On olemassa ihmisiä,
jotka kykenevät suunnittelemaan tulevaisuuttaan useiden vuosienkin päähän,
optimoimaan ja maksimoimaan vaihtoarvoaan, uskomaan ja elämään todeksi
asetelmaa, jossa omilla valinnoilla vaikutetaan aktiivisesti henkilökohtaiseen kokonaisvaltaiseen
hyvinvointiin, luodaan turvallisuutta ja havaitaan tilaisuuksia omien
resurssien järkiperäiseen hyödyntämiseen ja kasvattamiseen. Asuntolainan korkokatot,
laadukkaat petauspatjat, tehokas ajankäyttö, itseen investoiminen, itsen
johtaminen ja ekologisuutta simuloivat leasing-autot eivät ole heille mitään kvanttitiedettä,
vaan arkielämään kuuluvien valintojen ja resurssien jatkumoa.
Luultavasti
näiden ihmisten todennäköisyyshorisontit ja peruskokemus elämästä eroavat
omistani paljonkin. Ainakin on hankala kuvitella kuvatun kaltaista elämää elettävän
siitä lähtökohdasta, ettei omilla valinnoilla ole suurtakaan vaikutusta
tulevaisuuteen, joka on sattumanvarainen, hallitsematon ja tuntematon, minkä
vuoksi on parempi nauttia epäterveellisestä nykyhetkestä, vaikka se
tarkoittaisikin lyhenevää elinajanodotetta: ilmastokatastrofihan etenee joka
tapauksessa, eikä hallitsematonta tulevaisuutta voi suunnitella mihinkään
suuntaan. Prekaari elämä dystooppisen hehkun heittämissä varjoissa tarkoittaa (ainakin
jossain mielessä) toivon hylkäämistä, mikä on myös oudolla tavalla vapauttavaa.
Jatkuva kännissä oleminen alkaa tuntua mahdolliselta vaihtoehdolta, kun moraali
muuttuu jonkinlaiseksi luokkasidonnaiseksi etuoikeudeksi.
En toki ajattele
aivan näin kärjekkäästi. Minunkin horisontissani on paikka moraaliselle
vastuulle, vaikken jäsennäkään asetelmaa niin sanottujen elämänvalintojen
sfäärissä, siis suhteessa uskoon, että tulevaisuutta olisi mahdollista
suunnitella ja että siihen voisi olennaisesti vaikuttaa niin sanottuja elämänvalintoja
tekemällä. Minullekin on kuitenkin olemassa kysymys siitä, mitä teen sillä,
mitä minulla on – ja mitä teen sillä juuri nyt.
En ole valinnut tätä
elämää – tätä epävarmaa, haurasta ja harhailevaa todellisuutta, joka paskantaa
jokaisen hedelmällisen aikomukseni päälle –, mutta en voi olla elämättä siinä,
enkä voi yrittää olla ymmärtämättä maailmaa, joka tekee tällaisen elämän
mahdolliseksi.
Oudolla tavalla
lohdullinen on myös ajatus, että jokainen seuraa lopulta niitä arvoja,
jollaiset on elämällään ansainnut. En tiedä, onko tämä ajatus totta. Se
tuntuu kuitenkin kertovan jotain olennaista halun ja moraalin suhteesta. Arvoja
ei valita ”arvojen vapailla markkinoilla”, vaan ne muotoutuvat seurattaviksi
moninaisessa haluamisten, tekojen ja ratkaisujen (ja niiden edelleen muovaamien
uusien haluamisten) sarjoissa ja prosesseissa. Valitsen seuraamani arvot yhtä
paljon kuin ne valitsevat minut: arvojen muodostumisen suhde on dialoginen ja
läpäisevä, täynnä kontaminaatiota ja sekoittumista. Moraalinen vastuuni ei
niinkään katoa kuin radikalisoituu. Olen mahdottomalla tavalla vastuussa jostain,
mitä en oikeastaan ole itse valinnut. Silti olen tehnyt jotain sillä, mitä
minulla on, riippumatta siitä, missä määrin olen tästä kaikesta tietoinen.
Elämänarvot ovat
tunnistettavissa kenties helpommin teoista kuin puheista. Miljoonaosinkoja ja
-bonuksia nostavat kapitalistit ovat happamen huvittavia juuri sikäli kuin
antavat ymmärtää arvostavansa oikeudenmukaisuutta, nöyryyttä ja vaatimattomuutta;
keskiluokkaiset kosmopoliittikuluttajat ovat koomisia juuri sikäli kuin postaavat
someen sisäistä aitouttaan peitetysti ylistäviä lifestyleaforismeja; prekaari, keikkatyötä
tekevä lähihoitaja on surkuhupaisa juuri sikäli kuin puolustaa riistäjiensä
oikeutta riistää häntä vielä hiukan lisää, ja niin edelleen.
Arvojen
valikoituminen näyttäisi siis olevan sekoittumisen ja kehkeytymisen tila, jonka
jäävuoren huippuna eivät ole narsistisen egon puheet ja niissä jäsentyvä
itseymmärrys, vaan sosiaalisessa sfäärissä todellistuvat teot ja tekemisen
tavat. Tämä luo valoa myös siihen tunnettuun tosiasia-asetelmaan, että monet huipputuloiset
vähät välittävät köyhän massan kärsimyksistä, kun taas köyhä väestö usein sympatiseeraa
ja ymmärtää ylempiä luokkia paremmin kuin nämä heitä. Nykymaailmassa kun on käytännössä
mahdoton rikastua osallistumatta aktiivisesti riiston käytäntöihin ja niiden
uusintamiseen. Ei siis mikään ihme, että taloudellinen eliitti ja keskiluokka mieluummin
moralisoivat työväenluokkaa ja syyttävät sitä ahneudesta ja kaunaisuudesta kuin
sympatiseeraavat sen pyrkimyksiä ottaa elämänsä ohjat omiin käsiinsä. On joka
tapauksessa elettävä tietyllä tavalla pysyäkseen systeemistä hyötyjien
piirissä, eikä elämisen tapaa voi erottaa arvojen muotoutumista ohjaavista
prosesseista.
Samasta syystä pelkkä
omien etuoikeuksien tiedostaminen on riittämätöntä. Suuri osa huippu- ja
keskituloisista luultavasti on tuskallisen tietoinen varallisuuden äärimmäisen
eriarvoisesta jakautumisesta. He eivät kuitenkaan välttämättä ole valmiita
luopumaan ainoastakaan luokkaetuoikeudestaan, vaikka olisivatkin
valmiita tiedostamaan ne aina vain paremmin. Superrikkaat jatkavat keinotteluaan
finanssimarkkinoilla, vaikka keinotekoisesti arvoksi muutettu velka tuhoaa
kokonaisia kansoja ja valtioita; keskiluokka toteuttaa vapauttaan kuluttamisen
kautta, vaikka asuntovelkaan ja statushyödykkeiden omistamiseen sidottu elämä pakottaa
äärimmäiseen yhteiskunnalliseen sovinnaisuuteen (jonka tuoma vakaus ja rauha on
aina vain vähemmän taattua) ja viheliäiseen teeskentelyyn.
Yksilötasolla
korostuvat hallitsemattomuus, sotkuisuus ja eettiset umpikujat tai
mahdollisesti fetisismi, alistunut nihilismi ja yleinen näköalattomuus. Valtavirtapolitiikan
kieliopista ja puhunnasta paistavat pitkän linjan mielikuvituksettomuus ja työn
kultti sekä laskelmoitu luottamus tilastollisen esitystavan näennäisen
kontekstittomaan todistusvoimaan. Ilmastonmuutos on ikään kuin liian suuri ja
abstrakti asia tajuttavaksi, vaikka sen vaikutukset tuntuvat jo kaikkialla.
Keskiluokka reagoi epävarmuuteen hälytysjärjestelmillä ja turvakameroilla,
hyväksyy leikkaukset ja työehtojen vähittäisen huononemisen, eläytyy vihreisiin
kulutusvalintoihin; rikkaat eristäytyvät ja jatkavat muun maailman riistämistä
tekokuistaan käsin. Suurin osa ihmisistä yksinkertaisesti kärsii ja nielee
kohtalonsa.
Kun puhutaan
siitä, että on opittava haluamaan eri tavalla – jottemme tulisi
ekokatastrofin nielaisemaksi –, on tämän vaatimuksen kohdistuttava ennen muuta maapallomme
rikkaimpaan prosenttiin, niihin, jotka konkreettisesti vastaavat suurimmasta
osasta ilmakehää lämmittävää päästötuotantoa. Jossain paljon kauempana seuraa
sitten vauras kuluttava keskiluokka, jolle lyhyemmät työpäivät ja vähempi
stressi epäilemättä kelpaisivat – statushyödykkeitä ja tavaraahan hommataan
siitäkin syystä, että ne voivat olla lopulta ainoa järkevältä tuntuva tapa
toteuttaa omaa olemista todellisuudessa, jonka ylläpitäminen perustuu omistamiseen
ja sofistikoituneeseen kulutukseen, jolla taas erotutaan alemman luokan
primitiivisestä massasta ja ilmaistaan hallussa olevan moraalisen pääoman
valtaa.
Yksilö- ja
minätuotannon ulkopuolelle jäävä prekaari massa elää omaa elämäänsä ja seuraa
omia arvojaan, kuten on aina seurannut. Se ei tunnista itseään keskiluokan holhoavista,
halventavista ja normittavista kuvauksista, ja moraalin alueelle siirtyneessä luokkataistelussa
sen osapuilleen ainoa – ja kiistatta tehokkain – ase ylempien luokkien harjoittamaa
riistoa kohtaan on teeskentelyn kritiikki. Erityisesti tämä pätee keskiluokkaan,
jonka identiteetti perustuu tänäkin päivänä moraaliselle rajanvedolle työväenluokan
toimittaessa kriittisen rajan virkaa. Juuri työväenluokan ”hillitöntä ja
ei-yksilöitävää massaa” vasten keskiluokka tunnistaa itsensä, sulkee roskaväen
ulkopuolelleen ja määrittelee moraalisen statuksensa – kunnollisuuden,
säästäväisyyden, työteliäisyyden, yhteiskunnallisen maltillisuuden.
Halun politiikka,
johon vihjaan, ei ole – eikä voi olla – puolueetonta. Se ei ole ”kaikkien
asialla”, eikä edusta ”yhteistä hyvää”. ”Kaikki” ei ole olemassa oleva totaliteetti,
yhteisen hyvän sijaan on kysyttävä hyvän yhteisyyttä. Luokkataistelun
terminologialla ilmaistuna kyse on työväenluokan puolen ottamisesta: 99
%:n vähemmistö vastaan 1 %:n pääomapiirien enemmistö. Ilmastokatastrofi on tämän
globaalin horisontin viimesijainen ja tällä haavaa polttavin konteksti. Se
pakottaa jakamaan ja ajattelemaan rikkauden uusiksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.