Ikäkriisi
on kiertoilmaisu yksilössä ruumiillistuvan yhteiskunnallisen logiikan
antagonismeille ja murtumapisteille. ”Ikäkriisi” alkaa, kun porvarillinen
subjekti kohtaa ruumiinsa rajallisuuden ja rajan takana häämöttävän ahdistavan
kysymyksen siitä, kenen suonissa yhteiskunnan halukone pumppaa. Ikäkriisi on
yksilöpsykologinen nimitys yhteiskunnalliselle tilanteelle, joka velvoittaa
toimenpiteisiin, mutta jota ei haluta nähdä poliittisena kysymyksenä. Logiikka
vastaa liberaalin kirjallisuuskriitikon taipumusta epäpolitisoida relevantin kaunokirjallisen
teoksen yhteiskunnalliset kysymyksenasettelut sukupolvien välisiksi
kommunikaatio-ongelmiksi, ”sukupolviromaanin” aineksiksi.
”Kolmenkympin
kriisi”: kokemus elämän suunnan puuttumisesta; sen kuvitelman, että tietää,
mitä tahtoo, murtuminen; tyhjyyden ja merkityksettömyyden tunne; ”työelämä ehkä
pettääkin odotukset” ja niin edelleen. ”Viidenkympin villitys”: pikkuporvarillista
elämää 20 vuotta viettänyt (tyypillisesti valkoinen heteromies) ahdistuu
ydinperhefunktion, ahtaiden sukupuoliroolien ja työkyvyn ylläpitoon käytetyn
vapaa-ajan rapauttaman ruumiinsa tyhjiksi osoittautuneista lupauksista. Seuraukset
samankaltaiset kuin kolmenkympin versiossa.
Kokemus elämän
suunnan puuttumisesta jäsentyy ristiriitana pikkuporvarillisen normin ja omien
sekavien haaveiden välillä. Tyypillistä on, ettei tässä nähdä haahuilun ja
harhailun affektiivista potentiaalia, mahdollisuuksia vastata kriisiin etsimällä
pidättäytymisen vapautta elämästä, jonka käsikirjoituksena on vakaa palkkatyö,
asuntovelka, ydinperhe ja kuluttaminen. Haahuilun edellyttämä tietämättömyys ei
näyttäydy riskialttiina seikkailuna, sillä kapitalistisen subjektin oletetaan
aina jo tietävän, mitä haluaa, eikä hänen epätietoisuutensa voi olla enempää
kuin merkki terveestä, kulutustottumuksiin ja yksilöllisen markkina-arvon
kasvattamiseen kohdistuvasta rationaalisesta harkinnasta.
Kun tietämättömyys
hairahtuu eksistentiaaliseksi, kriittisen massan ylittyminen selittyy
banaaleilla ja sattumanvaraisilla yhteyksillä ruumiin ikävuosiin. Tyhjyyden, merkityksettömyyden
ja halutalouden ristiriitaisuuden kokemus ei ole subjektin reaktio kapitalistisen
halutuotannon ja valtamekanismien materiaalisiin antagonismeihin, vaan yksilön
psykologinen häiriötila elinvuosien jatkumon saavuttaessa numeron 30 silloin,
kun lukema osuu ajallisesti yksiin sen kanssa, että hegemoninen arvojärjestys
tuppaa ahdistamaan.
Jos numero ei ole
30 vaan 50, puhutaan kriisin sijaan ”villityksestä”. Kapitalistinen halutuotanto
neuvoo ostamaan moottoripyörän ja aloittamaan salasuhteen, jos moottorivene ja
kesämökki tuntuvat liian kesyiltä. Ikävystyttävän yhteiskunnallisen
sovinnaisuuden vastapainoksi tarjoutuu säädeltyä hedonismia, joka ei uhkaa
luokka-asemaa tai sosiaalista järjestystä, mutta vapauttaa maksukykyisen moraalia
sen verran, ettei itsemurha tai raiskausfantasioille antautuminen enää liiemmin
houkuttele.
Työtön tai
prekaari saattaa välttyä ”ikäkriiseiltä” sikäli kuin alhainen asema luokkien
hierarkiassa vieraannuttaa hänet palkkatyösysteemiin sisään rakennetuista halukombinaatioista.
Työttömyyslimbossa kitunut humanisti ei 30 vuotta täyttäessään ahdistu asuntovelan,
ydinperheen perustamisen ja työuralla etenemisen sovinnaisuusloukusta. Hänellä
ei ole sellaiseen rahaa. Jos jokin ahdistaa, niin se, ettei vielä
kolmekymppiseksi mennessä ole ehtinyt kartuttaa loukun laukaisemisen vaatimaa alustavaa
varallisuutta ja yhteiskunnallista asemaa. Todennäköisemmin kyse on kuitenkin vain
saman viimeiset 10 vuotta kestäneen kriisin jatkumisesta, nimittäin köyhyyden
tuottamasta alituisesta stressistä ja vitutuksesta.
”Ikäkriisin” kourissa
kamppaileva subjekti haaveilee itsensä toteuttamisen vapaudesta samalla, kun
suree sen mahdottomuutta. Kolmekymppinen ei tiedä mitä haluaa, viisikymppinen ehkä
tiesi joskus, muttei tiedä enää. Kapitalismin halukoneessa tietämättömyys
jalostuu ja pilkkoutuu kulutusvalintojen väliseksi kohtuulliseksi
epävarmuudeksi samaan tapaan kuin yhteiskunnalliset kysymykset (kuten ilmastokriisi)
muuntuvat kuluttajien ja suuryritysten välisiksi transaktioiksi (”kestävät
kulutusvalinnat”).
”Ikäkriisi”
lähestyy ratkaisuaan, kun epävarmuus ja eksistentiaaliset pohdinnat on kyetty
onnistuneesti kääntämään pääoman ja sitä kasvattavien kuluttajasubjektien kielelle.
Sen sijaan, että kysyisit Miten pitäisi elää? kysytkin: Kuinka
kasvatan markkina-arvoani, että pystyn paremmin kilpailuttamaan osaamistani eri
työnantajien välillä? Milloin on oikea aika siirtyä vuokralta omakotitaloon? Millaiset
sijoituskohteet ovat tuottavia ja eettisiä? Olisiko aika inspiroitua uusista
tyyleistä ja vaihtaa sisustus? Pitäisikö hankkia Oura™ Ring Generation 3?
Pitäisikö laihduttaa? Milloin on oikea aika perustaa ydinperhe? Varaisinko äkkilähdön
viikonlopuksi? Mikä on uskottavin tapa performoida syyllisyyttään ja
tietoisuuttaan omista etuoikeuksistaan somessa?
Kun näihin
kysymyksiin on vastattu, on jäljellä vain yksi: Miksi koko ajan stressaa ja
vituttaa, vaikka teen kaiken oikein?
"Kun tietämättömyys hairahtuu eksistentiaaliseksi, kriittisen massan ylittyminen selittyy banaaleilla ja sattumanvaraisilla yhteyksillä ruumiin ikävuosiin. Tyhjyyden, merkityksettömyyden ja halutalouden ristiriitaisuuden kokemus ei ole subjektin reaktio kapitalistisen halutuotannon ja valtamekanismien materiaalisiin antagonismeihin, vaan yksilön psykologinen häiriötila elinvuosien jatkumon saavuttaessa numeron 30 silloin, kun lukema osuu ajallisesti yksiin sen kanssa, että hegemoninen arvojärjestys tuppaa ahdistamaan."
VastaaPoistaEnsiksikin, bravo! Harvoinpa on (sinänsä oikeansuuntaiseen) johtopäätökseen onnistuttu lataamaan tuollainen määrä sivistyssanoja ja monimutkaisia lauserakenteita! Aplodini! ;)
"Jos numero ei ole 30 vaan 50, puhutaan kriisin sijaan ”villityksestä”. Kapitalistinen halutuotanto neuvoo ostamaan moottoripyörän ja aloittamaan salasuhteen, jos moottorivene ja kesämökki tuntuvat liian kesyiltä. Ikävystyttävän yhteiskunnallisen sovinnaisuuden vastapainoksi tarjoutuu säädeltyä hedonismia, joka ei uhkaa luokka-asemaa tai sosiaalista järjestystä, mutta vapauttaa maksukykyisen moraalia sen verran, ettei itsemurha tai raiskausfantasioille antautuminen enää liiemmin houkuttele."
Mitä tuohon "viidenkympin villitykseen" tulee, niin pidän ilmiötä sinänsä todellisena. Eräs muinoinen alakoulun opettajani sanoikin kerran, kun selosti meille silloisille esiteineille mitä muutaman vuoden sisällä tuleman pitää (ja osui arveluissaan jopa huomattavan oikeaan), että ihmisellä on elämässään kaksi murrosikää, teini-ikä sekä tuo viidenkympin villitys.
Ja kun tarkemmin ajattelee, niin tottahan tuo. Teinien melkoisen volatiili ja aikuisen näkökulmasta haastava ja hankala käytös selittyy ainakin osittain vielä toistaiseksi vakiintumattomalla hormonitoiminnalla. Aikuisen, siis semmoisen +20-50 wee, (suhteellisen) vakaa käytös perustuu osaltaan melkoisen tasaiseen hormonitoimintaan (no naisilla tietysti se ns. luonnollinen kierto huomioiden). Vaan +50-iässä muutokset alkavat uudelleen, tällä kertaa vaan päinvastaiseen suuntaan kuin teininä. Naisten vaihdevuodet ovat yleisesti tunnettu tosiasia, ja vastaavantyyppinen, tosin hitaammin etenevä prosessi vaikuttaa myös miehissä. Ja eräänä seurauksena on myös hormonitoiminnan muuttuminen uudelleen epävakaaksi, mikä voi osaltaan näkyä mm. melko äkkinäisenä ja tuittupäisenä käyttäytymisenä, impulsiivisuutena, mielialojen ailahteluna jne mikä sitten voi häkellyttää aiemmin "vakaana" pidetyn ihmisen perhe- ja tuttavapiiriä aika tavalla. Yksilölliset erot tietysti tässäkin huomattavia, mutta pääpiirteissään siis osimoilleen tuohon malliin. Kokemusta on muutamankin esimerkkitapauksen verran, sano...
Juu ja hyvät ja toivottavasti rauhallisemmat uudetvuodet kans! :)
-J.Edgar-
Lähden nimenomaan siitä, että "ikäkriisi"-ilmiö on todellinen, mutta tavanomaisten kehitys- ja yksilöpsykologisen näkökulman sijaan minua kiinnostaa ilmiö yhteiskunnallisessa kontekstissaan.
PoistaHormonitoiminnan roolia en näe syytä kieltää, mutta sekään ei tapahdu kontekstittomasti, enkä myöskään ajattele ilmiön olevan palautettavissa siihen. Sen sijaan olisi hyvä pohtia, mitä hormonitoiminnalla selitetään ja miksi. Ja ketä tällaiset selitykset hyödyttävät.
Hyvää uuttavuotta myös!