Pieni essee politiikasta, identiteetistä
ja halusta
Eduskunnan syyskauden avauksesta vuodelta 2020 jäänee mieleen ainakin se,
kuinka muuan ”pienen ihmisen asialla” oleva ”työväenpuolue ilman sosialismia” vastusti
(ainoana koko eduskunnasta) hallituksen jo keväällä antamaa esitystä
väliaikaisesta epidemiatuesta niille, joilla menee taloudellisesti heikoimmin. Perussuomalaiseen
nurkanvaltaustyyliin Jussi Halla-aho viittasi vihjailevasti tähän
sosialidemokraattiseen ja toki sosialistisesti kaikin tavoin vaatimattomaan esitykseen
”sosiaaliturva- ja köyhyyspopulismina”.
Olennainen ideologinen aines kiteytyy kuitenkin Jenna Simulan (ps.) kritiikissä
väärästä jakomekanismista. Perussuomalaiset jäsentelevät
vastahankaisuutensa logiikkaa tyypilliseen tapaansa (halvasti ja yleiseen
tyhmyyteen vedoten): ”kun kaikille päätetään jakaa kaikkea, lopulta kukaan ei
saa mitään”. Käsitys ei toki ole uusi eikä omaperäinen: siinä kaikuu porvarillisen
hegemonian sisäistämä näkemys jaetusta niukkuudesta tuotannon mielekkään järjestämisen
perusedellytyksenä. Ja koska kyse on perussuomalaisista, kritiikin todellinen
ydin löytyy lauseen ajatuksentarkasta käännöksestä: kun kaikille, siis myös
niille ei-kantasuomalaisille, jotka eivät meidän mielestämme kuulu ”kaikkiin”,
päätetään jakaa kaikkea, lopulta kukaan suomalainen ei saa mitään. (Tai
kuten Ville Tavio tviittaa: ”PK-seudulla toimeentulotuen saajista muuten n. 40
% maahanmuuttajia eli sinnehän sitä tukea nyt menee.”)
Vanha talonpoikaisvitsi kertoo isännästä, jolle hyvä henki ilmestyi.
Henki lupasi toteuttaa isännän toiveen, mutta asetti ehdoksi seuraavan: mitä
tahansa tämä toivoisikin, naapuri saisi saman kaksinkertaisena. Isäntä ei
jäänyt neuvottomaksi, vaan pyysi henkeä viemään toisen silmänsä. Logiikka on
sama kuin sanonnassa, jonka mukaan suomalainen on valmis maksamaan satasen,
jotta kaverilta jäisi viisikymppiä saamatta. Perussuomalaisessa versiossa kaveri
korvautuu maahanmuuttajalla. (Tai kuten Sakari Timonen asian ilmaisee: ”Perussuomalaiset
ovat ainoa puolue, joka maksaa mielellään miljardin yritystukea, kunhan vain
naapurin maahanmuuttaja ja siinä sivussa myös suomalaiset köyhät eivät saa
vajaata satasta.”) Tämä on kaunan logiikkaa, ja vaikka se on halpamaista, sitä
on turha vähätellä. Kauna on se laasti, jolla yhteisön ja kulttuurin aines on
vuosituhansia kannatellut baabeleitaan, kuten Kainin ja Abelin kertomuskin
opettaa.
Sosiaalisen median foorumeilla perussuomalaisten vastahankaisuus on ehditty jo moneen
kertaan kuitata vihoviimeisenä hölmöytenä, jonka viimeinkin toivotaan pudottavan
suomut sinnikkäimpienkin kannattajien silmiltä. Pidän tällaista toivetta
hätäisenä ja ylioptimistisena, en sen tervejärkisyydestä huolimatta, vaan sen
vuoksi. Ne tummat ja laajat pohjavirtaukset, jotka määräävät perussuomalaisten
vastustuksen logiikan ja kurssin, eivät tottele valistunutta järkeä sen enempää
kuin minun syyni jatkaa kirjojen kirjoittamista. Ne pauhaavat alitsemme syvinä
ja lumoavan vakuuttavina – kenenkään olematta niiltä turvassa, kenenkään kykenemättä
niitä isännöimään. Puhun tietenkin halusta.
Pohjan ja pinnan välistä löytyy kuitenkin virtailua, jonka tarkasteleminen
ei edellytä jälleen yhtä tuskaista sukellusta Lacanin ja Freudin
painekammioihin. Ainakaan heti. Jos perussuomalaisten nykyistä ideologiaa
pyrkii diagnosoimaan oikein, on tietenkin heti lähtökohdassa hylättävä se vanha
vennamolais-soinilainen olutmakkarapopulismi, joka vielä 2010-luvun alussa
kanavoi sosialidemokraattisen vasemmiston pettämien duunarien ärtymystä teknokraattisen
eliitin uusliberaaleihin metkuihin. Puheenjohtajan vaihtumisen jälkeen
perussuomalaisten – joista nyttemmin on tullut eräänlainen keskiluokan pudokkaiden
virallinen angstipuolue – ideologia on alkanut kytkeytyä yhä tiiviimmin
eurooppalaiseen nationalismiin (ja fasismiin).
Tästä, nimittäin nationalismista, pääsemme tietenkin Kremlin propagandaan
ja Venäjän ulkopolitiikkaan (aiheita, joita on mahdotonta käsitellä tässä kovinkaan
laajasti), joka ei koskaan ole vain ulko-, vaan aina jo sisäpolitiikkaa. Näitä
kriittisen journalismin ja historiantutkimuksen osoittamia yhteyksiä tuskin
enää kukaan asioista perillä oleva viitsii kiistääkään; tässä riittää todeta,
että nationalismin nousulla Euroopassa on liittymäkohtansa paitsi uusliberaalin
projektin massiivisiin antagonismeihin, myös Vladimir Putinin poliittisiin
pyrkimyksiin saada oligarkkisen kleptokratiansa epäonnistuminen – eli maansa
kansalaisten oloja parantavien uudistusten mahdottomuus tilanteessa, jossa
valta on epädemokraattisesti keskittynyt, eikä sitä turvaa minkäänlainen
laillisuusperiaate – näyttämään jonkinlaiselta onnistumiselta.
Tämä on edellyttänyt ja edellyttää laajamittaista kybersodankäyntiä ja
propagandaa, jossa geopolitiikka muunnetaan ”viattoman Äiti Venäjän” kulttuuri-
ja identiteettipolitiikaksi. Kun Eurooppa uhkaa Venäjää jo pelkällä olemassaolollaan
(kuten Venäjän virallisen median toistelema liturgia kuuluu), on loogista pyrkiä
luomaan nationalistiselle ja fasistiselle viholliskuvan politiikalle jalansijaa
kaikkialla maailmassa. Kreml on tietenkin erinomaisen hyvin selvillä nationalismin
ja fasismin hajottavista voimakentistä, ja hyödyntää niitä läpeensä kyynisesti
ja usein tehokkaasti. Suotta ei Vladimir Putinin eksplisiittinen tavoite ole
EU:n ja eurooppalaisen integraatioprojektin hajottaminen alkutekijöihinsä. Venäjän
harjoittaman sodankäynnin hedelmistä ovat saaneet nauttia niin Eurooppa
(Ukrainan kriisi, Brexit) kuin Yhdysvallatkin (Trumpin valinta presidentiksi).
Kapitalismiin kuuluva näköalattomuus, mahdottomuus kuvitella vaihtoehtoja
nykyiselle ”historiattomalle” ja ”maailmattomalle” tilalle, on tehnyt vallankumouksesta
epäuskottavaa ja saanut luokkataistelun näyttämään 1960-luvun jäänteenomaiselta
fetissiltä. Se, mitä nationalismi tarjoaa, ei puolestaan ole muutos, vaan
kaunainen silmäpuolen fantasia, jossa naapurilta viedään molemmat silmät. Tämä
tilanne on puolestaan osa laajempaa uusliberaalin ajattelun umpikujaa, jossa
kapitalismi alettiin aikoinaan käsittää markkinoiden vapautena samalla, kun
markkinat määriteltiin relevanttia tietoa prosessoivaksi arvoitukselliseksi jättilaisautomaatiksi,
mysteeriksi, joka periaatteessa oli inhimillisen tiedon ulottumattomissa.
Nationalismin ja identiteettipolitiikan kytköksien tuhoisista
seurauksista käy tapausesimerkiksi muuan yhdysvaltalaiseen valkoiseen
alaluokkaan kuuluva, C-hepatiitin aiheuttamasta maksatulehduksesta kärsivä Trevor,
josta Jani Kaaro kirjoittaa taannoisessa artikkelissaan:
Trevor vastusti
Obamacarea silloin kun siitä äänestettiin. Vaikka hän tietää, että Obamacare
voisi nyt pelastaa hänet, hän ei silti äänestäisi sen puolesta. Ei ikinä! Hän
ei halua valtion sekaantuvan ihmisten asioihin yhtään enempää kuin se tekee jo
nyt. ”Sitä paitsi en missään nimessä haluaisi antaa verodollareitani
meksikolaisille ja sossun asiakkaille”, hän sanoo.
Trevor ei äänestäisi toisin, vaikka tietää kuolevansa (ellei ole jo
kuollut), sillä hänen suojelemaansa valkoisen miehen ”identiteettiin vain sattuu
kuulumaan, että mustat ja meksikolaiset ovat heidän alapuolellaan”. Äänestäminen
Obamacaren puolesta olisi merkinnyt näiden vähemmistöjen hyväksymistä samalle
olemisen tasolle. Trevorin kaltaiset yksilöt äänestävät elinolojensa kurjistamisen
puolesta, kunhan alemmiksi lajeiksi määritellyillä vähemmistöillä menee
vielä huonommin.
Tämä on (paitsi aikoinaan Teekutsuliikkeen) myös Kremlin ja koko Venäjän
valtionmedian nykyisen propagandan toistuvaa ydinsisältöä, ja kuten Trumpia
äänestäneen Trevorin tapaus osoittaa, se on lyönyt läpi Yhdysvalloissa.
Logiikka on sama kuin perussuomalaisten hallituskritiikissä. Tällä kaunan
politiikalla ei tietenkään heitetä kapuloita uusliberalismin rattaisiin, vaan
vahvistetaan nykyisen eliitin valta-asemia. Kun piilevänä ideologisena
lähtökohtana on ajatus todellisen muutoksen mahdottomuudesta, tarjoaa kaunan
nationalistinen ylevöittäminen mahdollisuuksia purkaa pelkoa ja turhautumista poliittisen
hallinnan mekanismien kautta. Jälki on rumaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.