Polttomerkitsemistä
harva se päivä harrasteleva liberaali konsensus kutsuu Linkolaa
”ekofasistiksi”. Fasismisyytöksiin houkuttavat Linkolan rodunjalostukselta
haiskahtavat ideat lisenssipohjaisista synnytyksistä ja jälkeläistuotantoa
ennakoivasti säätelevästä laadunvalvonnasta. Lasten tekeminen ei hänen mallissaan
ole ihmisoikeus, yleensäkin Linkola tuomitsee koko ihmisoikeuksien kategorian
siinä missä siihen pohjaavan demokratiankin.
Linkolalle juuri
demokratia ja parlamentarismi edustavat pahimmanlajista päättömyyttä. Asia
tulee lausutuksi melkein samanlaisena selviönä kuin sekin älyttömyydeksi
todettu, että uskotaan ”itse parhaiten tietävään” ihmiseen:
”Jos ihminen tietäisi
mikä hänelle on hyväksi, olisiko historia täpötäynnä surkeutta, sotaa, murhaa,
sortoa, kidutusta, kurjuutta – ja olisiko ihmiskunta luotsannut itsensä
miljoonia vääriä merimerkkejä noudattaen totaalisen tuhon partaalle?”
Demokratia on
Linkolan mukaan järjetöntä, minkä ”kaikki hyvin näemme”. Juuri demokratioissa
”on maailmantuho, ekokatastrofien summa verrattomasti pisimmällä”. Eikä Linkola
aivan väärässä ole, pelkästään suomalaisten nykyinen kulutustaso vaatisi kolme
maapalloa. Tarvitaan keskusjohtoisen hallinnon valistunutta diktatuuria
”varjelemaan kansaa kansalta, ihmistä itseltään”.
Tyypillisen
demokraatin ajatushan on jokseenkin päinvastainen. Demokratiassa kansa on oma
vartijansa. Sen ajatuksen Linkola hylkää ajattelun puolitiehen takertuneena
hulluutena. Niin sanotuissa sivistysvaltioissa valistuneen diktatuurin idean
voi toki nykyään kiistää jo pelkällä viittaamisella kaikkien lukemattomien
olemassa olevien kiistämisten olemiseen, määrään ja auktoriteettiin. Jos on
itse oikein hyvin perillä asioista, voi jopa luoda ylimalkaisen sisällöllisen
katsauksen näistä kiistäjistä merkittävimpiin. Voi marssittaa esiin koko
Ranskan vallankumouksen tradition, kaiken sen päälle laaditun. Sitä keskustelua
on Linkolaakin vastaan käyty, enkä nyt mene siihen tämän enempää.
En puolustele
Linkolaa enkä välttämättä yhdy hänen käsitykseensä. Kuitenkin pidän selviönä
sitä, ettei hyvinvointivaltio nykyään toimi edes ilmeisimmässä poliittisessa ja
sosiologisessa mielessään. Jo kauan on tiedetty pohjoismaisen demokratian lait
säädetyn kaiken maailman kabinettioligarkioissa. Niitä tosin vallan edustajat
nimittävät halukkaasti demokratiaksi.
Demokratia onkin se
liima, jolla halkeama yhteisen hyvän julkisivussa ummetaan. Salassa
pysyttelevän ”työryhmän” kokoonpanon perusteella tiedetään ja päätetään
laadittavan lain sisältö ja sitä määrittävät intressit, jotka julkinen puhe
meilläkin päin käärii koko kansan asiaksi ”kilpailukyvyn” doksaa hokien.
Kontrolli ei tarkoita muuta kuin sitä, että ministeriö muodostaa riittävän
palomuurin, jolla ehkäistään ”työryhmän” varsinainen ja julkinen henkilöiminen.
Voi odottaa koko demokratian käsitteenäkin katoavan keskustelun sfääristä
muutamassa vuosikymmenessä. Julkisen ideologian kyynisyyden huippua ei vielä
ole saavutettu.
Ei Linkola hullu ole,
hänen järkensä vain harppoo isosti. Niin ajattelijan järki toimii, aina, jos se
ajattelee.
Linkolan valistunut
diktatuuri ei tarkkaan ottaen edellytä muuta kuin koko kapitalistisen tuotannon
logiikan ja ekonomian hylkäämistä. Teknologia on aina isäntä, ei koskaan renki,
huomauttaa Linkola, mutta samaa sanoo Marxkin Pääomassaan. Ihmisen vaivan helpottaminen ”ei suinkaan olekaan
kapitalistisesti käytettyjen koneiden tarkoitus”:
”Samoin kuin kaiken
muunkin tuotantovoiman kehityksen, niiden pitää halventaa tavaroiden hintaa ja
lyhentää sitä osaa työpäivästä, jonka työläinen käyttää itselleen, sekä
pidentää sitten toistaa osaa hänen työpäivästään, jonka [sic] hän antaa ilmaiseksi kapitalistille. Koneet ovat lisäarvon
tuottamisen välineitä.”
Kun kapitalismi on
hylätty, alistetaan yhteiskunta tiukkaan ekologiseen valvontaan, luonnon
monimuotoisuuden ankaraan vaalimiseen, kuten YLEn Tuija Siltamäkikin keksi (muuten
tyypillisen idioottimaisessa kolumnissaan) huomata. Ei kaiketikaan voi
vähätellä sitä luopumisen laatua ja määrää, mikä tällaisesta seuraa. Psyyket
siinä turpoavat, räjähtävät, katoavat. Mutta sitten saapuu miellyttävä ja pitkänlainen
hiljaisuus.
Linkola ajaa
vallankumousta, siksi hänen ohjelmansa on ja ei ole hullu. Nykyjärjen mukaan
irtautuminen kapitalismista kauppaliittoutumineen ja kansainvälisine
sopimuksineen olisi temppu, johon verrattuna brexitit ja ties mitkä fixitit
kuulostaisivat itikan ininältä, kansojen turhalta pauhaamiselta. Järki jota
Linkola tarjoaa on nykyhetken sosiaalista olemistamme kannattelevasta
fetisismistä vapaata ja siksi hullua. Ehdottaahan hän suoraan ulkomaankaupan
vaihtovaluutaksi ”käsityö- ja puusepäntuotteita sekä elintarvikkeita,
esimerkiksi kalaa tai marjoja”.
Pankkejakaan ei juuri
muuhun tarvittaisi kuin rahan säilyttämiseen ja ”pienimittaiseen otto- ja
antolainaukseen”. ”Kisailu rahalla ilman materiaalista vastinetta loppuu.
Pörssit sulkeutuvat, sijoitustoiminta lakkaa.” Marxilaisesti sanoen tai
tulkiten Linkolan vaatimus on, että rahaa on lakattava kohtelemasta
erityislaatuisena ja universaalina tavarana, jolla on maagista substanssia.
Raha on sidottava käytössä kuluvaan, rahan itsensä on tultava joksikin mikä
kuluu. Rahalla ei tehtäisi rahaa. Lisäarvon nyhtäminen kriminalisoituisi.
Materiaalisesti köyhä
ja melkein rahaton elämisen malli tarkoittaisi yhteiskunnallisessa
mittakaavassa haluamisen tavan käsittämätöntä ja suurimittaista muutosta. Siksi
Linkolan ajatusta voi hyvin verrata kommunismiin mutatis mutandis ja siitä on oikein puhua vallankumouksen termein.
Asiaa ei muuksi muuta sekään, että akatemia lukee Linkolan yksituumaiseksi
misantroopiksi ja hysteerikkointellektuellien profeetaksi, jonka ajattelua
rasittavat luonnon ja ihmisen häilyvän dikotomian ohella epämuodikas,
romantisoiva, ja mikä pahinta, hegeliläinen kehitysoptimismi.
Moderni akatemia ei
ymmärrä vallankumousta, sillä se sekoittaa sen romantiikkaan ja mystiikkaan,
joiden olemuksen se jo käsittää liian hyvin, tai Freudin ja kaltaistensa
ajattelun niihin piirteisiin, jotka ”myöhempi tutkimus on todistanut
virheellisiksi”.
Kysymys Linkolan
esittämän hallitun tulevaisuuden mahdollisuudesta on jätettävä avoimeksi.
Realistinen se ei ole, minkä Linkola hyvin tietää. Se on ansio, ei puute. Pidän
mallia harkittuna toiveajatteluna, kirkkaana ja kuulaana, surrealismistaan ja
välttämättömyydestään syvän tietoisena. Minulle Linkola on sulamaton kappale,
häntä ei ”omaksuta” tai ”opiskella”. Lukea häntä voi, ja voi antaa kirjan lukea
itseään, hylätä toivon enemmästä. Jo se on aika kallisarvoista, vähältä pitää,
ettei ole sitä siunaukseen saakka.
(Teksti on lyhennetty
ja koostettu blogimuotoon sopivaksi julkaisemattomasta Linkolan yhteiskuntamallia
käsittelevästä esseestä ”Ajattelen taas Linkolaa”.)
Linkolan yhteiskuntavisio on kokonaisuudessaan
luettavissa artikkelista ”Voimmeko jäädä eloon? – Muuan hallitun tulevaisuuden
malli” teoksessa Voisiko elämä voittaa?
(Tammi 2004).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.