Olen altistanut itseni epämukavuudelle silmäilemällä muuatta vanhaa, eräällä kristillisellä verkkosivustolla
julkaisemaani tekstiä. Essee käsittelee kriittisesti erityisesti
helluntailaispiireissä tuolloin vallinnutta ylistysmusiikkikulttuuria. Sen
lukemisesta tulee epämukava olo, jota määrittelee outo samanaikaisuus: yhtäältä
tunnen kirjoittajan ajatusmaailman liiankin hyvin, toisaalta en tunne sitä enää
lainkaan.
Teksti kuuluu
aikaan, jolle on piirteellistä voimakas rajankäynti helluntailaisen
kristillisyyden kanssa. Vieraantumiseni alkuvuodet olivat samalla ”luterilaisen
heräämisen” aikaa. Essee tuntuu todella oudolta seokselta, ikään kuin yhtä
aikaa älylliseltä ja kuitenkin kummallisen dogmaattiselta ilmiökritiikiltä,
jossa metafyysinen uskontunnustus yhdistyy luontevasti (tai luonnottomasti) aiheen
relevanssista piittaamattomaan yksityiskohtaiseen analyysiin. Se on myös
peittelemättömän konservatiivinen.
Ei ole sattumaa,
että siinä missä ensimmäinen taiteellisen tarkastelun kestävä novellini (Labyrintin
profeettaan sisältyvä ”Todistus”, joka on muuten edelleen yksi
henkilökohtaisia suosikkejani) on samalta ajalta kuin mainittu teksti, kypsyy
varsinainen sisäinen ja julkaisukelpoinen esseistini vasta joitakin vuosia
myöhemmin. Luterilainen kristinoppi auttoi etsiytymään taiteellisen vapauden
pariin, mutta rajankäynnin tarve teki mahdottomaksi suoran loikkaamisen kunnon esseistiikkaan.
Tästä johtuu, että 2010-luvun alussa syntyneet novellini sisältävät
huomattavasti vapaampaa ja kypsempää pohdintaa kuin saman aikakauden
analyyttiset esseetekstini. Fiktiossa en rajoittanut ajatteluani kristilliseen metafysiikkaan,
dogmatiikkaan tai uskonyhteisöjen reunamaiden harhaoppien torjuvaan diagnoosiin.
Joistain tuon
ajan helluntailaisuuden lieveilmiöitä kritisoivista teksteistäni olen saanut
sähköpostiini henkilökohtaista palautetta vuosia senkin jälkeen, kun ”tunnustukselliset
kuviot” ovat jo jääneet menneisyyteen. Tuntuukin kovin oudolta lukea
onnitteluja ”raittiista opetuksesta” ja siitä, kuinka joku on tekstini kautta
saanut ”voimaa vaellukseensa”. Tyypillisesti vastaan näihin palautteisiin
kiittämällä ja kertomalla suppeasti, että tuntuupas jännältä, olenhan jo vuosikausia
sitten jättänyt nämä kuviot taakseni, mutta kiva, jos tekstistä on jotain iloa
ollut, ja niin edelleen.
Siirtymäajan
esseetekstit ovat minulle epämukavaa luettavaa myös siksi, että niistä moni
kuuluu vuosien 2013–2019 masennusjakson helvetillisimpiin, siis vuosiin 2014–2015.
Niiden avaaminen heittää brutaalisti silmille noiden ahdistavien aikojen
muistot – aikojen, jotka edelleen ovat hiukan liian lähellä, jotta niiden
aktiivinen muisteleminen ei tuottaisi akuuttia melankoliaa.
Helluntailaisajoista
olen kirjoittanut tässäkin blogissa paljon. Miksen olisi, onhan minusta
edelleen jokseenkin hämmästyttävää ajatella, että olen yli 20 vuotta elämästäni
kuulunut yhteisöön, jolle oli lähes elintärkeää saada säädellä suhdettani
ruumiiseen, nautintoon ja kriittiseen ajatteluun niin kaikenkattavalla tavalla,
että joka kerta, kun istahdamme kaljoittelemaan niistä piireistä irtautuneiden
ystävien kesken, huomaamme jossain vaiheessa terapoivamme toisiamme sen aikaisen
elämäntyylin tuottamista häpeän ja syyllisyyden tuntemuksista.
Luterilainen
siirtymävaihe on syystäkin jäänyt vähemmälle huomiolle. Sehän kesti lopulta
vain pari kolme vuotta. En löytänyt ”hengellistä kotia” sen enempää
luterilaisesta paikallisseurakunnasta kuin Suomen evankeliumikoulunkaan
piireistä, joissa isäni kanssa tulin muutaman kerran kierrelleeksi. Helluntailaisuuden
kritiikkini sai kyllä huomiota ja hyvää palautetta, mutta älyllinen
levottomuuteni teki lopulta mahdottomaksi sen, että olisin alkanut profiloitua
näissäkään ympyröissä. ”Evankelisen uuspietismin” luterilainen armonoppi takasi
helluntaipiireihin verrattuna monenlaista ajattelun- ja toiminnanvapautta, muttei
lopulta – ymmärrettävästi hyvin konsensushakuisena yhteisöllisyytenä – kyennyt
juurikaan tarjoamaan kaipaamaani stimulanssia.
Menneisyyteni
vuoksi omaa olemistani on kauan taakoittanut jonkinlainen älyllisen
yksinäisyyden melankolia ja eksistentiaalisuus – niinkin kauan, että minulla on
taipumus ajatella se jotenkin ”olemukselliseksi” piirteekseni. Tämä on ollut
paitsi selviytymisen, myös nautinnon säätelemisen keino. Helluntailaisaikoina se
helpotti pärjäämistä yhteisön likistävässä sovinnaisuudessa: älykön ja
taiteilijan rooli tarjosi tiettyjä kiistattomia statusetuja. Myöhemmin se
tuntui luovan olemiseeni painoa ja vakavuutta, jota pinnalliselta ”ulkomaailmalta”
vaikutti puuttuvan.
Vähitellen olen kuitenkin
alkanut kokea tuon ”painon ja vakavuuden” melkoiseksi rasitteeksi,
eräänlaiseksi eksistenssin jäykkyydeksi, joka masennusjaksolla tosin purkautui
identiteettiä luovana ja vahvistavana tykittelynä – huikeana energiavirtana,
joka muun muassa mahdollisti kahdeksan kirjan julkaisemisen vain kolmen vuoden
sisällä –, mutta johon aina on kuulunut vaikutelma uhkaavasta taantumisesta ja
tympeästä, itseensä kietoutuvasta melankolisesta raskaudesta.
Viime vuoden
kevään koronapandemia katalysoikin sisäisen tilinteon prosessin, jossa juuri
tuo jäykkyys, raskaus ja vakavuus alkoivat näyttäytyä tulilinjalle asettuvina
janttereina. Jos vielä masennuksen vuosina olin kiihkeästi etsinyt ”kirjoittamisen
magiaa” ja tykityksen kanavat avaavia voimallisia rituaaleja, huomasin nyt
hakevani jotain aivan toisenlaista. Magian sijaan alkoi kiinnostaa haahuilu, tuottavan
nerokkuuden sijaan tuottamaton ”zonettaminen” – epämääräinen harhaileminen
reunamailla, jopa suoranainen eksyminen.
Vitunmoiselle tykittämiselle
on ilman muuta paikkansa – näin ajattelen. Silti on aika kiistatonta, että
tuotannon ja olemisen määrittyminen tykittämisen paradigmassa langettaa
eksistenssiin raskautta ja vakavuutta, joka rennommassa sfäärissä tiukkuu
soluista ei-toivottavana myrkyllisyytenä. Ongelmana on, että tämä myrkyllisyys
tarjoaa kyllä paljon. Minultakin olisi jäänyt moni apokalyptiskarnevalistinen
metafora jäsentämättä, ellen olisi näitä siemauksia nautiskellut.
Silti kirjoitan
jo yhdessä vuoden 2019 joulukuun päiväkirjamerkinnässäni, että ”jo vuosikaudet
olen hapuillut jonkinlaista ’tyyntä alistumista’, en niinkään sisäisen levottomuuteni
hylkäämistä kuin sen ’sisäistämistä’ eräänlaisen hylkäämisen ja nielemisen kaksoisliikkeessä”.
Kristinuskoon liitetyn ”tuonpuoleisuuden odotuksen” totean kohdaltani
toimimattomaksi. ”Tyyni alistuminen” on lainausmerkeissä syystä. Samassa
merkinnässä mainitsen ”Hessen lukemisen”, joka ”saa minut aavistelemaan
sisäisen tyyneyden olemassaoloa, mahdollisuutta saavuttaa sellainen vailla
älyllisen rehellisyyden katoamista”.
Toden totta:
vuonna 2019 luin Lasihelmipelin, jota kuvailin ”ihanaksi kirjaksi”,
vielä Arosuttakin fantastisemmaksi. Tavallaan tämä tuntuu oudolta, onhan
Hessen älyllinen ja filosofinen tyyli kaukana kaikenlaisesta rennosta droneilusta.
Mutta toisaalta ei sitten kuitenkaan. Jos olisi, miksi kokonainen beatnikkien sukupolvi
olisi lopultakaan hänen kirjoistaan innostunut? Arosusi ja Lasihelmipeli
artikuloivat samaa rentoa riemukkuutta, josta Kerouac intoilee Matkalla- ja
Dharmapummit-teoksissaan.
En tiedä
sisäisestä tyyneydestä helvettiäkään, olen ollut levoton melkein 30 vuotta.
Levottomuuteni ei välttämättä ole mitenkään autenttista tai syvällistäkään, ei
edes välttämätöntä. Mutta onko minua olemassa ilman sitä? Ja miksi yhä enemmän
houkuttaa ajatus, ettei olisi?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.