Valeuutisen logiikka on nautintovarkaus.
Kun valeuutisen virheellisyys todistetaan siihen uskovalle, saadaan harvoin
aikaan uskomuksen muutosta. Päinvastoin on uutisen oltava totta sitäkin enemmän,
kun se kerran kiistetään. Halutun
objektin on pakko olla olemassa, eikä sitä haluta antaa, ja Toinen ilmiselvästi
nauttii siitä. Toisen nautinnolla on oltava salaisuus, joka perustuu
alkuperäisen nautinnon varastamiseen.
Kiinnittyessään nautintoon ja Toiseen valeuutinen
alkaa toimia, sillä suhde nautintoon rakentuu aina Toisen kautta, ja Toisen
kautta sitä myös säädellään. Halu on aina toisen halua ja toisen halun haluamista.
Yleinen ”mediakriittinen” keskustelu
valeuutisoinnista kärsii pinnallisesta tai olemattomasta diagnosoinnista. Lääkkeeksi
valeuutisointiin tarjotaan yleensä asiatietoa ja valistusta. Selvästikään
mikään tällainen ei ole riittävää. Nautintovarkaudesta vakuuttunut ei käännä
kurssiaan faktojen vuoksi, sillä usein juuri hän tietää jo, ettei intressitöntä
tietoa olekaan; sellaista ei ole edes yliopistotiedon representaatiokoneiston
läpi tuotettu yhteiskuntafantasia.
Ensimmäinen asiallinen siirto valeuutisoinnista
käytävässä keskustelussa on siten ideologiakriittinen. Tällä tarkoitan tolkun ihmisen fantasian lävistämistä,
sen osoittamista, ettei edes ole sellaista jyvät akanoista ruotivaa tolkun
ihmistä, joka terveellä järjellään yleisen patologisen kiihkon tuolla puolen
tuottaa uutismassasta faktuaalisesti todenmukaisen luennan.
Toinen askel on sen tajuaminen, ettei
totuus ole fakta, vaan pikemminkin vaikutusta tai tapahtumista. Voi kuvitella (meta)kertomuksen,
jonka jokainen yksittäinen tieto on faktuaalisesti oikea, mutta jonka
kokonaisuus läpeensä valheellinen. Useissakin kohdin populisti saattaa osua
oikeaan, kun viittaa maahanmuuttajien tekemiin rikoksiin, ”he” todella voisivat
olla juuri sellaisia – tai ainakin on helppo kuvitella mahdollinen maailma,
jossa jokainen maahanmuuttajiin
kohdistettu syyte on faktuaalisesti tosi. Tämä ei silti tarkoittaisi vähimmässäkään
määrin sitä, ettei populisti olisi asenteessaan läpeensä patologinen. Kysymys
ei ole faktoista, vaan tavasta jolla niitä käytetään, nautinnosta jota niillä
säädellään.
Voi jo alkaa nähdä, mikä
vasemmistoliberaalissa vastavedossa menee pieleen. Tyypillinen hysteerinen
reaktiohan on pyrkiä kumoamaan populistin väitteet todistelemalla, etteivät ”he”
tai ainakaan ”kaikki” ole sellaisia ja niin edelleen ja niin edelleen. Tämä ei vastapuolta
vakuuta, vaan osoittaa tälle ainoastaan sen, kuinka keskustelukumppanin halu on
tullut liberaalin monikulttuurisuusfantasian vangitsemaksi. Pahanlaatuinen kehä
on valmis, kun liberaali tulkitsee populistin itsepäisyyden silkaksi typeryksen
rasismiksi. (Siksi vasemmistoliberaalit pelkäävät Jussi Halla-ahoa. He eivät ”tajua”
häntä, älykästä rasistia.)
Valeuutiset ja rasismi eivät perustu
faktojen kiistämiseen vaan tiedon taloudessa toimimisen erityiseen tapaan. Kun
yliopistodiskurssin huijaukselle perustuva mestaruus käy yhä laajemmin symbolisen
tasolla näkyväksi, ilmaantuu uusia mestareita, jotka auttavat yksilöjä ja
kollektiiveja asemoimaan itsensä kartalla, joka muuttuu aina vain monimutkaisemmaksi.
Muun muassa populismi, uskonnollinen fundamentalismi, salaliittoteoriat, ”monikultturismi”
ja ekshibitionistisia muotoja saava hedonismi viittaavat näihin uusiin olemisen
järjestyksiin ja järjestäytymisiin.
Niitä vastaan soditaan ideologiakritiikillä
ja teorialla, joka kykenee erittelemään tiedon ja totuuden nautintoa vasten
rakentuvan ainaisen sotatilan. Ilman emme selviä eteenpäin, vaan juutumme faktan
mytologiaan, johon oma halumme meidät huijaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.