Merkintöjä
luterilaisuudesta, armosta ja maailmasta
Helluntailaisuuden
piirissä tyypillisen ”suorituskristillisyyden” jälkeen, 2010-luvun puolivälin
tietämillä, tuntui ihanalta elää hetki todeksi luterilaista pastoraalia, jossa
syyllisyys on ääretöntä, mutta kuitenkin täysin armahdettua. Sain olla
romuna ja hylkynä, eikä Jumala ollut vaatimassa edes minimaalisesti otollista
tahtotilaa. Armo oli yhtä laaja kuin lankeemuskin, kaikkialla.
Liityin
kansankirkkoomme keskusteltuani 45 minuuttia paikallisen seurakunnan papin
kanssa. Mitään kummempia ei tarvittu, sillä olin jo ehtinyt perehtyä
tarvittavaan dogmatiikkaan ja hyväksyin edellytetyt uskonkappaleet. Elinvoimani
paloi säästöliekillä, vitaalisesta substanssista ei ollut tietoakaan.
Erosin kirkosta viime
vuoden lopulla, vieraantuneena, vailla protestia tai närkästystä. Pidän
edelleen luterilaisuuteen kuuluvasta ajatuksesta armon rannattomuudesta, siitä,
että kirkon seinät ovat leveällä ja katto korkealla. Symppaan
tapaluterilaisuutta, jossa keikutaan armon varassa ja eletään sekulaarin
huolettomasti, ilman erityistä ”uskovaisen elämäntapaa”. Joidenkin kirkonsisäisten
herätysliikkeiden meiningissä olen tosin havaitsevinani helluntailaisuudesta
tuttua takakireyttä, yliminä-Jumalan tutun ja vaativan läsnäolon.
Masennus oli –
ainakin minulle – identiteetin katoamista, havaintojen supistumista
olemattomiin, eräänlaista harhailun loppumista. Kuten toisaalla kirjoitan: ”Masentunut
ihminen ei harhaile, vaan kulkee
suoraa sumuista tietä myöten näkemättä muuta kuin tuon tien kaikessa
säälimättömässä suoruudessaan. Kaikki on pelkkää tasaista kulkemista, ei
polkuja missään, metsä on ummessa ja läpinäkymätön ja siinä sinä vain kuljet,
tietä joka sinulle on osoitettu, vailla mahdollisuutta lähteä haahuilemaan, vailla
kykyä leikkiä ajalla, ihmetellä outoa todellisuutta jonkin pikkupolun vartta
koluten, itseään kadottaen. Niin: masentunut ihminen on jatkuvasti tietoinen
siitä, että on minä.”
Luterilaisuuden vaikutus tähän kaikkeen oli
kahtalainen. Yhtäältä koin helpotusta, että saatoin olla romuna ”luvan” kanssa.
Helluntailaisten voittosaatto-Kristus sai mennä menojaan; minua kiinnosti vain
ristillä riippuva säälittävä, hervottomaksi piesty orja. Sekin tuotti outoa
tyydytystä, kun sain ajatella olevani yksi pieksijöistä. Armon rajattomuus
kattoi kaiken. Tiesin joka ajatuksellani perseraiskaavani Kristusta, mutta armo
opetti minua muistamaan, että tämäkin työntö on anteeksiannettu. (Vulgaari
kuvasto on tässä kohdin välttämätöntä: nähkää Kristus hirviömäisessä
reaalisuudessaan, joka on teidän reaalisuuttanne. Kyllä, te
olette se sadisti ja sodomiitti, joka häpeämättä raiskaa Jumalan poikaa
pelkällä olemassaolollaan.)
Toisaalta huomasin, ettei identiteettiä voi
rakentaa lain ja evankeliumin äärettömän velan ja äärettömän anteeksiannon
välisen kuilun päälle: identiteetti tarvitsee positiivisen lähtökohdan,
myönteisen viitepisteen, vaikka toimisikin kuilun päällä. Olin aina syyllinen, vaikkakin armahdettu syyllinen. Armon ja velan dialektiikka vapautti,
mutta ainoastaan säilyttämisen ja kumoamisen kaksoisliikkeellä, jossa syyllinen
säilyy itsessään syyllisenä armon asettuessa tuon
syyllisyyden peitteeksi.
Luterilainen saattaisi huomauttaa aiheellisesti,
ettei tämä tarkoita fatalistista alistumista jollekin perimmäiselle
eksistenssin ahdistukselle. Onhan sentään maallinen ja taivaallinen, ja eikö
rajaton armo vapautakin elämään maan päällä oman näköistään elämää, joka
Kristuksen läpi katsottuna on arkisuudessaan pyhää?
Perusongelma kuitenkin säilyy. Pyhyydessään
tuhoavan ja orjamaisuudessaan armahtavan Jumalan kaksinaisuus, lain ja
evankeliumin toinen toisensa läpäisevyys, muodostaa ääretöntä velkaa
edellyttävän ratkeamattomuuden. Jumalan edessä en koskaan voi olla subjekti,
vaan ainoastaan passiivinen kohde, jonka ainoa osa on puhtaan vastaanottava.
Äärettömässä syyllisyydessäni pysähdyn ristin juurelle ja otan vastaan
äärettömän armon. Jos tämä vapauttaakin elelemään maallisissa huolta vailla,
jää perimmäiseksi tasoksi kuitenkin subjektiuden kieltäminen.
Subjektius on immanenttia, objektius transsendenttia.
Käytännön elämän tasolla tämä voi johtaa,
ainakin jos on melankoliaan taipuvainen kuten minä olen, eräänlaiseen
surumieliseen, ahdistuksen sävyttämään outoon mielentyyneyteen, jossa tuonpuoleisuus
yhdistyy tämänpuoleisuuteen ja tuottaa passivoivaa fatalismia, joka
ilmastonmuutoksen, fasismin ja kapitalismin edessä huokailee ”ihmisluonnon pahuutta”
ja kokee vilpitöntä taivaskaipuuta.
En hetkeäkään epäile, ettei tämä käytännöllinen
ristiriita ja fatalismi ole kaikin tavoin systemaattisesti ja teologisesti sovitettavissa. Tunnenhan luterilaisen dogmatiikan paremmin kuin auttavasti, ja ihailen
monia sen saavutuksia; erityisesti kunnioitan Lutherin teologista ja
dialektista nerokkuutta, hänen kykyään jäsentää lain ja evankeliumin suhde kaikessa
jännitteisyydessään, tinkimättömästi. En myöskään väitä, ettei olisi
mahdollista elää ajatellen olevansa äärettömässä velassa rimpuileva armon kohde
samalla, kun nauttii maallisempaa laatua olevasta subjektiudestaan hunajan ja
viinin äärellä. Minun kohdallani tämä ei vain toimi.
Masennuksesta nouseminen on tulemista subjektiksi, vitaaliseen substanssiin tarrautumista, aukon repimistä jätekasaan,
jonka sisuksista elävän veden virrat kuohuvat yli ja saavat elämän taas
tuntumaan. Subjektiksi tuleminen ei välttämättä ole yhtä kuin minänä oleminen,
pikemminkin päinvastoin: toimiessaan subjektina ihminen unohtaa olevansa minä. Hän toimii maailmassa, yhtyy sen eksistenssiin, kääntyy
pois sisäisyydestään ja sen ahdistavuudesta.
Tiedän luterilaisia, joille perimmäinen armon objektina oleminen ei ole ristiriidassa käytännöllisen elämän
subjektina-olemisen kanssa. Armo on heidän ankkurinsa, eikä heille tuota
ongelmaa kävellä Kaikkivaltiaan laatimalla näyttämöllä, osana suurta
pelastushistoriaa, jonka loppu on Subjektin (muttei objektin) täydellisessä
tiedossa. Ajatus tuo turvaa ja varmuutta, eikä turvan ja varmuuden haluamisessa
ole mitään vikaa.
Minun kohdallani luterilaiseen ajatteluun
kuuluva velkakeskeinen armon äärettömyys törmäsi lopulta siihen, etten yksinkertaisesti
kykene elämään subjektina, jonka subjektius jää jossain perimmäisessä mielessä ”säilyttäen
kumotuksi” dialektiikan huipuksi, silkaksi kohteena olemiseksi. Vaikka esimerkiksi
helluntailaisuus onkin ratkaisevinaan tämän ongelman korostamalla ”tahdon
ratkaisun” vaikutusta ja tekemällä uskosta päätöksen asian, se jää
samaan ongelmakenttään: viime kädessä olemme alemman tason toimijoita isä-Jumalan
ohjaamassa maailmanhistoriassa. Loppu on tiedossa, vaikkei juuri meidän
tiedossamme.
Tämä toimimattomuus ei ole minulle vain älyllinen
kysymys, vaikka on se sitäkin. Kyse on kuitenkin myös jonkinlaisesta elämään
liittyvästä peruskokemuksesta: varmuuden sijaan on seurattava epävarmuutta,
etsittävä vapauden valtakuntaa ilman syyllisyyttä, moraalia kuunnellen, mutta
sille alistumatta. Haluan etsiä rajaseutuja, paeta, leijua kuilun päällä
jatkuvassa subjektiksi tulemisen tilassa. Subjektin sisältö on virtausta ja
liikettä, maailma on läpikulkua, mittaamaton, eräässä mielessä ulkopuoleton (siksi
ateismi): ei ole mahdollista asettua maailman ulkopuolelle. Ei ole mahdollista
sanoa kaiken olevan jotakin, ei ole mahdollista lausua
ainuttakaan kaikkeen liittyvää totuutta, joka ei olisi samalla
itsensä epä-totuus; joten ei ole mahdollista, että olisi jokin totuus, jonka sisältö olisi ajan ja muuttumisen tuolla puolen.
Maailma ei ole kokonaisuus, jonka
ulkopuolella on perimmäinen todellisuus ja ultimaattinen Jumala-subjekti. Armo ei
voi olla äärettömän syyllisyyden ääretön sovitus, eikä subjektina oleminen voi
merkitä jotain rajattua olemista etukäteen luodulla näyttämöllä, joka koostuu
syyllisistä ja armahdetuista syyllisistä. Jos näin on, maailma jää
totaliteetiksi, jota määrittelevät syyllisyys, velka, synti, sovitus ja näiden
ehdollistama kovin porvarilliselta kalskahtava moraali – moraali, jossa on kyse
omistussuhteista.
"Paras yhteiskunta on siis se, joka vapauttaa ajattelukyvyn velvollisuudesta totella..." (Gilles Deleuze)
10.2.2022
Äärettömyyksien äärellä
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.