Joitakin huomioita Veikka Lahtisen ja Pontus Purokurun teoksen Mikä
liberalismia vaivaa? kriittisestä vastaanotosta
Marianne Sandelin
niittaa Niin & näin -lehden kirja-arvostelussaan Veikka
Lahtisen ja Pontus Purokurun viime vuonna ilmestyneen muutoinkin keskustelua
herättäneen Mikä liberalismia vaivaa? -kirjan jokseenkin totaalisesti.
Sandelin muun muassa toteaa alkajaisiksi, ettei Lahtisen ja Purokurun esitys
ole mikään ”vakavasti otettava teos liberalismista”. Sandelinin mukaan
[t]eoksen suurin ongelma on, että Purokuru
ja Lahtinen hyökkäävät siinä sellaista aatteellista traditiota vastaan, jota [sic]
he eivät kaikesta päätellen tunne juuri lainkaan. Sen sijaan, että kirjoittajat
olisivat perehtyneet liberalismiin ja liberalistisiin ajattelijoihin itse, teos
perustuu sellaisiin latteisiin ennakkoluuloihin, jotka he ovat suoraan
omaksuneet niistä harvoista toisen käden lähteistä, joihin teoksessaan viittaavat.
Tästä käynnistyy
asiantuntijan murskakritiikki, jonka on täytynyt olla kirjan tekijäkaksikolle
epämukavaa luettavaa. Sandelin moittii teoksen tapaa käsitellä liberalismia ”kaiken
kattavana, nyanssittomana abstraktiona vailla hienojakoisuutta tai konkretiaa”
ja valittaa tekijöiden näkevän liberalismin tarkoitushakuisesti ”salaliittona,
ideologiana, jonka tarkoituksena on ollut alusta saakka vain ’pääomien,
markkinoiden ja valtasuhteiden turvaaminen’”.
Itse tutustuin Lahtisen
ja Purokurun kirjaan viime vuoden puolella. Provosoiva ja mutkia oikova ote ei
minua häirinnyt: mielsin tyylilajin poliittiseksi esseeksi, tietoiseksi
interventioksi, joka karttoi asialliseen neutraaliuteen pyrkivää yliopistodiskurssia
suoranaisena aikalaisoireena. En lukenut kirjaa faktapohjaisena esityksenä
liberalismista, vaan diagnostisena, polveilevana Zeitgeistin kritiikkinä
ja ruumiinavauksena.
Sandelin osoittaa
kirjoittajien akateemiset synnit kohta kohdalta kuin ylipainoisen ihmisen
elintapoja syynäävä lääkäri ruumiinnormia vastaan kapinoivat syömis- ja
liikuntatottumukset: Hobbes- ja Locke-luennat todetaan tarkoitushakuisiksi ja
riittämättömiksi; käsitteiden hallintaa moititaan vajavaiseksi; ja ”väärinymmärrys,
kärjistys, ristiriitaisuus ja virheellisyys” ovat termejä, jotka ”kuvastavat
kirjaa yleisemminkin”.
Kuten muuan
ystäväni totesi: vaikka kritiikin lopussa annostellaan muutama laiska kehukin, on
vaikutelma jotakuinkin murskaava. ”Mahtaakohan Lahtisen ja Purokurun podcastiin
tulla haavojenpaikkailujakso”, samainen ystäväni arvuutteli. Mikään ei liene
älykölle yhtä piinallista kuin tulla yllätetyksi housut kintuissa mustavalkoisesta
tai kaavamaisesta ajattelusta: poliittisesta naiiviudesta ja
tarkoitushakuisista kärjistyksistä, joiden taustalla on ylimalkainen ja
puutteellinen perehtyneisyys.
Sandelinin pitkälti
yliopistodiskurssiin nojaavaa oppinutta ja kaikin tavoin valistavaa kritiikkiä
lukiessa tulee kuitenkin mieleen, että vaikka arvostelija epäilemättä on
merkillepantavankin oikeassa kirjoittajakaksikon ajattelun syntien
osoittamisessa, hänen luentansa asettuu kummallisella tavalla juuri sille
oireen jatkumolle, jota Lahtinen ja Purokuru provokaatiollaan jäsentävät.
Tarttuessaan asiantuntijan kohtalokkaalla tarkkuudella ja akateemisella
vainulla kirjan ongelmakohtiin Sandelinin luenta vaikuttaa sittenkin ampuvan
maalin ohi tavalla, jota ei yliopistodiskurssin modernin valta-aseman vuoksi
ole aivan helppo hahmottaa, saati artikuloida.
Sandelin on toki
asiantuntijana aivan liian näppärä altistaakseen itseään ilmeisimmälle
mahdolliselle eli kirjan tekstilajin ja valitun luennan suhdetta koskevalle vastakritiikille.
Hän puuttuu teoksen aatehistoriallisiin ja historiantulkinnallisiin ongelmakohtiin
ja jättää kirjan poliittisen, tilanteeseen sitoutuneen ”patologisen”
ulottuvuuden vähälle käsittelylle. Mikä liberalismia vaivaa? ei
Sandelinille ole rento ja provokatiivisuudellaan tykittävä, uuden ajattelun
suuntaan etsiytyvä poliittinen diagnoosi, vaan puolueellinen, tarkoitushakuinen
ja käsittelemänsä ilmiön reaalisen monitasoisuuden yksiulotteiseksi
monoliitiksi kompressoiva esitys, jonka ongelmallisuus kiteytyy luonnehdinnassa
”ei vakavasti otettava”.
Lahtinen ja Purokuru
eivät minun luennassani pyri niinkään esittelemään liberalismiksi kutsuttua
aatteellista ja ideologista traditiota (kaikessa suunnattomassa
monikerroksisuudessaan) kuin hysterisoimaan Zeitgeistin (ajan hengen) sulavuudeksi
naamioituneessa liukkaudessaan. On tietenkin aatehistoriallisesti epäilyttävää
nimetä tämä liukkaus liberalismiksi, mikä tekee asiantuntijapuheelle
helpoksi puuttua tutkijamaisella arvovallallaan tekijäkaksikon kiistattomiin
akateemisiin synteihin. ”Esimerkiksi sosiaaliliberalismia teoksessa ei
käsitellä ollenkaan”, kirjoittaa Sandelin, ”[vaan p]äinvastoin he olettavat
jonkinlaisen monoliittisen liberalismin hengen, jonka katsovat olevan
läpitunkeva voima kaikkialla niin läntisen maailman yhteiskunnissa,
instituutioissa kuin historiassa.”
Kuka viitsiikään
olla eri mieltä Sandelinin osoittaessa kerta toisensa jälkeen, kuinka liberalismi
ei ole mitään monoliittista, kaiken läpi tunkeutuvaa henkeä tai suuri yksityisomaisuutta
ja valtasuhteita suojeleva salaliitto, vaan moniaineksinen, heterogeeninen ja
ristikkäisiä virtauksia sisäänsä imenyt traditioiden ja ideoiden kamppailu…
jota sopii käsitellä ”vakavasti” ja adekvaatisti, historialliset kontekstit ja taustakeskustelut
huomioiden, jotta vältyttäisiin kaikenlaisilta ”absurdeilta tuomioilta”.
Voi kuitenkin
kysyä: Eikö Lahtisen ja Purokurun kirjan keskeinen ansio liitykin juuri tähän
epäasiallisuuteen ja sen välinpitämättömyyttä huokuvaan kykyyn sysätä sisällön
tosiasiallinen rikkaus paikaltaan – ja jättää se ulosteen tavoin
luontoon maatumaan? Mikä liberalismia vaivaa? ei piittaa ”liberalismin
lahjasta” – sen rikkaasta, valistuksellisesta, kiistelevästä todellisuudesta,
joka on ”enemmän kuin osiensa summa” – vaan esittelee lukijalleen törkeän
negaation: tunnistamattomaksi mukiloidun liberalismin, joka näyttäytyy kapitalismin
kanssa liittoutuneena liukkaana valtapelinä ja mestarointina. Ei ole kyse siitä, mitä liberalismi ”oikeasti” on, vaan siitä, mitä liberalismi on oireena.
Sandelinia
mukaillen tätä historiallisista ja diskursiivisista konteksteistaan irrotettua
omapäistä luomusta ei kuitenkaan sovi nimittää liberalismiksi. Mikä ikinä onkin
se ilmiö tai todellisuus, jota Lahtinen ja Purokuru diagnosoivat, se ei ole
liberalismia eikä kykene lausumaan totuutta siitä. Vakavasti otettavuus
ei voi tarkoittaa vähempää kuin oikeaksi todetun tiedon rekisterin
huomioimista, jolloin väistämätön johtopäätös näyttää olevan, etteivät Lahtinen
ja Purokuru ”halutessaan ymmärtää mennyttä filosofiaa” onnettomasti ”nykyajan
standardeista käsin” kykene muihin kuin ”anakronistisiin ja vääristyneisiin
tulkintoihin”.
Kiinnostavin
ulottuvuus Sandelinin kritiikissä on tietenkin asiantuntijan arvovaltaan
liittyvä vallankäyttö, jota paradoksaalisesti voisi luonnehtia tiedon taakse
kätkeytyväksi ilmeisyydeksi. Kumoamalla Lahtisen ja Purokurun teoksen tiedollisen
arvon eli ”vakavasti otettavuuden” – osoittamalla heidän tulkintansa
anakronistisuuden, yksipuolisuuden ja puutteellisen kontekstuaalisen
tuntemuksen tuottaman virheellisen ymmärryksen – Sandelin kykenee samalla
todistamaan, ettei Mikä liberalismia vaivaa? täytä asiantuntijavallan määrittelemien
poliittisten kehysten asettamaa vähimmäismittaa. Näin Mikä liberalismia vaivaa?
on kyllä hauska ja letkeä kirja, muttei sittenkään mitään vakavasti
otettavaa, vaikka onkin ”ajatuksia herättävä”.
Mikä liberalismia
sitten ikinä vaivaakin, näyttää Sandelinin kritiikin johtopäätösten perusteella olevan ilmeistä, että oireet ja tauti ovat paikannettavissa vain oikea(nlaise)lla
asiantuntijuudella eli yliopistodiskurssin tiedonintressin kautta
saavutettavalla, kaikista patologisista sisällöistä riisutulla, mahdollisimman
puolueettomasti organisoidulla analyysilla. Tällaisen analyysin lopputulos
määräytyy yliopistodiskurssin oman haltuunoton logiikan mukaisesti tuottaen ja
uusintaen todellisuutemme loputonta monisyisyyttä ja rikkautta, kamppailevien
tulkintojen totaliteettia ja sen rauhoittavaa multiversumia, jossa ainoa hyve
on jatkuva lisää tietämisen halu.
Lahtinen ja
Purokuru vaikuttavat tässä valossa naurettavilta ja fanaattisilta
hysteerikoilta. Juuri tätä (tiedon) valoa olisi kuitenkin pohdittava tarkemmin:
alettava kysyä, minkä Lahtisen ja Purokurun teos saattaa liikkeeseen ja mikä on
käsillä olevan kriittisen keskustelun varsinainen panos. Voin paljastaa, ettei
kyse ole tiedosta…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.