Luulen, että
elämäni yksi käänteentekevimpiä kertaluontoisia kokemuksia oli se, mitä olen
paremman termin puutteessa tavannut nimittää armon todellistumiseksi.
Kuten olen kirjoittanut,
yksi tämän armon paradoksaaliselta näyttävistä vaikutuksista oli kristillisyyteeni
ilmaantunut ateistinen momentti, eräänlainen käytännön ateismi.
Nykyisellään
luonnehdin tätä ateistista momenttia kohtaamani armon viitekehyksessä
eräänlaiseksi ymmärrykseksi siitä, ettei minulla ole (Jumalan) Lain
edellyttämää uskoa, eikä itse asiassa uskoa ensinkään. Tämä oli minulle selvää
ensikohtaamisesta alkaen, tuona syksyisenä päivänä vuonna 2012. Siksi en saata
missään vaiheessa sanoa ”luopuneeni” uskosta: Lain edessä minulle vain valkeni,
ettei minulla mitään uskoa ole koskaan ollutkaan.
Laki ansaitsee
ison alkukirjaimensa. Sen verran väkevä oli kokemukseni sen kaiken lävistävästä
katseesta. Päiväkirjassani kuvailen sitä tähän tapaan:
Näen kuinka tekoni kietoutuu lukemattomin
juurilangoin hyvin syvällä kieppuvaan pahuuden, itsepetoksen ja viheliäisen
mädännäisyyden jatkumoon. Sille ei ole tehtävissä mitään. Laki valaisee
katseeni ja ensimmäistä kertaa tajuan, mitä todella merkitsee olla syntinen
ihminen. Jokaisella rikkomuksella on tämän Lain silmissä ääretön painoarvo,
jokainen teko ja ajatus on mittaamaton jumalanmurha, jokainen motiivi täydellisen
mätä, eikä antautumisellani tai sen puuttumisella ole koskaan ollut mitään
väliä, sillä Laki hyväksyy vain täydellisyyden.
Tätä nimitetään
luterilaisessa traditiossa synnintunnoksi. Armon kohtaamisen kokemus saa syvyytensä
Lain painajaismaisen täydellisyyden masentavassa totuudellisuudessa, jonka
henkilökohtaisuus tekee siitä helvetin. Olin aiemmin mieltänyt itseni
uskovaiseksi, mutta mitä uskosta jää jäljelle, kun se erehtyy Lain mikroskoopin
alle? Ei Luther turhaan puhu Jumalan eteen menemisestä tyhjin käsin.
Kertaheitolla
minusta tuli niin huono kristitty, ettei pahemmasta väliä. Myöhempi avoimemmin ateistinen
järkeilyni on vain Lain kohtaamisesta seuranneen johtopäätöksen jäsentelyä. Siksi
armokin niin sanotusti kolahti. Epäuskoni on siinä määrin syvää ja
kristillisyyden laatuni niin toivotonta, että armoon turvautumisestani jäävät
puuttumaan sellaiset vakiintuneet merkit, joista minut voisi luotettavasti
tunnistaa kristityksi. Oikeastaan minulla on vain tämä kummallinen,
intohimoinen epävarmuus. Monet kristityt kuitenkin katsovat uskomiseen kuuluvan
jos jonkinmoista varmuutta ja luovuttamattomia totuuksia. Vähintäänkin he
katsovat kristityn välttämättömäksi tunnuspiirteeksi uskon Raamatun
auktoriteettiin, kun taas minun epävarmuudellani on taipumus pettää jokainen
tielleen sattuva mestari, mistä syystä olen päätynyt vähitellen hyväksymään
tämän: jos todellista armoa on, sitä on tarjolla myös minunlaisilleni.
Ja jos on
olemassa täydellinen Laki, jonka edessä jumalisimmatkin tekomme ovat pelkkää
roskaa ja majesteettirikos, voi kai todeta kaltaiseni epäuskoisen olevan
lopultakin samalla viivalla pelastusvarmuudessa elävän tosiuskovan kanssa: Laki
nauraa jäätävästi niin minun uskonpuutteelleni kuin hänen pelastusvarmuudelleen,
ja ilman armoa helvetti on auki kumpaisellekin, tässä ja nyt.
Vuonna 2012
tapasinkin ajatella, ettei armahtava Kristus katso synniksi sen enempää tätä
epäuskoani kuin enemmän uskovien veisaamia ylistyslaulujakaan. Armo on sitä,
että saa olla niin ateisti kuin fundamentalisti, epäuskoinen tai uskossaan
autuas. Mutta voi sitä raukkaparkaa, joka erehtyy luulottelemaan, että Lain
kannalta olisi mitään väliä syntien laadulla, sillä Laki on totisesti nollasummapeliä:
himoitseva katse on yhtä kuin raiskaaminen, nyt ja aina ja iankaikkisesti. Laki
on rivoudessaan rajaton, syyllisyys kohtuuttomuudessaan pohjaton.
Vuoden 2012 tapauksessa
erityislaatuista oli se, että syystä tai toisesta törmäsin Lakiin tilanteessa,
jossa se ajoi minut umpikujaan. Siihen saakka olin kristillisessä elämässäni
kyennyt uskomaan siihen, mihin moni muukin ympärilläni: että Jumalalle ”on väliä”
edes vajavaisellakin suoriutumisellamme erinäisten syntien välttelyssä, ja Laki
tarkoittaa pikemminkin Kristuksen siunaamaa raitista ja muilla tavoin
kohtuullista elämäntapaa kuin todellista helvettiä, joka ei piittaa vakaumuksistasi.
Sen opin omasta
Laki-kokemuksestani, ettei moni kristittykään tahdo soveltaa Lakia
johdonmukaisesti. Lain järkkymätön loogisuus näet tekee evankeliumista
(armosta) kovin loukkaavan: kaikki eettiset horisontit murtuvat paukkuen, jos heroiiniaddiktit
ja sarjamurhaajat ovat Jumalan edessä samalla viivalla kuin
aamujumalanpalvelukseen kiiruhtavat ydinperhekeskeiset konservatiivit, joiden
syntilistan kärjessä keikkuu ylinopeussakko vuodelta -87.
Tämä armon
eettinen järjettömyys voisi käydä laajasta selityksestä sille, miksi
kristinuskon piirissä vallitsee niin kaikenkattava pakkomielle siitä, että
Jumalalle ”on väliä” yhdellä sun toisella pidättäytymisen muodolla, kilteillä
teoilla ja myötäsukaisilla ajatuksilla, auktoriteettien tunnustamisella ja niin
päin pois. Onhan niillä oltava väliä, muuten kaikki eläisivät kuin pellossa –
ja mikä pahinta, minun kristillinen kilvoitteluni osoittautuisi pelkäksi
epäkiinnostavaksi roskaksi.
Myöhemmin olen
saanut kuulla monilta kristityiltä armontulkintani olevan liian laaja ja
radikaali. Pääperustelu tälle toistuvalle huolenaiheelle vaikuttaa olevan ”armonopistani”
seuraava mahdottomuus erotella vuohia ja lampaita (uskovia ja ei-uskovia),
minkä lisäksi se tuntuu vihjaavan siihen skandaalimaiseen ajatukseen, että
kaikki pelastuisivat.
Ensimmäiseen
huolenaiheeseen vastaan, ettei vuohien ja lampaiden erottelu ole minun
tehtäväni, eikä käsittääkseni teidänkään. Toiseen kohtaan sanon, etten tiedä
mitään tuonpuoleisesta (onko sitä vai ei), mutta kovasti vaikuttaa siltä, että
helvetti on olemassa kaikille tarjolla maan päälläkin, ja niin on kai sitten
armonkin laita.
Tähän jotkut
lisäävät, että jos armo onkin tarjolla kaikille, niin ainakin ihmiseltä
vaaditaan ”omaa aktiivisuutta” eli ”tahdon ratkaisu” sen vastaanottamiseksi. En
kuitenkaan ymmärrä, mitä ”tahdon ratkaisua” korva tarvitsee kuullakseen viereltään
kantautuvan äänen. Ei kuuleminen liity tahtoon tai aktiivisuuteen mitenkään.
Joitakuita
mietityttää se, olenko uskovainen. Jos minulta puuttuu usko, niin miten voisin
olla? Mutta mikä tärkeintä: miksi edes jakaa ihmisiä uskovaisiin ja
ei-uskovaisiin? Laki on sama kaikille. Entä olenko mielestäni kristitty? Siinä
mielessä kyllä, että minut on sellaiseksi kasvatettu, ja vuonna 2012 –
epäilemättä juuri tästä syystä – kohtasin armon Kristuksen-hahmoisena, enkä näe
mitään syytä olla ajattelematta, että Jeesus ja armo liittyvät toisiinsa
jollain tavoin (mikä ei tarkoita, ettei armoa voisi kohdata lukemattomilla
muilla tavoilla, myös ”ei-kristillisesti”).
Toisaalta taas
pidän täysin mahdollisena – suorastaan uskottavana – ja kokemukseni kannalta
samantekevänä, että siinä, mitä tässä olen kuvaillut kristinuskon käsittein,
voi hyvin olla kysymys ”vain” neuroottisen subjektirakenteen tuottamasta syyllisyydestä
ja sen resoluutiosta omassa reaalisuudessaan. Joka tapauksessa koin törmääväni
johonkin ylenpalttiseen ja kohtuuttomaan, enkä kyennyt puolustautumaan sitä
vastaan mitenkään. Tuon ylenpalttisen ja kohtuuttoman metafyysinen olemassaolo
on sivuseikka, sillä jos jokin on todella ylenpalttista, sillä on kyky
luhistaa itseensä äärimmäisetkin vastakohdat, tässä tapauksessa oleminen ja ei-oleminen.
Koska en myöskään
kykene olemaan suhtautumatta kriittisesti tai epäillen tähän kristillisen
kieliopin keinoin strategisesti hahmoteltuun kertomukseeni Lain ja
armon kohtaamisesta enkä ylipäätään kykene alistumaan sen enempää Raamatun
kuin Jeesuksenkaan auktoriteettiin, vaan elämäni sattuu nyt vain kulkemaan näiden
rinnalla, ja koska en rukoile, ylistä, palvo Jumalaa ja etsi hänen tahtoaan
saati että jaksaisin pidättäytyä monista Hengen temppeliäni rasittavista
paheista, liitän kristittynä olemiseeni etumääreen huono tai ihan
helvetin huono. Ikävä kyllä taidan olla myös melko huono ateisti, sillä
Jumalan kieltäminenkään minulta ei suju, vaikka usko Jumalaan puuttuukin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.