Esitän yksinkertaisen
teesin: Identiteetti ei voi perustua rehellisyydelle.
Rehellisyys on
tietenkin hyve, eikä edes mikään vähäpätöinen hyve. Yleisesti ottaen
rehellisyys määriteltäneen jonkinlaiseksi tosiasioiden tunnustamiseksi tai
tosiasioiden tunnustamisen kyvyksi ja haluksi, mutta pidän tätä määritelmää
epäonnistuneena. On näet kohtalaisen helppoa kuvitella tilanne, jossa joku
tunnustaa aitoja tosiasioita läpeensä epärehellisellä tavalla niin, että kuka
tahansa voi nähdä tuollaisen tunnustuksen olevan pelkkä vallankäytön performanssi.
(Oikeastaan tämä on yksi oikeistolaisen populismin tyypillisistä toiminnan
logiikoista: ”Minä sen tein, ja uskallan puhua suuni puhtaaksi asiasta” jnpp.)
Tosiasioita voi
siis tunnustaa tavalla, jolla ei ole mitään tekemistä rehellisyyden kanssa.
Siksi rehellisyyttä on parempi ajatella pikemminkin lausuman suuntana
kuin sen ominaisuutena. Suhteessa identiteettiin: avoimuutena jollekin, jonka
vaikutukset itsekuvaan ovat vielä tuntemattomia ja ehkä tuhoisia.
Määrittelen
identiteetin tässä yhteydessä väljästi näin: identiteetti on yksilön tai
yhteisön kuulumisen ja erottautumisen pyrkimys, jonka suuntana on eheyden
kasvattaminen ja ylläpitäminen. Yksilön tapauksessa identiteetti liittyy
egoon, joka toimii enemmän tai vähemmän narsistisesti. Yhteisön tasolla
identiteetissä on tyypillisesti kyse yhteisön suhteesta ympäröivään
todellisuuteen eli siitä, kuinka tarkasti maailma jakautuu meihin ja muihin.
Identiteetti voi kytkeytyä sekä yksilöön että yhteisöön myös maailmankuvan
tasolla. Tällöin kyse on esimerkiksi siitä, millaisena ympäröivä maailma
hahmotetaan: hierarkkisorgaanisena kokonaisuutena, hallitsemattomana kaaoksena
vaiko jonain siltä väliltä. Laajasti ottaen identiteetti liittyy siis olemuksiin
ja niiden ”kiinteyteen” tai ”huokoisuuteen”.
Identiteettiä voi
myös ajatella pysyvyyden tai keskiön kokemuksena. Vaikka ihmisyksilöiden ja yhteisöjen
identiteetit muuttuvat ajan kuluessa, juuri identiteetti nimeää muutoksen
virrassa sen pysyvyyden momentin, joka mahdollistaa jatkuvuuden kokemisen ja
samana olemisen. Virta säilyy, vesi vaihtuu.
Identiteetistä on
kyse silloin, kun haluamme kuulua johonkin tai erottua jostakin, ja usein nämä
pyrkimykset ovat rinnakkaisia. Identiteetti on kuulumisen ja erottautumisen taloudessa
muotoutuvaa ”tuloa”, viivan alle jäävää tietoista olemista ja todellisuutta.
Identiteetin logiikka on jännitteisyyden, halkeamien ja rikkonaisuuksien sisäistämisen
ja ratkaisemisen logiikkaa. Identiteetti tukkii todellisuuden vuotokohtia. Tämä
voi tapahtua monin tavoin: neuvottelemalla, kieltämällä, torjumalla,
myöntymällä, tunnustamalla. Vaikuttaa kuitenkin ainakin osapuilleen paikkansapitävältä
todeta, että identiteetin logiikkaan on ”sisäänkirjautunut” eräänlainen pyrkimys
maksimaaliseen eheyteen, saavutettiinpa sitä tai ei. Identiteetti ”toimii” sitä
paremmin, mitä eheämpi se on.
Näin rehellisyys
muodostuu identiteetille ongelmaksi. Rehellisyys ei näet suuntaa eheyteen, eikä
sitä kiinnosta identiteetin ”toimivuus”. Rehellisyys on yksinkertaisesti
ajateltuna vain avoimuutta mahdollisuudelle, että jostain voi tulla totta.
Tämä mahdollisuus voi olla identiteetin kannalta täysin tuhoava, ja koska
identiteetti toimii eheytensä suuntaisesti, eräänlainen epärehellisyys kuuluu
sen sisäiseen rakenteeseen ja logiikkaan.
Rehellisyys on
siksi aina vaarallista yksilön tai yhteisön identiteetille, ja vaikka se tyystin
epäilyksettä on varsin kunnioitettava hyve, sen asettaminen olemisen tavan perustaksi
tarkoittaa johdonmukaisesti ajateltuna (yksilön tai yhteisön) identiteetin
jatkuvaa vaarantamista. Lisäksi äärimmäinen rehellisyyden vaade eli totaalinen sota
tekopyhyyttä vastaan johtaa väistämättä julmuuteen (siitä enemmän täällä).
Vaikuttaakin siltä,
että johtopäätös hyveellisestä elämästä on suunnilleen seuraavanlainen: on pyrittävä
rehellisyyteen, mutta sallittava johonkin määrään saakka tekopyhyyttä, sillä
ilman tekopyhyyttä ei ole identiteettiä, mutta ilman identiteettejä (olivat
nämä kuinka tilapäisiä tahansa) on puolestaan mahdoton ankkuroida koettua elämää
mihinkään viitepisteisiin nähden. Suhteessa identifikaatioon rehellisyys on
siis aina vaarallista, mutta silti välttämätöntä. Jos suhde maailmaan ei omaksu
pyrkimystä rehellisyyteen, voi vain kuvitella, mitä tapahtuu identifikaatiolle.
Tervetuloa fundamentalismi ja yleinen psykoosi.
Kaksiteräisyydessään
rehellisyys on haastava laji: se uhkaa eheää identiteettiä aina, kun tahdomme
olla siihen nähden johdonmukaisia; mutta samalla haluamme omaksua identiteetin sen
kautta – haluamme rehellisen suhteen todellisuuteen, jossa elämme ja joka
olemme. Silti kaavamainen johdonmukaisuus rehellisyydessä vie meidät nopeasti
julmuuteen aivan kuten kaavamainen kieltäytyminen rehellisyydestä silloin, kun
se vaarantaa itsekuvaamme, tekee meistä sietämättömän tekopyhiä.
Haluan kuitenkin väistää
latteita implikaatioita ”kahden ääripään” välttelemisestä. En toisin sanoen
väitä hyveelliseksi sellaista asennetta, joka kannustaa olemaan tekopyhä tai
epärehellinen minkäänlaisen egon, itsekuvan tai identiteetin tietoiseksi
eduksi. Mielestäni juuri tällainen on yksi tekopyhyyden sietämätön muoto.
Sikäli kuin tekopyhyyttä (eli tietynlaista epärehellisyyttä) tulee sallia, ajattelen
tämän epärehellisyyden lajin olevan pikemminkin jotain sellaista, mistä merkittävä
osa on koodattuna niin sanottuihin käytöstapoihin ja sivistyneisyyden
ideaaliin.
Ja mitä sitten on
sivistyneisyys – ellei syvää ymmärrystä siitä, mitä on olla toinen ihminen
ja kuinka vaikeaa on olla (ei vain minä vaan) kuka tahansa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.