Moraalin huipulla, lopunaikojen kynnyksellä
Uuden translain myötä
sosiaalinen media näyttää täyttyvän kristilliskonservatiivien apokalyptisistä maalailuista. Lopunajan
kuvasto hyppää kiihdytyskaistalle. Toki ”valona ja suolana” oleminen on jo ajat
sitten tarkoittanut tietyissä piireissä ”kansakunnan moraalin”
kyseenalaistamista aina, kun jossain ollaan huolissaan seksuaalivähemmistöjen
kohtaamasta syrjinnästä.
Fundamentalistisissa
konservatiivipiireissä kristinuskon perintöön kuuluva kritiikki vallanpitäjiä
kohtaan näyttääkin nykyään pervertoituneen asetelmaksi, jossa ”kriittisyyden
harjoittaminen” on yhtä kuin valkoisen heteron näkeminen uhanalaisena lajina,
joka ”ei enää saa sanoa mistään mitään”. Paraatiesimerkistä käy Päivi Räsänen:
rikas lääkärikansanedustaja, joka saa äänensä kuuluville valtakunnan ykkösmediassa
käytännössä aina kun sattuu sellaista haluamaan… Millään tavoin Räsäsen niskaansa
saaman paskan aiheuttamia traumoja väheksymättä tekee mieli sanoa, ettei
hänestä vielä ihan sananvapauden marttyyria saa.
Jotta valkoinen
heteromies saadaan näyttämään uhanalaiselta vainon kohteelta, on transaktivismi
tulkittava ”eliitin rahoittamaksi vihervasemmistolaiseksi transhumanismiksi”.
Tämä onnistuu parhaiten vähemmistöjen ohi ja yli puhumalla. Ei olekaan
sattumaa, että fundamentalistiset kristilliskonservatiivit tykkäävät huolestua
nimenomaan näin heterojen kesken. Seksuaalivähemmistöiltä ei tarvitse kysyä
saati että heidän kanssaan vakavasti keskusteltaisiin. Tiedetään jo valmiiksi,
millä tavoin nämä asiat pitää kokea – kuten tiedetään sekin, että homo- ja transseksuaaliset
elämäntavat ovat syntiä, jonka harjoittajat ovat ”pelastuksen” tarpeessa.
Liberaalien
(usein aiheestakin) irvailema ”kaikkea vastustava” konservatiivinen kristillisyys
jääkin ideologioiden kritiikissään tyypillisesti väärän tietoisuuden
ongelman muodostamaan ansaan. Perusmindsetiin kuuluu yksinkertainen ajatus ”niistä
toisista”, jotka ovat väärän tietoisuuden vallassa. ”Valona ja suolana”
oleminen muodostuu näin väärän tietoisuuden ilmenemismuotojen yleiseksi
vastustamiseksi. Jos keskustelun vastapuoli ilmentää väärää tietoisuutta, hänen
kokemuksensa on helppo sivuuttaa yhtenä tuon tietoisuuden tuotteena.
Väärän
tietoisuuden oletus on tietenkin ongelmallinen. Sellaisena se kuuluu
vanhentuneen ideologiakritiikin (kuten historiallisen marxismileninismin) piiriin.
Huvittavaa on, etteivät kristilliskonservatiivit huomaa oman
ideologiakritiikkinsä sisältämää väärän tietoisuuden oletusta, vaikka tykkäävät
kritisoida siitä kaiken maailman ”marxilaisia” ja ”kommunisteja” (noita outoja
haamuja, joita etenkin eräät
näkevät kaikkialla).
Kristilliskonservatiivisen
mindsetin perusfetissejä ovat tieteellisyys ja rationaalisuus, minkä ei pidä
antaa hämätä: loppujen lopuksi kyse on halun politiikasta, siitä kuinka
tietyt yhteiskunnalliset kentät saavat libidinaalisia varauksia ja yhdistyvät uusin
tavoin halukoneisiin toisten kenttien tyhjentyessä ja menettäessä latauksiaan.
Nyt kun porvarillinen liberalismi on latteaa konsensuaalista valtavirtaa, saa porvarillinen
konservatismi lokaalia voimaa fundamentalismien kokoamasta ”vastakulttuurista”,
jota Välimereen hukkuvat pakolaiset kiinnostavat huomattavasti vähemmän kuin
irstailuun hukkuva kansakunta.
Jälkimmäisessä onkin
kyse eräänlaisesta fantasiasta. On houkuttelevaa (ja myös pelottavaa) asettua ”puolustamaan
moraalia” näyttämöllä, jolla uhrin ja toimijan roolit yhdistyvät ja
sekoittuvat. Ilmastonmuutoksen ja sotien kaltaiset globaalit kriisit tarjoavat
yksilöä vastuuttavan median diskursseissa vain traumaa ilman toimijuutta,
yliminäsyyllisyyttä ja kivuliasta tietoisuutta omista etuoikeuksista.
Seksuaalivähemmistöjen muodostama ”uhka” Jumalan luomisjärjestykselle koetaan
kyllä ahdistavaksi, mutta samanmielisten julistukset myös voimaannuttavat.
Konkreettinen vihollinen yhdistää. Historia näyttää lisäksi tarjoavan valmiin
tulkintakehyksen: nyt länsimainen valkoinen kristitty, tyypillisesti
heteromies, voi esiintyä suorastaan vainon kohteena
alkuseurakunta-aikojen hengessä.
Liberaalien
pöyristely konservatiivien ”ihmisyyden vastaisia” ulostuloja kohtaan vain kiihdyttää
asetelmaa. Pöyristelyn sijaan tulisikin ehkä kysyä, millainen poliittinen
mielikuvitus tuottaa tuollaisia kauhunäkyjä ja mitkä vallat ja voimat kykenevät
luomaan tällaisen mielikuvituksen, määrittelemään sen laadun; ja missä määrin
tämä kaikki liittyy suureen julkiseen salaisuuteemme
eli siihen, että olemme jokainen aivan helvetin ahdistuneita?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.