Lukijan pyynnöstä 5: Eräiden uskovaisten moraali
Olen kuullut
monen entisen helluntailaisen (tai muuhun tiiviiseen uskonnolliseen yhteisöön
kuuluneen) suusta ihmettelyä niin sanottujen ei-uskovaisten ”yllättävästä empaattisuudesta”
ja ”uskovaisia kehittyneemmästä kyvystä ymmärtää elämän vastoinkäymisiä ja
rosoisuutta”. Hiukan kitkerästikin on saatettu todeta, kuinka ”se naapurin
ateisti tuli avioeron jälkeen halaamaan ja auttoi kaikissa käytännön järjestelyissä”
– samalla kun oma hengellinen yhteisö juorusi, vaikeni, vetäytyi, tuomitsi ja
hylkäsi.
Muuan lukijani
pyysi minua hiukan pohdiskelemaan ilmiötä, joka – vaikkei tietenkään ole
yleistettävissä kaikkiin ja kaikkialle – on oman kokemuksenikin mukaan niin
yleinen, että sitä on hankala sivuuttaa.
Helluntailaisuus suosii
tiivistä yhteisöllisyyttä ja raittiita elämäntapoja. Avioliiton ulkopuoliseen
seksiin suhtaudutaan kielteisesti, samoin seksiin samaa sukupuolta olevien
välillä. Helluntaikristityn on seurakuntaan kuuluakseen sisäistettävä lukuisia
kirjoittamattomia ja lausumattomia ruumiin ja nautinnon kontrollia ylläpitäviä
normeja. Moraalinen universumi voi sisältää jonkinlaista hämäryyttä ja monitulkintaisuutta,
mutta muodostaa kuitenkin identifioitavan kokonaisuuden, jonka lähtökohta –
Jumalan luomakunta ja sen järjestys – ei ole neuvoteltavissa. Jumalan luomisjärjestys
ymmärretään positiivisena, harmonisena kokonaisuutena, jonka moraaliselle auktoriteetille
(eli Jumalalle) uskovainen, Hengen valtaama ihminen antautuu vapaaehtoisesti,
jopa mielellään.
Hengellinen
yhteisö eli Jumalan seurakunta asettaa ihanteekseen apostolisen alkuseurakunnan
harjoittaman ”pyhien yhteyden”. Tämä ihanneyhteisö on avoin, rakastava ja empaattinen:
se ymmärtää erilaisuutta ja rohkaisee yksilöä näyttämään haavoittuvaisuutensa,
avautumaan kivuistaan ja suruistaan. Se on putoavan hellä tukiverkko, kollektiivisen
ja yksilöllisen luovuuden houkuttelija ja inspiroija, täynnä vajavaisuuteen,
heikkouteen ja kurjuuteen kohdistuvaa ylenpalttista myötätuntoa.
”Täydellistä
seurakuntaa ei ole”, sanottiin minullekin, kun olin jättämässä silloista
kotiseurakuntaani, eikä kukaan tuntemani helluntailainen ole tästä toista
mieltä. Yhteisöllinen elämä on toisinaan julmaa, ahdasta ja epätodellista –
ainakin niille, joiden erilaisuus ei ole riittävän samanlaista. Ylimalkaisen heiton
idea ei tietenkään ollut sen latteassa paikkansapitävyydessä, vaan lausutun truismin
hämäävässä voimassa. ”Epätäydellisyys” nimeää leppoisan fetisistisesti yhteisön
kyvyttömyyden seurata mestariaan edes julkilausutun moraalinsa alkeissa.
Kun irtauduin helluntailaisyhteisöstä
ja löysin ystäviä seurakunnan ulkopuolelta, koin itsekin saavani laadullisesti
aivan toisenlaista ymmärrystä osakseni kuin parhaimpinakaan seurakunta-aikoina.
”Maailma”, jota minut oli opetettu pitämään kalseana ja epäluotettavana, sai tuntemaan
hyväksyntää ja kuuluvuutta, jonka olemassaolosta en ollut tajunnut edes
haaveilla. Hävettävää oli paljon aiempaa vähemmän. Moraalittomuus ei
selvästikään tehnyt ihmisistä hirviöitä. Sen sijaan alkoi näyttää siltä, että
moraali teki.
Kerron kuvaavan
esimerkin irtautumiseni alkuvaiheesta. Noihin aikoihin kamppailin kasteen ja
seurakunnan jäsenyyden problematiikan kanssa: yhtäältä olin oppinut Jumalan hyväksyvän
ihmisen sellaisenaan, toisaalta tiesin, ettei kotiseurakuntanikaan suostunut
kastamaan ihmistä, joka juopotteli, harrasti homoseksiä tai eli avoliitossa.
Se, mikä kelpasi Jumalalle, ei kelvannut hänen omilleen. Kun kyselin
perusteluja seurakunnan johdolta, vastaus meni suunnilleen niin, että ”maailmalle
on näytettävä moraalista esimerkkiä, ei täällä voi elää kuin pellossa”.
Ideologiakriittisen
tulkintani mukaan kyse ei ole niinkään moraalisesta esimerkistä ympäröivälle
maailmalle kuin omalle laumalle: epäilyttävän aineksen ulkopuolelleen
sulkevassa järjestyksessä ja kurissa yhteisö tunnistaa itsensä omassa yhtenäisyydessään.
Sama logiikka toimii helluntailaisten piirissä suositussa ”kristillisessä
rockmusiikissa”. Artistit ikään kuin ”julistavat evankeliumia maailmalle”,
mutta esiintyvät tosiasiallisesti melkein yksinomaan kristillisen kentän omissa
tapahtumissa, uskovaisten bileissä. Omilta helluntailaisajoiltani muistan sen, että
”kristillisen” ja ”maallisen” välinen eronteko koettiin musiikissakin usein olennaisena.
Se, ettei mikään absoluuttinen erottelukriteeri toiminut, tuntui vain lisäävän
lokeroinnin tarvetta.
Selkeää moraalista
universumia uhkaa aina saastuminen. Huomattavan suuri osa helluntailaisten
pastorien saarnoista keskittyykin varoittamaan laumaa ”harmaista alueista”,
jotka voivat olla melkein mitä vain maallisesta musiikista joogaan,
tupakoimiseen tai saunakaljaan. Samaan aikaan liikkeen sisäistä katu-uskottavuutta
tavoittelevat nuorisokampanjat pohtivat vakavissaan, kuinka rakentaa siltoja ”meidän”
ja ”maailman” väliin aukeavan kuilun yli. Tämä kuilu mielletään
perustavanlaatuiseksi. Ilman kuilua ei ole ”meitä”.
Identiteettipoliittiset
eronteot ja nautintoa ja ruumiinkulttuuria säätelevä moralismi ovat toki
kuuluneet kristinuskoon jo apostolien päivistä alkaen – aivan kuten ne ovat
kuuluneet kaikkialle, missä jokin ryhmä tai kansakunta pyrkii ylipäätään
selviytymään ryhmänä tai kansakuntana, välttämään sulautumista ja katoamista.
Kristinuskon tapauksessa kiinnostavaa on tietenkin se, ettei identiteettipoliittinen
tulkinta jää tradition viimesijaiseksi nimittäjäksi. Siinä missä fundamentalistinen
ajattelu haluaa rajata ateismin uskonyhteisön ulkopuolelle, osoittaa kulttuurihistoria
ateismin kuuluvan kristinuskon ytimeen sen olennaisena liikemomenttina.
Erojen absolutisointiin
ja ulkopuolelle sulkemiseen perustuva fundamentalismi ei ole pelkkä
kristinuskon loinen sen enempää kuin ateismi olisi sen looginen vastakohta.
Kristinuskon kuilumainen ja jännitteinen perusta – ristinkuolema ja Jeesuksen outo
kutsumus, joka huipentuu ateistisessa ”miksi minut hylkäsit” -huudossa – mahdollistaa
jo itsessään monenlaiset toisensa kumoavat dogmatiikat. Jos helluntailaisuuden
historiallinen tausta on yhtäältä valistuksen ”järkeisuskoa” myötäilevässä
voluntarismissa, voi oman ideologiakriittisen ja filosofisen tulkintani paikantaa
Lacaniin ja mannermaiseen ajatteluun.
Palataan alkuun. Harhailevan
tekstini lähtölaukauksena oli simppeli ja monessa yhteydessä tutuksi tullut kummastelu:
miksi juuri korkeinta moraalia julistavat ihmiset (kuten helluntailaiset)
tuntuvat usein toimivan kaikista epäempaattisimmin ja ymmärtämättömimmin, kun
kohtaavat vaikkapa alkoholistin tai homoseksuaalin, erityisesti omiensa joukossa?
(Eiväthän kaikki voi olla anankastisia persoonallisuuksia.)
Kysymystä on
pidettävä oikeutettuna juuri sikäli kuin se väistämättömistä yleistyksistä
huolimatta tavoittaa todellisen kokemuksen. Lisäksi olen itse kuulunut tähän
joukkoon. Tiedän, millaista on olla ”oikeaa uskoa ja elämäntapaa” vaativa moralisti.
Ne ystäväni, jotka ovat tunteneet minut ajalta ”ennen” ja ”jälkeen”, muistavat yhä
oudon takakireyden ja vaateliaisuuden auran, jota en tuolloin itse kyennyt
havaitsemaan ja joka helluntailaisuudesta irtauduttuani on kadonnut. Moraalinen
tuomitseminen ei useinkaan vaadi sanallista julistusta. Ilmeen ja olemuksen jäykistyminen
(vaikkapa vierustoverin korkatessa yllättäen oluen tai tullessa ulos
kaapista) saattaa joskus kertoa olennaisen. Hankalan asetelmasta tekee se,
ettei ”helluntailainen takakireys” tyypillisesti tunnista itseään muuna kuin ”uskovaisen
oikeana elämäntapana”, ellei kyse ole jonkinlaisesta äärimmäisyydestä.
En ole
kiinnostunut puolustamaan ateismin moraalista ylemmyyttä, sillä mikään ei
varsinaisesti viittaa sellaisen olemassaoloon. Olen tavannut avoimia ja
empaattisia helluntaikristittyjä kuten moraalinsa kovettamia ateistejakin; jossain
mielessä ratkaisevalta näyttää se, millaisen yhteisöllisyyden ja
identiteettipolitiikan kanssa ollaan tekemisissä. Pohdinta jää väistämättä
vajaaksi ja epätyydyttäväksi, enkä tunnu tavoittavan pistettä, jota lähdin
etsimään. Jään pakostakin liikkeeseen.
Näkisin että takakireys jota kannoit aurana helluntailaisten takia, oli sinun omaa kykenemättömyyttä rakastaa. Olin aikanani helluntaissa ja se ei estänyt minua toimimasta tai ajattelemasta itse. Sinä olit yksinkertaisesti heikko etkä kyennyt kyseenalaistamaan asioita vaan mukauduit. Vinkkinä, en purkaisi kiukkua hellareihin vaan puhuisin asiasta yleisellä tasolla yhteisöjen ongelmana, muuten vaikutat vain toksiselta viisastelijalta. Tämä oli eka kirjoituksesi jonka luin ja tämä oli kokemukseni. Mies 49 vuotta. Kaikkea hyvää elämääsi.
VastaaPoistaKiitos kommentista.
PoistaMitä diagnooseihisi tulee, lienee tässä kohtaa tarpeen todeta, että monilta osin juuri tarve ja kyky itsenäiseen ajatteluun oli se, mikä ajoi minua pois helluntailaisen yhteisöllisyyden piiristä. Olin yhteisön dynamiikan kannalta ”hankala tyyppi” siinä mielessä, etten pelännyt esittää yksityiskohtaista ja suoraa kritiikkiä, vaikka se olisi poikennut ”virallisesta linjasta” paljonkin. Pastorien ja vanhimmiston auktoriteetti ei merkinnyt minulle mitään, ainakaan syytä olla avaamatta suutani.
Minulla oli itse asiassa noihin aikoihin varsin kunnianhimoinen tavoite pyrkiä muuttamaan paikallisen seurakunnan keskustelukulttuuria avoimemmaksi ja kriittisemmäksi: tässä itse itselleni asettamassa tehtävässäni koin sittemmin aika tavalla epäonnistuneeni.
Väität minun kirjoituksessani purkavan ”kiukkua hellareihin” sen sijaan, että keskittyisin puhumaan ”asiasta yleisellä tasolla”. Kuitenkin läpi kirjoitukseni sijoitan omat kokemukseni laajempaan kristikunnan historiaa sivuavaan kontekstiin ja pohdin identiteettipoliittisten erontekojen ja yhteisön nautintotalouden problematiikkaa yleensäkin laajassa ja kriittisessä viitekehyksessä. Tuon tämän esille aivan eksplisiittisesti:
Jos helluntailaisuuden historiallinen tausta on yhtäältä valistuksen ”järkeisuskoa” myötäilevässä voluntarismissa, voi oman ideologiakriittisen ja filosofisen tulkintani paikantaa Lacaniin ja mannermaiseen ajatteluun.
Vaikuttaakin siltä, että meistä kahdesta minä en ole se, joka – päinvastaisista väitteistäsi huolimatta – sortuu hätäiseen arviointiin ja tarpeettomiin kiukunpurkauksiin.
Huomiosi oletetusta heikkoudestani ja kyvyttömyydestäni rakastaa jätän omaan arvoonsa – tällaiset älämölöä ja yleistä sometasoa edustavat diagnoosit ovat nähdäkseni sivistyneen keskustelun kannalta joutavanpäiväisiä. Ne kannattaisi siivota tekstistä ennen julkaisemista.