Joskus nuorena
ajattelin kirjailijoiden olevan ihmisiä, jotka kirjoittavat aamusta iltapäivään
ja pitävät puolipäivän aikaan lounastauon. Ja osa meistä tekeekin näin. Oma
luova työni on kuitenkin rytmiltään puuskittaista ja epäsäännöllistä.
Joensuu-trilogiaa kirjoitin kesällä 2016 arkisin noin 4–6 tuntia kunakin
päivänä suunnilleen viiden liuskan päivätahdilla, aamusta iltapäivään. Tällaiseen
en ole aiemmin enkä sittemmin kyennyt, enkä juuri haluaisikaan.
”Normaali”
työtahtini on hajanainen, puuskainen ja säännötön. Voi kulua kuukausia, etten
kirjoita mitään, sitten kirjoitan yhtenä tai kahtena päivänä tunnin tai kaksi,
sitten seuraavalla viikolla neljänä päivänä 1–4 tuntia, sitten tulee parin
viikon tauko… ja niin edelleen. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että myös eri
kirjojen kirjoitustyössä on eroja. Jokainen kirja tuntuu tarvitsevan hieman
omanlaisensa suhtautumisen luovaan työhön.
Joensuu-trilogia
vaati kurinalaisuutta, klassisen kirjailijakuvan mukaista pidättyväisyyttä Philip
Rothin tyyliin. Jokaisen kirjoitussession jälkeen teki mieli ankarasti ryypätä,
mutta säästin juopottelun viikonlopuille, sillä tiesin pämppäämisen vievän
seuraavan päivän tehot. Ja tehoja minä tarvitsin, sillä teksti virtasi ulos
ruumiista, ja ruumis pumppasi, työskenteli, synnytti.
Esseekokoelma
tarvitsi kirjaston. Ei kirjojen, vaan kirjaston yleisen mielentilan vuoksi.
Moni muukin kirjani on vaatinut kirjaston mielentilaa, jota ei kotoa tai
treenikämpältä löydy.
Laula herrasi
doxaa -kokoelman runoista moni puolestaan on saanut alkunsa viskihiprakassa,
vaatinut sen tullakseen ulos. Jotkut tekstit pakottavat hyppäämään liminaalisiin
mielentiloihin, etsiytymään henkisille rajaseuduille (enkä nyt puhu
psykedeeleistä). Nämä rajaseudut saattavat aktivoitua vaikkapa niin, että
kävelen ankean teollisuusalueen halki tuon seudun ”seutuisuutta”, sen
seutuna-olemista ja mieltä kontemploiden.
Kaikki luova työ
vaatii harhailemista, lorvailemista ja tylsistymistä. On myös kirjoja, joiden
kirjoitetuksi tuleminen edellyttää harhailemisen, perseilyn ja lorvailun
jalostamista suoranaiseksi metodiksi. Tällaista kirjaa kirjoitan nyt.
Kun viime vuoden loppupuolella sain idean teoksesta, huomasin pian, että
minulla on vasta teemat ja skenaario, muttei vielä kieltä. Miten siis löytää
kieli?
Päätin –
taustalukemiston kautta rakentuneiden kontekstien ja metodisen vaiston
perusteella – ryhtyä tarkastelemaan kriittisesti yleistä suhdettani työhön ja
hupiin. Havaitsin saman tien ainakin kaksi asiaa. 1) Työttömyydestäni (ja käytettävissä
olevan ajan paljoudesta) huolimatta arkipäivääni määrittelee jonkinlainen
hämärä jako ”työaikaan” ja ”vapaaseen aikaan”. 2) ”Työaikaan” liittyy
epämääräinen tuottavuuden pakko, tarve ”saada jotain aikaiseksi”.
”Aikaansaamattomat”
päivät tulkitsin, monilta osin tiedostamatta, paheksuttavaksi
joutilaisuudeksi. ”Tuottavat” päivät olivat ratkaisevia, onnistuneita.
Viikonloppuisin sai ryypätä, sunnuntaisin löhötä krapulassa, mutta maanantaista
perjantaihin oli kyettävä tuottamaan. Koska en kyennyt, olin turhautunut ja
ahdistunut.
Olin juuri saanut
valmiiksi uuden romaanikäsikirjoituksen (vielä julkaisematta). Sitä olin loppuvaiheessa
työstänyt laatimani viitteellisen päivärytmin mukaisesti. Vuodenvaihteen
hujakoilla minulle oli jo selvää, että työn ja huvin ero oli romahdutettava.
Jos kieli löytyy erämaasta, oli etsiydyttävä erämaahan.
Kirjoittaminen
vaatii aina omalaatuisia pidättäytymisen muotoja. Joskus ei sovi ryypätä,
vaikka luova prosessi saa aikaan tiloja, jotka huutavat anksiolyyttiä.
Pidättäytyminen on myös antautumista. Jokainen erämaa vaalii salaista, vallitsevan
järjestyksen romuttamista himoavaa ekstaasiaan. Kun tämä ekstaasi eli kieli
löytyy, voi kirjoittaminen alkaa. Silloin elää jo uudessa kielessä, uudessa
kirjassa.
Vuodenvaihteen
jälkeen aloin vaalia tietoisia käytäntöjä, joilla romahdutin sisäistämääni työn
eettistä järjestystä. Moni näistä käytännöistä oli naurettavan vähäpätöisiä, melkeinpä
symbolisia. Musiikin kuuntelemista aamupäivällä sohvalla istuen, muuta
tekemättä. Myöhään valvomista, myöhään nukkumista. Päämäärätöntä vaeltelemista
ympäriinsä lähiseuduilla. Laajoja itsereflektioita, tarinamuotoisia sepitelmiä
menneisyydestä nykyhetkeen. Itsepintaista pyrkimystä tuottamattomuuteen,
jatkuvaa hankkiutumista mitääntekemättömyyteen, lorvailua mahdollisimman
monessa eri muodossa.
Uuden kirjan
kieli tuntui välillä olevan aivan lähituntumassa, toisinaan taas hakeutuvan
kauemmas, ulottumattomiin. Annoin sen oleilla, enkä yrittänyt päästä siihen käsiksi.
Jatkoin lorvailemista, uumoilua ja tylsistymistä. Tuottavuuden outo pakko
irrotti ruumiistani. Lakkasin välittämästä, en piitannut vähääkään, vaikka
luovat työt seisoivat. Joskus sävelsin jotain bändille, mikäli sattui
huvittamaan; kirjoitin aamuisin päiväkirjaa, kuljeksin ympäriinsä itsekseni
jutellen; virittelin uteliaita ja sotkuisia keskusteluja ystävieni kanssa
humalassa; luin feminististä filosofiaa ja tyttöjen tykityskirjallisuutta, opettelin
olemaan flegmaattinen; kehittelin pakenemisen strategioita ja mielentyyneyttä.
Oikeastaan
imperfektissä puhuminen on harhaanjohtavaa, sillä juuri näin toimin edelleen.
Uusi kirja vaatii uuden kielen, ja tällä kertaa joudun keksimään itseänikin
uusiksi. Tätä kirjoittaessa olen jo päässyt alkamaan kirjanikin, ja tiedän
myös, kuinka tärkeää nykymoodin ylläpitäminen on. Kirja, jota olen kirjoittamassa,
syntyy lorvimalla ja aikaa tuhlaamalla. Se ei vaadi vain kurinalaisuutta, vaan
myös kurin hylkäämistä, tekstin ja ruumiin anarkiaa.
Mutta mitä
tapahtuu, kun ruumis omaksuu anarkistisen olemisentavan? Se lakkaa olemasta kirjoittamisen
väline, ja juuri tästä on kysymys, kun kirjailijan on keksittävä itsensä
uudelleen.
Hehe oma työ päivä työ maalla on alkanut kello 6:00 sitten 70 luvun ja siihen on kuulunut 2 15 min taukoa ja 1 30 min ruoka tauko 😀
VastaaPoista