Helluntaimenneisyydessäni
minulle kerran vihjattiin, että olen ”harhaoppien metsästäjä”. Kieltämättä olin
aika innokas lukemaan kriittisesti kotiseurakuntani kirjamyymälän muutamia
menestyksen teologiaa markkinoivia hartauskirjoja ja pitämään niistä laajoja servausesitelmiä.
Ehkäpä siis tosiaan metsästin harhaoppeja – tarkoituksenani, arvattavaa kyllä,
nylkeä esiin niiden viheliäinen ja totuutta häiritsevä ydin.
Nykyään pidän
tällaista metsästämistä hiukan turhanaikaisena puuhasteluna, harhaoppisuus kun
on lopulta kaikenlaisen luovan ja uutta näkyviin tuovan ajattelun perusehto,
jota ilman mikään oppi tai traditiokaan ei elä. Tämä harhaoppisuuden idea
sisältyy kristinuskoon viimeistään Paavalista lähtien (hänen tulkintansa
juutalaisesta Vanhasta testamentista on kaikkea muuta kuin ”oikeaoppinen”). Lieneekin
syytä korostaa seuraavan evankeliumiluennan olevan tietoisesti piittaamatonta
tieteellisen eksegetiikan ja tunnustuksellisen teologian säännöistä ja
dogmatiikasta. Syyllistynen myös ”asiayhteydestä” irrottamiseen. Motiivini on
ennen kaikkea kehitellä tulkintaa, joka tuo lukijalle uutta ajateltavaa.
Sellaisena luentani vaatii mutkien oikomista, anakronistisuutta ja jopa ”aikalaiskontekstiin”
kohdistuvaa välinpitämättömyyttä. En kuitenkaan usko minkään aikakauden
totuuden vähempää edellyttävänkään.
Matteuksen
evankeliumin 25. luvussa on Jeesuksen tunnettu kertomus palvelijoille uskotuista
rahoista (talenteista). Tiivistetysti se menee näin: Herra uskoo kullekin
kolmesta palvelijasta omaisuuttaan hoidettavaksi ja muuttaa ulkomaille. Ensimmäinen
palvelija saa viisi, toinen kaksi ja kolmas yhden hopeatalentin. Viisi talenttia
saanut panee ”lainapääomansa” poikimaan ja voittaa toiset viisi. Myös toinen palvelija
onnistuu kaupankäynnillä tuplaamaan herransa antaman rahamäärän. Yhden talentin
saanut palvelija sen sijaan selittää ulkomailta palanneelle herralleen: ”Minä
pelkäsin ja kaivoin talenttisi maahan. Tässä on omasi.” Tämä ei miellytä
isäntää: ”Sinä kelvoton ja laiska palvelija! Sinä tiesit, että minä leikkaan
sieltä, minne en ole kylvänyt, ja kokoan sieltä, minne en ole siementä
viskannut. Silloinhan sinun olisi pitänyt viedä minun rahani pankkiin, niin että
olisin palatessani saanut omani takaisin korkoineen.” Koska palvelija ei toiminut
tietonsa mukaan, hänet viskataan ”ulos pimeyteen”, jossa ”itketään ja
kiristellään hampaita”.
Isännän loppukaneetti
– ”Jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hän on saava yltäkyllin, mutta jolla ei
ole, siltä otetaan pois sekin mitä hänellä on” – kuulostanee nykylukijan
korvissa peittelemättömän kapitalistiselta. Vaikutelma vahvistuu, kun tiedämme,
etteivät kertomuksen palvelijat ole vapaita subjekteja, vaan elävät
yksipuolisessa alistussuhteessa: he ovat tilivelvollisia toiselle ja tietävät,
mitä rikkomuksista seuraa. Kaiken kukkuraksi herra itsekin tunnistaa ja
tunnustaa olevansa siekailematon riistäjä, joka ”leikkaa sieltä, minne ei ole
kylvänyt” ja kokoaa ”sieltä, minne e[i] ole siementä viskannut”. Tämä ei
kuitenkaan muodostu ongelmaksi, sillä herra on itse oman lakinsa mitta ja
lausuja, oikean ja väärän paradigma.
Mitä herra sitten
odottaa palvelijoiltaan? Fantasiansa, lakinsa, tahtonsa ruokkimista:
omaisuutensa kiistatonta arvonlisäystä ja pääomansa koron kasvattamista.
Ensimmäiset kaksi onnistuvat, kolmas puolestaan toimii tietoisesti
herran järjestelmää (lakia, etiikkaa, tahtoa) vastaan. Miksi hän tekee näin,
jää arvoitukseksi, eikä se herraakaan kiinnosta. Isännälle tuntuukin olevan
tärkeää vain se, että hänen systeeminsä pyörii ja arvontuotanto pelaa – sillä, kuinka
tämä kaikki toimii, ei ole suurta väliä (herra voi vaikka matkustaa ulkomaille).
Olennaista on järjestelmän jatkuvuus.
Kelvottoman
palvelijan synti on tämän jatkuvuuden kiistävä ele, hopeatalentin tuottamaton
kätkeminen maahan, mikä kertomuksessa esitetään pelkuruuden seurauksena.
Kiinnostavaa kuitenkin on, että palvelijan jokseenkin abstrakti ”herran pelko”
erottuu tässä kummallisella tavalla herran käskyn rikkomisesta seuraavan
rangaistuksen pelosta. Mitä palvelija pelkää, jos juuri pelko saa hänet toimimaan
vastoin herransa tahtoa?
Siinä missä kapitalistinen
arkirealisti kenties vastaisi huonon palvelijan pelkäävän tuottavaa riskinottoa,
näkisi vanhan liiton sosialisti vastaavasti asetelman kapitalistin alistaman
subjektin kyvyttömyytenä kaapata pääomaa haltuunsa ja kukistaa porvarillista valtaa
joukkovoimalla (kaikki kolme yhdessä herraa vastaan). Kummassakin tapauksessa
kertomuksen varsinainen moraali jää puuduttavaksi dogmatiikaksi, jolla ei ole ajattelulle
mitään erityistä annettavaa. Sen sijaan, että pyrkisimme saman tien vastaamaan
kysymykseen siitä, mitä palvelija pelkää, on syytä kiinnittää huomio tuon pelon
arvoitukseen sinänsä.
Ensinnäkin
palvelija tietää rikkovansa herransa lakia; tämän lisäksi hän tietää
rikkomuksensa seuraukset. Herransa silmissä hänen syyllisyytensä on kiistaton,
eikä lieventäviä asianhaaroja ole näköpiirissä. Ainoaksi perusteluksi
toiminnalleen palvelija esittää oudolla tavalla kohteettomalta vaikuttavan pelkonsa.
Herrakaan ei pysähdy kummastelemaan, saati kyselemään, miksi palvelija toimi kuten
toimi. Palvelijan tuntema pelko liittyy herran silmissä tämän tottelemattomuuteen
ja kelvottomuuteen. Se ei nouse itsenäiseksi elementiksi, vaan katoaa
niskurointiin ja sen tuomaan absoluuttiseen syyntakeellisuuteen. On kuin herra
sanoisi: ”Pelko ei ole mikään syy, eivätkä minua sinun syysi muutenkaan
kiinnosta – ainoa meitä liikuttava tosiasia on sinun syyllisyytesi!”
Mikä pelottaa
palvelijaa rikkomuksen tuottamaa ilmeisen kammottavaa rangaistustakin enemmän? Tarina
ei kerro. Yhtäältä pelon kohde tuntuu ilmiselvältä: palvelija pelkää herraansa,
jonka tietää ”kovaksi mieheksi”. Toisaalta tämä pelko on nimenomaan herran
kannalta ongelmallista ja epäkiinnostavaa, lamauttaahan se koko
tuotantosysteemin ja rikkoo ikävästi arvonlisäyksen kehän. Siksi pelko ei voi
herran aukottoman rationaalisessa systeemissä tarjota minkäänlaista riittävää syytä
palvelijan toiminnalle.
Implisiittiseksi
jäävän syyn olemassaolon kiistämisen lisäksi herra, lausuessaan
tuomionsa, osoittaa tietoon ja tiedettyyn. Tiedetty näyttäytyy
rationaalisena ja suljettuna totaliteettina, jonka loogisuus vastaa herran
systeemin aukottomuutta. On huomattava, ettei herra suinkaan vetoa omaan
tai palvelijan tietoon tuomitessaan orjansa ”ulos pimeyteen” – tieto ei tässä
toimi perusteluna herran autoritaariselle eleelle, vaan pikemminkin näyttää
toteen aina jo olemassa olevan, herran omasta olemuksesta kumpuavan ikuisen
oikeutuksen. Herra ei sano: ”Kaiken tämän tiedon valossa tuomitsen sinut, sinä
kelvoton palvelija…” vaan: ”Sinä tiesit, mikä minä olen, ja silti menit
toimimaan omin päin; siispä tuomitsen sinut, sinä kelvoton palvelija…”
Tieto ei siten
ole herran toiminnan oikeutus, vaan tieto herran tosi olemuksesta pikemminkin tyhjentää
palvelijan kaikesta autenttisesta toimijuudesta ja riistää häneltä ”todellisen
syyn”: rikkomus näyttäytyy anomaliana ja irrationaalisuutena samalla, kun herra
itse todentuu tiedon ja moraalin absoluuttisena mittapuuna. Sillä, joka rikkoo
herran tahtoa vastaan, ei voi olla toiminnalleen mitään ymmärrettäviä ja
todellisia syitä. Palvelija ei ole enää subjekti, vaan hylättävä objekti, puute
järjestelmän aukottomuudessa: kelvoton epäsubjekti, jonka herran immuunijärjestelmä
sysää pimeyteen ilman ulkopuolelta nousevan perustelun tarvetta.
Palvelijan pelon
arvoituksellisuus muodostaa näin paikan palvelijan toimijuudelle: juuri
pelkonsa arvoituksellisuudessa hän on aidosti toimiva subjekti, herran
järjestelmää uhkaava ei-tieto ja ylimäärä, josta koneiston logiikka vaatii
hankkiutumaan eroon viime kädessä herran eheyden turvaamiseksi. Kertomuksen
kertoja-asetelma asettuu tukemaan myötäsukaista ja kelvotonta palvelijaa
syyllistävää tulkintaa, jota vielä alleviivataan uudella vertauksella vuohista
ja lampaista. Palvelijavertausta puolestaan edeltää kertomus viisaista ja
tyhmistä neitsyistä. Jatkumon jokaista tarinaa määrittelee herra–palvelija-asetelma
ja pyrkimys korostaa kulloisenkin ”herran” absoluuttista eheyttä ja oikeutusta.
Esittelemäni
kehittelyn kannalta onkin mielenkiintoista, että näiden kertomusten päätteeksi
Jeesus sanoo opetuslapsilleen (26. luvun alussa): ”Te tiedätte, että kahden
päivän perästä on pääsiäinen; silloin Ihmisen Poika annetaan ristiinnaulittavaksi.”
Jeesus siis korostaa herran absoluuttisuutta ennen ristintapahtumaa, joka
voimallisemmin ja selvemmin kuin mikään sitä ennen asettaa tuon absoluuttisuuden
ja eheyden kiistanalaiseksi. Tämä on tietysti täysin hysteerisen kaavan
mukaista. Mestari, joka alkaa kysellä mestariutensa perään – tai mestari, jolta
hysteerikko (kuten Jeesus) alkaa kysellä tämän mestariuden perään – on jo
tuomittu kaatumaan.
Mestarin
herruutta korostavat ”moraalitarinat” voi näin – jo alussa asetetun harhaoppisuuden
hengessä – tulkita Jeesuksen isä-Jumalaan kohdistuvan hysteerisen kyselyn
momenteiksi, pyrkimyksiksi ylläpitää tietoisuuden torjuntaa, joka tähän saakka
on suhteellisen onnistuneesti huolehtinut Jeesuksen kutsumustietoisuuden (narsistisesta)
eheydestä. Ristiinnaulitsemisen lähestyessä epäilykset jäsentyvät ja epätoivo
kasvaa. Kristinuskon yksi juju on tietenkin tässä ratkaisevassa uskon sankaruuden
epäonnistumisessa.
Jeesuksen
hysteerisen kysymyksen totuus näyttäytyy herruuskertomuksissa piiloon
vaiettuina anomalioina. Öljyn loppuminen on tyhmien neitsyiden syy,
palvelijan pelko on irrationaalista, ja vuohiporukan tyypit joutavat helvettiin,
koska herran tarpeet olivat jääneet heiltä täyttämättä. Neitsyiden tyhmyys on
niin kaikenkattavaa, ettei herran tarvitse edes tuntea heitä; he ovat totaalisen
hylättäviä objekteja, eikä mikään resurssipula voi olla muuta kuin todiste
tästä ”olemuksellisesta” hylättävyydestä (epä-olemuksellisuudesta, joka vain kirkastaa
herran olemusta). Kelvottoman palvelijan pelko tulee jo arvoituksellisesti, ikään
kuin kohteettomana ilmaistuksi, muttei vielä uhkaa herran toiminnan oikeutusta,
joka säilyy yhä ”olemuksellisena”. Vuohien puolelle erotettuja moititaan yhteisöllisen
vastuun puutteesta, mutta tässäkään vertauksessa herran tuomion syy ei ole jonkinlaisen
(herralle ulkoisen) yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden noudattamatta jättäminen,
vaan herran tahtoon kohdistuva tietämättömyys, joka ei – herran oman
systeemin aukottoman logiikan mukaisesti – voi olla muuta kuin läpeensä
tahallista ja siis irrationaalista ja uhkaavaa.
Aukottoman ja
absoluuttisen herruussysteemin ja sitä kirkastavien kertomusten salaisena panoksena
(ja ne liikkeeseen saattavana voimana) on näin mestarin (ei-)tieto oman herruutensa
mahdollistumisen ehdoista. Jeesuksen vertausten ”opetus” modernille lukijalle
voi piillä vaikkapa siinä, kuinka herruus niissä paitsi rakentuu, myös siinä,
kuinka ristintapahtuma laajentaa nämä poikkeamat – neitsyiden tulemisen
totaalisen hylättäviksi objekteiksi, palvelijan kohteettoman pelon arvoituksen
ja vuohien tahalliseksi tuomitun tietämättömyyden – Jumalan pojan epätoivoiseksi
rukoukseksi, jonka huipentumana on ristinpuulta huudettu, suorastaan ”ateistinen”
parkaisu: ”Miksi minut hylkäsit?”
Tässä parkaisussa Jeesus tulee
muutama päivä takaperin esittämiensä vertausten epäsubjektiksi, totaalisen
hylättäväksi objektiksi, jonka saama tuomio näyttäytyy nyt paljaassa
perustattomuudessaan vailla vertausten peitteleviä laskoksia. Evankeliumin kertomus
ei kuitenkaan enää toista Jeesuksen tarinoiden hämäävää logiikkaa ja herran
systeemin aukottomuutta, vaan korostaa paitsi koko uhreja vaativan systeemin
mielettömyyttä, myös itsensä uhrin toimijuutta ja mitä kiistattominta subjektiutta.
Ristillä ei tosiaan riipu passiivinen ”uhrikaritsa”, vaan toimiva, epäuskova
ihmissubjekti, jonka hysteerinen epäily ravisuttaa koko uskonnollista systeemiä
ja kuoleman hetkellä häpäisee Isän tyhjäksi paljastuvan auktoriteetin.
Kiitos, avasit jotain uutta näistäkin vertauksista. Kyllä heresia on vain hyvää olla olemassa.
VastaaPoistaEhdottomasti. Olen jo tämän elämän aikana riittävästi tuota puhdasoppisuutta kokeillut... loppuajan meinasin mennä heresialinjalla, mikä on muutenkin hauskempaa.
PoistaMainio!
VastaaPoistaKiitos, kiitos.
Poista