Välisoitto ja yhteenveto
Poikkeuksellisen lahjakkaalle kirjailijalle äkillinen menestys voi olla
huonompi juttu kuin keskinkertaiselle, jos oletetaan, että jälkimmäisen suhde
yleisön odotuksiin on yleisesti ottaen keskeisempi ja suhde ideaan puolestaan
heikompi. Erottelu on tietenkin karkea ja sen voi esittää monin eri tavoin,
enkä ole lainkaan varma siitä, että olen tässä kovinkaan oikeassa.
Keskinkertaisuuteen liittyy kuitenkin useimmiten selvää konformismia; siksi
tuntuu luontevalta ajatella keskinkertainen kirjailija konformistiksi, joka
tavalla tai toisella pyrkii ylläpitämään ja ruokkimaan lukijoidensa fantasiaa.
Esimerkiksi keskinkertainen yhteiskuntakriittinen kirjailija pysyttelee
ajan hermolla ja kirjoittaa maahanmuuttajista, somesta, rasismista jne. – ja
nimenomaan ilmeisimmällä mahdollisella tavalla eli sijoittaen nämä teemat ja
aiheet suoraan juonellisen kerronnan elementeiksi. Näin ruokitaan lukijaa, joka
paitsi tahtoo viihdyttävän tarinan, myös tuntea itsensä älykkääksi ja
kriittiseksi, ”tiedostavaksi” ihmiseksi.
Huono kirjailija on tällöin se, joka pyrkii seuraamaan arvostamiaan
keskinkertaisia kirjailijoita, mutta epäonnistuu puutteellisen
”instrumentinhallinnan” vuoksi – mikä johtaa tökeröön kieleen, epäuskottaviin
hahmoihin, teennäisiin ja konstruktiivisiin ratkaisuihin jne. Lahjakas
kirjailija on se, jonka huonot ja keskinkertaiset kirjailijat (sekä heidän
yleisönsä) usein, vaikkeivät aina – lahjakkaatkin menestyvät –, sekoittavat
huonoihin, koska tyypillisesti vain lahjakkaat vaativat itseltään ratkaisuja,
joissa idean seuraaminen johtaa heidät satunnaiseen ja tuntemattomaan, toisin
sanoen kirjoittamaan hämmentäviä teoksia, joiden tulkitseminen edellyttää
keskinkertaisten hallitseman establishmentin määrittämien kirjallisten hyveiden
kriittistä uusintamista tai hylkäämistä. Kun vielä huomioi kirjallisen
kulttuurin läpitunkevan kaunaisuuden ja läheiset suhteet valtaan (joka on aina
”konservatiivista” ja jonka tärkein tavoite on säilyttää ja uusintaa se, mikä
on vallalle hyödyllistä), on ennustettavaa, että moni lahjakas kirjailija
putoaa tai pudotetaan tämän systeemin onkaloihin joko niin, että heidät
käännytetään konformismiin tai evätään pääsy suojeltuun sisäpiiriin ja
työskentelyolosuhteita helpottaviin resursseihin.
Neromyytin purkamisen hengessä on aiheellista kiistää näkemys
lahjakkuuden ja tinkimättömyyden pyhästä allianssista. Juuri siitä syystä,
ettei lahjakas aina ole tinkimätön, on hänet mahdollista käännyttää
konformistiksi, joka keskinkertaista taidettakin tehdessään uskottelee
kirjoittavansa mestariteoksia; ja tätä luulottelua neron myytti (kiistettiinpä
se liturgisesti tai ei) puolestaan kannattelee, mistä syystä neroja ”löydetään”
aina ja jatkuvasti juuri keskinkertaisten piiristä. Keskinkertaisuuteen ja
konformismiin juurtuneen todellisen lahjakkuuden itsepetosta neron myytti
suojelee siksikin, että paikantaessaan lahjan (halun) alkuperän taiteilijaan se
auttaa kätkemään tiedon idean seuraamisen muuttumisesta pelkäksi simulaatioksi.
Kun taiteen tekijä tosiasiallisesti on se, jota teos (idea) vaatii seuraamaan,
kääntyy asetelma neron myytissä näppärästi ylösalaisin: teos seuraakin nyt
jumalan kaltaista tekijäänsä, tämän erehtymätöntä ”taiteellista vaistoa”, idea
on jotain neron sisuksissa syntynyttä eikä jotain ulkoa tullutta, jota ”neron”
olisi tinkimättömästi seurattava, vaikka se tarkoittaisi jopa ennen muuta erehtymiselle
altistumista ja sattuman roolin tunnustamista.
Valtiollinen palkitsemisjärjestelmä (jonka perimmäinen tehtävä on
ylläpitää valtaa ruokkivaa konformismia tavalla, joka mahdollistaa konformismin
näkemisen nerokkuutena) huomioi tämän tinkimättömyyden ailahtelevuuden ja
pyrkii manipuloimaan sitä haluamaansa suuntaan. Yhtäältä taiteilijan on
kyettävä näkemään itsensä tinkimättömänä; toisaalta ”tinkimättömyyden”
käytäntöjen on toistuvasti johdettava teoksiin, tekoihin ja kannanottoihin,
jotka ruokkivat (eivät lävistä) yhteisöllistä fantasiaa. Niinpä järjestelmä on
luotava julkisivultaan ankaran meritokraattiseksi, jolloin järjestelmän
hyötyjät voivat luulotella menestyvänsä taiteellisten ansioidensa perusteella,
vaikka yhtäältä (osallistuessaan sisäpiirin seremonioihin, raateihin,
johtokuntiin ja tuomioistuimiin) ovat täydellisesti selvillä systeemin
farisealaisuudesta; toisaalta ”meritokratian” julkisivu toimii juuri siinä
määrin uskottavasti, että se kelpaa aidoksi fetissiksi myös sisäpiiriin
kuuluville. Solipsistisen ja verenhimoisen kilpailun (apurahat, palkinnot,
kustannussopimukset, verkostoituminen) koulima taiteilija ei noin vain halua
ryhtyä kriittiseksi uutta yhteisöään kohtaan, vaan uskoo mieluummin
selvinneensä sinne lahjakkuuttaan ja tinkimättömyyttään, ja samaa vakuuttelee
koko yhteisö itselleen. Kuinka taiteilija, jonka tasavallan presidentti kutsuu
Linnan juhliin, voisi olla väärässä, keskinkertainen tai konformistinen?
Tästä pääsemme takaisin alussa esitettyyn huomioon: äkillinen menestys
voi olla huono juttu lahjakkaalle kirjailijalle, sillä useimmiten lahjakas ei
ole tinkimätön – idiosynkraattisia muotoja saava laiskuus on helppo
sekoittaa tinkimättömyyteen –, ja taipumus itseriittoisuuteen ja mukavuuteen
tekee hänestä alttiin korkean tahon manipuloinnille, etenkin kun manipulaatiota
on käytännössä mahdoton erottaa ”rehellisestä” meritokraattisesta
tunnustuksesta. Onkin syytä esittää painokas huomautus: mikään yllä sanottu ei tarkoita,
että hyväksyisin jonkinlaisen yksinkertaistavan, taiteellista periferiaa
juhlistavan ja mytologisoivan ideologian, jossa hyvän taiteilijan tunnistaa
siitä, ettei kukaan ole koskaan hänestä kuullutkaan. (Olen itse todistanut
käytännössä ja omakohtaisen kokemuksen kautta päinvastaista. Periferiakin
pullistelee lahjattomia tekijöitä, joiden ei soisi koskaan menestyvänkään.)
Modernin valtion ja taiteen suhde on huomattavasti kompleksisempi, joskaan ei
lainkaan sillä tavoin ristiriidaton tai meritokraattinen kuin
taideinstituutioiden julkilausumat pyrkivät vakuuttamaan. Niiden on kuitenkin
pysyttävä lausumissaan täydellisen tuhoutumisen vaaniessa sellaista, joka
avoimesti tekisi selkoa sisäisistä suhteistaan; vastalahjaksi valtio lahjoittaa
auktoriteettinsa näiden instituutioiden jakamille arvostelmille ja
arvotuksille. Meritokraattinen julkisivu hyödyttää molempia kätkiessään niin
valtiollisen manipulaation kuin sisäpiirin tukosmaisen vehkeilyn.
Tämän näkemyksen hedelmällisyys on siinä, ettei se edellytä
yksinkertaistavaa tulkintaa establishmentista pelkkien keskinkertaisuuksien
kerhona, vaan pikemminkin osoittaa, että establishmentiin kuuluva todellinen
lahjakkuus voi järjestelmän ja halunsa houkuttelemana ajautua
keskinkertaisuuteen (ja että tämä on jopa todennäköistä), mikä tässä tarkoittaa
lahjakkuuden sisältämän kriittisen potentiaalin hylkäämistä
yhteisöllisen fantasian eduksi. Lahjakas toisin sanoen pettää itseään
omaksumalla fantasian potentiaalinsa kukkaan puhkeamisesta, mikä samalla
tarkoittaa tuon potentiaalin varsinaista hylkäämistä. Tällaista voi olla lähes
mahdoton todistaa millään aukottomalla tavalla, sillä jos järjestelmä
todella on olennaisella tavalla yllä kuvatun kaltainen, ovat sen puolustajatkin
mitä vaikutusvaltaisimpia. Yksinäisellä järjestelmän kriitikolla on vastassaan
melkoinen rivi akateemikkoja, professoreja ja palkittuja taiteilijoita, joiden
ei edes tarvitse argumentoida – pelkkä jyrähdys HS:n kolumnissa
riittää.
Off topiccina, mutta pakko kysyä onkos kirjailijalla mitään valaisevaa sanottavaa tämän hetken USAn laajoista establishmentin vastaisista mellakoista?
VastaaPoistaVaatisi varmaan oman kirjoituksensa... Näin suoralta kädeltä voi tietysti heittää, että USA:n jakautunut todellisuus on yksi esimerkki siitä, mitä voi tapahtua, kun yhteiskunta keskittyy vuosikymmeniä miljardöörien hyysäämiseen.
Poista