myöskään uskontoa unohtamatta, kunhan nyt ei puhuta kalvinismista, joka de facto toimii pitkälti ainakin anglosaksislähtöisen kapitalismin legitimaattorina. No jokin luterilaisuus, ainakin oikein ymmärrettynä, voisi kaiketi toimia...

    Myös tasavaltalaisella valtiofilosofialla olisi tässä tärkeä paikkansa. Esim. Machiavellin kirjoitukset ovat näiltä osin silmiä avaavaa luettavaa. Surkuhupaista vain, että hänet yhdistetään miltei poikkeuksetta mitään keinoja kaihtamattomaan valtapolitiikkaan, vaikka hän oli todellisuudessa paljonkin avarampi ajattelija (hieman samoin kuin Adam Smith, joka tunnetaan lähinnä "näkymättömän käden" käsitteestä, jota ei btw edes mainita hänen kirjoituksissaan kuin yhden ainoan kerran, ja silloinkin sivulauseessa!)

    Ja onpa Machiavellista tehty mainio sarjakuvakin, "Machiavelli vasta-alkaville ja edistyville" (Curry & Zarate), löytynee kirjastosta.

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
  3. Ehrnroothin paras puoli on, että hän on älykäs ja että hänenlaisiaan on vielä nyky-Suomessa. Sosialisteja meillä riittää liikaakin, Kokoomuksestakin löytyy. Demokratia ilman vastakkaisia aatteita ei ole toimiva demokratia.

    VastaaPoista

Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.