Kuten varmaan
suurin osa tätä blogia seuraavista tietää, kelailen menneisyyttäni paljon.
Kelailulle on selvästi tarvetta, sillä olen ymmärtänyt, etten ole vielä täysin
selvillä siitäkään, kuinka suuri ja moninainen on ollut elämässäni tapahtunut
muutos, kun noin 2010-luvun puolivälissä irtauduin helluntailiikkeestä niin
ruumiillisesti kuin henkisestikin.
Viime aikoina
olen miettinyt kokemusta, joka hyvin merkittävällä tavalla vaikutti paitsi
siihen, että irtauduin tuon herätysliikkeen vaikutuspiiristä, myös siihen, että
tapani ajatella kristinuskoa muuttui jollain tapaa dekonstruktiiviseksi ja
ateistiseksi. Toisin kuin yleensä, tässä tapauksessa on todellakin mahdollista
puhua yhdestä yksittäisestä – ja mullistavastakin – kokemuksesta.
Merkillisintä on,
ettei tässä kokemuksessa ollut kyse ”Jumalan poissaolosta” tai siitä, että
olemme täällä lopultakin yksin ja omillamme. Kokemukseni ja tapani
käsitteellistää se oli tiukasti ottaen hyvinkin ”kristillinen”, ja juuri
sellaisena se näyttäytyi silloinkin, kun aloin asiaa ajatella – ja myöhemmin vedin
siitä varsin ateistiset johtopäätökseni. Voi sanoa, ettei minusta tullut
ateistia siksi, että jotenkin olisin luopunut uskosta, vaan tulin ateistiksi
täysin kristilliseltä pohjalta.
Tuota vuoden 2012
kokemustani voisi kai kuvata sanalla synnintunto, mutta nykyään suosin armon avautumista. Siihen saakka kristillisyyttäni oli määritellyt ajatus
Jumalasta, joka kyllä oli monella tapaa armollinen, mutta joka kuitenkin odotti
minulta yhtä ja toista: oikeanlaista elämäntapaa, oikeanlaisia mielipiteitä ja oikeanlaista
suhdetta auktoriteetteihin. Kyse ei ollut pelkkien sääntöjen seuraamisesta,
vaan ”uskovan elämästä”, jonka tuli ”kirkastaa Kristusta”. Käytännössä tämä
tarkoitti ”syntisen elämän” välttämistä, omistautumista ainoan oikean Jumalan
palvelemiselle ja Raamatun auktoriteetille. Armo ei niinkään antanut lupaa
poiketa tästä kuin luvan epäonnistua – ja yrittää sitten uudestaan. Koska armo
ei varsinaisesti vapauttanut yrittämisestä (vaan pikemminkin vapautti yrittämään),
syyllisyys ja riittämättömyyden tunne säilyivät uskovan elämäni pohjavireenä.
En kuitenkaan halunnut tunnistaa tai tunnustaa näin olevan, kuten ei luultavasti
halua kukaan, jolle armo merkitsee etupäässä kilvoittelun ja alistumisen vapautta.
Radikaalin armon
avautumisen kokemuksessa tämä käsitys murtui: ymmärsin nyt, ettei Jumala vaadi
minulta yhtään mitään. Ei oikeanlaista elämää, sillä sekin on Jumalan silmissä
pelkkää omavoimaista teeskentelyä; ei yrityksiä selvitä vähemmällä
synninteolla, sillä jumalanpalvontammekin on täynnä syntiä ja saastaa. Oikeat elämäntapani,
ahkerat rukoukseni ja jatkuva raamatunlukuni eivät yksinkertaisesti merkinneet
Hänelle mitään; niillä ei ollut mitään tekemistä pelastumiseni kanssa. En
pelastuisi ainoallakaan omalla aikomuksellani, teollani tai päätökselläni,
kaikki oli Jumalan käsissä, hänen armonsa varassa. Jos Jumala vaati kaiken, hän
myös antoi kaiken, mitä vaadittiin.
Tämä
yksinkertainen idea vapautti minut ensin jokaisesta uskovaisen elämääni siihen
saakka määrittäneestä hengellisen kilvoittelun pakosta. Sain olla juuri se mikä
olin, tyhjäkätinen ryöväri ja kelvoton teeskentelijä, jonka rukoukset olivat
joutavaa itsen ympärillä pyörivää höpötystä. Aluksi juuri tämä oli hyvin tärkeää:
minulla ei tarvinnut olla mitään annettavaa, ja itse asiassa tilanne oli
se, ettei kenelläkään ollut mitään annettavaa – teinpä ja olinpa mitä
tahansa, en Jumalan edessä ollut ristillä riippuvaa ryöväriä parempi, enkä
tulisi koskaan sitä olemaankaan, elinpä sitten kuinka oikein tai väärin
tahansa. Minua ei tuomittaisi omien tekojeni, vaan Kristuksen tekojen nojalla.
Miksi tämä
oivallus oli merkittävä myöhemmän kehityksen kannalta? Ensiksikin se vapautti
minut hengellisistä auktoriteeteista: tästä eteenpäin en antaisi kenenkään
ihmisen tai minkään yhteisön kulttuurin tai sääntöjen (julkilausuttujen tai
-lausumattomien) sitoa omaatuntoani. Olin vapaa noudattamaan niitä, olin vapaa
poikkeamaan niistä. Olin vapaa arvioimaan itsenäisesti, oliko jokin teko tai
tekemättä jättäminen viisas tai oikein. Jos erehtyisin, sitä ei luettaisi
minulle synniksi.
Toiseksi se
vapautti minut ajattelemaan, olemaan asioista toista mieltä ilman, että olisi
ollut jokin valmiiksi määritelty kanta tai ajattelutapa, johon täytyi sitoutua
vain siksi, että jokin auktoriteetti oli sen asettanut. Minun ei tarvinnut
pelätä, että jokin ajatuksen suunta veisi minut johonkin kiellettyyn tilaan.
Jos erehtyisin, sitä ei luettaisi minulle synniksi. Olin vapaa ajattelemaan
juuri kuten halusin, virheellisesti, oikein; olin vapaa etsimään asioiden ja
tekojen totuutta eniten omaksi kokemallani tavalla. Kristinuskossa ei ollut
kyse samaa mieltä olemisesta.
Juuri armon
avautumisesta käsin saatoin alkaa ajatella vastakarvaan ja kyseenalaistaa entistä,
auktoriteettiin nojaavaa kristinuskontulkintaani. Ei Raamattu ollut kirjakokoelma,
jonka kanssa samaa mieltä oleminen minut pelastaisi. Ei ollut kyse minusta, ei
minun teoistani tai ajatuksistani – olin vapaa tekemään ja ajattelemaan, olin
vapaa olemaan samaa ja eri mieltä, olipa vastapäätä sitten Paavali tai jokin
kristinopin dogmi. Edes Jeesus ei säikähtäisi, vaikka sylkisin hänen
kasvoilleen. Siksihän hän tänne tulikin, minunlaisteni pilkattavaksi.
Jos Jeesus
lähestyi minua armo edellä, kyse ei voinut olla Kristuksesta minään ajattelun
rajoja asettavana auktoriteettihahmona, joka olisi huolissaan omasta
arvovallastaan. Olisiko tällainen Kristus koskaan suostunut
ristiinnaulittavaksi? Ymmärsin nyt, että juuri majesteetti-Kristusta olin
palvellut entisessä elämässäni. Olin edelleen vapaa tekemään niin, mutta se ei
ollut pakollista. Jos halusin elää toisin, seurata ajatuksiani sinne, missä
mikään lopputulos ei ollut taattu, saisin tehdä niin. Saisin olla ja elää, eikä
sitä luettaisi minulle synniksi.
Tämä tarkoitti minulle
elämää ja iloa ilman syyllisyyttä, ilman kaikkivaltiaan Isän rankaisevaa
katsetta: elämää ilman jatkuvia uhreja vaativaa Jumalaa.
Vähitellen päädyin
ajattelemaan armoa radikaalina konseptina, joka ei ainoastaan tyhjennä ihmistä
osoittamalla (välillisesti) hänen saavutustensa turhuuteen, vaan tekee saman Jumalallekin
herrana ja auktoriteettina. Radikaalin armon lopputulemana myös Jumala tyhjenee,
kuten ihminenkin, olemattomiin. Jäljelle jäävät vain kehykset: sisällön olemme
vapaita muotoilemaan itse.
En siis ole
ateisti, koska olen ensin hylännyt Jumalan. Minusta tuli ateisti, koska seurasin vapautta, jonka horisontti avautui jumalallisen armon kohtaamisen seurauksena. Jos olen näin hylännyt mestarini, olenko hänen mielestään helvetin ansaitseva kapinallinen vai jotain, mihin hän alun pitäen kohdallani pyrkikin?
Koska olen saanut
kristillisen kasvatuksen ja elänyt yli puolet elämästäni helluntailiikkeen
piirissä, ei ole ihme, että oma kokemukseni määrittyi kristillisen teologian ja
terminologian puitteissa. Armo voi kuitenkin aueta monella tapaa, kristinuskon
tai minkä tahansa tradition viitekehyksessä tai siitä huolimatta. En pidä
kokemukseni rakennetta universaalina. Sillä on kuitenkin historiallinen
merkitys, joka heijastuu nykyiseen tapaani ajatella syyllisyydestä ja
vapaudesta.
Huomasin aika
nopeasti, että olin monen kristityn mielestä päätynyt ajattelemaan armosta ”liian
väljästi”. Yleinen vastaväite oli, että näin laaja armokäsitys kadottaa kristinuskolta
sen tunnistettavat piirteet. Toinen yhtä yleinen kritiikki kuului, että huomioin vain Jumalan
rakkaudellisen, mutten hänen totuudellista puoltaan. Kumpaakin vastaväitettä
yhdistää ajatus opillisen identifikaation ratkaisevasta merkityksestä, mikä puolestaan viittaa pelkoon selvärajaisten kategorioiden ja sitä myöten varmuuden häviämisestä. Tyypillisesti implikoitiin, että armossa on kyse määriteltävissä olevasta
eettisestä horisontista, joka tavalla tai toisella tyhjenee ihmisen
päätökseen ja valintaan. Taustalla kumisi ajatus: eivät sentään kaikki pelastu, niinhän
se ei mene! jotain väliä on sentään silläkin, mitä itse tekee!
Nykyään en usko
tuonpuoleiseen, mutta pelastuksen voi ajatella tämänpuoleisestikin vaikkapa
juuri syyllisyydestä vapautumisena. Oli miten oli, kohtaamani ”kristillisen”
kritiikin taustamotiivi on itsessään paljastava. Tosin en väitäkään kaikkien
pelastuvan; totean vain, ettei armo valikoi, kenet pelastaa, sillä se pelastaa kenet
tahansa.
Armoa koskevat
keskusteluni niin sanottujen fundamentalistien kanssa jumittuvat tyypillisesti
siihen, että käsitystäni syytetään epäraamatullisuudesta – toisin sanoen
siitä, ettei tapani ajatella perustu kirjoitusten auktoriteettiin. Tästä
on helppo edetä päättelemään, että jumalaton näkemykseni on mahdollinen vain,
koska olen jossain vaiheessa hylännyt Jumalan. Asia menee kuitenkin täsmälleen
päinvastoin. Minusta tuli jumalaton Jumalan armosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.