Pohdintaa Väinö Linnan esseen ”Hiilikoukku
lapioksi” äärellä
Väinö Linnan kaunokirjallisen työn ”katsomukselliset perusteet” sisältyivät
kirjailijan omien sanojen mukaan esseeseen, jonka näkemyksiä oli kehitelty samoihin
aikoihin Tuntemattoman sotilaan kirjoitustyön kanssa. Tapani Laineen
mukaan Linnan esseetuotannon tarkastelu osoittaa, kuinka ”varhaisvaiheen
abstrakti, yhteyksiään tuntematon yksilöllisyyden korostus vaihtuu
kulttuurisidonnaisen, reaalisen yksilöllisyyden analyysiksi”. Esseen
kirjoitustyön vaatima ”[a]jatuksen kulku pakotti Linnan (…) hetkeksi keskeyttämään
romaanin kirjoittamisen ja tiivistämään pohdintansa” tekstiksi, jonka otsikko
kuvaa osuvasti kirjailijan ”[m]ielenmuutoksen koko kaarta”.
”Hiilikoukku lapioksi” -esseen voi näin mieltää Linnan ajattelun ”uuden
vaiheen” ensimmäiseksi johdonmukaiseksi jäsentelyksi. Laine kirjoittaa:
Kun tämä välillä
jo kadonneeksi luultu essee nyt ilmestyy, se on edelleen erittäin
ajankohtainen. Linna tarkastelee siinä siirtymää agraarisesta ajasta
kapitalismiin ja siitä juontuvaa länsimaisen kulttuurin normihajaannusta.
Vaikka vanha kulttuurinen järjestys, sen ideat ja ihmiskuva on purettu, ei kapitalismilla
ole esittää tilalle omaa, yhteisöä koossa pitävää ideaa, sillä se yksilön
vapaus, jota kapitalismi menetelmässään julistaa, ei ole toimiva idea.
”Hiilikoukkua” määrittelee vielä Linnan alkuvaiheen ajatus totuuden absoluuttisuudesta,
mutta kuten Laine toteaa, tämän ajatuksen ”hän hylkäsi lopullisesti” melkein
välittömästi esseen kirjoitustyön jälkeen: ”Siksi hän ei myöhemmin enää pyri
kohti kulttuurin ’peruskaavaa’, vaan sitä elämän monimuotoisuutta, jossa totuudet
ovat suhteellisia, koska niitä rakennetaan jatkuvasti”. Tuntemattoman kirjoitustyötä
analysoivassa ”Sotaromaanin kirjoittamisesta” -esseessään uusi perusnäkemys
tulee nimetyksi ”ihmiselämän suhteellisuusteoriaksi”, jonka puitteissa ”Linna siirtyy
lopullisesti suhteellisuudentajuiseen realismiinsa”. Kiinteät lähtökohdat ja absoluuttinen
perustallisuus vaihtuvat elämän verkoston loputtomaan rikkauteen ja
muuntelevaisuuteen.
Linnan taustafilosofiaa voi Laineen mukaan luonnehtia väljästi ”rationalistiseksi
humanismiksi”, joka yhtäältä ”on yleiskatsauksellista, kykyä nähdä olennaisia
yhteyksiä” ja toisaalta ”klassisen moraali- ja yhteiskuntafilosofian tavoin
elämään osallistuvaa ja ’kansalaiskasvatuksellista’”:
Linnan humanismi
perustuu vahvaan elämän ja yhteiskunnan realiteettien tuntemukseen sekä
ehdottomaan täysi-ikäisyyden vaatimukseen. Hän erottaa oman humanisminsa selkeästi
siitä vanhasta, naiivin idealistisesta humanismista, joka runebergiläiseltä
sotavanhukselta vuoron saatuaan korostaa ihmisyyttä laulamalla topeliaanisesti ”mä
vain olen lintu pieni”.
”Hiilikoukun” eetos onkin olennaisesti kriittinen. Esseen eräänlainen ”perusteesi”
tiivistyy jo alkusivuilla: ”Kulttuuri on tappion kärsineen ja tyydyttämättä
jääneen vietin reagointitapa. Se on luonnon muokkaamista sellaiseen muotoon ja
tilaan, jossa vietti uskoo löytävänsä tyydytyksen.”
Estävän lain
takaa [vietti] (…) alkoi kysellä toiveita, jotka sitten, kun ihmisellä
asianmukaisen kehitysprosessin jälkeen oli aivot käytettävissään, muodostuivat
mielikuviksi siitä mikä häneltä ”oli kielletty”. Ja niin syntyi ensimmäinen
idea, niin kuin elinkautisvangin kaihoisa laulu ristikoiden takana. Idea
tietysti oli varsin houkutteleva ja siksipä sitä piti soveltaa käytäntöön.
Luonto, siis todellisuus, oli muunnettava sen mukaiseksi. Mutta tässäkin
tapahtumassa oli kokemus mukana, aivot kykenivät tallettamaan mielikuvia siitä
mitä ei voinut tapahtua, ja siksipä ne yrittivät muokata ideaa. Kokemus oli
osoittanut että luonto noudatti tiettyjä lakeja, ja näiden lakien armoilla
ihminen tunsi olevansa. Tämä luonnon järjestys oli sekin jo muuttunut ideaksi,
se henkilöityi Jumalassa, ja niinpä luonnon järjestys muuttui Jumalan tahdoksi.
Se muuttui yhtenäiseksi ohjelmaksi eli uskonnoksi dogmeineen, syystä ettei
ihmisen reagoimiskyky riittänyt yllättäviin tapahtumiin. Turvallisuuden vuoksi
oli luotava etukäteisohjelma, jota noudattamalla uskottiin päästävän hyviin
kokemuksiin, jonkinlainen peruskoulutus ihmissielulle taivaaseen pääsyä varten.
Elämän perusideat ovat lopultakin huvittavan yksinkertaisia, näennäisen
kaaoksen ja monimutkaisuuden takaa paljastuu muutama kaikkialla toistuva
lainmukaisuus. Uskonnollinen kehitys on samaa kuin mikä hyvänsä yliopisto-opetus.
(Linna, ”Hiilikoukku lapioksi”)
Turvallisuus vaatii ohjelmalta yhtenäisyyttä, eikä tuntemattomalle sovi jättää
sisään astuttavia aukkopaikkoja. Tästä lähteestä on Linnan mukaan ”peräisin
koko inhimillisen hengenelämän toivontähti, yhtenäinen ja aukoton
maailmankatsomus”. Samalla Linna kiistää ajatuksen selitystä vaativasta
järjestä: ”Ei järki vaan sielu vaatii selitystä.” Ideat eivät ole myönnytyksiä,
vaan vaatimuksia luonnolle: ”Mielikuva oli erilainen kuin todellisuus, ja tämän
ristiriidan suurta sovittamista on kulttuurihistoria.”
Idean työ on näin luontoon ja lakiin kohdistuva perustava kielto, joka
kuitenkin samassa eleessä torjuu perustansa sisältämän negaation: ”Vaikka
kokemus muokkasi ohjelman luonnon asettamien ehtojen mukaiseksi ja kirjoitti:
ei sinun pidä, ja sinun pitää, niin vietti kirjoitti ja kirjoittaa jatkuvasti
sen perään selityksen ’mitä se on’”. Idea on näin yhtäältä ymmärrettävä lakina
ja toisaalta laki ideana, ja juuri tämä ristiriita, eräänlainen häilyvä
kaksoishahmo, tekee asetelmasta aidosti ”[d]ialektiikkaa maailmanhistoriassa”.
Kokemus on
vietin itsensä pakottanut lukemaan lakia itselleen, siinä sielullisten
ristiriitojen kohtu. On luotu yhteisöllekin elämänohjelma kokemuksen
mukaisesti, mutta yhteisöllistenkin käskyjen perään vietti kirjoittaa
selityksen (…) ja selittää kaiken parhain päin.
Mutta vaatimus on kuitenkin
asetettu ja sitä kohti pyritään. Idea kuljettaa yhteisöä eteenpäin kuin
kaukainen mielikuva Kanaanin maasta.
Kulttuurin rappio alkaa Linnan mukaan hetkestä, jossa ”[m]etsäpalosta
loppuu veto” yhteisön ylimmän kerroksen tukkiessa sen, jolloin ”alemman
kerroksen tuli saa suopalon luonteen”. Idean valtaan nostamat kykenevät, varantojen
yksipuolisen jakautumisen avulla, toteuttamaan toiveensa, ”ja koska heillä ei enää
ole tarpeita, he eivät enää luo”. Yläluokka ”huomaa, ettei idea toteuttanutkaan
sen pyrkimyksiä” ja saa nyt ”päinvastoin (…) havaita sen asettuneen niitä
vastustamaan”. Idean omaan rakenteeseen kuuluu, että se ”mielekkäästi
kokemuksen mukaan toimien (…) pyrkii vastakkaiselle kurssille” alimman
kerroksen luopuessa vanhasta uuden idean nimissä.
Yhtenäinen idea
hajoaa, sillä todellisuus on lopultakin vaatinut osansa. Järkähtämättömästi se
osoittaa nyt itse ”mitä se on” eikä ota huomioon armonanomuksia. Mutta tällöin
kypsyvät myös kulttuurin hedelmät. Hajotessaan rakennelmat paljastavat itsensä.
Ne historian kaudet, jotka ovat luovuttaneet kulttuurin suurimmat hedelmät,
ovat juuri tuollaisia hajoavien ja syntyvien ideoiden myllertämiä kausia.
Idean hajaannus on kirjautunut sen syntyyn eli alkuperään. Todellisuudelle
asetettuna vaatimuksena se asettuu kiistaan olemassa olevan kanssa. Linnan rationalismi
säilyttää ristiriidan ”puhtaasti” mielikuvan ja todellisuuden välisenä: ”Ja se
liike, joka tuota ideaa toteutettaessa alkaa, kohtaa vastuksenaan juuri tuon
todellisuuden. Maaston olisi muututtava kartan mukaiseksi.” Linna ei näin
avoimesti radikalisoi asetelmaansa paikantamalla ”idean kiistaa” todellisuuden ”olemukselliseksi”
antagonismiksi (eikä siis siten pyri esimerkiksi implisiittisesti purkamaan subjekti–objekti
-jakoa noudattelevaa ”maailmankuvan” ajatusta). Subjekti säilyy ristiriidan
”paikkana”, ja kiista kohoaa subjektin suhteesta objektiin:
Tämä on väärä
kartta, on tehtävä uusi. Ja he tekevät, mutta yhtä virheellisen, koska hekin
sen toiveillaan piirtelevät. Sen verran tuo mielekäs kokemus siihen vaikuttaa, että
uusi kartta on mahdollisimman kaukana entisestä, kelvottomaksi
osoittautuneesta.
Koska ”valta on samaa kuin idea”, tulee vallan hävittämisestä idean hävittämistä;
ja hävitystyönsä ”[u]usi idea suorittaa (…) vetoamalla juuri tuohon asetettujen
normien ja saavutettujen tulosten ristiriitaan”. Kiinnostavasti Linna kuitenkin
lisää vanhan idean sisältävän itsensä hajottavan elementin, jota kutsuu
yhteisön omaksitunnoksi, kalvavaksi tietoisuudeksi ”siitä että [idea] ei enää
toimi mielekkäästi”. Yhteisön omaatuntoa hän kuvailee pisteeksi, ”jonka ympärillä
yhteiselämä pyörii kehiään”, määrittelemättömäksi navaksi, ”josta ei saa
irtautua, koska turvallisuus silloin järkkyy”.
Näin idean työ hahmottuu Linnalla vietin ahneuden ja sitä vastustavan todellisuuden
välisen ristiriidan liikkeeksi. Jokainen uusi idea on vastaus yhteen ja samaan
umpikujaan, nimittäin vietin tyydyttämättömään haluun, joka vaatimuksen
muotoisena paitsi vastaa lakiin (kokemukseen), myös asettaa sen
artikuloimalla lain tavalla, jossa sen omaan rakenteeseen kuuluva negaatio (todellisuuden
kieltäminen) ilmaantuu projektiivisena, vanhan idean tuhoavana uutena
järjestyksenä. Linna ei kuitenkaan päädy kyyniseen ajatukseen ”ikuisuudesta
ideologian vankina”, vaan näkee kehityksen paitsi mahdollisuutena, myös realiteettina:
Uusi palo alkaa
siellä missä on lähin ja tarpeeksi suuri käyttämättömien sielunvoimien reservi.
Se luo ideansa yrittäen siinä korjata entisen tekemiä erehdyksiä, kuitenkin pääasiassa
uusilla erehdyksillä. Mutta jotakin positiivista on aina jäänyt. Uudelle
taipaleelle lähdetään hieman rikkaampina. Yhä lähemmäksi tuota mielekästä
omantunnon napaa käskyt asetetaan, ja hieman, tuskin nimeksi vähemmän
valheellisesti vietti kirjoittaa selityksensä perään.
Niinpä ”[k]okemus ja tietovarasto kasvaa”. Tästä huolimatta Linnan
ajattelua on hankala nähdä minään katteettomana kehitysoptimismina – liian
monessa kohdin teksti etenee aidon kriittisenä –, minkä lisäksi hänen tapansa
jäsentää idea todellisuudelle asetettuna vaatimuksena ja valtana tarjoaa
monenlaisia hedelmällisiä tulkintahorisontteja, sellaisiakin, jotka ohjaavat lukemaan
Linnaa kriittisesti uusintaen. Näin olen yllä maltillisesti tehnytkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.