Noin kolmekymmenvuotiaaksi saakka pitkäperjantait tarkoittivat minulle paikallisen
helluntaiseurakunnan jumalanpalvelukseen osallistumista. Usein olin mukana vastuullisten
joukossa, tuomassa oman panokseni ristintien ja kärsimyksen uusintavaan
rituaaliin.
Tilaisuudet olivat vakavan juhlavia ja hartaita. Viihteellisyyteen ei
pyritty, pikemminkin spektaakkeliin. Sali oli täynnä, kuten se varmasti on
helluntaiseurakunnalla tänäänkin. Pitkäperjantain jumalanpalveluksissa paino oli
usein kontemplaatiolla; muihin kokoontumisiin verrattuna ne tuntuivat suosivan kääntymistä
sisäänpäin, painetta seurusteluun ei ollut.
Kun seurakunta-aktiivin elämästä vieraantuu, muuttuu pitkäperjantai
pitkäksi perjantaiksi. Ilman yhteisön tuottamaa ja ylläpitämää rituaalisen työn
kehystä on vähitellen kadonnut kyky eläytyä tapahtumaan, jonka merkityksen koin
ymmärtäväni vasta kun olin jo alkanut vieraantua kotiseurakuntani
hengellisyydestä.
Kuulun nykyään luterilaiseen kirkkoon, eikä minulla ole aikomusta erota
siitä. Armahdettuna syntisenä olemisen hartaudellinen ulottuvuus tarkoittaa
minulla äärimmilleen pelkistettynä sitä, ettei ole Jumalaa, joka minulta
erikseen vaatisi ”kristillistä vakaumusta” ja ”henkilökohtaista ratkaisua”. Jos
jumalallista armoa on olemassa, luulen sen ylittävän kaiken tietoisen
valitsemisen sfäärin.
Ehkäpä Žižek on oikeassa: kaikki on ennalta määrättyä, ja vapaus
tarkoittaa vain tietämättömyyttä tuosta määrätystä, sen sisällön ei-tietoa.
En pidä itseäni uskovaisena, kristittynä kylläkin. Uskovaisuus on termi,
jota vierastan: yleensähän se liitetään vakaumukseen, varmuuteen tai ”tietoon” Jumalan,
helvetin ja saatanan olemassaolosta, Pyhästä Hengestä, neitseestä sikiämisestä
ja muusta. Hengellisen yhteisön – yhteisön, jossa Raamattua luetaan ”kirjaimellisesti
totena” – kadottaminen vei minulta kyvyn ”tajuta” ja ”olla varma”, että nämä
asiat ”ovat olemassa” ja ”tapahtuivat oikeasti”.
Kristittynä oleminen alkoi hahmottua toisin, ja tämä hahmottuminen on
vielä aivan puolitiessä, teoreettisestikin. Kristinusko – no hemmetti, pitkäperjantaita
edeltänyt valvominenko minut saa kirjoittamaan näistä nyt? Viinin kuivattama
kitalaki, harmiton pikku kohmelo? Halu puhua muutakin kuin politiikkaa?
Halu muistella vanhoja? Ehkäpä. Helluntailaisuus ei koskaan tule olemaan
minulle ”yksi lahko muiden joukossa”. Herranen aika, vuoteen 2013 saakka Joensuun
helluntaiseurakunta oli yhtä kuin sosiaalinen elämäni. Kenties pitkäperjantai
houkuttelee minut jälleen työstämään suhdettani menneeseen, etsimään hiukan surutyötäkin
nyt, kun en enää jaksa vaivautua kostamaan ja vihaamaan – saati uhriutumaan.
Sillä enhän minä ole uhri; kirjailijana todellisuus on minun uhrini.
Jumala on kuollut ja me olemme hänet tappaneet. En näe syytä olla muistelematta
sitä tänään; en näe syytä olla tunnustamatta, että murhaaja olen juuri minä, koston-
ja verenhimoinen paskiainen, jolle jokainen jumalankuva on yksi syy sylkäistä
ja talloa Jumala jalkoihinsa (sillä hän ei minua määräile).
Ehkä on syytä muistella sitäkin, mitä tapahtuu Shūsaku Endōn Vaitiolossa: jesuiittaa vaaditaan
pilkkaamaan puista jumalankuvaa ja kieltämään uskonsa, jotta hänen ystävänsä
säästyisivät kiduttamiselta. Romaanin huippukohdassa itse kuva puhkeaa puhumaan
ja kehottaa päähenkilöä tekemään juuri niin – kieltämään uskonsa ja polkemaan
Jumalan jalkoihinsa. Sitä varten hän tänne tuli, kärsimään ja kuolemaan. Se ei
ole estänyt jälkipolvia keksimästä järjestelmää, jossa kristinusko tarkoittaa ”majesteetin
valtaan alistumista”, sillä sitähän useimmat kuitenkin tahtovat: rautaisen
käden ja piikkikruunun, joka totisesti hallitsee. Ei armoa ilman totuutta, he
sanovat, eivätkä tiedä mistä puhuvat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.