Moninkertaistuva
seurakunta, itsepäinen lauma ja heikko johto. Merkintöjä eräästä modernin
kapitalismin kokeilusta
2010-luvulla olin
silloisessa kotiseurassani yksi solunjohtajiksi kutsutuista vastuunkantajista.
Soluksi kutsuttiin tyypillisesti seurakuntalaisten kodeissa kokoontuvia pienryhmiä,
joissa jaettiin arkisia kokemuksia ja – kuten fraasi kuului – ”rakennuttiin”
yhdessä. ”Rakentuminen” saattoi viitata moneenkin asiaan, vaikkapa yhdessä
rukoilemiseen ja Raamatun opiskeluun pienellä porukalla.
Solunjohtaja ei
alun perin ollut kovinkaan täsmällinen käsite, vaan tarkoitti lähinnä ihmistä,
joka organisoi ja kokosi ryhmän sekä vastasi yleensä keskustelun teemoista ja
alustuksista. Johtajuus saattoi joissain ryhmissä olla hyvin ”matala” käsite,
toisissa tapauksissa siihen taas liittyi vahvojakin hierarkian ja auktoriteetin
merkityksiä. 2000-luvun vuosina ehdin olla mukana kummankinlaisissa soluissa:
oli vapaasti keskustelevaa kriitikko- ja älykköporukkaa, mutta myös
autoritaarisemmin vedettyä laumaa, jossa johtaja omaksui ”opettajan” roolin.
”Älykkösolussamme”
suhtauduimme johtaja-auktoriteetin puuttumiseen ylpeydellä. Ruodimme yhteisöllisiä
ongelmakohtia ja purimme helluntailaisuuden aiheuttamia paineita. Autoritaarisemmassa
kokoonpanossa ”opettaja” usein turhautui kriittisestä asenteesta ja kaipasi
selvästi ennen kaikkea vastaanottokykyä.
2010-luvulla
halusin jälleen kerran ”ottaa uskonasiat vakavammin”. Muutamien käänteiden
jälkeen päädyin johtamaan omaa soluani. Noihin aikoihin seurakunnan johto oli
alkanut innostua modernin liike-elämän uusista johtajuusopeista. Solut
muuttuivat epävirallisista, hierarkialtaan ja sisällöiltään vaihtelevan laatuisista
porukoista keskusjohtoisemmiksi. Solunjohtajille järjestettiin paikallistason koulutuksia
ja seminaareja, joissa jaettiin niin ”raamatullisen johtajuuden” periaatteita
kuin pakettiratkaisumaisia opetusmateriaaleja solulaisten tarpeisiin.
Modernin mallin
mukaisesti johtajaa ei tulkittu niinkään auktoriteetiksi kuin
fasilitaattoriksi, solulaistensa hengellisen kasvun mahdollistajaksi, eräänlaiseksi
sparraajaksi. Koulutuksissa vilisivät monenmoiset psykologiset kaaviot ja
kasvumallit. Liike-elämästä poimittua ideologiaa perusteltiin sillä, että sen
katsottiin olevan ”raamatullista alkuperää”. Solun tehtäväksi julistettiin opetuslapseuttaminen
ja siitä seuraava moninkertaistuminen.
Näin pienen ja
suhteellisen tiiviin ydinporukan muodostaman solun identiteetiltä alettiin
edellyttää joustavuutta, jatkuvaa avoimuutta muutokselle. Kun solun jäsenet
olisi kunnolla opetuslapseutettu, seuraisi jakautumisvaihe, joka
ideaalimallissaan tarkoittaisi alkuperäisen ryhmän jäsenten muuttumista uusien
solujen johtajiksi. Käytännössä jakautuminen merkitsi vähintäänkin alkuperäisen
ryhmän puolittumista niin, että molemmilla oli oma johtajansa. Muutos tarkoitti
myös uusia solulaisia.
Jakautumisen otollinen
ajankohta ei ollut yksin solunjohtajan päätettävissä, vaan siitä saattoi määrätä
myös johtava pastori tai muu seurakunnan viralliseen johtoon kuuluva henkilö,
jolla oli yhteisössä konkreettista ”hengellistä auktoriteettia”. Luulen, että käytännössä
jakautuminen tapahtui useimmiten jonkinlaisessa yhteisymmärryksessä
solunjohtajan ja ylemmän tahon kesken, vaikka minullekin toisinaan
muistutettiin, ettei seurakunta ole mikään demokratia.
Rivisolulaisilla
ei varsinaisesti ollut sananvaltaa asiaan, ja solunjohtajan tehtävä oli evaluoida
eli arvioida ryhmäänsä kuuluvien hengellistä kasvua, johon johtajuuskoulutuksissa
pyrittiin antamaan ”objektiivisia” mittareita. Tällaisia mittareita olivat muun
muassa raamatunluvun ja rukouselämän sitoutuneisuus ja säännöllisyys, mutta
vähintään yhtä paljon painoarvoa oli epävirallisemmilla mittareilla kuten syntielämä
ja elämäntapojen yleinen raittius. Kontrollista ei puhuttu, mutta sitä
harjoitettiin, kuka karkeammin, kuka hienovaraisemmin.
Käytännön tasolla
en omassa solussani jaksanut suhtautua näihin malleihin ja oppeihin kovinkaan
vakavasti. Inhosin niiden pinnallisuutta; minua ahdisti ajatus pikku porukkamme
hajoamisesta ja muutoksesta, joka suorastaan määriteltiin
itseisarvoiseksi ja joka tarkoitti, ettei ollut mahdollista määritellä itse omaa
sitoutumisen tai johtamisen tapaansa. Laajemmassa mielessä uusi johtajuusajattelu
teki pahaa jälkeä sille, minkä aina olin itse ymmärtänyt koko solutouhun ytimeksi:
mahdollisuudelle käydä pienessä porukassa rehellistä ja kriittistä keskustelua
aiheista ja tunteista, joiden käsittelylle ei ollut tilaa normaaleissa
jumalanpalveluksissa ja nuortenilloissa.
En usko monenkaan
solun omaksuneen uutta johtajuusajattelua kovin kuuliaisesti juuri tästä
syystä. Sehän edellytti yksittäisen solulaisen mieltämistä eräänlaisena
valmennettavana; koko uskonelämä olisi pitänyt sitoa mitattaviin tulostavoitteisiin
ja ylhäältä saneltuun muutosvalmiuteen. Tällaisessa mallissa solun olemisentapa
turvallisena, vapaan ja kriittisen keskustelun olohuoneena katosi aidon
yhteisöllisyyden korvautuessa pinnallisella, projektihenkisellä tiimieetoksella.
Ihmiset kyllä kuuntelivat johtavia pastoreita koulutuksissa ja seminaareissa,
mutta valittivat kahvitauolla, kuinka taakoittavaksi ja suorituskeskeiseksi
homma oli mennyt.
Omakaan soluni ei
jakautunut tai moninkertaistunut, vaan yksinkertaisesti hajosi. Solunjohtajien
kokoontumisissa ei kauan jaksettu veivata malleista ja fasilitoimisesta, vaan
jauhettiin paskaa teknologisista uutuusvempeleistä, kertailtiin arkista
elämänmenoa ja vakavoiduttiin uskonelämän haasteiden äärellä. Uuden
johtajuusopin pinnallisuus jalkautui keskuuteemme yleisenä
kiinnostuskyvyttömyytenä. Hienot mallit ja mittarit eivät löytäneet tukea elävän
keskustelun konkretiasta, vaan jauhautuivat merkityksettömäksi bullshitiksi
(kuten solunjohtajaystäväni erään kokoontumisen päätteeksi minulle kuittasi).
Monet parhaista
helluntailaisaikojen muistoistani liittyvät juuri solujen todellisuuteen.
Nykyään tosin ymmärrän tuolloista paljon paremmin ahdistuneisuuttani uuden
johtajuusajattelun pakottamien mallien ja tulostavoitteiden rynnistyksessä. Vastustin
niitä silloinkin äänekkäästi, mutta vasta nykyiselläni tajuan, kuinka tuhoisaa
niiden totaalinen jalkautuminen solutodellisuuteen olisi ollut – ja miksi se
olisi sitä ollut. Johtoportaan motiivien vilpittömyyttä en kuitenkaan epäile.
Uusista johtajuusopeista lumoutuminen on puolestaan osa laajempaa
yhteiskunnallista liikehdintää, tai kuten Richard Sennett sanoo, työn uusi
järjestys.
Voi kuitenkin
kysyä, miksi helluntailaisuus, joka perinteisesti on pyrkinyt erottautumaan
maailmallisista valtavirtauksista ja omaksunut mielellään vastakulttuurisia
identiteettejä, ryhtyi 2000-luvulla naiivisti ja yli-innokkaasti modernisoimaan
itseään tavalla, joka usein oli riviseurakuntalaisesta varsin hämmentävää. En
väitä tietäväni vastausta. Jotain merkitystä on varmaankin rapakontakaisella
liikehdinnällä – torontolaisuudella, menestysteologialla, megaseurakuntien raa’an
lumoavilla kvantiteeteilla ja niin päin pois. Bill Hybelsin, Rick Warrenin, Max
Lucadon ja muiden uutta johtajuutta, moninkertaistumista, joustavuutta ja muutosta
ylistävä opetuskirjallisuus viihtyi kotiseurakuntanikin kirjamyymälän
aitiopaikoilla. Muistan myös, kuinka jokaiselle solunjohtajalle jaettiin Petri
Yleniuksen teos Opetuslapseuttaminen. Avain elävään seurakuntaan. Kirja
vilisee modernia kapitalismia myötäileviä opinkappaleita ja terminologiaa,
jossa solusta muokkautuu jakautumalla moninkertaistuva, urheilijamaisen tehokas
ja jatkuvalle muutokselle avoin toimintatiimi. Jeesus ja alkuseurakunnan
johtavat apostolit esitetään innoittavina fasilitaattoreina ja sparraajina,
joita ohjaa epämääräinen mutta kiihottava ”moninkertaistumisen periaate”.
Uuden johtajuuden
apostolit ja vaikuttajamiehet eivät luultavasti itsekään tulleet ajatelleeksi
liiketaloudellisten mallien ja psykologian sujuvan soveltamisen piiloista
edellytystä, nimittäin sitä, ettei näiden oppien varsinaisena ideana ole uskonelämän
syveneminen ja kasvaminen, vaan pääoman moninkertaistaminen eli lisäarvontuotanto.
Siksi on mallien kannalta johdonmukaista typistää ”suorittavassa portaassa” vellova
sekalainen ihmishalujen ja -intohimojen massa pinnallisiksi, tulos- ja
tavoitehakuisiksi tiimien ja projektien kimpuiksi, joita kontrolloidaan pehmeän
vallankäytön (fasilitoimisen) metodein, urheilumetaforien kyllästämällä
strategisella jargonilla.
Rivisolulaisten
hämmennys ja nihkeys ei ollut jumittavaa muutosvastarintaa, vaan jäsentymätöntä
ymmärrystä siitä, etteivät nämä mallit kohdelleet heitä uskovaisina ihmisinä
ristiriitojen repimine haluineen ja pelkoineen, vaan eräänlaisen yliluonnollisen
firman työntekijöinä, joiden tehtäväksi luettiin jumalallisen pääoman arvon
lisääminen. Koska edes johtajat eivät ymmärtäneet asian tätä ulottuvuutta, vaan
pyristelivät malliensa ja kristinuskon perinnön väliin jäävässä tiedostumattomassa
ristiriidassa tyytyen velttoon ja pinnalliseen analytiikkaan, jäljelle jäi riviseurakuntalaisen
hiukan ironinen hymynkare ja kiltti halu tulkita oppi-isiä niin suopeasti kuin mahdollista.
Minullekin
vakuutettiin useampaan otteeseen, kuinka näiden liike-elämän lainalaisuuksien
varsinainen perusta löytyy Raamatusta, minkä vuoksi niiden
suoraviivainen soveltaminen seurakuntaelämään on läpeensä eettistä ja melkeinpä
hyvän, nykyaikaisen johtajan velvollisuus. Paljon myöhemmin ymmärsin, että jos
tämä ei merkinnyt aivan rannatonta tietämättömyyttä Raamatun suhteen,
niin ainakin se merkitsi sitä kapitalismin suhteen. Ja koska itse asiassa uskon
johtajiemme olleen perillä pyhästä kirjasta, arvelen kysymyksen olleen ennen
muuta jonkinlaisesta kapitalismin kulttuurisesta lumovoimasta, amerikkalaisfundamentalistisen
menestysteologian läpi siilautuneesta ideologiasta. Rick Warrenin ja John
Beveren kaltaisia rahakkaita menestyjiä ihannoitiin avoimesti. Näiden
saarnaajien moninkertaistamista ja arvonlisäystä ylistävät opit olivat konservatismistaan
huolimatta hämmästyttävästi linjassa globaalin kapitalismin rahaeliitin
suosimien näkemysten kanssa.
Johtajien halu
samastua – toki hiukan kiertoteitse, konservatiivisella tvistillä – maailman
rahaeliittiin on ymmärrettävä, mutta tajuamatta on jäänyt se, että suomalainen
perushelluntailaisuus on mentaliteetiltaan pikemminkin keskiluokkaista kuin ”huipputuloista”.
Ja kun keskiluokkaa ahdistaa jo maallisissakin työpaikoissaan vanhan lineaarisen
ja selkeän auktoriteetin takaaman pysyvyyden korvautuminen uudella,
valheellisesti yhteisöllisellä pinnallisuudella, miksipä se ei ahdistaisi sitä seurakuntaankin
jalkautuessaan?
Mitä tästä
lopulta jää käteen, ajattelin kai minäkin, kohdatessani solunjohtajana nämä
oudot ja ennen näkemättömät vaatimukset. Mitä meidän porukalle tapahtuu?
Syvä ystävystyminen vie usein vuosia, ja juuri hyvien ystävien väliset pitkät
ja vapaasti rönsyilevät, tulostavoitteiden ja fasilitoimisen terrorilta vapaat keskustelut
ovat usein niitä syvällisimpiä ja rehellisimpiä. Ja solu oli se
seurakunnallinen todellisuus, jossa vapautui tilaa ystävyyden syntyä. Ei ehkä
ainoa, mutta aika olennainen kuitenkin. Silloin en vielä osannut sanoittaa
ahdistustani, mutta mitenkään vähäistä se ei ollut; nyt ymmärrän, miksi. Niihin
aikoihin lähinnä syyllistin itseäni ”muutosvastarinnasta” samalla kun auoin
päätäni uuden ajattelun viheliäisestä kaavamaisuudesta ja pinnallisuudesta. Ja myönnettäköön,
että olin kritiikissäni vähintään yhtä arrogantti kuin vastapuoli oli naiivi
lumoutumisessaan.
Sitä en tiedä,
mitä uudelle johtajuusajattelulle nykyään kuuluu. Ovatko mallit vakiintuneet uudeksi
normaaliksi, vai onko ne kaikessa hiljaisuudessa unohdettu – todellisuuden
osoittauduttua laiskemmaksi, itsepintaisemmaksi ja vääriin suuntiin intohimoisemmaksi
kuin kehdattiin tunnustaakaan? En tosiaan tiedä, mutta näistä kahdesta taidan
olla skeptisempi ykkösvaihtoehdon suhteen. Laiskistuminen ja mielenkiinnon
menettäminen, oppien fraasiutuminen ja sulaminen lauman hallitsemattomaan
haluun oli minusta jo tuolloin selvästi aistittavissa. Jos joissain
seurakunnissa onnistuttiinkin, niin meillä kehitys taisi pysähtyä, kenties osaksi
siitäkin syystä, etteivät johtajat vaikuttaneet itsekään olevan perillä
opetuksistaan. Mutta sopiiko heitä syyttää siitä? Tuskin. Jos he olisivat
tajunneet, mitä opettivat, tilanne olisi ollut paljon pahempi. Silloin meitä näet
eivät olisi opastaneet uskonelämän myrskyissä niinkään hyvää tarkoittavat ja
intonsa sokaisemat puuhastelijat, vaan ahneet, lisäarvon ja reaalipolitiikan päälle tajuavat kyyniset paskiaiset. He olisivat todella osanneet hommansa. Siunattakoon
siis herran väkeä siksi jatkossakin vain heikoilla johtajilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.