Kymmenen vuotta mieltäni on askarruttanut ajatus, että kirjoittaisin
romaanin kääntymyksestä ja sovituksesta. Vielä en ole
kirjoittanut.
Kun noin kolme vuotta sitten julkaisin debyyttini, olin jo ehtinyt ajat
sitten tajuta, etten vielä ole sielunmaiseman siinä kohdassa, jossa tuollaisen
kirjoittaminen tulisi kyseeseen. Sisäinen ääni, jonkinlainen kello kenties,
vaati hitaampaa etenemistä. Niinpä Labyrintin profeetan novellejakin
leimaa väkivaltainen konflikti, joka ei ratkea, vaan pyrkii näyttämään
ratkeamattomuuden kaikessa elämää pursuavassa (ja sitä nielevässä)
moniselitteisyydessään.
Näiden kertomusten päätännät ovat usein ekstaattisuuteen saakka ahdistuneita,
ja ”ekstaasilinjan” huipennankin Joensuu-trilogian skenaarioissa, joissa –
etenkin Keskipäivän demoneissa ja Lautassa (Mestarin edustaessa
”perinteisempää” tyyliä) – kehittelin kerrontaa juonen kustannuksella
ylenmääräisen intensiteetin hyväksi. Toinen debyyttiteoksen novelleissa
kulkenut linja, nimittäin resignaatio, löytää toistaiseksi harkituimman ja
viimeistellyimmän muotonsa Parallaksin läpeensä ironisen konkluusion jälkeen
SKK:ssa (Sano kuolemalle käsipäivää), sen viimeisissä julmissa
novelleissa.
Kaikkia linjoja tai niiden omaksumia kerronnan muotoja päätäntöineen –
ekstaattista ahdistusta, ironista sivuuttamista ja suoranaista alistumista
(resignaatiota) – yhdistää lähestyvän kääntymyksen tai sovituksen poissaolo,
jopa mahdottomuus. Teksti toisensa jälkeen skenaariot muokkautuivat sellaisiksi,
että mainittu privaatio oli alusta alkaen jokseenkin väistämätön. Samalla
halusin antautua tutkimaan ”todellisuuden epäonnistumista” oikein urakalla.
Tällä hetkellä arvelen olevani vedenjakajalla, mikä muuten on sikäli
harhaanjohtava ilmaisu, ettei kyse ole dramaattisesti laajentuneesta
tietoisuudesta tai edes minkäänlaisen ”uuden läsnäolon” muodon hahmottamisesta.
(Sivumennen sanoen suurromaani, josta tuonnempana puhuin – ja joka siis
on kesken vielä vuosia, luulen –, sijoittuu tässä mielessä hiukan omaan
kategoriaansa jo laajuutensakin tarjoamien mahdollisuuksien vuoksi, enkä mene
siihen tässä sen enempää.) Idea, jonka parissa parhaillaan työskentelen, sai
alkunsa (tai ilmaantui) kuten edeltäneetkin, enkä ensi alkuun edes tunnistanut
sen tarjoamassa muodossa mitään sovitukseen viittaavaa, vaan luulin
kirjoittavani (pienois)romaania, jossa resignaatio huipentuu protagonistin
kuolemaan.
Hyvin pian kuitenkin tajusin, mihin idea todella viittaa, nimittäin
paitsi umpikujaan, myös sen hahmottamiseen tavalla, joka aiempien teosteni
henkilöiltä jää puuttumaan – ja minkä vuoksi he ajautuvat joko raiteiltaan
(ekstaasi, ek-stasis, kuten kreikkalaiset sanovat) tai vetävät tilanteestaan
”naturalistiset” johtopäätökset jääden kapinan järjettömyyden ja todellisuuden
väliseen epäsointuun. Lyhyesti: uusi päähenkilöni kykenee tavalla tai toisella paitsi
suistumaan sijoiltaan myös muuntamaan kamppailunsa uuden subjektiviteetin
ainekseksi eli tulemaan kamppailun subjektiksi.
Kamppailun(sa) subjektiksi tuleminen ei tietenkään vähääkään viittaa
minkäänlaiseen ”elämänhallintaan” tai vastaavaan helppoheikkimäiseen harmoniaan
sen enempää kuin Raskolnikovin (käsittääkseni joidenkin, ja täysin aiheettomasti,
kritisoima) kääntymys Rikoksen ja rangaistuksen loppusivuilla. Päinvastoin.
Kysymys on syvästi antagonistisesta prosessista, jonka lopputulos voi olla
jotain muuta kuin onnellisuutta. Tällaisen protagonistin ja subjektin lohtuna
on yksinkertaisesti hänen tilanteensa totuudellisuus. Koska totuuden ”olemukseen”
ei kuulu hallinta, vaan totuudelle ominaista on pikemminkin siihen liittyvä
vaade olla aina hallitsematta ilmenemisensä kontekstia, ei totuudellisuutta
ja onnellisuutta ole mitään syyttää langettaa yksiin, ja kaikkein vähiten minkäänlaisen
hallinnan nimissä.
Totuudellinen voi kuitenkin olla onnellinen, sillä totuus voi
sivutuotteenaan synnyttää onnellisuutta. Mitään takeita sellaisesta ei tosin ole.
Samoin onnellisuuden tavoittelu par excellence on näin ymmärtäen syvästi
valheellista, seurasipa siitä millaista menestystä ja kuinka laaja-alaista
elämänhallintaa tahansa. Kääntymys herättää epävarmuuden, pakottaa seuraamaan
sitä, ja tätä on sovitus omassa totuudellisuudessaan: erityinen suhde tuntemattomaan,
sinun tulemistasi oman elämänkamppailusi subjektiksi, joksikin jonka
kohtalona on jokin muu kuin alistuminen, tarkoittipa tämä sitten onnea
tai onnettomuutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.