Kristinuskontulkintani
keskiössä on negaatio, Jumalan kuolema. Ateismin ja ylösnousemususkon
vastakkaisuuden miellän kristinuskon sisäiseksi jännitteeksi. Olennaisesti kyse
on ratkaisemattomasta umpikujasta. Agnostismin kanssa tällä ei ole mitään
tekemistä. Ateismi on uskon ”autenttisin” muoto, jokainen kristitty on
vähintään kaappiateisti.
Kuten tunnettua, tulkitsee
Paavali Kristus-tapahtumaa Vanhan testamentin kultillisen uhrikuvaston kautta.
Hän lainaa juutalaisesta temppelijumalanpalveluksesta metaforiikan ja doksat,
joilla muotoilee pelastusopin. Jumalan kuoleman ja ylösnousemuksen tapahtumat
lankeavat yksiin paavalilaisessa sovitusuhri-ideologiassa.
Sovituksen kokonaisuus – uhraaminen ja uhrin toimitus – määrittää kuoleman ja
ylösnousemuksen dialektiikan. Ylösnousemus yhdistää kuninkaallisen
messianologian peruslähtökohdan uhripapilliseen näkemykseen.
Jumalan kuolema ja
ylösnousemus sulkeutuvat Paavalilla erottamattomaksi kokonaisuudeksi. Kultillinen
kuvasto ohjaa tulkitsemaan ylösnousemuksen tapahtuman uhrin viemisenä ja
valtaannousuna. Ristinkuolema on uhrin varsinainen uhraaminen. Tämä
mahdollistaa paavalilaisen kokonaistulkinnan Kristus-tapahtumasta uhrin toimittamisena eli sovituksena.
Paavalin näkemyksessä
on merkittävää se, ettei ylösnousemus muotoudu hänellä kuoleman traumaattista
katkosta ylittäväksi kesyttämiseksi, joka jälkikäteen harmonisoisi Jumalan
kuolemisen käsittämättömän (ateistisen) tapahtuman ja nimeäisi sen.
Paavalilainen nimi Kristus-tapahtumalle ei ole ”ylösnousemus” vaan ”uhritoimitus”.
Uhrin toimittaminen
(tai asetelman tulkitseminen sellaisena) on traumaattisen tapahtuman ritualisoitua
uusintamista. Jumalan kuolema tulkitaan ideologisesti uhrauksellisen ja
kultillisen kuvaston kautta. Traumaa ei voi sisäistää sellaisenaan, totuus
vaatii muodokseen fiktiota. Vanhan testamentin myyttinen aines tarjoaa
Paavalille välttämättömät elementit umpikujan hahmottamiseen. Toisaalta
umpikuja ilmenee myös sijaisuhrin
(syntiuhrin, kreik. ὑπερ) sisältämässä
hirviömäisessä ajatuksessa ihmisen äärettömästä
kiitollisuudenvelasta, jota ei ole
mahdollista maksaa koskaan takaisin.
Juuri tämä ääretön
velka, sen ideologia, perustaa lahkon ja sille tyypillisen näkemyksen ”kristityn
elämästä”, jossa ”usko näkyy ja kuuluu”. Lahkon logiikka on yliminän logiikkaa,
äärettömän ja yhä suurenevan velan maksamista, loputonta kiitollisuuden
osoittamista kuolleista nousseelle sijaisuhrille, jolla (ei lainkaan yllättäen)
on majesteetin hahmo.
Tässä ylösnousemus
sinänsä viittaa taustalle kätkeytyvään umpikujaan: jos Jumalan kuolema ei
tarkoittanut hänen olemisensa todellista loppua, tulee kiitollisuudenvelasta melkein
silkka fetissi. Jumalan toistelema hellittämätön yliminävaatimus toimii potenssin
puuttumisen peittävänä hälynä. Negaatio verhoutuu ameebamaiseen ”sielun
kuolemattomuuteen”. (Anglosaksisen teismin vastaava ”ylevöitetty” versio
kiteytyy mm. Graigin ja Morelandin esittelemässä ”substanssidualismissa”.)
Itse tulkitsen Kristus-tapahtumaa
dialektisesti ja siten ideologiakriittisesti. Paavalilainen esimerkki ja koko
kristinuskon traditio toki jo sellaista vaativat. Eiväthän pyhät kirjoitukset sitä
varten ole, että niistä tarkistettaisiin, kulkeeko ajattelu oikeilla urilla.
Niiden tarkoitus on opettaa ajattelemaan itse.
Mitä siis on
ylösnousemus? Kierrän kysymyksen. Kerron, mitä se ei ole: vastakkaisuuksien yhteensovittamista
ja alkumuodon palauttamista korkeammassa potenssissa. (Tämä olisi myös ”pakanallinen”
ajatus, ”elämän kiertokulun” myytin uusintamista.) Ylösnousemus ei ole ”Jumalan
uudelleen asettamista olemisensa täyteydessä” – kuolema on todellinen ja
lopullinen. Teesi, antiteesi ja synteesi -triadin kolmas ja viimeinen momentti
ei ole teesin ja antiteesin sulautumista ja täydellistymistä, vaan antiteesin
jättämistä silleen, muodon etusijaistumista sisällön rikkauden kustannuksella.
Ehkäpä Jumala itse,
absoluuttina, on tullut oman vastakkaisuutensa merkitsemäksi ja on siihen peruuttamattomasti
takertunut. Tämä tulkinta ei ratkaise ristiriitaa, vaan asettaa sen oireen
kaltaiseksi lähtökohdaksi. Samalla se vapauttaa ajattelemaan kristinuskon
traditiota relevantilla ja puhuttelevalla tavalla.
Ja enkö juuri kysynyt "entä ylösnousemus?" ja viet minulta senkin. Ei ole kyllä mitään häpyä tässä enää.
VastaaPoistaJos ei mitään muuta, niin olette te ristin teologit jotain opettaneetkin. Että me todella olemme pimeässä, ainakin sen uskonhypyn verran (ei se muuten olisi uskonhyppy). Että ristikuolema on paradoksi, pahan ongelmaa ei toden teolla tyydyttävästi ratkea. Me olemme kuin olemmekin omillamme, ainakin melkein. Jeesusta ei voi katsoa katsomatta ristiä. Nöyryytys ja kipu jäävät, kuolemansa hetkellä Kristuksestakin tuli ateisti.
Mutta tämä ei jää tähän, tässä ei ole kaikki. Risti on kauhea paradoksi, joka jättää meidät maailmaan omillemme. Ylösnosemus on onnellinen paradoksi, joka tempaisee meidät ikuiseen elämään. Tiedän kyllä, että vastustat seuraavaa tulkintaa henkeen ja vereen sen edustaessa sinulle (muka) pakanallista uhrilogiikkaa uudessa kaavussa. Mutta täältä pesee:
Jeesuksen tarina on myytti. Se on ensimmäinen ja ainoa Tosi myytti, jota kaikki muut myytit heijastavat enemmän tai vähemmän menestyksellisesti. Se on tarina, jolla on alku, keskikohta ja loppu. Mitä se tarkoittaa? Että kreikkalainen draaman kaari pyhitettiin, että totuus saa ilmaisunsa tarinan muodossa; siis myytissä.
Tehdään selväksi, etten yritä ensisijassa argumentoida tässä mitään. Pikemminkin yritän havainnollistaa sitä intuitiivista kuilua, mikä välillämme on. Olet ajattelussasi minulle muukalainen. En sano, että valehtelet. Olen oppinut ja hillinnyt pakanallisia taipumuksiani, jotka muuten veisivät okkultismin pariin. Ristin teologit eivät ole väärässä. Mutta kieltäydyn uskomasta, että heidän totuutensa olisi viimeinen sana. Luther teki oikein ja sanoi oikein. Mutta samalla se puolen vuoden tuhannen takainen neurootikko saa syödä paskaa siitä hyvästä, että yritti tehdä omista patologioistaan teologian viimeisen sanan. Lutherin teologia on totta, mutta ei kaunista. Siispä se ei ole täysin tottakaan. Mikään mikä ei ole myös hyvää ja kaunista, ei ole täysin totta. Vittuun siis kolminkertainen sola-periaate. Kolminkertaisesti vittuun!
”Jeesuksen tarina on myytti. Se on ensimmäinen ja ainoa Tosi myytti, jota kaikki muut myytit heijastavat enemmän tai vähemmän menestyksellisesti.”
PoistaOmista lähtökohdistani tarkasteltuna siteerattu ilmaisee oikeastaan perustavanlaatuisen ideologisen operaation, ison Toisen fiktion, joka vakauttaa kelluvat merkitsijät (ja on näin itse pelkkä tyhjä rakenteellinen funktio) ja asettaa ne paikoilleen symbolisessa kudoksessa.
Tietysti ilmaisu ”Tosi myytti” on kiinnostava, koska se vihjaa myyttiin, joka eroaa kaikista muista myyteistä olemalla tosi. Ja edelleen tämä tarina ilmaisee sinulle totuuden eli toimii jonkin symbolisen järjestyksen ”tuolla puolen” olevan välittäjänä.
Yksi eromme on siinä, etten itse tulkitse kristinuskon tarinoita välityksen kautta. Minulle Jeesuksen tarina ja ristinkuolema ei välitä totuutta. Kristus-tapahtuma on itsessään totuustapahtuma, traumaattinen, eikä sellaisena välitettävissä. Se, mikä jää, on nimi ja muoto – sisältö/objekti on aina jo kadotettu (ja sellaisena keksitty), sisältö on paradoksi, jotain minkä sen etsiminen tuottaa.
Minulle Kristus-tapahtumassa on siis kysymys ruumiillistuneesta puutteesta. Myytin taakse ei voi päästä, koska myytti ei kätke mitään. Lihaksi tullut Kristus on Jumalan privaatio kuten varjo on auringon privaatio ja ihminen Ihmisen privaatio.
Viimeistä sanaa ei olekaan, etenkään totuudessa, koska totuus on aina vajaa. Puute ei ole totuuden ilmaisuissa, vaan totuudessa itsessään.
Minulle Kristus-tapahtumassa on siis kysymys ruumiillistuneesta puutteesta. Myytin taakse ei voi päästä, koska myytti ei kätke mitään. Lihaksi tullut Kristus on Jumalan privaatio kuten varjo on auringon privaatio ja ihminen Ihmisen privaatio.
PoistaHaluaisin sanoa olevani samaa mieltä tästä. kuitenkin, eikö Jumala luonut meidät kuvakseen? Syntiinlankeemuksessa tuo kuva särkyi, mutta Jeesus tei mahdolliseksi eheyttää tuon kuvan jälleen. Tahdon uskoa, että noissa sirpaleissakin on se häivähdys ja pieni kipinä. Että privaatio ei ole täydellinen, että voin kuulla edes hippusellisen kaiun jostain kaukaa paratiisista. Tiedän kyllä, että gonstilaiset kerettiläiset puhuvat myös jumalallisista kipinöistä sisällämme. Mutta ainakin se ero minun ja heidän välillä on, etten usko tiedon vapauttavaan vaikutukseen. Vasta armo jumalallistaa meidät ja korjaa kuvan eheäksi.
Viimeistä sanaa ei olekaan, etenkään totuudessa, koska totuus on aina vajaa. Puute ei ole totuuden ilmaisuissa, vaan totuudessa itsessään.
Viimeistä sanaa totuudessa ei ole, ei tässä maailmassa. Mutta ainakin meillä on jokin ankkuri, nimittäin Raamattu. Se on majakka myrskyisenä yönä, kompassi joka osoittaa suunnan. Taivaanrantaa ei näy, eikä sarastusta. On ainoastaan lupaus, että se koittaa jonain päivänä. Ja sitä on toivo: että valon puuttuessa jaksaa vielä elää.
Jos muuten puhun argumenttiesi ohitse enemmän kuin joskus, johtuu se vain kahdesta asiasta: olet huomattavasti lukeneemi kuin minä, sekä varmasti älykkäämpi. Kykenen juuri ja juuri ymmärtämään mitä sanot, mutta en kovin tehokkaasti argumentoimaan vastaan. Enkä aina edes ymmärrä. Minulla on intohimoni, mutta minulla on myös rajoitukseni.
PoistaTulkitsen itse syntiinlankeemusta ”sijoiltaan suistumisena” alkutilasta, joka (sellaisena kuin se Raamatussa esiintyy) on yksi tapa käsitellä myytin kautta traumaattista tapahtumaa, joka ei ole ajateltavissa. En siis osaa sanoa tapahtuiko lankeemusta vai ei, paitsi että se on nyt, ehkä väistämättä tullut olemaan ollut – ja olipa myyttiä tai ei, se on (ehkä juuri siksi) tänään meidän todellisuuttamme. Viittaan siis tässäkin siihen, että itse trauman jäljittämisen prosessi tuottaa sen ”objekti-syyn” eli objektivoi traumaattisen kohtaamisen puutteen.
PoistaSama pätee ajatukseen ”alkuperäisestä” ja ”särkyneestä kuvasta”. Vasta ”särkyminen” mahdollistaa ”alkuperäisen” tuottamisen, sen symbolisen representaation. On siis kysyttävä, kumpi on varsinaisesti alkuperäistä. Onko puute Jumalassa absoluuttina? Miksi vasta särkyminen avaa mahdollisuuden marssittaa esiin alkuperäinen eheydessään? Eikö koko Raamatun sivuilla juokseva traditio viittaa perustavanlaatuiseen jakautumiseen ja jatkuviin samanaikaisiin pyrkimyksiin peittää ja paljastaa se muodossa?
Nämä ovat retorisia kysymyksiä, mutta ne ovat niitä, joita itse nykyään kyselen, kun teologian pariin eksyn.
Vaikeita kysymyksiä, alkaa taas mennä yli hilseen. En sano tätä moitteena, omaa rajoittuneisuutta tämä vain on.
PoistaAnnetaan puheenvuoro vielä Tolkienille, täältä pesee:
VastaaPoistaI would venture to say that approaching the Christian Story from this direction, it has long been my feeling (a joyous feeling) that God redeemed the corrupt making-creatures, men, in a way fitting to this aspect, as to others, of their strange nature. The Gospels contain a fairystory, or a story of a larger kind which embraces all the essence of fairy-stories. They contain many marvels—peculiarly artistic, beautiful, and moving: “mythical” in their perfect, selfcontained significance; and among the marvels is the greatest and most complete conceivable eucatastrophe. But this story has entered History and the primary world; the desire and aspiration of sub-creation has been raised to the fulfillment of Creation. The Birth of Christ is the eucatastrophe of Man's history. The Resurrection is the eucatastrophe of the story of the Incarnation. This story begins and ends in joy.
Mietin näitä sanoja itseksesi: This story begins and ends in joy. Joulupäivänä Jeesus syntyi, Golgatalla hänet ristiinnaulittiin ja kolmantena päivänä hän nousi kuolleista. On siis muutakin kuin pimeää, tunnelin päässä odottaa valo. On muutakin kuin rikki runneltu ja kuollut Jumala, on ylösnoussut Jumala joka vakuutti Epäilevän Tuomaankin. This story begins and ends in joy, nämä sanat saavat minut kyyneliin. Tolkien ei ollut ainoastaan nero, vaan suurenmoinen ihminen. Hän on yksi harvoista ihailemistani ellei ainoa, joka ei ole tuottanut pettymystä millään saralla. Syntinen synnintekijä, kuten me muutkin. Mutta modernin ajan kanonisoimaton pyhimys.
Ota tai jätä. Tämän rinnalla saavat girardit sun muut sodomiitit jäädä rannalle imemään vehkeitään.
En ole vihainen, enkä mitään. Kuilumme on hedelmällistä laatua, sillä se stimuloi neuroosejani ja siis vihaani niitä kohtaan. Sitä kautta syntyy myös ajattelua. Muutenhan minusta tulisi löysä ja laiska paska, jollainen jo olen ihan kylliksi.
VastaaPoistaSoteriologisista asioista väittelimme joskus aiemmin ja olen niissä tullut enemmän linjoillesi. Mutta mikä onkaan ihmisen osuus pelastumisessaan jos sitä on lainkaan, niin ainakin tästä voimme olla samaa mieltä: ilman Jeesuksen Kristuksen armoa ei kukaan eikä mikään pelastu.
See you on the other side.
”Kuilumme on hedelmällistä laatua, sillä se stimuloi neuroosejani ja siis vihaani niitä kohtaan. Sitä kautta syntyy myös ajattelua.”
PoistaAivan. Välillämme oleva antagonismi on varmasti monin tavoin yhteensovittamaton, eikä kumpikaan meistä kykene representoimaan sitä oikein.
Kommunistien lukeminen herättää minusa pääosin tympääntyneisyyttä tai halun käydä lyömässä kirjoittajaa. Myös sinä ärsytät minua ja herätä aggressiota, mutta se on erilaista. Se ei ole väkivaltaista vaan intohimoista ja innostavaa laadultaan. Olet kuin ideaalinen vastustaja, joka ei jätä rauhaan ja joka kuitenkin auttaa juuri siksi pysymään kaidalla tiellä.
PoistaOma kommunismini poikkeaa paljossa siitä, mikä on massojen käsitys kommunismista. En esimerkiksi kuulu SKP:hen tai ortodoksimarxilaisempaan KTP:hen.
PoistaMinulle kommunismi on ennen muuta "tapa nimetä ongelma" ja pyrkimys etsiä keinoja suhtautua antagonismiin uudella, vallitsevasta poikkeavalla tavalla.
Lisäksi asiaan toki kuuluu ajatus vallankumouksesta: sen muuttamisesta, kuinka maailma, satunnainen ja välttämätön nähdään ja asemoidaan.
Sen on kyllä huomannutkin, ettet edusta aivan valtavirtaa. Tai edes mitään vintagea leninismiä tai maolaisuutta. Mutta Marxit ja teoria ovat tulleet selvästi luetuiksi. Pääoma on itseltäni edelleen lukematta, mutta korjaan vielä asian.
PoistaLisäksi asiaan toki kuuluu ajatus vallankumouksesta: sen muuttamisesta, kuinka maailma, satunnainen ja välttämätön nähdään ja asemoidaan.
PoistaMitkä ovat mielestäsi vallankumouksia, jotka ovat tämän täyttäneet? Vai onko sellainen vasta tuloillaan?
Pidän esimerkiksi Venäjän 1917 vallankumousta "aitona". Olennaista on tässä muoto, ei sisältö. Vallankumouksellista on ollut myös kapitalistisen yhteiskunnan vaikutus, kapitalismia voi pitää, jos ei vallankumouksena, niin ihmeenä.
Poista