Pitkäperjantai
tuli ja meni, mutta jo traditioksi muodostunut pitkänperjantain blogiteksti jäi
kirjoittamatta ”kiireiden” vuoksi.
Näin pääsiäisen
pyhien aikaan olen kyllä ehtinyt ajatella Jeesustakin. Aivan yksinkertaisesti
miellän Jeesuksen tyyppinä, joka oli niin hullu, että antoi itsensä maailmalle,
vaikka tiesi, että tulee hyväksikäytetyksi ja tapetuksi. Juuri niin sitten
tapahtuikin.
Nykypäivän Jeesuksen
ajattelen olevan sellainen ihminen, joka antaa luottoa huijarille, vaikka
tietää hyvin, ettei luvattuja rahoja kuulu takaisin. Keskiluokkainen ja
liberaali nykykristitty pitäisi Jeesusta sinisilmäisenä idioottina ja huolestuttavana
esimerkkinä nuorison hedelmättömästä velttoilusta. Jos Jeesuksella olisi koti, hän
majoittaisi sinne kännistä festariväkeä, eikä välittäisi, vaikka joku veisi
kotiteatterin ja stereot. Naapurin raittiille fundamentalistille aamutunneille
jatkuva jokaöinen juhlinta tosin olisi varsinainen koettelemus: sillä aikaa kun
kunnon ihmiset yrittävät saada nukutuksi, että jaksavat aamulla töihin,
saatanan hipit sen kun riehuvat kommuunissaan. Ja entä gentrifikaatio? Pilalla,
kaikki pilalla.
Jeesuksen anteliaisuus
ylittää hyvien tapojen ja moraalin rajat. Siksikö on keksittävä synti ja
syyllisyys, että itsensä antamiselle olisi edes jokin hämärästi järkevä syy? En
tiedä. Syyllisyys on perustunne, ja kristillisyyskin on perinteisesti ollut melko
velkavetoista. Kiintoisaa on ainakin se, että kristinuskon synty näyttää
liittyvän metallirahaan siirtymisen synnyttämiin käsitteellisiin innovaatioihin.
Kuten David Graeber kirjoittaa: ”jossain mielessä nämä [nykyiset
maailmanuskonnot] näyttävät syntyneen suorana reaktiona markkinalogiikalle”:
jos tietty
sosiaalinen alue rajataan täysin materiaalisten hyödykkeiden itsekkäälle hankkimiselle,
on lähestulkoon väistämätöntä, että pian joku muu pyhittää toisen alueen saarnatakseen,
että perimmäisten arvojen näkökulmasta materia on merkityksetöntä, ja että itsekkyys
tai peräti minuus on harhaa. (Graeber, ”Velka: ensimmäiset 5 000 vuotta”)
Kysymys
kristinuskon suhteesta materiaaliseen maailmaan saa tässä jäädä avoimeksi, mutta
kiistatonta on, että sikäli kuin kristitty uskoo tämän- ja tuonpuoleiseen,
jakautuu hänen maailmansa ainakin jollain tavalla kahtia, eikä ole sattumaa,
että monelle kristitylle juuri ”näkymätön maailma”, Hengen todellisuus, on
ensisijaista.
Tuonpuoleinen
antaa selityksen Jeesukselle. Syntikeskeisessä tulkinnassa se tarjoaa myös
jättiläismäisen velkavivun, joka sinkoaa Ihmisen pojan korkeuksiin ja
viimeistelee uhritoimituksen. Jeesus ei olekaan oikeasti hullu, vaan hänen
hulluutensa on korkeampaa järkeä. Ristinkuolema sovittaa velan Isään nähden,
mutta vipuvarsi säilyy, koska Jeesus on taivaassa ja maan päälle jääneiden
osana on ääretön, armahdettu syyllisyys. Velka on maksettu, mutta velan
logiikka jää.
Vierastan
velkakeskeistä tulkintaa ja tuonpuoleiseen jumittavaa rationalisointia, joka
tuntuu vievän terän Jeesuksen sosiaalisista hierarkioista piittaamattomalta
poliittiselta älyvapaudelta. Älyvapaus on tässä luettava älynvapaudeksi, joka tolkun
katsannossa näyttää epäilemättä kaikin tavoin houreiselta.
Mel Gibsonin The Passion
of the Christ ei ole haastava katsottava niinkään väkivaltansa kuin nautinnollisuutensa
sietämättömyyden vuoksi. Katselemme Kristuksen ruumiista irtoavia verisiä lihanpaloja
samalla uteliaalla nautinnolla kuin seuraamme Elisabeth Mossin loputtomalta
tuntuvia kärsimyksiä Handmaid’s Talessa tuotantokausi toisensa perään. Jos
näistä taideteoksista riisuu niihin kuuluvan brutaalin väkivallan, ne lakkaavat
olemasta kiinnostavia. Tämä ei ole nihilistinen toteamus, vaan asianmukainen huomio
halutaloutemme tummanpuhuvasta taustasta. Väkivalta ei ole mukana eettisen
sanoman kirkastamiseksi, vaan viesti on pikemminkin itse etiikan
väkivaltaisuus. Etiikka on halun julkisivu, jonka perusta on väkivallassa.
Nihilismi,
kyynisyys ja väkivallan fasistinen glorifiointi ovat tapoja oikeuttaa ja rationalisoida
satunnainen halun maailmanjärjestys, sitoa ja mobilisoida halu suhteessa
johonkin määriteltyyn tai määrättyyn mielikuvituksettomuuden muotoon. Mielikuvituksetonta,
joskin ehkä järkevää, on myös sitoa Jeesus uhrin ja velan väkivaltaan, Isän
tahdon jatkeeksi. Gibsonin The Passion of the Christ on tylsää gorea siinä
missä Scorsesen fundamentalistipiirejä närkästyttänyt Kristuksen viimeinen
kiusaus hylkää ikävystyttävän realismin ajattelun hyväksi. Edellistä tosin on
turha moittia väkivaltaisuudestaan tai edes moralisoida ”sadistisesta
masokismistaan” sen enempää kuin jälkimmäistä on syytä kritisoida
eksegeettisten mutkien oikomisesta.
Miten Jeesuksesta
pitäisi ajatella? Olen tässä hommassa vähemmän kuin puolitiessä. Epäilemättä
hän oli hullu, idean riivaama, vailla taiteilijan, muttei profeetan lahjakkuutta.
Idea vaatii purkautumistaan. Jeesus kaataa rahanvaihtajien ja kaupittelijoiden
pöydät, kääntää asetelman ylösalaisin, haukkuu normaalia liiketoimintaa
jumalanpilkaksi, vetää puoleensa hamppareita, prostituoituja ja muuta
roskaväkeä, kutsuupa esiin mädäntymisprosessin alkuun ehtineen Lasaruksenkin.
Scorsesen Kristus-tulkinnassa Jeesus tosiaan vaikuttaakin mielipuolelta alati vaihtuvine
visioineen, joiden perässä opetuslapsillakin tuntuu olevan vaikeuksia pysytellä.
Keskiluokkainen nykykristillisyys ei tällaisia hulluja kaipaa, eikä oikeastaan
kukaan muukaan. Mitä vaihtoehtoja meille sitten jää? Avaruusdildolla ratsastava
Elon Musk? Joku Googlen häiskä? Meemeitse leviävä evankeliumi? Se on täytetty…
mikä? Pasteija?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.