Vaikka teknisen
reproduktion voi katsoa uudistaneen taiteen kentän jo 1900-luvun alkupuolella
ja heikentäneen taideteoksen auraa, osoittaneen alkuperän kysymyksen moninaisen
keinotekoisuuden ja nakertaneen merkittävästi perinteisen, kulttiin nojaavan
taiteilijakuvan perustaa, myytti boheemista taiteilijayksilöstä elää ja voi
hyvin – siitäkin huolimatta, että tämän taiteilijatyypin olemassaolo on kaikin
tavoin ”epäaitoa” ja nostalgista, jopa banaalia.
Taiteilijakultti
pysyy yllä karkeasti ottaen ainakin kahdesta syystä: 1) se on kulttuuripiirien
taloudelliselle eliitille merkittävä lisäarvon lähde (vaikuttaen suoraan
teosten näkyvyyteen, yleisömääriin ja myyntiin) ja 2) tuotantokoneiston
alihankkijaksi pakotettu apurahataiteilija voi nostaa sen avulla sosiaalista statustaan.
Kolmantena, laajana ja epäsuorana syynä voi nähdä vaikutusvaltaisen
habermasilaisen käsityksen moderniteetista erikoistuneiden asiantuntijoiden
tiedonaloina. Habermasilaiseen ajatteluun kuuluu tunnetusti idea jyrkästä
erottelusta kaupallisen ja ei-kaupallisen, ei-ammattimaisen ja ammattimaisen
taiteen välillä. Jälkimmäisen tulee säilyä autonomisena, kriitikoiden ja
etabloituneiden taiteilijoiden valvomana ”korkean” kulttuurin alueena, jonka on
annettava vapaasti vieraantua ja kehittyä yhä lähemmäs modernia ”puhtaan
taiteen” ideaalia, joka välittyisi suurelle yleisölle julkisen sfäärin
jaetussa, kommunikatiivisessa tilassa.
Tämä käsitys –
tai jokin muunnelma siitä – on hyödyllinen etenkin suurista apurahoista ja
näkyvyydestä nauttivan taide-eliitin keskuudessa, minkä vuoksi kulttuuripiirien
edistyksellisyys on usein salaa uuskonservatiivista. Uuskonservatiivisuus
paljastuu Kirjailijaliiton ja taiteilijaseurojen kaltaisissa
portinvartijajärjestelmissä, joilla eliitti säätelee uusien tekijöiden pääsyä
sisäpiirin apuraha- ja näyttelyhakuihin.
Käytännössä
eliitin näkyvyydestä ja rahoituksesta osattomaksi jäävä taiteen työläinen
joutuu alihankkijana alistumaan ”taiteen ulkopuolisten tuottajien ehtoihin”
(ks. Hautamäki 2003: 143) ja/tai tekemään lähes näkymätöntä ja yleisötöntä
taidetta sosiaalitukien varassa työttömän kirjoilla, Kelan ja TE-keskuksen
kontrollikoneiston armoilla. Toinen vaihtoehto on ryhtyä yrittäjäksi eli niin
sanotusti tehdä ”andywarholit”.
Hautamäen (mts.
142) mukaan ”Warholin toiminta taiteilijana oli yhtä epäsovinnainen kuin hänen
tapansa käyttää hyväkseen reproduktiota”: siirtyessään taiteilija-yrittäjäksi
eli perustaessaan oman tuotantoyhtiön hän kieltäytyi perinteisen taiteilijan
alihankkijaroolista ja meni suoraan mukaan tuotannolliseen prosessiin. Tämä
teki mahdollisti hänelle todellisen autonomian taiteilijana:
Hänen ei tarvinnut välittää taiteen
rajojen määrittelijöistä, hän oli heistä riippumaton. Warhol-tuotannosta
alkoikin ilmestyä kokeellisia elokuvia, taiteilijakirjoja ja
kokonaistaidetapahtumia kuten Velvet Undergroundin konsertteja. Tällainen ei
olisi ollut mahdollista vain taiteilijoille aina suositellun henkisen
uudistumisen kautta, vaan siinä tarvittiin nimenomaan teknistä uudistumista,
tuotantokoneiston muuttamista, jota Benjamin painotti. (Hautamäki 2003:
145.)
Perinteinen
taide-eliitti suhtautui Warholin teoksiin vihamielisesti, eikä hän kyennyt
pitämään asemiaan vapaana taiteilijana. Sellaiseksi häntä ei hyväksytty. (Mp.)
Tuotantoyhtiön perustaminen, ”bisnestaiteilijaksi” (kuten Warhol itse kuvailee)
ryhtyminen, oli osittain pakon sanelemaa halua vapauteen.
Warholin aikaan
valokuvaamisen ja reproduktion teknologia alkoi romahduttaa alkuperään ja
taideteoksen auraan nojaavaa kulttimaista taidekäsitystä. Nykyään huimasti
kehittynyt tekoäly haastaa kuvataiteen perinteisen ammattilainen/amatööri
-asetelman ja pakottaa konservatiivisen eliitin puolustusasemiin samalla kun
esimerkiksi taidemaailman marginaalissa rouhiva peliteollisuus omaksuu uuden
teknologian nopeasti ja ketterästi. Ei-vakavana populaarikulttuurina avoimen
kaupallinen peliteollisuus kykenee hyödyntämään tekoälyä tradition
painolastista piittaamatta siinä missä konservatiivinen eliitti on huolissaan
siitä, kuka ”omistaa” tekoälyn tuottamat, yhteisistä kulttuurisista
mielikuvitusvarannoista laskentateholla ja algoritmein generoidut teokset – ja
romuttaa ”ammattitaiteilijan” arvovaltaa avaamalla kenelle tahansa
satunnaiselle Midjourney-promptailijalle ainakin periaatteessa mahdollisuuden
esiintyä ”taiteilijana”.
Symptom Digital
-pelifirman toisena perustajana ja Liminal Symptom -pelin
käsikirjoittajana ja säveltäjänä huomaan liikkuvani alueella, jonka rajatolpat
ovat vielä monin tavoin määrittämättä. Rahoituksen järjestyminen tarkoittaisi
käytännössä täydellistä riippumattomuutta taideinstituutioiden määrittely- ja
portinvartijavallasta, pakoa taiteen alihankkijuudesta omillaan pärjäävän
tuotantoyhtiön suojiin. Tämä onkin kiistatta ollut yksi keskeisiä, ellei
keskeisin motiivi yrittäjäksi ryhtymistä pohtiessani: halu elää luovasti ja
vapaasti pomoista välittämättä.
Taiteilijakäsitykseni
on viimeisen 15 vuoden aikana käynyt läpi kohtalaisen metamorfoosin. 2010-luvun
alkupuolella olin vähintään piilouuskonservatiivi, ammattilaisuudesta
haaveileva habermasilainen. Taiteilijan ymmärsin olemuksellisesti
jonkinlaiseksi poikkeusyksilöksi, joka menestyi, jos oli riittävän lahjakas.
Aivan näin simppelisti en asetelmaa järkeillyt, mutta tähän tapaan luulen
pohjimmiltani uskoneeni. Jos olisin menestynyt tuolloin, olisin pitänyt
sitä todisteena lahjakkuudestani.
2010-luvun
loppupuolella olin jo julkaissut useamman kaunokirjallisen teoksen ja joutunut
hyväksymään ”taiteellisen epäonnistumiseni”. Menestys antoi odottaa itseään,
suhteita ja verkostoja ei ollut – vain hyvä yhteisymmärrys paikallisen
pienkustantajan kanssa, ei minkäänlaista näkyvyyttä tai skenetasolla leviävää
kiinnostusta. Tässä mielessä pidän epäonnistumistani aitona: edes
Kirjailijaliitto ei tunnusta teosteni taiteellista arvoa. Koinkin kuuluvani
kulttuuriseen oppositioon hiukan Warholin tapaan:
Warhol oli vihainen ja epätoivoinen,
ja hänellä oli puolustettavana koko uransa. … ”Oikean” taiteen määrittelijät
eivät hyväksyneet häntä sen enempää abstraktin taiteen kuin pop-taiteenkaan
leireissä. Warhol tunsi uhmaa, ylenkatsetta ja inhoa koko vallitsevaa
kulttuuria kohtaan. … [Hän] oli epäilemättä antagonistinen taiteilija. (Hautamäki
2003: 147.)
”Bisnestaiteilijaksi”
ryhtyminen on omalla kohdallani vähentänyt antagonistisia tuntemuksiani ja
auttanut suuntaamaan voimavaroja ehkä aavistuksen rakentavammin. En ole enää
kiinnostunut niinkään oppositioasemassa käsin toimimisesta kuin siitä, että
pääsen keskittymään omiin projekteihini ulkopuolisten (kuten instituutioiden,
apurahakilpailun ja taideskeneen liittyvän verkostoitumispakon) häiritsemättä.
Ikävä kyllä
”andywarholien” tekeminen on sitä riskaabelimpi hanke, mitä vähävaraisempi
sattuu olemaan. Sitä on siksi vaikea suositella kenellekään. Warhol itse nautti
aikanaan suurta mediasuosiota, mutta ura kaupallisena taiteilijana nakersi
hänen uskottavuuttaan kulttuuripiirien silmissä. Vaikka asetelmat ovat Warholin
päivistä jonkin verran muuttuneet, on apurahatta ja institutionaalista
tunnustusta vaille jäämistä vaikea pitää nykyisinkään minään ylpeilyn aiheena.
Taideinstituutioilla on todellista määrittelyvaltaa. Kaunokirjallisuuden
Finlandia on edelleen erinomaisen kadehdittava taiteellinen meriitti, järkälemäinen
uskottavuustekijä. Voi miettiä, onko kellään ”vakavaksi” kirjailijaksi
aikovalla varaa sivuuttaa mahdollisuutta päästä kilpailemaan näistä aurinkopaikoista.
Tämä teksti on Hamarassa julkaistun laajan verkkoesseen epilogi, jonka viimeisin versio löytyy viitatusta esseestä.
Viitattu
kirjallisuus:
HAUTAMÄKI, IRMELI 2003: Avantgarden alkuperä. Modernin
estetiikka Baudelairesta Warholiin. Helsinki: Gaudeamus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.