Kalastaja Pentti Linkola
sanoo ajattelevansa hellittämättä. Siksi se, joka vähänkään on ajattelun
suuntaan kallellaan, ennemmin tai myöhemmin kolhii herkän intellektinsä
kalastajan jäähyhmäiseen lapionterään. Mutta Linkola ei ole vain ajattelija, hän
on tekijä, ja teoista versoo käytännön filosofiaa, hellittämättä tehdyn
ajatusta.
Moni lapiosta saanut yllättää
itsensä Linkolan tekstien äärellä jonkinlaisen voimattoman palvonnan kourista.
Kalastajan tapaaminen kasvotusten ei useinkaan asiaa muuta. Erno Paasilinna ja Eero
Alén ovat kumpainenkin laatineet Linkolasta evankeliuminsa.
Tavallisella yliopistopuheella
ei Linkolasta ole mitään oleellista lausuttavaa, kuten ei juuri mistään
nekrofilian intressipiiriin kuulumattomasta. Akatemia pääsee lähimmäksi Linkolaa
silloin, kun se päättää hylätä tietämisen halunsa ja lakata olemasta
akateeminen.
Linkolan ihanneyhteiskunta
epäilemättä hirvittää ankaruudellaan. Kaikenlaista epäilyttävää siinä onkin,
ennen muuta kuluttajaystävällisyyden täydellinen puuttuminen. Mutta se ei voi
olla viehättämättäkään. Utopia se ei tarkalleen ottaen ole. Sen mahdottomuus on
utopialle vierasta lajia, kysymys on enemmän vallankumouksen mahdottomuudesta.
Linkolan maailma nimittäin on kyllä mahdoton, mutta vain ennen tapahtumistaan.
Hulluus ja järkevyys
ovat tässä yhden ja saman asian kaksi yhteensovittamatonta puolta. Ne
toteutuvat vain ajallisena jatkumona, perätysten. Modernin maailman
kuluttaja-ihmiselle Linkolan yhteiskuntanäky onkin siis totista hullutusta. Se
vaatii häntä räjäyttämään psyykensä helvetin tuuttiin eli organisoimaan
uudelleen koko yksityisen nautinnon ja kärsimyksen talouden. Kukaan järkevä ei
pyri sellaiseen.
Nykyaikainenkin
biopolitiikka toki valvoo ja vaatii luopumaan milloin mistäkin liiallisesta.
Viikoittain voi päivälehdistä lukea, kuinka jokin ennen suhteellisen
vaarattomaksi luultu nautinnon muoto onkin uusissa tutkimuksissa osoittautunut
tappavaksi, perään luetellaan turvallisen nautinnon mahdollistavat vuosittain
pienenevät sallitut annosmäärät. Pinnalta katsoen lukemattomat edellytetyt
pidättäytymisen muodot ja asiantuntijalausumin vahvistetut moninaiset
vaatimukset riskien tiedostamisesta ja välttämisestä ovat siis meilläkin
olemassa ikään kuin jonkin perimmäisemmän nautinnon turvaamiseksi. Sekä
nykyinen globaali ja kapitalistinen maailma ideologioineen että linkolalainen
väkivalloin tapahtuva riisuutuminen ja pysähdys nimeävät huolenaiheensa
biopoliittisesti. Elämää on varjeltava, ne sanovat.
Tämä on, kuten
sanoin, pinnallinen vaikutelma. Eihän Linkolan vaatiman radikaalin
pidättäytymisen ja pysähtymisen kääntöpuolena vaanikaan nykyaikainen
valitsemisen vapaudella pommittava ja salakavala, yhä pienenevään ja
turvallisempaan nautintoon pakottaminen. Linkola etsii vanhanmallista sortavaa
Isää. Siksi hän esittää vapautta jolla on kehys.
Linkola tietää, ettei
vapautta sellaisenaan ole. Nykyaikaisen kuluttaja-ihmisen vapauden,
kuluttajanvapauden, hän tajuaa siksi mitä se onkin: klaustrofobiseksi dieetiksi
joka ihmistä paisuttaessaan imaisee maapallon olemattomiin. Dieetissä kiteytyy yksi
laaja-alaisimmista ja tärkeimmistä nautinnolle alistumisen muodoista. Sitä ei
sovelleta vain ihmiseen vaan yhtä lailla ruokaan ja tavaraankin, joihin se
ihmisestä nautinnon paineessa ulkoistuu. Sellaisia ei Linkola ehdottele.
(Teksti on lyhennetty
ja koostettu blogimuotoon sopivaksi julkaisemattomasta Linkolan yhteiskuntamallia
käsittelevästä esseestä ”Ajattelen taas Linkolaa”.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.