1930-luvulla (ja
hyvän matkaa siitä eteenpäin) ”kommunismi” oli suunnilleen samaa kuin massoihin
kohdistuva sorto ja impotentti byrokratia. Leninin päivien kunniakkaat bolševikkikaaderit
huomasivat vallankumouksen käyneen tylsäksi ja ahdistavaksi. Poissa oli jatkuva
improvisaatio, dekreettikaaos, radikalismi.
Vallankumouksellisten
etujoukko suli yhdeksi koneiston lonkeromaisista jatkeista. Puolueesta tuli
byrokraattinen elin, joka paisui, huokui ja hengitti. Kuvio noudatteli Stalinin
henkilökulttiin painottuvaa ”yksinkertaistamisen” näkyä. Väkivaltaiseen
teollistamiseen ja kollektivointiin tuupatun maan hallinta suorastaan edellytti
vanhan bolševistisen kärjen voimaperäistä kuohitsemista.
Stalin kielsi ”objektiivisten
olosuhteiden” olemassaolon. Jo vuonna 1924, kolmannessatoista
puoluekokouksessa, hän esitti kenttäväelleen seuraavan yksinkertaisuuden
doksan:
”Kaaderin on
tiedettävä, miten määräyksiä totellaan, ymmärrettävä ne, omaksuttava ne
ominaan, pidettävä niitä ensisijaisen tärkeinä ja tehtävä niistä omaa syvintä
olemassaoloaan. Muutoin politiikka kadottaa merkityksensä ja koostuu pelkästä
elehtimisestä.”
Myöhemmin Stalin
julisti Sverdlovin puolueakatemian opiskelijoille, ettei ”meidän kannaltamme”
ole olemassa ”objektiivisia vaikeuksia”, ainoa ongelma olivat kaaderit. ”Jos
asiat eivät edisty, tai jos ne sujuvat väärin, syytä ei pidä suinkaan etsiä
objektiivisista oloista: asiaintila on kaadereiden vika.” Tätä voi samalla
pitää stalinistisen käytännön filosofian perusmuotoiluna.
Näin kehitettiin
järjestelmä, jossa vallitsi ylintä johtoa myöten epäluottamus ja pelko. Stalin
palkitsi johtajiaan, mutta ansoitti näiden virat niin, ettei protokolla
mahdollistanut minkäänlaista omapäisyyttä. Valta toimi kulisseissa, vaihtuvuus
oli tiheää. Koska ”objektiivisia olosuhteita” ei ollut, syyllisyys valui järjestelmän
hierarkiassa alaspäin, aina kansaan saakka.
Kansa tarkoitti
Stalinille laskevan ja nousevan vuoroveden aaltoilua, joka kuljetti mukanaan sabotaasia
kuin massaepidemioita.
Neuvostoliiton
hallintoa määritti paradoksi, jonka kaksi elementtiä kumosivat toisiaan
jatkuvasti. Yhtäällä oli massoihin kohdistuva sorto, toisaalla byrokratian
pyrkimys vakauteen ja toimivuuteen. Lopputuloksen tunnemme: tehoton ja sortava byrokratia,
jonka muka piti valvoa itse itseään.
Stalinin ajan
Neuvostoliitossa oli vaikeaa tai mahdotonta olla kommunisti. Jo Lenin oli
tajunnut, ettei sosialismiin voinut loikata noin vain. Stalin määritteli
vallankumouksen antamalla sille kansallisen sisällön. Tämä soti Leninin ideaa
vastaan, mikä tekee oikeutetuksi puhua perustajansa mukana kuolleesta
sosialismista. Tosin Leninin rehabilitaatio ei minua ihmeemmin kiinnosta.
Sitäkin paljon helpompaa on kuitenkin stalinisoida koko Neuvostoliiton vuosien
1917–1953 historia, kuten liberaalin lännen populistinen historiankirjoitus
paikoin osoittaa.
Vallankumouksen
spektaakkelin jälkeen ei enää oikein tiedetty, kuinka jatkaa. Ideat riippuivat
ilmassa. Oli helvetisti improvisaatiota, terroriakin. Oli Stalin ja traagisen
nopeasti teollistuva agraarivaltio, liian hitaasti heräävä puoluejohto.
Kommunismi ilmaantui Eurooppaan aaveena, kuten Marx kirjoittaa. Se byrokratisoitui,
eristettiin taigalle, karkasi Amerikkaan. Tänään se saapuu luoksemme
kysymyksenä uudenlaisen yhteiskuntajärjestyksen mahdollisuudesta tai
välttämättömyydestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.