Tervetuloa seuraamaan
Kuolleen kirjaimen apostolia.
Johdannoksi blogiin esitän muutamia harppauksenomaisia ja pakostakin arvoitukselliseksi
jääviä lausumia. Ne ilmaisevat tylsää ja kattavaa esipuhetta paremmin ja runollisemmin sen aatteellisen lähtökohdan,
josta kirjoitan. Suosittelen lukemaan ne ajatuksella, kiireettömästi.
Blogin
mottositaatissa sanotaan:
”Valtio antaa
avokätisesti suuria varoja kulttuurille, jotta se hyväksyisi orjuutensa; tällä
tavoin kulttuurin aikaansaannokset taipuvat haluttuun suuntaan, vallasta
käytävää kamppailua seuraten, ja näin saadaan hyödyllisiä palvelijoita.”
Jacques Lacan puhuu ”hyvien
palveluksessa olemisesta”.
Keitä ovat ”hyvät”,
joita meitä houkutellaan palvelemaan?
Kenen halusta on
kysymys silloin, kun puhumme ”kulttuurin aikaansaannosten taipumisesta
haluttuun suuntaan”?
Kuka nauttii silloin,
kun sopeutuminen esitetään välttämättömyytenä?
Luullaan tällaisten kysymysten
olevan helppoja keksiä, koska niiden lausuminen usein edeltää niiden
keksimistä. Paljon muutakin luullaan ja luulotellaan. Näistä luulemisista puhuu
Kuolleen kirjaimen apostoli.
Vielä pari sanaa
normaaliudesta ja yhteiskunnasta. Tiivistän ne aforistisiksi, jotta syntyisi
tulkitsemisen haaste ja pakko.
Normaalius on laajalle
levinnyt ääriliike, jonka oireet ovat lakanneet puhuttelemasta.
Yhteiskunta on
mahdottoman ruumis, uni jossa naapuri uneksutaan. Kehotus rakastaa lähimmäistä
on käskyistä radikaaleimpia ja kauhistuttavimpia. Juuri nämä ulottuvuudet
normaalien yhteiskunta pyrkii siitä ensimmäisenä kadottamaan.
Näin!
Kuolleen kirjaimen apostoli puhuu
periferiasta, reuna-alueelta. Sen puhetapaa voi kuvailla ideologiakriittiseksi.
Taustalla on ajatus totuuden suhteettomuudesta: siitä, ettei totuus koskaan hallitse
ilmenemisensä kontekstia. Mikään ei koskaan ole ”totuuden valtaamaa”, sillä
totuus ei valtaa mitään. Suhteessa valtaan totuus on vieras, kiistetty,
ulkopuolinen. Ennen muuta se on sietämätön.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.