Facebook-syötteessäni
tuli hiljattain vastaan erään helluntailaisaikaisen nuorisopastorini päivitys,
joka vei ajatukset suoraan 2000-luvun alkuun. Olin tuolloin alle parikymppinen,
kaikin tavoin outo ja epävarma. Koin tulevani uskovaisten piireissä hyväksytyksi,
vaikka samalla tunsinkin olevani monin tavoin ulkopuolinen – siitä huolimatta,
että olin helluntailaisperheen kasvatti ja omaksunut uskoni ”äidinmaidossa”. Halusin
samastua ja erottua. Halusin kuulua joukkoon, vaeltaa omillani. Paimenten
auktoriteetin hehku lämmitti. Jossain reunamailla, yksinäisillä kävelyillä ja
kirjoituspöytäni ääressä, kohoilivat ajatukset, jotka tahtoivat omilleen,
jumalankuvia kaatamaan.
Suhteeni tuon
ajan hengellisten piirien musiikkikulttuuriin kuvaa asetelmaa mielestäni hyvin,
ehkä laajemmassakin mielessä. 1990-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa helluntailaisnuoriso
fanitti Bass ’n’ Helenin, Terapian, DC Talkin ja Michael W. Smithin kaltaisia ”kristillisen
rockin” isoja nimiä. Näihin törmäsin itsekin, kun 1998 aloin vähitellen löytää
ystäviä samanikäisten uskovien piireistä. Aika nopeasti tajusin olevani yksin
suuren musiikillisen ensirakkauteni Ismo Alangon kanssa.
Kuitenkin juuri
Alangon sanoitukset tuntuivat kertovan jotain olennaista juuri minun
sielunmaailmastani. Kokeilin kyllä Terapiaa ja Bass ’n’ Heleniä, mutten kyennyt
löytämään niiden teksteistä mitään inspiroivaa. Musiikkikin tuntui oudon
sovinnaiselta – mikä ei ole ihme, jos verrokkina on Alangon kaltainen alati tyyliään
uudistava säveltäjälahjakkuus. Terapian Tule & kazo vaikutti Säätiön
Pulun rinnalla pelkältä vaatimattomalta hevipastissilta. Terapialta löytyi
kyllä pirteitä funk-vaikutteita ja rouheaa kitarariffittelyä, mutta Pulun
sävykkäät haitarit ja klarinetit viehättivät enemmän.
Ennen kaikkea
löysin elämäni todellisuuden Alangon teksteistä. ”Väritän värityskirjaa,
vedän viivan pisteestä toiseen / kokoan palapeliä, josta puuttuu paloja”
sanoi minulle omasta elämästäni kaiken tietämisen arvoisen; Terapian ”Tämä
kaupunki tarvitsee Jumalaa / ei enää kauan tule toimeen se omillaan /
Tämä kaupunki tarvitsee auttajaa / jonkun joka sille valon voisi
lahjoittaa” kyllä antoi ymmärtää julistavansa jostain, mitä oli syytä pitää
tärkeänä, mutta tällainen julistaminen ja varmuus jättivät minut ulkopuolelleen.
Kun aloin itsekin kirjoittaa laulutekstejä 15-vuotiaana, halusin kuvailla
sisäistä myllerrystä, vihaa, kaunista ja kauheaa todellisuutta. Jeesuksesta tai
Jumalasta en osannut kirjoittaa, vaikka yritinkin. Harva asia on yhtä tylsää
kuin kaikkivaltius, täydellisyys ja synnittömyys. (Koettakaapa huviksenne lukea
vapaiden suuntien piirissä suosittujen ylistyslaulujen sanoituksia;
veikkaan, että tuota pikaa haukottelette.)
Siinä missä Terapia
lauloi Jeesuksesta, Alanko lauloi elämästä. Vieraantumisen kokemustani vielä
korosti se, että juuri Terapian kaltaisten artistien musiikki näytti tarjoavan
monelle uskovaiselle kaverilleni samastumisen pintaa ja identifikaation
kohteita. Miksi Alangon hauras ja angstinen eksistentialismi viehätti minua
enemmän kuin kristillisten rokkarien itsevarma julistus? Siksikö, etten
löytänyt itsestäni sitä miehekästä selkeyttä ja varhaiskypsää tyylikkyyttä,
jota monet ikätoverini performoivat istuessamme yömyöhään leirikeskuksen
saunassa syntyjä syviä jutellen? Halusin kyllä olla kuten he, mutta tunsin
olevani toivottomalla tavalla toisenlainen.
Ulkopuolisuuden
tuntemukseni olisivat epäilemättä olleet lievempiä, mikäli helluntailaispiirien
nuorisokulttuuri olisi ollut feminiinisempää – tai sanotaanko feministisempää:
tietoisempaa, valistuneempaa, sensitiivisempää. Kun sitten vuonna 2003 menin
naimisiin – helluntailaisille tyypilliseen tapaan nuorella iällä –, osallistuimme
puolisoni kanssa parisuhdeiltoihin ja avioliittoseminaareihin, joissa vielä
ainakin tuohon aikaan uusinnettiin ahkerasti perinteisiä sukupuolirooleja ja -käsityksiä.
Vielä 2010-luvun kynnyksellä oli mahdollista kuulla vakavalla naamalla
opetettavan, että nainen on miehen alamainen, vaikka tuon ”alamaisuuden”
pahaenteistä kaikua jo hieman sekoitettiinkin opettamalla, ettei naisen sentään
tarvitse seurata miestään robotin tavoin. Alamaisuus oli kuitenkin säilytettävä,
olihan se Jumalan tahto.
Vaikka miehen
ylemmyydestä taitaa nykyään kuulla harvakseltaan helluntaipiireissäkin, auktoriteettilähtöisyys
ei tunnu kadonneen minnekään. Nykyhellarikin tahtoo tulla Jumalansa
hallitsemaksi, ja yhteiskuntakriittisissä puheenvuoroissa korostuu moraalisen
johtajuuden kadottamisen pelko. Vanhan kotiseurakunnan saarnastriimiä
seuratessa tulee outo olo. Vaikka puitteet ovat modernit, pastorin puheissa toistuvat
kovin tutut ideat ja ajatukset: on vältettävä ”harmaita alueita” (kuten joogaa,
alkoholia ja baarielämää) ja ”pysyttävä kirkkaudessa” (osallistuttava
aktiivisesti seurakuntaelämään, luettava Raamattua, rukoiltava ja
evankelioitava).
Saarnojen kuunteleminen
onkin nykyään jännä kokemus. Tuntuu ihmeelliseltä katsella sisään todellisuuteen,
jonka jokaisen nyanssin ymmärrän sisäpiiriläisen tarkkuudella ja
erehtymättömyydellä, mutta joka kuitenkin on jotain olennaisesti ulkopuolellani
olevaa – jotain mihin en enää vuosiin ole kuulunut enkä osallistunut, jotain
mihin en enää kykene perustavalla tasolla uskomaan.
Vieraantumisen ja
outouden tunne on kutkuttava. ”Tuonne olisi hauska mennä ympäripäissään”, tulee
ajatus mieleen. Hauskaa ehkä, mutta hiukan pelottavaakin. Oli miten oli, saarnojen
kuunteleminen kännissä toimii yllättävän hyvin; tämän ovat pari muutakin ex-helluntailaisystävääni
todenneet. Ei olekaan mikään ihme, että uskovaisten avoimet ulkoilmatapahtumat
houkuttelevat humalaisia juhlijoita. On viehättävää ja kummallista tavata
ihmisiä, joiden suhtautumista toiseen usein määrittelee ristiriitainen
kaksinaisuus: yhtäältä perusinhimillinen halu kohdata ihminen ihmisenä,
toisaalta ”evankelioimisen” paine, joka asettaa vastapäätä olevan toisen kohteeksi
tai ”maaperäksi” – joksikin, josta tiedetään aina jo se, mitä vailla hän on
(paremmin kuin tämä itsekään tietää).
Asetelma on vielä
jännempi, mikäli tämän dynamiikan kykenee tajuamaan pohjiaan myöten. Jos uskoo
tuntevansa totuuden, on helppo asettua tietämään paremmin. Eivät kaikki
helluntailaiset näin tee, mutta asetelma on varsin tyypillinen. Ristiriidan
olemassaolo myös tiedostetaan. Ei kuitenkaan vaikuta sattumalta, että helluntailaisia
irvitään muissa tunnustuskunnissa heidän paremmin tietävästä arroganssistaan. Helluntailiikkeen
menneisyyskin auttaa ymmärtämään asetelmaa. Valtavirtakristillisyyden piirissähän
helluntailaisuus on aikoinaan mielletty viheliäiseksi lahkohenkisyydeksi.
Kenties moraalisen ylemmyyden traditio on siis osaksi myös militantin
menneisyyden peruja – ja nykyään varsinainen riesa ja rasite, jonka purkaminen
käy vain yhdellä tapaa: maailmaan avautumalla. Koska tämä tarkoittaa hyvin konkreettisesti
uskon vaarantamista, idea ei ole radikaalissa mielessä kovin suosittu.
Vesitetyistä versioista ei ole pulaa.
Helluntailiikkeen
modernia itseymmärrystä sävyttääkin inspiroiva kuva ”kulttuurisena vastavoimana”
olemisesta. Kuten liikkeen progressiivinen siipi tajuaa, tätä kuvaa ei muuteta
todellisuudeksi olemalla jotakin (homoseksuaalisuuden harjoittamista,
joogaamista, feminismiä, sukupuoli-identifikaation vapautta, kulttuurimarxismia)
vastaan. Uudistumispyrkimysten eturintama ymmärtää hyvin, että vastustamisen
sijaan tarvitaan puolesta-olemista, markkinajargonilla ilmaisten positiivista
brändiä. Traditiossa loisiva ahdaskatseinen moralismi ja paremmin
tietäminen ovat omiaan vaikeuttamaan projektia. Usko-TV:n saarnastriimeissä
vilisevien harmaaohimoisten setien yliedustus kertoo ajattelevalle katsojalle
paljon.
Siksi ei olekaan
ihme, että liikkeen sisäisissä kriisianalyyseissa saatetaan kokea helpommaksi
löytää vikapää vaikkapa siitä, kuinka ”nykynuoriso ei enää tiedä, mitä Hengellä
täyttyminen on” – ja Ristin Voiton pääkirjoitusta myöten anellaan koko
helluntaikansaa paastoamaan uuden kasvun puolesta. Ulkopuoliselle
tarkkailijalle tällaiset ulostulot kertovat kutistuvan liikkeen epätoivosta.
Keskiluokkaistunutta ja salonkikelpoistunutta suomalaista helluntailaisuutta
kummastellessaan tämä kuvitteellinen katsojamme ei kenties näekään todellisuudesta
vieraantunutta hurmahenkisten lahkoa, vaan ehkäpä vain turvonnutta ja velttoa lähiökristillisyyttä,
joka pikkuporvarillisuudessaan on kyllä varsin nykyaikaista, mutta
moralismissaan turhan patriarkaalista ja auktoriteettilähtöistä.
2000-luvun alusta
muistan omasta elämästäni lyhyen militantin vaiheen: halusin näyttää ”värini”
maailmalle kuten moni muukin ikätoverini. Kiinnitin takkiini ”I am a Jesus
People” -merkin ja kirjoitin yhden valkoisen t-paitani etumukseen ”Toisenlainen
elämä Jeesuksessa”. Lukiokavereideni mollauksen kestin ylpeästi ja uhmakkaasti.
Tätä jatkui ehkä vuoden ajan, saman verran kuin edeltävää vaihetta Jim Morrison
-pinsseineen ja epämääräisine The Doors -fiilistelyineen. Sen jälkeen palasin
takaisin ankeaan normaalitilaan, jossa evankelioiminen tuntui nololta ja
ahdistavalta velvollisuudelta. Toisaalta sen unohtaminenkin kävi vuosien
mittaan nopeasti ja miellyttävästi. Kun kaveripiirissä oli lopulta lähinnä
saman seurakunnan uskovia, ei edes ollut ketään, kelle julistaa ilosanomaa.
Liikkeestä erkaantumisen
jälkeen olen usein ajatellut, ettei olisi hullumpaa käydä kahvittelemassa
joidenkin vanhojen tuttujen kanssa, jutella asioita läpi, jakaa kuulumisia ja
kokemuksia. Epäilys kuitenkin vaivaa. Näkevätkö he minut ihmisenä, vai olenko
heidän mielestään ennen muuta luopio? Tällaisia ex-helluntailainen miettii,
paljonkin. Minultakin jäi vanhaan kotiseurakuntaan melkoinen liuta moikattavia
hyvänpäiväntuttuja – ja muutama hieman läheisempikin kaveri. Kun muistan omilta
helluntailaisvuosiltani, millä tavoin lähteneistä puhuttiin selän takana,
tuntuu vaikealta ottaa yhteyttä ihmisiin, vaikka haluaisinkin. Tämä on
tietenkin ikävää ennakkoluuloisuutta. Juoruilun kohteeksi joutuneena olen
kuitenkin tullut tässä suhteessa varautuneeksi.
Oma lukunsa ovat
ne helluntailaisaikojen tutut, jotka jäätyvät henkisesti ja moraalisesti
nähdessään minut vaikkapa tupakoimassa ja juomassa olutta ystävieni kanssa.
Tässä on jotain surullista; muistan tämän kokemisen tavan omasta menneisyydestäni.
Kaikki eivät suhtaudu asiaan näin, mutta ei se aivan harvinaistakaan ole.
Surullista on se, ettei ”jäätyjä” itse oikein mahda tuntemuksilleen mitään –
eikä sille, että jäätyminen näkyy heti ja kauas. Syntyy kiusallinen tilanne,
jossa kukaan ei de facto ole loukannut ketään, ja kuitenkin – vieläpä molemmista
osapuolista – tuntuu, että jotakuta tässä on loukattu.
Yhdessä
novellissani hyödynsin tietoani ja kokemuksiani näistä asetelmista kohtaukseen,
jossa helluntailaisnuoret pyytävät pahaa-aavistamattoman protagonistin lautapeli-iltaan.
Sinne tämä sitten meneekin – olutpatterin kanssa, sillä onhan kohteliasta ottaa
mukaan jotain tuomisia. Lautapeli-illan tunnelma on kuitenkin pilalla,
päähenkilön suureksi hämmennykseksi. Kohtaus on tietenkin kärjistetty, mutta
kertoo tällaisenakin kokemuksellisen totuuden. Ristiriita on syvä ja todellinen.
Helluntailiikkeestä vieraantunut kaipaa rehellistä ja avointa dialogia
menneisyytensä kanssa, mutta pelkää tulevansa tuon menneisyyden tuomitsemaksi.
Ystäväpiirini kertomukset kokemuksistaan vahvistavat tämän.
Toisaalta myös
menneisyys pelkää piiristään kaikonnutta luopiota, tämän kokemusten katkeruutta
ja niistä tulvivaa sappea. Muistan kuinka ahdistavaa yllättävä ”luopion”
kohtaaminen saattoi olla: jokin tämän koko olemuksessa haastoi kaiken, minkä
koin tärkeäksi. Oli helppo ajatella, ettei välillämme ole enää Pyhän Hengen
yhteyttä. Luopuneessa oli jotain pelottavaa ja vierasta, melkein kuin psykopaatissa
tai jossain henkimaailman olennossa: hän tuntui kuuluvan toiseen todellisuuteen,
josta on pysyttävä niin kaukana kuin mahdollista. Omien keskuudesta lähteneen
puheet on helppo diagnosoida ja patologisoida. Minullekin sanottiin, ettei
täydellistä seurakuntaa ole olemassakaan. Arveltiin minun myös sotkeneen keskenään
ihmisiin ja Jumalaan kohdistuvan pettymyksen.
Jos hyvin läheinen
ystävä jättää kuviot, eivät tavanomaiset defenssit toimi. Hyvänpäiväntutun tai
hiukan pinnallisemman kaverisuhteen tapauksessa diagnosointi tuntui luontevalta:
”johan sen saattoi aavistaakin, nyt kun miettii”, ja niin edelleen. Mutta mikäli
luopio sattui kuulumaan omaan ystäväpiiriin, joutui omakin usko koetukselle.
Ainakin minulla. Muistan tällaisen tapauksen joskus vuoden 2007 tai 2008 tienoilta.
Tuntui kuin jokin välillämme olisi peruuttamattomalla ja kammottavalla tavalla särkynyt.
Syvä ystävyys teki mahdottomaksi yksinkertaisen syyttämisen ja syyllistämisen,
vaikka samalla tuntui kuin tuo ystävyys olisi kadottanut jonkin aivan olennaisen
ulottuvuuden. ”Uskonasioista” – niistä kaikista todellisimmista – keskusteleminen
ei olisi enää samanlaista, jos edes mahdollistakaan. Ja niin edelleen.
Kun sitten
itsekin lähdin, oli helppo huomata, ettei moista kuilua ole olemassakaan. Ei, ellei
sitä itse kaiva. Tästä huolimatta kokemus on helluntailaiselle usein hyvin
todellinen ja jopa täysin kiistaton. Ja yksi sen tyypillisiä seurauksia on
ystävyyssuhteen katkeaminen. Se, mitä kuvitteli samaksi, paljastuikin toiseksi,
joksikin sulamattomaksi ja sietämättömäksi. Helluntailaispiireissä näitä
tarinoita kuulee paljon. Kärsiviä osapuoliakin niissä on enemmän kuin yksi.
Helppoja
ratkaisuja ei ole, sillä kysehän on syvälle ulottuvista halun ja vallan
rakenteista, siitä mikä on tiedostamatonta ja minkä toivotaan sellaisena
pysyvänkin. Halu ei tunne puolueettomuutta, eikä valta kuuntele mitään, joka ei
suostu kannattelemaan sitä. Kaiken kaikkiaan olemme ehkä kusessa, mutta aina
voi koettaa ajatella asiat läpi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.