Suomalaisessa ”kulttuurikeskustelussa”
olen toistuvasti törmännyt ajatukseen, jonka mukaan taiteilijan ei pidä alkaa
selittää teostaan, sillä – kuten vakioperustelu kuuluu – mikäli teos vaatii
taiteilijan apukättä avautuakseen, vika on taiteessa, ei vastaanotossa. Samanlaisesta
vaatimuksesta on kyse yhtä lailla toistuvassa ajatuksessa, ettei taiteilijan
tule kielteisen kritiikin seurauksena reagoida kritiikkiin alkamalla
selittää teostaan (eli osoittaa kriitikon tulkinnan heikkouksia tai
ongelmallisuuksia). Molempia ajatuksia voi pitää yhden ja saman käsityksen – sen,
ettei taiteilijan pidä alkaa selittää teostaan – variaatioina.
Käsitys vaikuttaa
jokseenkin arvovaltaiselta: suomalaisista eturivin esseisteistä ja
kirjailijoista olen lukenut sen ainakin Markku Envallilta ja Juha Seppälältä. (Jostain
syystä olen myös lähes varma – mutta tunnustan tämän olevan pelkkä Yksinäisyyden
ja uhman lukemisen nostattama ennakkoluulo –, että Erno Paasilinna kannatti
sitä. Väinö Linna, joka omisti kokonaisia esseitä teostensa avaamiselle ja kävi
aktiivista keskustelua niiden saaman kritiikin kanssa, ei varmaankaan tällaista
vaatimusta allekirjoittanut.) Teostaan selittelevää taiteilijaa pidetään
heikkona ja ehkä vähän naurettavana. Voi melkeinpä kuulla kumean
(ernopaasilinnamaisen?) yliminän jyrisevän: Semmoinen taideteos, jota
taiteilijan on erikseen selitettävä, jotta siinä olisi jotain tajuttavaa, on
huono taideteos. Ajatuksena on, että jollei teos avaudu ilman selityksiä
eli ”seiso omilla jaloillaan”, se on nimenomaan taideteoksena epäonnistunut. Toisaalta
nihkeään kritiikkiin kirjallisella vastineella reagoiva taiteilija nähdään yhtä
lailla turhana selittäjänä: jos kriitikko suhtautuu teokseen kielteisesti,
taiteilijan tulee vain kestää kolhut ja muistaa, ettei mahdollisesti paremmin
perustellun tulkinnan tarjoaminen kuulu lainkaan hänen tehtäviinsä.
Selittämisestä
pidättäytymisen vaatimus herättää kuitenkin muutamia kysymyksiä; miten tahansa
asiasta ajatteleekin, kyse ei ole kovin yksinkertaisesta tai ongelmattomasta –
saati itsestään selvästä – käsityksestä. Mistä taiteilijaa tarkalleen ottaen
vaaditaan pidättäytymään, kun todetaan, ettei hänen tule alkaa selittää
teoksiaan? Tämän voi tulkita ainakin kahdella tapaa.
Tiukan tulkinnan
mukaan taiteilijan ei tule osallistua millään tavoin teoksensa ympärillä
käytyyn keskusteluun. Tällainen tulkinta on kuitenkin niin epäuskottava
(taiteilijat osallistuvat jatkuvasti teostensa vastaanottoon ja niiden
ympärillä käytyyn keskusteluun, esimerkiksi silloin, kun teosta moititaan rienaavaksi
tai rasistiseksi tai siitä keskustellaan lehtien ja TV-ohjelmien haastatteluissa
ja promootioissa), että sen voi hylätä melkein suoralta kädeltä: epäilemättä
vain harva taiteilija tai kriitikko on sitä mieltä, että on ongelmallista tai
turhaa selittämistä, jos taiteilija on mukana jaetussa diskurssissa alan
”standarikäytäntöjen” mukaisesti. Tämä ei tarkoita, ettei taiteilijan suhde
kapitalistiseen lisäarvontuotantoon ja markkinalogiikkaan olisi monin tavoin ristiriitainen
ja sotkuinen. Pidättäytymisen vaatimusta – siinä muodossa kuin sitä tässä
käsittelen – ei kuitenkaan tyypillisesti perustella markkinalogiikan
vastustamisella, vaan teoksen ja taiteilijan suhteella.
Väljempi ja
uskottavampi versio on, että pidättäytymisen vaatimus koskee ennen muuta taiteilijan
pyrkimystä hallinnoida teoksensa vastaanottoa ja antaa teokselleen tekijyytensä
auktorisoima tulkinta. Tästä onkin helppo olla samaa mieltä: tekijällä ei
ole mitään auktoriteettia taiteensa tulkintoihin, tulkitsijana hän on vain ääni
muiden joukossa. (Tämä ei tarkoita, että olisi samantekevää, tulkitseeko teosta
sen tekijä vai joku muu.) Taiteilija ei omista tai hallitse teoksensa saamia
merkityksiä (saati että olisi niiden lähde). Samalla jää kuitenkin avoimeksi
kysymys, voiko taiteilija avata teostaan sanallisesti epäilyttävään ”selittämiseen”
syyllistymättä. Millaisen selittämisen voi perustellusti katsoa kuuluvan
haltuunoton pyrkimysten piiriin ja milloin kyse on ”normaalista” osallistumisesta
teoksen äärellä käytyyn dialogiin? Ilmeisesti tämän voi ratkaista vain tapauskohtaisesti
ja konteksti huomioiden, mikä puolestaan suhteellistaa koko pidättäytymisen vaatimuksen.
Näyttää siltä, että teostaan avaava taiteilija on ongelmallinen vain tietyissä
konteksteissa, muttei ylipäätään ongelmallinen.
Hyvä taide tai
taide yleensäkään ei tietenkään ole yksiselitteistä, joten ajatus ”ilman
apukäsiä” avautuvasta taiteesta tarkoittanee teosta, joka väistämättömässä moniselitteisyydessäänkin
kykenee ”välittämään viestin” (tai ”viestien” moninaisuuden) yleisölleen ilman
lisäselityksiä ja alaviitteitä. Tästä ei kuitenkaan seuraa, että taidettaan
avaava taiteilija toimisi teoksensa välttämättä tarvitsemana ”apukätenä” vain
siksi, että sattuu puheenvuorossaan avaamaan taidettaan – juuri tässä kohtaahan
turhan selittämisen määräytyminen osoittautuu kontekstisidonnaiseksi. Tekijän
selitykset eivät vielä todista teoksen rampuudesta. Ei siis ole sama asia
vaatia taideteosta seisomaan alaviitteisiin turvautumatta ”omilla jaloillaan”
kuin esittää taiteilijalle teoksen avaamisesta pidättäytymisen vaade. (Tämä ei
tarkoita, ettei ylimalkainen vaatimus taiteen itsenäisyydestä olisi aivan yhtä
ongelmallinen. Taatusti se on; siltikin kyse on kahdesta eri asiasta.)
On tietenkin
kaikkea muuta kuin ilmiselvää, että taiteessa olisi kyse minkäänlaisen viestin
tai sanoman lähettämisestä tai edes kommunikaatiosta, kun huomioi
taiteessa ilmenevän ja arvostetun pyrkimyksen tiedostamisen rajat ylittävään
hämäryyteen ja moniselitteisyyteen. Kärjistäen voi jopa sanoa, että sikäli kuin
taide on kommunikaatiota, se kommunikoi merkittävissä määrin ”viestin” merkityksen
ymmärrettävyyttä (eli kommunikoitavuutta) terrorisoivan hämmennyksen
kautta. Jo tämä riittää tekemään paradoksaaliseksi koko kommunikaation idean.
Miksi kuitenkin
halutaan kieltää taiteilijaa selittämästä teostaan? Kyse on selvästi enemmästä
kuin haltuunoton kritiikkiä seurailevan eetoksen jäsentämisestä. Psykologisoivasti
voi toki ajatella teostaan selittävän taiteilijan hahmon assosioituvan kiusallisiin
mielikuviin lahjattomista narsisteista ja tyhjänpuhujista. Tämä vaikuttaa tosin
aika pinnalliselta – ja miksi Seppälän tai Envallin kaltaiset mestarit (ja
heidän vanavedessään monet muut taiteilijat) tyytyisivät mihinkään näin
helppoon maalitauluun? Narsisti puhuu muuttaakseen koko maailman kuvitteellisen
erinomaisuutensa peiliksi, tyhjänpuhuja selittää siellä, missä selityksiä ei
kaivata. Taideteos ei sen sijaan ole sen enempää tekijänsä peili kuin jotain,
mikä ei eri aikoina ja eri tilanteissa kaipaisi paljonkin selittämistä (miksi
taide muuten hämmentäisi ketään?) – itse asiassa suuri osa taiteen
nautittavuudesta liittyy teosten äärellä tapahtuvaan selittämiseen, joka
voi olla luonteeltaan avaavaa tai sulkevaa, mutta jota emme voi olla tekemättä,
jos haluamme etsiä ja jäsentää merkityksiä kokemallemme. Tällaisen taidekokemusta
availevan selittämisen voi ajatella teoksen herättämän hämmennyksen
artikuloimiseksi, nautinnon auki kehimiseksi. (Ja useammin kuin
tunnustetaankaan taideteokset hämmentävät myös tekijöitään, jotka harvoin ovat
teoksiaan fiksumpia.)
Selittämistä ei siten,
tässä yhteydessä, ole syytä ajatella tiedon jakamisena ylhäältä alaspäin,
vaan nimenomaan merkityksen avaamisena tai sulkemisena. Se, toimiiko selitys
merkitystä avaavana vai sulkevana ja onko tämä huono vai hyvä asia, määräytyy
kontekstisidonnaisesti, joten lähtökohtaisesti edes sulkevan selittämisen tuomitseminen
ei ole niin perusteltua kuin ehkä voisi luulla. Ei ylipäätään vaikuta perustellulta
väittää minkäänlaisen teoksiin liittyvän selittämisen olevan taiteilijalta jotenkin
suoraan ja automaattisesti epäammattimaista. Selittämisen problematiikka on
paljon hienoviereisempää.
Nykyaikana
selittämisestä pidättäytyminen saattaa kyllä näyttäytyä uskottavana vastavetona
sosiaalisen median jatkuvalle läsnäolon ja itsensä brändäämisen vaatimukselle,
mutta pidättäytymisen eetoksen juuret ovat syvemmällä, ehkä jopa vuosisatojen takana.
”Katajaisen kansan” myyttinen jurous ja teoissa (ei sanoissa, joita myytin
mukaan on syytä varjella liialliselta kulumiselta) paljastuva teeskentelemätön
luonteikkuus ja maasta juuriva ankara, sotien koettelema autenttisuus
epäilemättä antavat sosiaalisen ja kirjalliskulttuurisen kuvaston suomaa tukea kammioonsa
sulkeutuneelle taiteilijalle, joka antaa teostensa puhua puolestaan (ja pysyttelee
itse kivijumalana, tietoisen piittaamattomana yleisönsä reaktioista); toisaalta
on helppo nähdä, kuinka tämäntyyppinen outo sekoitus vaatimattomuutta ja
itseriittoisuutta johtaa helposti vain tylsään taantumuksellisuuteen.
Nykypäivänäkin on
näet helppo löytää taiteilijoita, joiden reaktio kritiikkiin on sulkeutunut ja
antagonistinen ja jotka hyödyntävät strategisesti ”pidättäytymisen etiikkaa” ja
sen taustalla olevien myyttien voimaa saadakseen ylimielisyytensä näyttämään
kyvykkyydeltä: ”En rupea selittämään teoksiani laumasieluisten idioottien
massalle (joka käsittää ne kuitenkin aina väärin) eikä minua kiinnosta, mitä ihmiset niistä ajattelevat.” Viimeksi mainittu strategia on epäilemättä yksi neromyytin
myrkyllinen perusversio, mutta jotain vanhahtavan titaanista itseriittoisuutta voi
nähdä pidättäytymisen vaatimuksessa muutenkin: keskustelu, osallistuminen,
avaaminen ja puolustaminen ovat heikkouden ja epäitsenäisyyden merkkejä, joihin
itseensä ja tekemisiinsä luottava taiteilija ei panosta, vaan joista hän
pysyttelee viisaasti ja arvonsa tuntien täysin erillään…
On kuitenkin
syytä täsmentää, ettei ongelmallista ole niinkään pidättäytyminen sinänsä kuin
sen asettaminen taiteilijaa koskevaksi normatiivisen tai hyveellisen käyttäytymisen
muodoksi. Pidättäytymisen vaatimuksen taustalla voi olla jaloja ja
tervehenkisiä motiiveja. Arvelen esimerkiksi Seppälän kaltaisen julkisuutta karttelevan
kirjailijan vaalivan pidättäytymisen käytäntöjä luovan työskentelynsä
edellytyksiä suojellakseen, ja tässä mielessä olen itsekin jollain lailla (jonkinlaisen)
pidättäytymisen kannalla. Pidän kuitenkin virheellisenä ajatusta, että teoksen (julkisesta)
avaamisesta tai tulkitsemisesta kieltäytyminen sinänsä tai ylipäätään olisi
jotenkin parempaa tai oikeutetumpaa kuin teoksen merkitysten vuolaskin erittely
– mikään ”taiteilijan etiikka” ei nähdäkseni edellytä tämän alueen jättämistä
vain yleisön ja kriitikkokunnan käsiin. Teostaan aktiivisesti tulkitseva tekijä
ei automaattisesti ole sen enempää narsistinen kuin merkityksen haltuunottoon
pyrkivä toimija, kun taas tulkinnallisen toimijuuden riistäminen tekijyyden
nojalla tuntuu hankalalta ja vaikuttaisi nojaavan sarjaan sekaannuksia ja
väärinkäsityksiä. Pidättäytyminen on käytäntö, ei normi; sen varjeleminen voi
monessakin tilanteessa olla perusteltua, mutta mikään ei vaadi asettamaan sitä taiteilijan
toimintaa ohjaavaksi ammattisäännöksi sen enempää kuin siitä poikkeaminen vihjaisi
aina ja kaikkialla jonkinlaiseen narsismiin tai hysteerisyyteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.