Reflektioita
ja havaintoja edeltävän tekstin vastaanotosta
Miedosti
provokatiivinen kapitalistista realismia ja vastarintaa käsittelevä tekstini
on synnyttänyt mukavasti elämää blogin kommenttiosastolle.
Erityisellä
antaumuksella on keskitytty tulkitsemaan kohtaa, jossa käytän sairasloman
ottamista ja päiväkännejä esimerkkinä mahdollisesta yksilötason arkisesta vastarinnasta
kapitalistiselle realismille. Kommenteissa toistuu suoraviivainen luenta, jonka
mukaan suosittelen kännäämistä yhteiskunnallisen protestin muotona. Luennan
puitteissa tämä luonnollisesti torjutaan epäuskottavana ja epäkypsänä
vaihtoehtona.
Koska olen jo edellisen
jutun kommenttiosiossa vastannut näihin tulkintoihin kattavasti, en toista
pointtejani tässä.
Kiinnostavaa on
kuitenkin, miksi tiukan ja analyyttisen tekstini kokonaisuuden kannalta
jokseenkin marginaalinen katkelma kohoaa tällä tavoin kepin nenään. Mikä
ajatuksessa, että yksilö voisi juopottelemalla kapinoida systeemiä vastaan, on
niin perin juurin häiritsevää?
Baarin
nurkkapöytien vallankumousfantasiat ovat tietenkin klisee. Juopottelu on
kapinaa sosiaalisen viihtymisen muodossa, minkä vuoksi se ei ole kapinaa
ollenkaan. On siis tyhmää, naiivia ja puberteettista luulotella kännäämisellä
olevan vastavirtaisia poliittisia ulottuvuuksia. Päihteiden väärinkäytön
totunnainen konteksti on yksityinen sosiaalinen todellisuus, eikä sillä ole
mitään tekemistä julkisen ja poliittisen kanssa. Miksi siis politisoida juopottelua?
Aivan.
Kysymys siitä, onko
juopottelu suotava tapa kapinoida vai ei, on tietenkin tylsä ja epäkiinnostava.
Huomattavasti kiehtovampaa on pohtia, miksi tuntuu niin tärkeältä kieltää
kännäämisen mahdolliset poliittiset ja kapinalliset ulottuvuudet.
Humalan aiheuttama
toimintakyvyn aleneminen ja kontrollin heikkeneminen tarkoittavat haahuilevaa
vaeltelua kemiallisen aivosumun territorioissa. Tämä on samalla pidättäytymistä
poliittisen vallan määrittelemästä ”osallistumisesta” ja toimijuudesta, siis yhteiskunnallisen
vallan kannalta katsoen poliittisesti epäkelpoa toimintaa, joka on rajattava
yksityisen itseilmaisun ja viihteen piiriin.
Liberaalin vallan
dogmatiikassa äänestämättä jättäminen nähdään samaan tapaan pikemminkin poliittisesta
toiminnasta pidättäytymisenä kuin poliittisena toimintana sinänsä. Äänestämättä
jättämistä pidetään epäilyttävänä passiivisuutena, eräänlaisena yhteiskunnallisena
degeneroitumisena – liberaali ihannekansalainen on aktiivinen ja
toimintakykyinen osallistuja. Jos yhteiskunta on shakkilauta, pelin säännöt
muodostavat liberaalin kansalaisen poliittisen ajattelun rajat. Pelilaudan ja sääntöjen
symbolisen sfäärin ulkopuolella on vain viihteen ja itsensä toteuttamisen
yksityinen ja yksilöllinen todellisuus.
Sääntöjen
seuraamisesta pidättäytymistä ei siis tule mieltää poliittiseksi teoksi. Pidättäytymisen
ja haahuilun politisoimisessa asusteleva vihje vaihtoehtoisista pelisäännöistä
on lapsellista anarkiaa. Jos et äänestä, olet laiska ja passiivinen, etkä tiedä,
kuinka maailma toimii; jos kapinoit ryyppäämällä, olet epäkypsä hedonisti, jolta
puuttuu tervehenkinen ja illuusioton realismi. Politiikka on valmis ja
vaihtoehdoton – kuten kapitalismikin. Näin asiat nyt vain ovat ja niiden
kanssa on elettävä.
Olen lukioikäisestä
saakka saanut kuulla olevani epärealistinen haaveilija, joka ei halua tunnustaa
”elämän realiteetteja”. Nykyään suhtaudun tällaiseen vihjailuun
kohteliaisuutena.
"Kysymys siitä, onko juopottelu suotava tapa kapinoida vai ei, on tietenkin tylsä ja epäkiinnostava. Huomattavasti kiehtovampaa on pohtia, miksi tuntuu niin tärkeältä kieltää kännäämisen mahdolliset poliittiset ja kapinalliset ulottuvuudet."
VastaaPoistaNiin no, olihan Virossakin aikanaan ns. Laulava vallankumous, joten eipä kai mikään estä kokeilemasta, onnistuisiko jokin samantapainen ryyppäämälläkin. XD Ongelmaksi vaan saattaisi koitua hieman sama kuin eräällä nyttemmin jo edesmennellä naantalilaisaktiivilla, että ns. kaaderiston käytännössä kroonisesta juopumus- ja krapulatilasta johtuen "aatteellisen toiminnan" käytännön organisointi alkoi kärsiä lievää suuremmista vaikeuksista, ja jäi lähinnä eräänlaisen, no sanoisiko vaikka vertaisuhon asteelle. ;)
-J.Edgar-