4.12.2019

Päivänpoliittisia merkintöjä


Koen edelleen laajalle haarovaa tympääntymistä ja kyllästymistä yleisen keskustelukulttuurin, poliittisen diskurssin ja kulttuurin typeryyteen, valtavirtamedian verenhimoiseen porvarillisuuteen sekä oikeistolaisen uutisoinnin halpamaisiin tendensseihin, jotka ruokkivat populismin idioottimaisimpia muotoja.

Nykytilanne poliittisella kentällä näyttäisi tietenkin tällä haavaa tarjoavan jotakin sanottavaa, kun pääministerikin joutuu eroamaan ja journalismin ja oikeisto-opposition tekopyhyys on huipussaan. SDP-johtoisen hallituksen hapuilu Postin jupakassa ei kuitenkaan yllätä modernia kommunistiamme sen enempää kuin tunnu antavan aihetta juuri olankohautusta kummempaan poliittiseen eleeseen.

Pääomapiirien halukkuutta häiritä työmarkkinoita – viittaan nyt työnantajapuolen masinoimaan demarien vituttamiskampanjaan ja neuvottelupöydän yhtenäisiin provokaatioihin – pidän lähinnä tyypillisenä porvarillisena pelinrakentamisena. Ilmeisesti ainakin yksi tavoite onnistui, kun pääministeri kaatui. Ay-liikkeeseen sidottu ja pääoman suhteen mahdotonta kompromissia todeksi elävä SDP haaveilee rauhallisesta työmarkkinatilanteesta ja kasvavasta työllisyydestä, mutta on esimerkiksi palkkatyön muuttuvan rakenteellisen todellisuuden suhteen yhtä jälkijättöinen kuin oikeiston oikeampi siipi. Jos SDP ei maamme kultalusikkajaoston innokkuudella uskokaan talouskuriin, se näkyy toisaalta kuvittelevan, että palkkatyö hyvinvointiyhteiskunnan tuotantosuhteiden järjestyksen ”kovana nimittäjänä” pätee edelleen. Edistyneimmät kapitalistit ja porvarit tietävät jo, ettei asian laita ole näin: siksi huipulla hoetaan latteutta, että ”kapitalismi on rikki” ja se on ”nollattava”. Latteudesta on kyse siksi, ettei kukaan usko koneiston pysähtymiseen muuten kuin teoriassa.

Perussuomalaisten gallupkannatus tuntuu vihjaavan siihen suuntaan, että moni uskoo täälläkin populistiseen ”vaihtoehtoon” ja luottaa samalla siihen, ettei Sipilän hallituksen leikkauspolitiikkaan innosta puhkuen osallistunut vuodekumppani jollain ihmeellisellä tavalla ole ”enää se sama puolue” – ei, vaikka myös oppositioon ajautunut perussuomalaiset oli edelleen valmis sitoutumaan Sipilän hallitusohjelmaan ja jatkamaan samaan malliin kuin ennenkin (alleviivaten näin sinänsä oikein keskusta–kokoomuksen tekopyhyyttä ”arvovalinnoissaan”). Toisaalta, Soinin lähdön jälkeen perussuomalaisten vallitseva imago on muuttunut kiistanalaisen rasistisesta kiistattoman rasistiseksi, joten tavallaan puolue ei enää ole aivan samakaan, jos pyrimme yltiöpäiseen täsmällisyyteen, ja miksemme pyrkisi.

Halla-ahon fiksuus näkyy siinä, ettei hän (esimerkiksi kokoomuksen Orposta poiketen) vaikuta hinkuvan hallitukseen, koska järkimiehenä epäilemättä tajuaa porukkansa parlamentaarisen kypsymättömyyden (ns. poliittisen osaamisen puutteen) ja tietää, ettei rasistisille heitoille ja yksinkertaistuksille perustuva hurmos kannattele siinä vaiheessa, kun olisi alettava tehdä politiikkaa yhteiskunnallisesta visiosta käsin. Jos joiltain, niin perussuomalaisilta sellainen puuttuu. Pääministeripuolueena PS olisi pakotettu kohtaamaan ohkaisen diskurssinsa sovittamattomat antagonismit ja pinnallisten vastakkainasettelujen kuumottavan nollasummapelin. Mutta kenties kuitenkin käy niin, että kansa viimeistään vajaan neljän vuoden kuluttua saa heissä ansaitsemansa johdon.

Minun näkökulmastani katsoen perussuomalaisuudessa on kyse ennen muuta protestin väärästä kanavoimisesta, mutta toisaalta en mielelläni syytä ja yleistä puolueen kannattajia keskimääräistä typerämmäksi tai edes harhaanjohdetummaksi väeksi.  Kuten olen usein huomauttanut, perussuomalainen populismi ja siihen kuuluvat rasistiset äänet kertovat suhteessa liberaaliin vasemmistoon oikeastaan saman kuin epä-älyllinen uusateismi suhteessa länsimaiseen kristinuskoon. Uusateistinen järkeily on tietenkin jokseenkin yhtä idioottimaista kuin fundamentalistinen kreationismikin. Lisäksi se on sivistymätöntä ja simplifioivaa (kuten populistien yhteiskuntadiagnoosit), mutta sitä ymmärtääkseen on ehkä sittenkin kysyttävä, kuka epäonnistui ensin.

Pääministerin vaihtumisessa on tietenkin kyse paitsi median harjoittamasta iänikuisesta demarisyntipukittamisesta­, myös keskustan puoluepolitiikasta, vaikka voikin kysyä, kuinka kaukonäköisenä ”jämäkkyyden osoittamisena” sen toimintaa on syytä pitää; ainakin puolue tällä tavoin houkuttaa enenevissä määrin uskomaan erääseen tunnettuun ja itsepintaiseen hokemaan, jonka mukaan x pettää aina. Saa nähdä, nouseeko kannatus.

Tämä politiikasta tällä erää. Jatkan projektieni parissa (edustava esimerkki alla).



7 kommenttia:

  1. "Kuten olen usein huomauttanut, perussuomalainen populismi ja siihen kuuluvat rasistiset äänet kertovat suhteessa liberaaliin vasemmistoon oikeastaan saman kuin epä-älyllinen uusateismi suhteessa länsimaiseen kristinuskoon. Uusateistinen järkeily on tietenkin jokseenkin yhtä idioottimaista kuin fundamentalistinen kreationismikin. Lisäksi se on sivistymätöntä ja simplifioivaa (kuten populistien yhteiskuntadiagnoosit), mutta sitä ymmärtääkseen on ehkä sittenkin kysyttävä, kuka epäonnistui ensin."

    Osimoilleen oikeansuuntainen rinnastus. Ja varsinkin tuo viimeinen kysymys, kuka oikeastaan epäonnistuikaan ensin. Olen jo hyvän aikaa itsekin jankuttanut, ettei ns. populismi (mitä tuollankin lähinnä pejoratiivisesti viljellyllä blancotermillä sitten aina ja kaikiten tarkoitettaneenkin) ole syy, vaan seuraus. Ja se on pitkälti juuri ns. liberaalin politiikan (sekä talous- että arvoliberaalin) epäonnistumisten seurausta. Joku viisashan on kiteyttänytkin, että populismi (ainakin noin toistaiseksi ja enimmäkseen) on epäliberaalia mutta kuitenkin kaikitenkin demokraattista (siis äänestysvoiman käyttöön perustuvaa) protestointia jo 30 vuotta ja anglomaissa kauemminkin harjoitettua politiikkaa vastaan, jota voi sisällöllisesti pitääkin ns. liberaalina, mutta varsinkin toteuttamistavoiltaan hyvin epädemokraattisena. (Populismiin sinänsä sisältyvien tiettyjen autoritaaristen tendenssien olemassaoloa tässä kiistämättä.) Ja viimeistään näiden alinomaisten finanssi-, pakolais- ym. kriisien seurauksena yhä useammalla alkaa olla kasvava epäluottamus näitä "keisarin uusia vaatteita" kohtaan.

    Liberalismin eräänä perusongelmana lienee sekin, että se on ns. voittajien oppi. Ja voittamaan oppineen on tunnetusti hyvin vaikeaa myöntää virheitään saati tunnustaa epäonnistumisiaan ja varsinkin omaa osuuttaan niihin. Toisinaan miltei tuntuu, että helpompi lienee kamelin kulkea siitä neulansilmästä tai rikkaan päästä Taivasten valtakuntaan, kuin länsimaalaisen, ylempikeskiluokkaisen korkeasti koulutetun ns. liberaalin olisi tunnustaa omia virheitään ja niiden osuutta esim. näihin ihan viime vuosienkin kehityskulkuihin.

    Ja mitä uusateisteihin tulee, niin osimoilleen samoilla linjoilla. Lähinnä sillä lisäyksellä, että heikäläisten "kritiikin" kärki kohdistuu miltei poikkeuksetta kristinuskoa kohti, ns. "toiseutta" edustavien uskontojen suhteen ollaankin sitten huomattavsti vaisumpia, ellei miltei kusi sukassa. Eipä sillä, etteikö mielestäni kristinuskoakin saisi kritisoida, mutta tuollainen mitä ilmeisin kaksoisstandardi tässä(kin) asiassa kyllä löyhkää yhtä tekopyhältä kuin älyllisesti epärehelliseltäkin, näin omana vaatimattomana mielipiteenäni.

    Selvyydeksi, en itsekään osaa pitää ns. populismia ainakaan laaja-alaisempana ongelmanratkaisuna oikeastaan mihinkään merkittävämpään, koska kuten itsekin totesit, uskottava kokonaisvaltainen ohjelma puuttuu. Pelkästä epäkohtien kaivelusta ja kaiken vastustamisesta kun ei oikein ole varsinaiseksi toimenpideohjelmaksi, vaan se pruukaa jäädä lähinnä tyhjänpäiväiseksi louskuttamiseksi ilman sen konkreettisempaa substanssia (tosin tämän huomion yleistän sitten koskemaan myös ns. vasemmistopopulisteja "kaikille kaikkea!"-henkisine jeesusteluineen).

    Populistien suurin ansio, jos sitä nyt sellaiseksi haluaa sanoa, lieneekin lähinnä tuo sinänsä kiistämättömien epäkohtien esiin nostaminen, mikä (ainakin toivottavasti) pakottaa myös ns. vakavammin otettavat toimijat kiinnittämään niihin huomiota edes hieman enemmän, kuin mihin niillä mitä ilmeisimmin olisi muussa tapauksessa motivaatiota.

    (Jatkuu...)

    VastaaPoista
  2. (Jatkoa...)

    "Halla-ahon fiksuus näkyy siinä, ettei hän (esimerkiksi kokoomuksen Orposta poiketen) vaikuta hinkuvan hallitukseen, koska järkimiehenä epäilemättä tajuaa porukkansa parlamentaarisen kypsymättömyyden (ns. poliittisen osaamisen puutteen) ja tietää, ettei rasistisille heitoille ja yksinkertaistuksille perustuva hurmos kannattele siinä vaiheessa, kun olisi alettava tehdä politiikkaa yhteiskunnallisesta visiosta käsin. Jos joiltain, niin perussuomalaisilta sellainen puuttuu."

    Tämä on toki perimmiltään totta, mutta mitä ns. rasismiin tulee, en toki väitä, ettei sitä olisi. Vaan silti samaan hengenvetoon tiukkaan kuitenkin sille myös edes jonkinlaista sisällöllistä määritelmää. Sillä muussa tapauksessa ollaan jo turhankin lähellä sellaista tulkintatapaa, että rasismia on kaikki muu paitsi ehkä aivan äärimmäisin kulttuurirelativismi. Yksilöitä vastaan hyökkääminen ei toki omastakaan mielstäni ole ihan kauneinta käytöstä, mutta nähdäkseni muitakin kuin länsimaista kulttuuria on voitava perustellusti arvostella, jos siihen aivan ilmeistä aihetta on. Muussa tapauksessa vieraista kulttuureista ja niiden oletetuista jäsenistä tuotetaan lähinnä jonkinlaisia institutionalisoituja uhrimaskotteja, joille annetaan avoin valtakirja ulkoistaa kaikki mahdolliset ongelmansa. Ja mitä nykylänsimaalaiseen itseruoskintaskeneen sitten yleisemmin tulee, niin nähdäkseni se on loppuviimein eräänlaista ylösalaisin käännettyä suprematismia sekin; itseään kun voi syyttää about kaikesta vain sillä premissillä, että todellakin uskoo olevansa kaikkivoipa...

    " Pääministerin vaihtumisessa on tietenkin kyse paitsi median harjoittamasta iänikuisesta demarisyntipukittamisesta­, myös keskustan puoluepolitiikasta, vaikka voikin kysyä, kuinka kaukonäköisenä ”jämäkkyyden osoittamisena” sen toimintaa on syytä pitää; ainakin puolue tällä tavoin houkuttaa enenevissä määrin uskomaan erääseen tunnettuun ja itsepintaiseen hokemaan, jonka mukaan x pettää aina. Saa nähdä, nouseeko kannatus."

    No, kaikkihan toki tietävät, että kepu pettää aina, mutta onneksi demarit, ja varsinkaan sekoomus eivät petä ketään koskaan! Joten eikun luottavaisin mielin joulua kohti, sano. ;)

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaan silti samaan hengenvetoon tiukkaan kuitenkin sille myös edes jonkinlaista sisällöllistä määritelmää. Sillä muussa tapauksessa ollaan jo turhankin lähellä sellaista tulkintatapaa, että rasismia on kaikki muu paitsi ehkä aivan äärimmäisin kulttuurirelativismi.

      Rasistisena miellän minkä tahansa sellaisen ajattelutavan tai ideologian, joka pyrkii legitimoimaan eri ihmisryhmien välisen epätasa-arvon esimerkiksi toisen alempaan ”rotuolemukseen” tms. vetoamalla.

      Enemmän minua kuitenkin kiinnostaa aikalaispoliittisen keskustelun laajassa kontekstissa implikaatio, että rasismin kaltainen – yleisesti tunnettu ja tunnustettu – käsite ajatellaan heti jotenkin kiistanalaiseksi, mikäli sitä ei saman tien täsmällisesti määritellä, sillä eihän tällaisen yleiskäsitteen määrittelemättä jättäminen sinänsä lainkaan oikeuta suoraan tulkitsemaan, että ”rasismia on kaikki muu paitsi ehkä aivan äärimmäisin kulttuurirelativismi”. Kiinnostavaa onkin tässä se, ettei diskurssin panoksena ole niinkään tieto rasismin käsitteellisestä sisällöstä kuin pyrkimys hämärtää sitä. En kuitenkaan väitä, että tämä on sinun tarkoituksesi, vaan viittaan ”oikeistopopulistiseen” puheeseen laajemmin.

      Poista
    2. Niin pointti(ni)han tässä ei ole jokin rotusyrjinnän (vast.) legitimoimispyrkimys sinänsä, vaan juuri tuon kulttuurirelativismin kritisoiminen, siis että (miltei) kaikki muiden kuin ns. länsimaisen kulttuurin arvosteleminen olisi jotenkin oletusarvoisesti rasismia. Ns. rotu (jos käsitettä nyt tässä kontekstissa käytetään) liittyy nähdäkseni biologiaan, kulttuuri puolestaan on ensisijaisesti hankittu ominaisuus, ja ainakin tässä mielessä jossakin määrin tahdonvaltaisempi. Ja Seppo Oikkosta siteeraten, siitä seikasta, että kaikilla homo sapiensiksilla on ihmisarvo, ei mitenkään suoraan seuraa sitä, että myös kaikki kulttuurit sopeutuisivat toisiinsa tai edes tulisivat keskenään erityisen hyvin toimeen. Ja mikäli tämän, mielestäni jopa verraten banaalin tosiseikan esiin tuominen on rasismia an sich, niin siinä katsannossa olen itsekin "rasisti".

      Ja tämä nykyinen rasismipuhe tulisi myös nähdä osana laajempaa identiteettipoliittista kontekstia (en edes puhu "debatista", koska siinä määrin epä-älyllisiä muotoja tuo diskurssi on viime aikoina saanut), jota olen jo aiemmin vikonut myös tämän blogin kommentaarioissa, joten ei siitä nyt tässä sen enempää. Muuta kuin sen huomion esiin tuominen, että identiteettipolitiikka korostaa usein ns. "kolmannen sukupolven ihmisoikeuksia", joiden erona niin 1.sukupolven kansalais- ja poliittisiin oikeuksiin kuin 2.sukupolven taloudellisiin, sosiaalisiin ja sivistyksellisiin oikeuksiin verrattuna on, että niissä ei korosteta enää yksilöä, vaan aivan ensisijaisesti tämän (oletettua) viiteryhmää. Ja viiteryhmän puolestaan katsotaan määrittävän myös yksilön roolin ja aseman myös olemuksellisella tasolla. Eli aivan selvästä olemusajattelun eli essentialismin muodosta siinäkin on loppuviimein kysymys. Tai vielä kärjistetymmin, tuossa katsantotavassa toteutuu itse asiassa hyvin suuressa määrin juurikin rasismin logiikka, tosin ylösalaisin käännettynä. Ja siitä kyllä seuraa helposti ongelma jos toinenkin.

      -J.Edgar-

      Poista
    3. Ja Seppo Oikkosta siteeraten, siitä seikasta, että kaikilla homo sapiensiksilla on ihmisarvo, ei mitenkään suoraan seuraa sitä, että myös kaikki kulttuurit sopeutuisivat toisiinsa tai edes tulisivat keskenään erityisen hyvin toimeen.

      Jos huomioidaan yllä antamani rasismin määritelmä, tämä menee ehkä jo hiukan sivuraiteelle ja muodostaa oman kysymyksensä.

      Oli miten oli, rasistisena en pidä väitettä, ettei kulttuurien rauhaisa rinnakkaiselo välttämättä aina toimi. Rasistisena pidän sen sijaan esimerkiksi ajattelutapaa, että rinnakkaiselon mahdollisuus kielletään kategorisesti vetoamalla johonkin ”rotuolemuksen” kaltaiseen ”annettuun”, jolla legitimoidaan toiseen kohdistuva (vähintään symbolinen) väkivalta. Samalla ”kulttuurin” kaltaisia epäselviä ja reunoiltaan hahmottomia muodostelmia (joista jatkuvasti käydään neuvotteluja niin ko. kulttuurin edustajien kuin ulkopuolistenkin kesken) kohdellaan pysyvinä entiteetteinä ja monoliitteina eli kulttuurista tulee ideologinen käsite.

      Poista
    4. "Jos huomioidaan yllä antamani rasismin määritelmä, tämä menee ehkä jo hiukan sivuraiteelle ja muodostaa oman kysymyksensä."

      Niinhän sen pitäisikin, mutta hyvin usein näkee myös rasismiksi (= perisynniksi?) tulkittavan myös kaikkinaisen muiden kuin länsimaiseen kulttuuripiiriin kuuluvien kulttuurien jopa verraten varovaisenkin arvostelemisen. No, mitä essentialismiin tulee, niin se kanssa on aina syytä olla hieman varovainen. Puhutaanpa sitten biologiasta tai kulttuurista, ja niidenkin rajanvedossa on se ongelma, että kulttuurikin on aina siinä mielessä "biologista", että se on ihmisaivojen, so. biologisen organismin tuotetta. Mutta se olisikin jo ihan oman keskustelunsa aihe, joten eipä siitä sen enempää.

      Asia erikseen sitten, että usein myös ns. stereotypioissa on kuitenkin mukana totta se toinen puoli. Tämä on tullut omaltakin kohdalta havaittua, sillä joudun omissa toimissani melkeinpä päivittäin tekemisiin ulkkareiden kanssa. Mikäli kyse on itäaasialaisista, intialaisista tai venäläisistä, ei erityisempiä ongelmia yleensä ilmene (mihinkä tietysti vaikuttaa sekin, että useimmat heistä ovat verraten korkeasti koulutettuja, ns. prolejengin osalta tilanne ei olisi varmaankaan aivan näin hyvä). Arabiaanoista (ja romaneista) yritän pysytellä ns käsivarren mitan päässä, koska, no, ne omat kokemukset... Tuntemistani afrikkalaisista useimmat ovat korkeakoululaisia, joten ainakin yksilöinä ovat ihan mukimeneviä.

      -J.Edgar-

      Poista
  3. Cabernet Merlot Rosé5. joulukuuta 2019 klo 10.06

    Ja Seppo Oikkosta siteeraten, siitä seikasta, että kaikilla homo sapiensiksilla on ihmisarvo, ei mitenkään suoraan seuraa sitä, että myös kaikki kulttuurit sopeutuisivat toisiinsa tai edes tulisivat keskenään erityisen hyvin toimeen.

    Kyllä, niin se menee. Itsehän en rajoittaisi ihmisarvoa kuitenkaan vain homo sapiens -lajille, vaan sanoisin, että kaikilla ihmisillä on ihmisarvo. Siis myös homo neanderthalensis -lajin jäsenillä. Jos nyt menisimme aikakoneella hakemaan esihistorialliselta ajalta neandertaalilaisia nuijineen ja tiputtaisimme heidät keskelle Vihreiden, Vasemmistoliiton tai Feministisen puoleen puoluekokousta, näkisimme, että eiväthän ne keskenään toimeen tulisi.

    Itsehän "rasistina" tiedostan tämän ja myönnän, että kyllä heilläkin on ihmisarvo, mutta minun puolestani saavat kyllä pysyä siellä liitukaudella tai missä kivikaudella ovatkaan.

    VastaaPoista

Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.