Mitä annettavaa Lutherilla on kaltaiselleni sekulaarikristitylle? Paljon.
Ilman Lutheria en kaiketi edes mieltäisi itseäni kristityksi, vaan näkisin
elämäni yleisen ateismin kaikelle kristillisyydelle suhteellisen vastakkaisena
asiana. Seuraavassa hahmottelen Lutherille keskeisen uskonvanhurskauden
jatkuvasti ajankohtaisia ja radikaaleja piirteitä. Niistä luulen kenellä
tahansa olevan kaikenlaista opittavaa, oli kristitty tai ei. Lähestymistapani
on ei-tunnustuksellinen ja ei-dogmaattinen, mitä pidän tässä paitsi hyveenä,
myös välttämättömyytenä.
Luther toteaa Galatalaiskirjeen
selityksessään, ettei Kristukselta saatu (uskon)vanhurskaus ”ensinkään
koske meidän tekojamme vaan on jotain aivan muuta”, ja mainitsee kaikkien
muiden vanhurskauden lajien (yhteiskunnallisen, seremoniallisen, Jumalan lakiin
nojaavan) olevan ”ihmisen omaa, aktiivista vanhurskautta”.
Uudessa vanhurskauden lajissa on Lutherin mukaan poikkeuksellista sen passiivisuus: ihminen asetetaan kaikesta
aktiivisuudesta ja toiminnasta riisutuksi Toisen (Jumalan) objektiksi.
Lutherille kristillinen vanhurskaus on aina passiivista ja siten ”desubjektivoivaa”,
ja ”[k]ristittyjen korkein taito ja viisaus on siis sitä, että he eivät tiedä
mitään laista eivätkä piittaa teoista ja aktiivisesta vanhurskaudesta”.
”Tätä on meidän
teologiamme: me opetamme erottamaan tarkoin nämä kaksi vanhurskautta,
aktiivisen ja passiivisen, jottei sekoitettaisi toisiinsa moraalia ja uskoa,
tekoja ja armoa, kansalaiskuntoa ja jumalasuhdetta. (…) Emme todellakaan tee
yhtään mitään, sillä tämä vanhurskaus on juuri sitä, ettei tehdä, kuulla eikä
tiedetä mitään laista eikä teoista.” (Luther)
Tunnetusti Luther asettaa lain tehtäväksi (syntisen) ihmisen aktiivisuuden nujertamisen: Jumala
majesteettina ja mahdottomana lain käskynä on se, jonka edessä aktiivinen
subjekti lamaantuu ja putoaa toimijuudestaan passiiviseksi Toiseksi, mikä
samalla on lain käskyn traumaattinen ulottuvuus. Subjekti saatetaan näin tietoiseksi
kaikkea valitsemista edeltävästä valinnastaan (syntiinlankeemus), jota hän ei
ole ”itse” tehnyt – mutta josta hän kauhistuttavalla tavalla on täysin vastuullinen.
Kristuksen vanhurskaus ei Lutherille tarkoita ”aktiivisuuden paluuta
toisessa potenssissa” tai ”olemisensa täyteydessä”, vaan usko on ennen muuta pimeyttä ja uskonvanhurskaus silleen jätetty antiteesi. Siksi lain
passivoiva vaikutus, jossa subjekti pakotetaan kokemaan subjektiivisuutensa ja
patologisuutensa äärimmäisellä tavalla, ei Lutherilla johda uuteen aktiiviseen
subjektiin, vaan ikään kuin hylkää sen luontoon ulosteen tavoin. Vanhurskaus ei
siis ole tyhjennettyyn subjektiin ympätty uusi sisältö (puitteiden säilyessä ennallaan). Tämän ajatuksen teologi
torjuu täysin tietoisesti ja ankarasti; se, mistä vanhurskaudessa on kysymys,
on Lutherille jotain puhtaasti muodollista ja täysin ulkoista. ”Vakaumus” jää
jälkikäteiseksi ja ”patologiseksi”, aina jo subjektin kautta välittyneeksi
sisällön tasoksi, jolle ehdittäessä kaikki olennainen on jo ohitettua ja
tapahtunutta.
Vanhurskaus on Lutherille ulkoinen ja subjektin valinnasta riippumaton
tapahtuma, jonka realisoituminen kuitenkin edellyttää lain totaalisen ja
passivoivan hirmuvallan. Lopputuloksena subjekti jää ”uskon pimeyteen”, jossa
uskon muoto (forma) on Kristus, eikä
(enää) subjekti itse (sen enempää kuin hänen tietoisuutensa tai valintansa).
Passiivisuus asettuu tapahtumahorisontiksi. Ihminen paljastuu puhtaassa
objektimaisuudessaan ja toissijaisuudessaan.
Lutherille subjekti on aina jo objekti; hänen teologiaansa ei määrittele
tietoisuus tai läsnäolo. Jumalan majesteettisuus toissijaistuu Kristuksen
orjamaisuuteen nähden, eikä usko ole valoa vaan pimeyttä, jossa kaikki
olennaiset valinnat on tehty tietoisesta subjektista riippumatta. Luther on
hysteerikko, joka saattaa aikansa kirkollisen establishmentin doksat
liikkeeseen esittämällä skandaalimaisesti, ettei Jumala rakasta ihmistä hänen
sisäisen (tai häneen vuodatetun) arvonsa vuoksi, vaan päinvastoin: Jumala
rakastaa ihmistä hänen pahuudessaan/mitättömyydessään/olemattomuudessaan.
Jumalan rakkaus sinänsä radikalisoituu ja muuttuu skandaalimaiseksi.
Lutherin nerokkuutta on dialektisesti ja kategorisesti asettaa
autenttinen vanhurskaus ja usko passiivisuuden puolelle aktiivista subjektia
vastaan (mikä samalla tekee hänestä eräänlaisen teoreettisen humanismin kriitikon). Tämä on hänen ajattelunsa
olennainen ideologiakriittinen momentti ja samalla merkittävä paavalilainen
kontribuutio kristinuskon sisäiseen uusintamisprosessiin. Käsitteenä uskonpuhdistus on osuvampi kuin yleensä
ajatellaankaan: Luther ei niinkään puhdistanut uskoa joutavasta saastasta kuin sisällöstä yleensä – uudistaen koko
käsitteen puhtaasti muodollisena kategoriana.
Myöhempi traditio on (etenkin herätyksellisissä muodoissaan) pyrkinyt, usein
onnistuneestikin, vesittämään tai kiistämään Lutherin vanhurskauden käsitettä
määrittelevän radikaalin passiivisuuden. Samalla se on hylännyt kristinuskon ”rakenteessa”
piilevän ideologiakriittisyyden ja muotoillut uskon subjektiivisen välityksen ja
sisällön ehdoilla tuottaen niin psykoottista fundamentalismia kuin perverssiä
karismaattisuuttakin. Jo pelkkä näiden liikkeiden olemassaolo ja leviäminen – nykyisestä
mediateollisuudesta nyt puhumattakaan – oikeuttaisi vaatimuksen palata Lutherin
kritiikkiin, joka kykenee hysterisoimaan uudet typeryydet siinä missä vanhatkin.
Jälkisanat (edit)
Autenttisen uskon asemoimisella ”passiivisen objektin” positioon on
kauaskantoisia ideologiakriittisiä seurauksia. Ensinnäkään usko ei näyttäydy
tietoisuutena, läsnäolona tai aktiviteettina, vaan ulkoistuu ja tulee eräässä
mielessä subjektista riippumattomaksi objektiiviseksi todellisuudeksi, johon subjekti
joko tavan ja tottumuksen tai vakaumuksellisen toiminnan kautta osallistuu. Merkittävää
tässä onkin muun muassa niin sanotun ”tapakristillisyyden” ja ”vakaumuksellisen
asenteen” välisen erottelun tyhjeneminen uskon ulkoiseen ja objektiiviseen – muodolliseen
– olemiseen. Lutherin Jumala ei vaadi ihmiseltä edes ”toimivaa uskoa”. Jos
asetelman radikalisoi, päädytään lacanilaiseen ajatukseen ateismista uskon
autenttisimpana muotona; tai kuten Žižek toteaa, ristillä riippuessaan ja
isäänsä huutaessaan Jeesuskin oli ateisti. Tässä mielessä ateismi on
kristinuskolle rakenteellinen ja sisäinen momentti – kristitty on ihminen,
jonka uskossa ateismin lausuma kielto todellistuu uskon muotona.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.